Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بروجرد - ايرنا - معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفت: منابع آبي استان و شهرستان پاسخگوي تامين آب مورد نياز شاليزارها و کشت محصولات آبدوست نيست.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا رضا آريايي درحاشيه بازديد از شاليزارهاي بروجرد افزود: درسال هاي اخير در اين شهرستان ميزان شاليزارها افزايش پيدا کرده به نحوي که هم اکنون بروجرد دومين شهرستان توليد کننده برنج در استان محسوب مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار داشت: کاهش شديد ميزان بارندگي در دهه اخير، افت سطح آب هاي زير زميني و افزايش ميزان کشت محصولات کشاورزي نظير برنج که به آب بسياري نياز دارد منابع آبي استان را با يک چالش جدي مواجه کرده است.
فرماندار بروجرد بيان کرد: اگر اين روند رو به رشد کنترل و مهار نشود در چند سال آينده با چالش جدي در کشت محصولات کشاورزي و نابودي منابع آبي روبرو خواهيم شد.
آريايي اضافه کرد: انجام تمهيدات لازم و ارائه راهکارهاي موثر براي مديريت منابع آب و تغيير در الگوي کشت موثرترين روش براي برون رفت از وضعيت کم آبي پيش رواست.
وي ادامه داد: هدف از بازديد از شاليزارهاي بروجرد را بررسي وضعيت کشت برنج و ارائه راهکارهاي علمي و عملي براي جلوگيري از افزايش و توسعه کاشت محصولات آبدوست و کاهش سطح اراضي زير کشت برنج در سال آبي آينده است.
مديرجهاد کشاورزي بروجرد مجموع شاليزارها شهرستان را 920 هکتارعنوان کرد و گفت: متوسط برداشت برنج ازهرهکتار چهارتن است.
عزت الله نباتي افزود: براساس مصوبات قبل هر کشاورز مي تواند20 درصد از اراضي کشاورزي خود را به کشت محصولات آبدوست اختصاص دهد اما با توجه به تصميم اخير دولت اين موضوع منتفي خواهد شد.
به گزارش ايرنا هيئت وزيران، با اجراي محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هاي کشت برنج در خارج از استان‌هاي گيلان و مازندران موافقت کرد.
دولت اين تصميم را در راستاي سياست‌هاي کنترل سطح زير کشت بهاره و زمستانه و با توجه به محدوديت‌هاي منابع آبي در حوضه‌هاي آبريز و استان اتخاذ کرده است.
شهرستان بروجرد داراي 69هزار هکتار اراضي کشاورزي است.
6052/7273
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۲۹۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد

یاسر اکبریان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس آخرین گزارشاتی که در سامانه معاونت بهره‌برداری و توسعه آب شرکت ثبت شده سال ماقبل نیز رقمی حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب تولید داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: علت افزایش تولید آب پارسال ناشی از توسعه شهرنشینی و افزایش مشترکان شرکت و همچنین اجرای پروژه‌هایی که تامین آب آنها می‌بایست از طریق تاسیسات و منابع آبی شرکت آب و فاضلاب باشد بوده است.

اکبریان درخصوص سرانه مصرف آب لرستانی‌ها بیان کرد: سرانه مصرف آب در استان بین حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه روز برای هر شهروند و در سطح کشور بین ۱۸۰ الی تا ۱۹۰ لیتر و مطابق استاندارد کشور کمتر از ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های در دست اجرای شرکت کاهش هدررفت و محاسبه آب بدون درآمد با استفاده از شبکه‌های هوشمند و به روز کردن تجهیزات است.

اکبریان ادامه داد: همچنین با استفاده از آگاهی و اطلاع رسانی به مردم از طریق برنامه‌های فرهنگی تلاش شده مصرف آب هم‌استانی‌ها به سمت نرم کشور و استاندارد‌های بین المللی نزدیک شود.

وی درخصوص تاثیر بارندگی‌های اخیر بر منابع آبی استان افزود: در استان تا اواسط دی ماه شاهد بارندگی‌های آنچنانی نبودیم و همین امر باعث شد منابع آبی کاهشی شود، اما در بازه زمانی بهمن تاکنون و به‌خصوص در اسفندماه بارندگی‌ها مناسب‌تری را شاهد بودیم که در برخی شهر‌ها همچون ازنا و الیگودرز روند تولید منابع آبی منفی نسبت به بازه زمانی بلندمدت کاهشی بوده و لازم است که در این شهر‌ها تمهیدات لازم بکار گیرد.

اکبریان اضافه کرد: در لرستان هیچ‌گونه سدی برای تامین آب شرب پایدار وجود ندارد و بایستی برای تامین آب در فصل گرما تمهیداتی از سوی شرکت و همچنین مردم با استفاده از تمامی ظرفیت‌های استان صورت گیرد تا در فصل گرما از نظر تامین آب شرب با مشکل مواجه نشویم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • رفع ۳۴ مورد تجاوز به حریم راه‌های شهرستان بروجرد
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • دامپروری یکی از مزیت‌های لرستان محسوب می‌شود
  • آغاز رسمی طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای با پلاستیکی در بروجرد
  • مناطق ییلاقی و قشلاقی مستعد لرستان شناسایی شده است
  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است
  • رفع مشکلات عشایر ضروری است