دوربرگردان سینمایی تلویزیون
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۳۳۶۳۶
افخمی میخواست در کنار فراستی، برنامهاش طعم سلبریتیواری داشته باشد و به همین دلیل حمیدگودرزی را برای انجام گفتوگوها انتخاب کرد. چند برنامه نخست بهصورت ضبط شده روی آنتن رفت، اما بعد از آن شرایط تغییر کرد و افخمی هم تن به اجرای زنده داد و شاید همین نکته بیش از هر چیزی زمینه شکلگیری انتقادها را فراهم کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زمان چندانی تا آغاز اجرای برنامه «هفت» برای جشنواره فیلم فجر باقی نمانده بود که منابع خبری نزدیک به مدیری حضور او را به عنوان مجری این برنامه را رد کردند و در نهایت در یک تصمیم ناگهانی رضا رشیدپور این برنامه را اجرا کرد و در یک دوره ۱۰ روزه انتقادهای زیادی را به وجود آورد و پس از اعتراض شدید ابراهیم حاتمیکیا، اجرای او هم تداوم نیافت و این برنامه از بهمن سال ۱۳۹۶ تعطیل شد. در این دوران گزینههایی در افکارعمومی مطرح میشدند؛ اما ظاهرا مدیران رسانه ملی نتوانستند روی یک گزینه به جمعبندی برسند و بار دیگر مجبور شدند به عقب برگردند و سکان هفت را به بهروز افخمی بسپارند. این اتفاق دررسانه ملی کمتر تکرار شده که پس از قطع همکاری با سازنده و مجری یک برنامه دوباره سراغش بروند و اجرای همان برنامه را به دستش بسپارند.
اینکه چطور مدیران سازمان صدا و سیما به این نتیجه رسیدهاند که افخمی را بازگردانند و اجرای برنامه هفت را دوباره به او بسپارند، سوالی است که برای علاقهمندان بسیاری به وجود آمده است. در ماههای اخیر غیر از مدیر شبکه سه؛ هیچ کدام از مدیران قبلی این رسانه تغییر نکردهاند و با توجه به اینکه قاعدتا تصمیمگیری درباره چنین برنامهای در حدود اختیارات میرباقری معاون سیماست، اکنون این پرسش مطرح میشود که اگر این برنامه مشکلی نداشته، چرا در آن مقطع تعطیل شد و تولید آن با حضور افخمی تا امروز تداوم نیافت؟ در مقابل، اگر این برنامه مشکلی داشته و به همین دلیل پخش آن با افخمی تداوم نیافت، چرا مجددا افخمی و تیمش برای این برنامه به کار گرفته شدهاند؟!
ناتوانی در برندسازی ؟افخمی در حالی قرار است با برنامه هفت دوباره به آنتن زنده شبکه سوم بازگردد که نه تغییری در ترکیب مدیران تصمیمگیر صداوسیما نسبت به زمان قطع همکاری با افخمی رخ داده و نه رویه این سینماگر تغییر کرده است. چه اتفاقی باعث شده تا مدیران تلویزیون از تصمیم قبلی خود پا پس بکشند و دوباره به سراغ همان گروه پیشین بروند؟ خبرگزاری برنا در گزارشی نوشته است در این روزها و با اوجگیری حاشیههای مربوط به شبکه سه این سوال برای خیلیها پیش آمده که چرا تلویزیون مدام به برندهای قبلیاش رجوع میکند؟ آیا اینقدرت و خلاقیت در مدیران تلویزیونی و البته تهیهکنندگان جوان دیده نمیشود که بتوانند برنامههایی در حد و اندازههای نود با حدود بیست سال سابقه یا برنامهای مثل ماه عسل با چندین سال سابقه تولید کنند؟ قطعا جواب مثبت است؛ اما مدیران فعلی تلویزیون بیشتر مدنظر دارند برندهای سابق را حفظ کنند و آنها را از دست ندهند یا اگر قرار است اتفاق جدیدی رخ دهد فرصت را به افراد جوانتر نمیدهند.
با نگاهی گذرا به تولیدات شبکه نسیم و تولید برنامهای همچون «دورهمی» یا «خندوانه» که البته هر کدام مدلهایی شبیه را در تلویزیونهای خارج از کشور داشتهاند این نکته را به تثبیت میرساند که مخاطب به شدت از فکر نو، ایده نو و حرف جدید استقبال میکند. درحقیقت مردم با فرمت و ساختار جدید کنار میآیند؛ اگر اثر تولید شده قابل بحث، جذاب و با رعایت تمام اصول مخاطب امروز تولید شود. مخاطب اصولا برنامههایی را از رسانه ملی دنبال میکند که با فرمت و ساختار ذهنیاش مطابقت داشته باشد. برنامههایی که جذابیت ظاهری داشته باشد و محتوایش هم به روز شده باشد. به هر حال باید پذیرفت مخاطب امروز تلویزیون با مخاطب سالها پیش متفاوت است. به بهترین مدیای مد نظرش دسترسی دارد و تمام اخبار و اطلاعات موردنیازش را میتواند با منبع اطلاعاتی که در دستانش وجود دارد، بازدید و از تمام اخبار روز مطلع شود.
در این شرایط برنامهسازها باید به سمت نوآوری و غافلگیر کردن مخاطبشان بروند، باید مدیران تلویزیونی فاکتورهایی را که عامل موفقیت برنامه نود شده است در چالشی با حضور کارشناسان بررسی کنند. سینمای ایران به شدت به یک برنامه چالشی و انتقادی اما تخصصی نیاز دارد. در این برنامه نه حاشیهها بلکه باید مسائل مهم سینمای ایران همچون پولشویی با حضور کارشناسان مورد نقد قرار بگیرد. علاوه بر آن یک برنامه تلویزیونی با نگاه تخصصی از چند زاویه میتواند به پرده نقرهای کمک کند. برنامه هفت جدا از تحلیل و بررسی تیمهای سینمایی با حضور کارشناسان و پدیدآورندگان فیلم میتواند نگاهی تبلیغاتی به تولیدات روی پرده داشته باشد و در واقع مخاطبان سینما را از طریق رسانه ملی به شوق بیاورد که در سالنهای سینما حضور پیدا کنند. اطلاعرسانی فیلمهای مختلف از طریق رسانه ملی آن هم با تحلیل و بررسی و نمایش بخشهایی از فیلم در برنامه هفت میتواند کمک بسیاری به اقتصاد سینما کند و البته اعتلای فرهنگ فیلم دیدن را بین مردم شکل بدهد.
این اتفاق در برههای از پخش هفت با اجرای جیرانی افتاد و در این دوره مخاطبان به برنامه اعتماد پیدا کردند و نیازهای سینمایی خود را در این برنامه به جستوجو مینشستند. روندی که بعد از آن قطع شد و هرگز در سریهای مختلف «هفت» دیده نشد. بازگشت افخمی به برنامه «هفت» در روزهای اخیر واکنشهای متفاوتی را بین سینماگران و مخاطبان جدی برنامههای سینمایی به وجود آورد و آنها معتقدند این سینماگر در صورتی میتواند در این دوره موفق شود که رویه و نگاه خود را عوض کند. کسانی که این سینماگر را میشناسند معتقدند تغییر رویه چیزی است که افخمی هرگز به آن تن نمیدهد. این مساله یعنی برنامهای مشابه همان «هفت» در دوران اجرای افخمی روی آنتن تلویزیون به اجرا در میآید. چالشی که مشخص نیست چرا مدیران سیما به آن تن میدهند و دلیل اینکه دوباره مجاب شدهاند پای این سینماگر را به این برنامه سینمایی باز کنند چیست؟ افخمی کدام ویژگی پنهانش در برنامهسازی را رو کرده تا چنین اتفاقی رقم بخورد؟
منبع: اکوفارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۳۳۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجدید خاطره با «جادههای سرد»/«مصلحت» به تلویزیون رسید
به گزارش خبرگزاری مهر، فیلمهای سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «زاده شده برای پرواز»، «محاکمه ۷ شیکاگویی»، «مالکوم ایکس»، «هدیه»، «استشهادی برای خدا»، «پرنده طلایی»، «مصلحت»، «معصومیت از دست رفته ۱ و ۲»، «محموله نهایی»، «کلاهبرداران»، «نامیرا»، «پل ۲۱»، «بادیگارد»، «رادیکال»، «جاده های سرد»، «بی نظیر»، «ریو ۱»، «گریز از مرگ»، «پل سفید»، «بیرون از بهشت»، «تفنگ های هفت دلاور»، «۳۰ نابغه»، «مرد کار»، «آخرین اتوبوس»، «نسخه سحرآمیز»، «هندوستان آزاد»، «پهنه شب»، «سرقت»، «برادران باد»، «کلاس ۸۳»، «کوهستان»، «نامرئی»، «آتش»، «هویت»، «بهترین دوست من»، «شش قهرمان»، «ریکا»، «ویل هانتینگ نابغه»، «۲۱ پل»، «قصه های مجید»، «داستان های خودمانی»، «طلا و مس»، «ضربه مغزی» و «گودزیلا» پنجشنبه، جمعه و شنبه ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت مصادف با شهادت امام جعفر صادق (ع) از شبکههای سیما روی آنتن میرود.
* شبکه یک
فیلم سینمایی جدید «زاده شده برای پرواز» به کارگردانی لیو شیائوشی، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۲۳:۳۰، فیلم سینمایی «محاکمه ۷ شیکاگویی» به کارگردانی آرون سورکین، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.
* شبکه دو
فیلم سینمایی «مالکوم ایکس» به کارگردانی اسپایک لی، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت۲۰ دقیقه بامداد، فیلم تلویزیونی «هدیه» به کارگردانی مسعود فرخنده، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۸، فیلم سینمایی «استشهادی برای خدا» به کارگردانی علی رضا امینی، شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۲۵ دقیقه بامداد، انیمیشن سینمایی «پرنده طلایی» به کارگردانی مجید شاکری، شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۸ صبح، فیلم سینمایی جدید «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی، شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.
*شبکه سه
فیلم سینمایی «معصومیت از دست رفته ۱» به کارگردانی داود میرباقری ، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۰، فیلم سینمایی جدید «محموله نهایی» به کارگردانی توماس پورتلا، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۶، فیلم سینمایی «کلاهبرداران» به کارگردانی چانگ وون چانگ، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۲۴، قسمت دوم فیلم سینمایی «معصومیت از دست رفته» به کارگردانی داود میرباقری، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۰، فیلم تلویزیونی جدید «نامیرا» به کارگردانی محمد کرمانشاهی، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۴:۳۰، فیلم سینمایی «پل ۲۱» به کارگردانی برایان کرک، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۲۴، فیلم سینمایی «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۱۰ از شبکه سه سیما پخش میشود.
* شبکه چهار
فیلم سینمایی جدید «رادیکال» به کارگردانی کریستوفر زالا، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۲۰:۳۰، فیلم سینمایی «جادههای سرد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما روی آنتن میرود.
* شبکه تهران
انیمیشن سینمایی «بی نظیر» به کارگردانی راسموس آ. سیورسن، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۳:۳۰، انیمیشن سینمایی «ریو ۱» به کارگردانی کارلوس سالدانها، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۹ ، فیلم سینمایی جدید «گریز از مرگ» به کارگردانی مایک برنز، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۳:۳۰، فیلم تلویزیونی «پل سفید» به کارگردانی علی قویتن، شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۹، فیلم تلویزیونی «بیرون از بهشت» به کارگردانی خسرو معصومی، شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه تهران پخش میشود.
* شبکه نمایش
فیلم سینمایی «تفنگ های هفت دلاور» به کارگردانی پل وندکوس، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت یک بامداد، فیلم سینمایی «۳۰ نابغه» به کارگردانی ویکاس باهل، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۳، فیلم سینمایی «مرد کار» به کارگردانی رابرت ژوری، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۵، فیلم سینمایی «آخرین اتوبوس» به کارگردانی گیلیز مک کینان، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۷، فیلم سینمایی «نسخه سحرآمیز» به کارگردانی مایکل روبو، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۹، فیلم سینمایی «هندوستان آزاد» به کارگردانی ویجی کریشنا آچاریا، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۲۱، فیلم سینمایی «پهنه شب» به کارگردانی اندرو پترسون، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۲۳، فیلم سینمایی «سرقت» به کارگردانی پیتر ییتس، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت یک بامداد، فیلم سینمایی «برادران باد» به کارگردانی جراردو اولیوار و اوتمار پنکر، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۹، فیلم سینمایی «کلاس ۸۳» به کارگردانی آتول سابروال، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۲۱، فیلم سینمایی «کوهستان» به کارگردانی ادوارد دمیتریک شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت یک بامداد، فیلم سینمایی «نامرئی» به کارگردانی دیوید گویر، شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۱۷، فیلم سینمایی «آتش» به کارگردانی الکسی نوژنی، شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۱۹، فیلم سینمایی «هویت» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۲۱، فیلم سینمایی «بهترین دوست من» به کارگردانی پاتریک لوکنت، شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۲۳ از شبکه نمایش پخش میشوند.
* شبکه کودک
انیمیشن سینمایی «شش قهرمان» به کارگردانی دان هیل و کریس ویلیامز، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۴ از شبکـه کودک پخش خواهد شد.
* شبکه امید
فیلم سینمایی «لونانا در انتظار معلم» به کارگردانی پاوو چوینینگ دورجی، چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۷، فیلم تلویزیونی «ریکا» به کارگردانی مسعود فرخنده، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۷، فیلم سینمایی «۳۰ نابغه» به کارگردانی ویکاس بال، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۷، فیلم سینمایی «ویل هانتینگ نابغه» به کارگردانی گاس ون سنت، شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۱۸ از شبکه امید پخش خواهد شد.
* شبکه افق
فیلم سینمایی «۲۱ پل» به کارگردانی برایان کرک، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۰، فیلم سینمایی «قصههای مجید» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۷ از شبکه افق پخش خواهد شد.
* شبکه سلامت (زیرنویس ویژه ناشنوایان)
فیلم سینمایی «داستانهای خودمانی» به کارگردانی کارلوس سورین، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۱ ، فیلم سینمایی «طلا و مس» به کارگردانی همایون اسعدیان، شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۱۱ با زیرنویس ویژه ناشنوایان از شبکه سلامت پخش میشود.
* شبکه فراتر (۴k)
فیلم سینمایی «ضربه مغزی» به کارگردانی پیتر لاندسمن، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۳۰ دقیقه بامداد، فیلم سینمایی «گودزیلا» به کارگردانی رولند امریش، جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۳۰ دقیقه بامداد از شبکه فراتر پخش خواهد شد.
کد خبر 6094838 علیرضا سعیدی