Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@18:07:50 GMT

آشنايي با کوه اورست

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۳۱۰۳۵

آشنايي با کوه اورست

خبرگزاري آريا - اورست نام کوهي‌ است که در جنوب قاره آسيا در مرز منطقه ساگارماتاي نپال و تبت در کشور چين قرار گرفته و يکي از کوه‌هاي رشته‌کوه هيمالايا است که قله آن بلندترين قله دنيا با بلندي 8848 متر از سطح دريا است.
اورست پيش از اينکه به اين نام خوانده شود در زبان تبتي به نام چومولونگما به معني مادر مقدس ناميده مي‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين نام برگرفته از نام چيني آن يعني ژومولانگما فنگ به معني مادر زمين بوده است. همچنين در برخي از گزارش‌هاي به جا مانده از اواسط قرن 19 ميلادي نام اين کوه با عنوان‌هاي دئودونگا به معني کوه مقدس هم آمده است. اما نام انگليسي اورست در سال 1865 توسط انجمن سلطنتي جغرافيا انگلستان بنابر توصيه‌نامه اندرو واگ، رئيس وقت مميزي بريتانيا در هندوستان انتخاب شد.
اورست کوهي است که قله آن بيشترين ارتفاع از سطح آب‌هاي آزاد را داراست. ابتدا ارتفاع قله اين كوه تا سطح دريا در سال 1856 ميلادي توسط اندرو واگ پس از چند سال محاسبه بر روي مشاهدات جمع‌آوري شده توسط طرح نقشه‌برداري مثلثاتي 8840 متر گزارش شد كه بعدها دولت نپال و چين پس از اندازه‌گيري آن را تاييد و اعلام كردند. پس در سال 1999 تيمي از محققين بين‌المللي به سرپرستي نشنال جيوگرافيک با استفاده از دستگاه‌هاي GPS مجهز، ارتفاع قله را 8849 متر از سطح دريا برآورد کردند. بعد از آن در سال 2005 گروهي از کوهنوردان چيني با استفاده از تجهيزات بسيار مجهزي ارتفاع واقعي قله اورست را بدون برف و يخي که سطح آن را پوشانده، 8844 متر از سطح دريا تخمين زدند كه در نهايت در سال 2010 كشورهاي چين و نپال پس از سال‌ها اختلاف برسر ارتفاع اورست، نهايتاً توافق کردند که کوه اورست رسماً 8848 متر است.
مسيرهاي صعودکوه اورست داراي دو مسير اصلي صعود است که يکي در دامنه جنوبي در نپال و ديگري در دامنه شمالي در تبت قرار دارد. همچنين تعداد زيادي مسيرهاي فرعي که استفاده کمتري از آن‌ها مي‌شود. در بين اين دو مسير، مسير جنوبي آسان‌تر بوده و بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين مسير همچنين، مسير صعود ادموند هيلاري و تنزينگ نورگاي (اولين صعود موفق به قله در سال 1953) است. اما افرادي معتقدند که بام دنيا، خيلي پيشتر فتح شده است.

در سال 1924 جورج مالوري همراه اندرو ايروين تلاش ماجراجويانه‌اي را براي صعود به بلندترين قله جهان آغاز کردند. اين دو آخرين بار در 8 ژوئن همان سال در دامنه ي کوهستان اورست ديده شدند، اما پس از مدتي هر دو ناپديد گشتند و هيچ کس ندانست که آيا اين دو موفق به صعود بام دنيا شدند يا خير. در سال 1999 تيمي از کوهنوردان براي پيدا کردن ردي از مالوري و همراهش به اورست اعزام شدند، آنها جسد متلاشي مالوري را پيدا کردند اما به نظر مي‌رسيد دوربين آن‌ها در اختيار ايروين بوده است .تاکنون هيچ اثري از ايروين و دوربين مالوري پيدا نشده است و هيچ کس نمي داند که آيا آن دو موفق به صعود اورست شده اند يا نه. اين کشف بزرگ مي توانست تاريخچه کوهنوردي را دستخوش تغييرات بسياري کند.
در سال 1978 رينولد مسنر ايتاليايي و پيتر هابلر اتريشي اولين صعود به قله اورست را بدون استفاده از کپسول اکسيژن را از طريق مسير جنوبي رقم زدند. در سال 1980 مسنر براي اولين بار در تاريخ، به تنهايي قله اورست را بدون استفاده از کپسول اکسيژن و هرگونه پشتيباني از مسير سخت‌تر شمالي فتح نمود. و در سال 2005 يك خلبان فرانسوي يک فروند بالگرد را بر فراز قله اورست فرود آورد و پس از حدود 4 دقيقه مجدداً پرواز کرد.
حقايق جالب:- تاکنون هزاران بار اورست توسط افراد مختلف صعود شده است و از هر 100 نفري که براي صعود به اين کوه مي‌روند 4 نفر کشته مي‌شوند.
- در بين افرادي که موفق به صعود اورست شده‌اند يک نابينا، زني 73 ساله و يک نوجوان 13 ساله وجود دارد.
- 200 نفر که در بين راه کشته شده‌اند در همين کوه دفن شده‌اند.
- پيرترين صعودکننده يک پيرمرد 80 ساله ژاپني بنام يوچيرو ميورا است که سال 2013 موفق به اين کار شد.
- اورست با وجود 50 تن زباله اي که صعودکنندگان در آن باقي مانده در حال حاضر کثيف ترين کوه دنيا است.
- صعود به اين کوه بسيار هزينه بر است و حدود 65 هزار دلار خرج دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۳۱۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکثر پرسنل بنیاد شهید به دلیل عدم آشنایی با مشکلات ایثارگران، جانبازان و آزادگان، ناکارآمدند

آفتاب‌‌نیوز :

رضا شرفخانی دبیر کل کانون کهنه سربازان جنگ ایران و عراق در مصاحبه با خبرنگار آفتاب نیوز گفت: عدم تطابق رشد بی رویه تعداد شاغلین بنیاد با وظایف و اموری که باید انجام پذیرد، یکی از عوامل اصلی عدم رسیدگی شایسته به امور ارباب رجوع است.

وی افزود: اکثر پرسنل پرشمار بنیاد به دلیل عدم آشنایی و قرابت با روحیات و مشکلات جانبازان و آزادگان و نداشتن تخصص لازم، ناکارامد بوده و فقط از بودجه بنیاد ارتزاق می‌کنند. در صورتی که این بودجه می‌تواند صرف حل معضلات این جامعه شریف باشد. این به نحوی است که شاغلین پرشمار غیر متخصص با مراجعه ایثارگران به بنیاد، تنها نقش یک اپراتور را ایفا و توان حل مشکلات جامعه هدف را ندارند.

شرفخانی اذعان کرد: به دلایل مطرح شده معلولین، مجروحین و آزادگان جنگ تحمیلی خواستار منفک شدن کامل از بنیاد شهید و امور ایثارگران و تجمیع در قالب انجمن یا سازمان مستقل کهنه سربازان وطن، ذیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و با حضور موثر نمایندگان انجمن کهنه سربازان وطن، قرار گیریم. چون ما مدافع وطن، ناموس و مرز‌های مقدس و تمامیت ارضی کشور در زمان جنگ تحت فرمان و زیرمجموعه وزارت دفاع بوده ایم.

 دبیرکل کانون کهنه سربازان جنگ ایران و عراق گفت: بار دیگر بر این حق مشهود، قانونی، غیر قابل کتمان و پیشرانه اقتصاد کل کشور (غرامات جنگ) به فضل خداوند منان و اراده و خواست قاطبه بزرگ آسیب دیدگان جنگ تحمیلی (کهنه سربازان وطن) تاکید نموده و تا رسیدن به هدف غائی خویش از پای نخواهیم نشست. وقت آن رسیده تا همه آنان که در صدد ایجاد موانع و کاشتنن بذر ناامیدی در دل‌ها و اراده‌های آهنین جامعه بزرگ ایثارگران و جانبازان بودند نا امید شوند.

دیگر خبرها

  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون
  • هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور
  • دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند
  • آشنایی نسل جوان جامعه با ایثارگری‌های شهدا
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • آشنایی با محصولات و نمایندگی ABB
  • آشنایی دانش‌آموزان مدارس سما با ایده تحصیلی ـ شغلی
  • اکثر پرسنل بنیاد شهید به دلیل عدم آشنایی با مشکلات ایثارگران، جانبازان و آزادگان، ناکارآمدند
  • آشنایی با مالکان تمامی باشگاه‌های لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها