Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاعر سرشناس کشوری با اشاره به لزوم قلم زدن شاعران درباره حادثه تروریستی رژه اهواز گفت: این قلم زدن‌ها بخشی از تاریخ ما را تشکیل خواهند داد و شعر باعث می‌شود که اتفاقات این چنینی از یادها نرود و در ذهن مردم حک شود. ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱ استانها خوزستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، از دیرباز و در تمام عصرها و سال‌های دور و نزدیک پس از آشنا شدن بشر با هنر؛ ادبیات زبان رسا و گویای جوامع به شمار می‌رود و شاعران در هر دوره با قلم و هنر واژگان‌شان نسبت به امور و مسائل اجتماعی اطراف خود واکنش نشان می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگار تسنیم در اهواز با امید صباغ‌نو یکی از شاعران دغدغه‌مند کشور در حاشیه حضورش در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز به گفت‌و گو پرداخته است.

نکات خواندنی این گفت‌و گو را ادامه بخوانید:

*شاعران جوان سعی کنند که نگاه تک بعدی به امور نداشته باشند.

*در مجامع بین الملل تاثیرگزاری شعر نسبت به خبر یا اعتراض بیشتر است.

*نباید بگذاریم فکر کنند که سخنان‌مان از روی حسادت است.

تسنیم: همیشه هنر به عنوان یکی از مولفه‌های مردمی در واکنش به مسائل و اتفاقات ریز و درشت جامعه ورود می‌کند. به نظر شما با توجه به حادثه تروریستی31 شهریور هنرمندان و به ویژه شاعران این سرزمین چگونه می‌توانند ورود کند؟

امید صباغ‌نو: هر جای این خاک و مرز و بوم هر اتفاقی که رخ می‌دهد باعث تاسف و تاثر می‌شود. گاهی هواپیمایی سقوط می‌کند و گاهی قطاری آتش می‌گیرد؛ این مسائل طبیعتا دل آدمی را به درد می‌آورد و باعث می‌شود از دردی که در وجود خود دارد شعری بنویسد.

اما یکسری اتفاقات مانند حادثه تروریستی31 شهریور جزء حوادث طبیعی نیست و این درد را بیشتر می‎کند که جمعیتی از مردم بی‌گناه و بدون سلاح کشته شدند.

تسنیم: چه لزوم و بایدی باعث می‌شود که ذوق شاعر در این راه تحریک شود و در مورد اتفاقاتی از این قبیل شعر بنویسد؟

صباغ‌نو: طبیعتا کسی که اهل شعر و ذوق شاعری باشد قلم به دست می‌گیرد و در این راه قلم می‌زند. این قلم زدن‌ها بخشی از تاریخ ما را تشکیل خواهند داد شاید تا یک الی2 سال دیگر این اتفاق از یاد برود اما آن شعر باعث می‌شود که اتفاقات این چنینی از یادها نرود و در ذهن مردم حک شود.

هرقدر که سعی کنیم که اتفاقات این قبیلی را شاعرانه‌تر بنویسیم تاثیرگزاری آن بسیار بیشتر خواهد بود.

اگر قرار باشد که این حوادث را صرفا به نظم بکشیم اتفاق شاعرانه‌ای رخ نمی‌دهد اما نگاه شاعرانه‌ هر دوست شاعری یک زاویه دید متفاوتی را ایجاد می‌کند همچنین باعث دیده و شنیده شدن موضوع نیز می‌شوند و چه بسا در مجامع بین الملل تاثیرگزاری بیشتری نسبت به خبر یا اعتراض باشد زیرا ادبیات تنها صدای بی‌طرفی است که می‌تواند در جوامع بین الملل به گوش مخاطب برسد.

تسنیم: توصیه شما به شاعران جوان برای بی‌تفاوت نبودن نسبت به مسائل جامعه چیست؟

صباغ‌نو: بدون تعارف می‌گویم اما شاعران جوان سعی نکنند که نگاه تک بعدی به امور داشته باشند. دغدغه مندی یکی از بهترین پارامترها برای دیده و شنیده شدن بهتر شاعر است. شاعر هرقدر که به مسائل اطراف خود بیشتر اهمیت دهد مردم نیز حواس‌شان نسبت به حضور آن در تمام عرصه و زمینه‌ها نیز خواهد بود و دیگر این را نمی‌رساند که صرفا برای دل خودش قلم می‌زند.

شاعران به عنوان بخشی از مردم باید زبان گویای آن‌ها باشند و مسائل متفاوت فرهنگی و فرهنگی جامعه را بیان کنند. همچنین دوستان شاعر جوان نباید از مطالعه غافل شوند؛ هرقدر که مطالعه کنند و بیشتراز اخبار روز جامعه خبردار شوند دامنه واژگان و دیدشان وسیع‌تر  و باعث جهان شمول‌تر شدن اشعارشان می‌شود.

تسنیم: نظر شما نسبت به چاپ کتاب توسط برخی از سلبریتی‌های معروف و بازیگران تلویزیون و سینما چیست؟

صباغ‌نو: هرکسی اختیار این را دارد تا احساس خود را بر روی کاغذ بیاورد. اینکه یک چهره هنری در یکی دیگر از عرصه‌ها وارد ادبیات می‌شود اگر خوب عمل کند مخاطب آن را نگه می‌دارد و اگر ضعیف عمل کند منجر به حذف از سوی مخاطب می‌شود.

من منتظر می‌مانم تا زمان تعیین کند. اگر زود قضاوت کنیم و بگوییم چرا فلانی کتاب چاپ کرد چه اتفاقی می‌افتد؟ ممکن است امسال کتاب او سروصدا کند اما یکسال دیگر مثل باد می‌گذرد و قضیه می‌گذرد.

مثلا اندیشه فولادوند که از دوستان بسیار خوبم است قبل از ورود به دنیای بازیگری شاعر بود. اندیشه فولادوند اگر بخواهد کتاب چاپ کند در دنیای حقیقی این امر صورت می‌گیرد و نه به واسطه بازیگری او.

 همچنین طبیعتا در یکی از عرصه‌ها درخشان‌تر حضور پیدا می‌کند زیرا در ابتدا تنها در یکی از آن‌ها حضور داشته بود. دوستدارم دوستان شاعرم بسیار به این حواشی اهمیت ندهند و بجای پرداختن به این امور کارهای خودمان محکمتر شود و شعرمان را به درجه‌ای از تحکیم برسانیم تا مخاطب اگر بخواهد کاری را مطالعه کند کار خوب را انتخاب کند.

در کار و عرصه‌مان خودمان را نشان دهیم تا افراد دیگر گمان نکنند این سخنان از روی حسادت باشند و نه از روی دلسوزی.

انتهای پیام/ن

R41468/P1361/S6,57/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۳۳۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه قضات در دستگاه قضایی باید سازنده باشد

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: نگاه قضات در دستگاه قضایی باید سازنده باشد و استفاده از ارفاقات قانونی برای افرادی که حائز شرایط هستند، اعمال شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد، امروز _سه‌شنبه دوازدهم اردیبهشت_ در بازدید از زندان مرکزی زاهدان و دیدار و گفت‌وگوی چهره به چهره با مددجویان اظهار کرد: زندانی کردن یک فرد از خانواده یا طایفه باعث ایجاد سایر مشکلات اقتصادی و فرهنگی می‌شود و انتظار می‌رود در رابطه با افرادی که در مرحله اول مرتکب جرم می‌شوند به دید یک مجرم نگاه نشود و به صورت جزئی دلیل ارتکاب جرم بررسی شود.

وی ادامه داد: نگاه قاضی باید سازنده باشد و همچنین تبعات حبس در نظر گرفته شود و افرادی که دارای شرایط ارفاقات قانونی هستند، نسبت به آنها این امتیاز اعمال و اجازه بازگشت افراد به جامعه داده شود.

رییس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان افزود: وظیفه قوه قضائیه فقط محکمه‌داری در دادسراها یا دادگاه‌ها نیست و وظایف مهم دیگری در قانون اساسی بر عهده قوه قضائیه گذاشته شده که احیای حقوق عامه و همچنین تامین آزادی مشروع است از مهم‌ترین آنهاست.

موحدی‌راد با اشاره به اینکه تحقق رافت اسلامی برای متهمان بر مبنای چارچوب‌های قانونی مشخص شده است، تصریح کرد: رویکرد جدید کمک به آزادی متهمان و محکومان نادم و دریچه‌ای به سوی افرادی است که حضور آنها در جامعه مخل امنیت نخواهد بود.

گفتنی است، در این بازدید پروژه‌های عمرانی ساخته شده کانون اصلاح تربیت و همچنین سالن ورزشی مجموعه اداره کل زندان‌های استان افتتاح و در پایان از قضاتی که در مورد انجام مسائل قضایی از جمله عفو، تعلیق و نظام آزادی مشروع تلاش کردند، تقدیر شد.

همچنین رئیس کل و قضات شعبات با حضور در اندرزگاه‌های ندامتگاه مرکزی زاهدان و دیدار چهره به چهره با مددجویان به بررسی مشکلات قضایی و پرونده‌ای آنان پرداختند.

کد خبر 749426

دیگر خبرها

  • ایران خدمه کشتی توقیف شده را با نگاه انسانی آزاد کرد
  • وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است
  • تاریخ رونمایی بازی کالاف دیوتی ۲۰۲۴ مشخص شد؟
  • شهید مطهری (ره) جوابگوی مسائل و نیاز‌های جامعه بود
  • طبقه بندی مشاغل باید به صورت ویژه پیگیری شود
  • نگاه قضات در دستگاه قضایی باید سازنده باشد
  • سید محمد خاتمی: تورم به سطح نگران کننده‌ای رسیده است
  • اهتمام به مسائل سیاسی جامعه و بندگی از ویژگی‌های استاد مطهری بود
  • «کارگران» تلاشگران عرصه اقتصادی کشورمان هستند
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»