Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@06:08:40 GMT

FATF ادامه همان مسیر ناکام برجام است

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۳۰۴۹۰

FATF ادامه همان مسیر ناکام برجام است

شباهت ادبیاتی که موافقان برجام و موافقان FATF دارند، بسیار زیاد است، افرادی که قبل از امضا و تصویب برجام وعده‌هایی به مردم دادند، بدون آنکه هیچ تضمینی بدهند، الان نیز FATF را امضا می‌کنند. در برجام عده‌ای با وعده‌ها می‌خواستند نگرانی ما را رفع کنند و امروزه نیز همان افراد با وعده‌های دیگری می‌خواهند نگرانی ما را درباره FATF کم کنند اما باز وعده‌هایشان بدون تضمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش پایگاه انقلاب نیوز، برنامه ثریا با حضور دکتر بیژن پیروز - استاد دانشگاه تهران - و دکتر سید یاسر جبرائیلی - پژوهشگر اقتصادی و سیاسی - روز چهارشنبه در تاریخ 18/7/97 با موضوعیت راه‌های پیشرفت برگزار شد. بخش اول گزارش برنامه تلویزیونی ثریا تقدیم مخاطبین محترم می‌گردد.

در ابتدای برنامه مجری برنامه درخواست کرد که بخشی از سخنرانی مقام معظم رهبری در ورزشگاه آزادی برای بینندگان پخش شود تا بینندگان با موضوع برنامه آشنا شوند. در این فیلم کوتاه رهبر انقلاب با توجه به وجود مشکلات اقتصادی موجود در کشور به موضوع نفوذ اشاره کردند و فرمودند: عیب واقعی بن بست است الحمدالله ما بن بست نداریم اما این عیب است که جوان کشور گمان کند راه حلی وجود ندارد جز پناه بردن به کشورهای دیگر، بعضی سعی می‌کنند این را القاء کنند به جوانان. دشمن این را می‌خواهد که برای ما راه حلی جز تسلیم شدن در برابر او باقی نماند.

ایشان در ادامه فرمودند: من صریحاً اعلام می‌کنم کسانی که در داخل کشور قصد دارند این فکر که مطلوب و محبوب دشمنان است ترویج کنند اینها خیانت کار هستند البته این اتفاق نمی‌افتد من به حول قوه الهی و با پشتیبانی شما تا جان در بدن دارم اجازه نخواهم داد در این کشور چنین اتفاقاتی بیافتد.

مجری: صحبت‌های مقام معظم رهبری را با هم دیدیم. در دشمنی آمریکا که شکی نیست اما به‌نظر شما چرا رهبر انقلاب چندسال پیش به جریانی که درحال بزک کردن چهره آمریکا مشغول بود اشاره فرمودند؟ و امروزه چه جریانی مدعی هستند که ما جز پناه بردن به دولت کنونی آمریکا راه دیگری نداریم؟

یاسر جبرائیلی: زمانی که حضرت آقا درباره این نوع جریانات صحبت می‌کند، جریان‌های مختلف فکر می‌کنند که ایشان درباره گذشته خیلی دور یا افرادی که وجود خارجی ندارند، صحبت می‌کند. اما در واقع اینگونه نیست و زمانی که مقام معظم رهبری درباره مسئله‌ای صحبت می‌کنند یعنی اینکه این جریان هم‌اکنون در حال فعالیت است و به‌دنبال فرصتی است تا به کشور خیانت کند.

حال باید اینگونه جریانات را شناسایی کرد و در برابر آنها ایستاد، به همین خاطر وقتی حضرت آقا می‌فرمایند عده‌ای هستند که به مردم می‌گویند باید به دشمن پناه ببریم تا مشکلاتمان حل شود، این عده به کشور خیانت می‌کنند. حالا به‌نظر بنده این افراد کسانی هستند که می‌گویند راه حل مشکل کشور سیاسی است، افرادی که می‌گویند درباره مسائل موشکی باید با آمریکا مذاکره کنیم یا اینکه می‌گویند ما مدیر تحریم‌ها نیستیم پس باید برویم مذاکره کنیم و تحریم‌ها را برداریم برای مذاکره هم باید امتیاز بدهیم تا کشور را اداره کنیم.

به ‌نظر بنده تهدید به ما نزدیک است و باید مواظب باشیم تا دوباره از سوراخی که قبلا گزیده شده بودیم، گزیده نشویم. در این میان هم باز پای تفکری در میان است که می‌گفت ما برای مدیریت اقتصاد کشور باید بهانه هسته‌ای را از دست آمریکا بگیریم، حالا امروز هم می‌گویند بهانه FATF را از دست آمریکا باید بگیریم. فردا هم می‌گویند بهانه موشکی را باید از دست آمریکا بگیریم.

زمانی به آنها می‌گفتیم شما در رابطه با برجام گفته بودید تمامی مشکلات حل خواهد شد، نتیجه چه شد؟ الان هم چه تضمینی هست که بیایم FATF را قبول کنیم و دوباره آمریکا بگوید ما هیچ تضمینی نمی‌توانیم بدهیم. با اینکار در واقع شما بهانه را از آمریکا نمی‌گیرید بلکه ابزار را به دشمن می‌دهید. کسانی که موافق FATF هستند ادبیاتشان مانند کسانی است که موافق برجام بودند. در زمان برجام به منتقدین می‌گفتند «کاسبان تحریم» امروزه نیز به منتقدان FATF می‌گویند «پول‌شو» یا «قائل صلح با تروریسم».

شباهت ادبیاتی که موافقان برجام و موافقان FATF دارند، بسیار زیاد است. افرادی که قبل از امضا و تصویب برجام وعده‌هایی به مردم دادند، بدون آنکه هیچ تضمینی بدهند، الان نیز FATF را امضا می‌کنند. در برجام عده‌ای با وعده‌ها می‌خواستند نگرانی ما را رفع کنند و امروزه نیز همان افراد با وعده‌های دیگری می‌خواهند نگرانی ما را درباره FATF کم کنند اما باز وعده‌هایشان بدون تضمین است.

ما نگران تصویب FATF هستیم زیرا درباره FATF اولین خطری که احساس می‌شود افتادن اطلاعات مالی ما در دست نهادهای خارجی است. دوم تهدید آمریکا به داخل کشور امتداد پیدا می‌کند و دچار خود تحریمی می‌شویم و سوم تعریف تروریسم در غرب با تعریف ما از تروریسم فرق دارد. این سه خطر از جانب FATF احساس می‌شود و باید در کشور و برای مردم این مسائل شفاف‌سازی شود.

آن دسته از افرادی که موافق تصویب و امضای FATF هستند، اگر برای ما تضمینی بیاورند که بتواند نگرانی‌های ذکر شده ما را رفع و حل کند، برایمان کفایت می‌کند. دوستان حامی FATF در مجلس ادعای می‌کنند که اگر این طرح‌ها تصویب شود باعث می‌شود؛ یک، هرگونه اشتراک اطلاعات مالی با خارج از کشور جرم تلقی بشود. دو، ایجاد هرگونه محدودیت برای اشخاص ایرانی و غیرایرانی یا مرتبط با ایران توسط آمریکا جرم است و جرام سنگینی بر او اعمال می‌شود. و سه، تروریسم را به‌طوری که ما می‌گوییم تعریف کنند.

حالا اگر هرگونه اقدام و پرهیز از اقدامی در هر دستگاه ویا هر فردی انجام بگیرد که با تعریف ما از FATF و CFT مغایرت داشته باشد، جرم تلقی می‌شود. این ادعای شماست بسیار خوب حالا عرضی داریم، شما می‌روید به اتحادیه اروپا می‌گویید ما به تحریم‌های آمریکا بی‌اعتنایی می‌کنیم و همچنین قانون مسدودسازی خود را طبق شرط ما بروزرسانی کنید که شرکت‌های زیر نظر شما از آمریکا تبعیت نکنند.

اما در همین حال اسنادی منتشر می‌شود که بانک‌های ایرانی دارند از آن تحریم‌ها تبعیت می‌کنند و وقتی یک عده‌ای هشدار می‌دهند که کشور درحال کشیده شدن به سمت انحراف است، جریانی می‌آیند و می‌گویند بیاید به غرب پناه ببریم که این ناظر بر یک واقعیتی بر روی زمین است.

خواهشی که بنده از شورای نگهبان و مجلس تشخیص مصلحت نظام دارم این است که شما می‌دانید FATF 47 بند دارد، درحالی که بیش‌از هشتاد درصد این قرارداد درحال اجرا است اما فقط چهار بند آن به صحن علنی مجلس آورده و بررسی شده است.

حالا که بیش از هشتاد درصد قرارداد درحال اجرا است، پس چه عجله‌ای داریم که این چهار بند نیز تصویب بشود و اجرایشان کنیم. اگر می‌شود یک مدت دیگر نیز صبر کنید تا مقداری تسهیل‌های بانکی انجام بشود سپس ارزیابی کنیم اگر دیدیم که مشکلی برایمان پیش نیامد بقیه قرارداد را نیز اجرا می‌کنیم.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۳۰۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات

روحانی رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند.

 

به گزارش سایت رسمی رئیس جمهور سابق ایران، حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم.

دیگر خبرها

  • ببینید | فوری؛ ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • انتقال ۱۵۰ کیلو شیشه با کامیون ناکام ماند
  • ترافیک بازگشت از شمال در چالوس و هراز ادامه دارد/ جو آرام در تمام جاده‌های کشور
  • هشدار پلیس نسبت به احتمال ریزش سنگ در جاده کرج
  • ریزش سنگ در جاده کرج - چالوس؛ ترافیک سنگین در محورهای شمالی
  • تردد تهرانی‌ها در این مسیرها ممنوع!
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • تردد تهرانی‌ها در این مسیرها ممنوع
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!