Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: روند رو به رشد استفاده از انرژی با افزایش جمعیت از یک‌سو و رشد نیازهای انسان از سوی دیگر موجب شده که بازخورد این رشد مصرف را درزمینهٔ افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی و همچنین از دست رفتن سرمایه‌های کشور در بخش انرژی و سوخت‌های فسیلی را ببینیم.

این در حالی است که کشورهای مختلف دنیا سال‌ها قبل استفاده از انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی و بادی را در دستور کار قرار داده‌اند و البته در کشورمان نیز حرکت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است که نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری جدی‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تامین برق با استفاده از تابش خورشید

کشور ایران و استان لرستان با دارا بودن اقلیم‌های مختلف شاهد تعداد روزهای آفتابی زیادی در طول سال است، ظرفیتی که می‌تواند منجر به توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در استان‌های مختلف کشور شود.

مطابق اظهارنظر کارشناسان ایران در کمربند تابش خورشید قرارگرفته و به همین علت میزان تابش خورشیدی در ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده‌شده است که ظرفیتی کم‌نظیر برای تأمین انرژی محسوب می‌شود.

برق‌رسانی به روستاها و برخی جاذبه‌های گردشگری لرستان مانند دریاچه گهر به‌وسیله انرژی خورشیدی، استفاده از آبگرم کن‌های خورشیدی در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی لرستان و دامنه اشترانکوه زیبا، تأمین برق خیابان انقلاب شهر خرم‌آباد به‌عنوان نخستین خیابان در کشور نمونه‌های استفاده از انرژی پاک در لرستان است که امید می‌رود این قدم‌ها هرچه بیشتر و با سرعت بیشتر برداشته شود.

 امروز انرژی خورشیدی یکی از منابع تأمین انرژی رایگان، پاک و عاری از آلودگی‌های زیست‌محیطی محسوب شده و به همین دلیل بسیاری از کشورهای دنیا برای استفاده از این انرژی نو سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده‌اند که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه کشورمان نیز باید افزایش یابد.

ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در منازل مسکونی

فریدون خودنیا در گفت و گو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به تامین برق خانه ها با استفاده از انرژی خورشیدی در لرستان، اظهار داشت: در این راستا مجوزها و تفویض اختیارهای خیلی خوبی گرفته شده و بروکراسی اداری برای صدور پروانه در این زمینه به زیر دو ساعت رسیده است.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ منزل مسکونی در استان اقدام به ایجاد نیروگاههایی با استفاده از انرژی خورشیدی کرده اند، گفت: این نیروگاهها پنج کیلو واتی بوده که برای تامین برق خانه ها و منازل مسکونی ایجاد شده اند.

مدیرعامل شرکت برق لرستان با اشاره به چندین نیروگاه ۱۰۰ کیلو واتی خورشیدی در استان، تصریح کرد: امیدواریم این امر فرصتی باشد تا سرمایه گذاران بخش خصوصی در تامین برق از طریق پنل های خورشیدی همکاری داشته باشند.

به‌هرروی امید می‌رود با تقویت برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های مسئولان در این بخش از یک‌سو و افزایش تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای آگاه‌سازی مردم از سوی دیگر شاهد توسعه استفاده از انرژی‌ها نو در لرستان باشیم، موضوعی که در ابعاد مختلف اعم از پدافند غیرعامل، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از رشد مصرف سوخت‌های فسیلی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

کد خبر 4447043

منبع: مهر

کلیدواژه: انرژی خورشیدی شرکت توزیع برق لرستان اربعین ۹۷ اربعین 97 اربعین حسینی مرز مهران بوشهر گرگان مشهد موکب شیراز کرمانشاه سنندج شهرکرد زائران اربعین مرز شلمچه سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۳۱۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعت نفت ایران بالاترین ارزش افزوده را دارد/ علت جذب سرمایه خارجی

فریدون برکشلی رئیس گروه مطالعات انرژی وین در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره جهان در سال ۲۰۲۳ شاهد رقمی معادل ۱/۴ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بود، گفت: روند سرمایه‌گذاری خارجی به تدریج از کشورهای عمده صنعتی مانند آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا، به سمت کشورهای تازه صنعتی شده و به ویژه آسیای جنوب شرقی سوق پیدا کرده است.

وی ادامه داد: آنچه سرمایه‌گذاری در برخی کشورها را جذاب کرده است، مجموعه‌ای از چهار چوب هاست که غالباً شناخته شده هستند. سرمایه، همواره به دنبال مکان امن است. ثبات قوانین و رعایت پایدار برخی اصول مهمترین اصل در جذاب سرمایه‌گذاری خارجی است. در حقیقت، سرمایه‌گذاری خارجی و بین‌المللی به سوی کشورها و مناطقی هدایت می‌شوند که سرمایه‌گذاری های داخلی در آنجا ایمن هستند.

این کارشناس ارشد انرژی با اشاره به اینکه برخی سازمان‌های بین المللی و بانک‌ها که شاخص‌های مختلف را رصد می‌کنند، اضافه کرد: برای امنیت سرمایه، ضریب بالایی را قائل هستند.

وی اضافه کرد: بدیهی است که صنعت نفت ایران، در میان صنایع کشور، از بالاترین ارزش افزوده برخوردارند و هر آینه افق روشنی در فضای روابط بین‌الملل ایران پیدا می‌شود، صنعت نفت پیشتاز است.

به گفته این کارشناس انرژی در حال حاضر هم جذب سرمایه در صنعت نفت نسبت به سایر بخش‌های صنعتی بیشتر است.

برکشلی یادآور شد: نکته مهم دیگر، مقایسه نسبی ایران با کشورهای همسایه است. برای مثال در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی که ایران تحت تحریم‌های سنگین امروز نبود هم، سرمایه گذاران خارجی و شرکت‌های نفتی همسایگان ما را به ما ترجیح می‌دادند.

وی ادامه داد: در حاشیه دریای خزر، جمهوری‌های تازه استقلال بخش مهمی از سرمایه‌گذاری های بین المللی را از آن خود کردند. قانون نفت ایران، امکان عقد قراردادی مشابه با همسایگان را از ما سلب کرده بود. البته حضور بین‌المللی برای صنعت نفت و البته گاز خیلی مهم است.

کد خبر 6081404 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری عظیم برای انتقال آب به شهرک‌های صنعتی
  • هفت کشوری که تمام برق خود را از منابع تجدیدپذیر تولید می‌کنند
  • سرنوشت زباله‌های ناشی از رونق انرژی خورشیدی در هند چه می‌شود؟
  • صنعت نفت ایران بالاترین ارزش افزوده را دارد/ علت جذب سرمایه خارجی
  • برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است
  • کدام کشورها ۱۰۰ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کنند؟
  • شکست بزرگ‌ترین پروژه انرژی تجدیدپذیر تاریخ
  • جو آرام و پایدار برای آسمان لرستان
  • بهره‌برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی فضا در یک قدمی واقعیت
  • ساخت پنج شهرک انرژی خورشیدی