Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما ، ­الشرق الاوسط با اشاره به سیاست یک بام و دو هوای سیاستمداران و رسانه های غربی به ویژه آمریکایی در پرداختن به حوادث تروریستی در خاک آمریکا و در دیگر کشورها نوشت: دونالد ترامپ همچنان به گفتمان نفرت پراکن خود درباره مسلمانان و مهاجران ادامه می دهد.
پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در یادداشتی به قلم عثمان میرغنی آورده است: در طول چند روز گذشته آمریکا صحنه اقدامات تروریستی با ماهیت و انگیزه های داخلی بود هرچند این اقدامات به هر حال و با هر معیاری، تروریستی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو انتظار می رفت تحلیل ها و اظهار نظرهای زیادی درباره این اقدامات تروریستی و عوامل آنها بشنویم هرچند با پیگیری نحوه رویکرد آمریکا به این موضوع در سطح سیاسی و رسانه ای، کلمه تروریسم یا صفت تروریست برای آنها چندان به کار نرفت بلکه بیشتر شاهد تکرار کلماتی مثل قتل، تیراندازی، جنایت منفور و فرد مسلح یا مهاجم در مورد حمله شنبه گذشته به یک کنیسه یهودیان در پیتزبورگ در آمریکا بودیم و پیش از آن نیز هنگام پوشش اخبار مربوط به ارسال بسته های بمب گذاری شده به تعدادی از شخصیت های سیاسی و غیرسیاسی مخالف دونالد ترامپ، فقط عباراتی مانند فرستنده بسته ها، مردی از فلوریدا و طرفدار ترامپ شنیدیم. این بسته ها برای افراد مختلفی از جمله باراک اوباما و جو بایدن معاون او، هیلاری کلینتون رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، جان برینان مدیر سابق سیا، جورج سوروس تاجر معروف، رابرت دنیرو بازیگر و نیز شبکه تلویزیونی سی ان ان فرستاده شده بود.
رسانه های آمریکایی در پیروی از این ”پوشش متوازن و موضوعی“ اخبار تنها نبودند بلکه رسانه های انگلیس هم آنها را در این مسیر همراهی کردند و گفتمان آمریکا را برای توصیف این حوادث و عوامل آنها به کار گرفتند. شاید این لحن و نوع پوشش رسانه ای در سایر کشورها از جمله کشورهای عربی و اسلامی نیز استفاده شده باشد زیرا اخبار معمولا متاثر از منبع انتشار آنها است، منابعی که نحوه رویکرد را با خبر، از نخستین لحظات بروز حادثه تعیین می کنند.
حالا اگر فرض کنیم یکی از عوامل این دو حادثه یا هر دو آنها مسلمان بودند، آیا باز هم رویکرد همین گونه بود؟
مطمئنا یا به احتمال زیاد ما کلمه تروریسم یا صفت مسلمان تروریست را بسیار می شنیدیم و به جای عباراتی مانند "تیراندازی در کنیسه پیتزبورگ" یا "حمله روز شنبه" یا "تیرانداز و ارسال کننده بسته ها" کلماتی مانند "تروریسم اسلامی" و سایر اصطلاحاتی می شنیدیم که بدون محافظه کاری یا تردید به کار می رفتند. این در حالی است که در چند روز گذشته، در توصیف این اقدامات به عنوان تروریسم دینی یا نژادی، تردید وجود داشت و رسانه ها تمایلی برای استفاده از اوصافی مانند تروریست آمریکایی نداشتند. حتی گاهی آمادگی ارتباط دادن هر نوع اقدامی از این دست با اسلام دیده می شود، اقدامی که افراط گرایان در هرگوشه از جهان انجام می دهند و این خود باعث به وجود آمدن تصور اشتباه درباره مسلمانان و عقاید آنها بین بسیاری شده است، تصور اشتباهی که چهره و دین مسلمانان را به سبب اقدامات گروهی کوچک و مطرود تخریب کرده است، اقداماتی که اکثر مسلمانان با یک میلیارد و هشتصد میلیون جمعیت آنها را محکوم کرده اند.
حتی ترامپ که حمله به ”ترویسم رادیکالی اسلامی“ را بخشی از گفتمان سیاسی خود قرار داده و هیچ فرصتی را برای تکرار این گفتمان بعد از هر حمله ای در هر کشوری خصوصا در اروپا از دست نداده، در تلاش است اظهارات خود را از زمان دوران تبلیغات انتخاباتی درباره جلوگیری از ورود اتباع کشورهای اسلامی به آمریکا، توجیه کند. وی در چند روز گذشته در توصیف تروریستی بودن عملیات ارسال بسته های بمب گذاری شده و حمله به کنیسه پیتزبورگ، بسیار صرفه جو بود و به جای تمرکز بر چگونگی مقابله با تروریسم داخلی، از این اتفاق برای حمله به دشمنان خود و رسانه ها استفاده و آنان را متهم کرد که باعث تشدید فضای تنفر و چند دستگی شده اند. او روزنامه نگاران را دوباره در توییت این هفته خود دشمنان واقعی ملت توصیف کرد.
از آنجا که این حوادث در گرماگرم تبلیغات انتخابات کنگره رخ داد، بر عرصه کشمکش های سیاسی تاثیر گذاشت. تحلیل گران روزنامه ها و سیاستمداران حزب دمکرات در پاسخ ترامپ، بار دیگر خود او را عامل تشدید فضای چند دستگی و تشویق راست گرایان افراطی دانستند. بسیاری از تحلیل گران بر این نکته تاکید کردند که رابرت پاوزر مهاجم کنیسه پیتزبورگ و سزار سایوک که در جریان ارسال بسته های بمب گذاری شده دستگیر شد و هم اکنون تحت بازجویی است، هر دو از طرفداران ترامپ هستند و مطالبی نوشته اند که نشان می دهد از گفتمان سیاسی ترامپ در دشمنی با رسانه ها و مهاجران تاثیر پذیرفته اند از جمله گفتمان او در حمله اخیر به کاروان مهاجرانی که از آمریکای جنوبی به سمت آمریکا در حرکتند. ترامپ آنها را حمله کنندگان به کشور توصیف کرد و قول داد اجازه ندهد از مرز عبور کنند. ترامپ ادعا کرده بود تعدادی جنایتکار و اتباع کشورهای خاورمیانه بین این قافله نفوذ کرده اند و به این ترتیب می خواست چنین القا کند که احتمالا تعدادی تروریست بین این کاروان ها هستند و باید برای دفاع از امنیت ملی مانع آنان شد.
در واقع عوامل زیادی باعث می شوند مسلمانان از این که به راحتی به تروریسم ربط داده می شوند و دائما چهره آنان تخریب می شود، سرخورده شوند . این اقدام فقط به نفع افراط گرایان در جهان اسلام و غرب است. تروریسم هرجا باشد، صرف نظر از هویت یا اعتقاد عامل آن، باید محکوم شود اما رویکرد رسانه ها یا اظهارات سیاستمداران درباره این حوادث نیز نباید بر اساس معیارهای دوگانه و سیاست یک بام و دو هوا باشد و به تشدید فضای تردید و نفرت بیانجامد، فضایی که به نفع هیچ کس نیست.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: الشرق الاوسط سياست آمريکا تروريسم ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۳۵۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی

مذاکره کننده ارشد واشنگتن گفت مقامات ایالات متحده و کره جنوبی دیدگاه‌های مربوط به یک توافق جدید در مورد تقسیم هزینه‌های حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی را مورد بحث قرار دادند و در صورت لزوم به مشورت ادامه خواهند داد.

به گزارش ایسنا، آمریکا و کره جنوبی ماه گذشته میلادی نمایندگانی را برای آغاز مذاکرات زودهنگام با هدف اجرای یک توافق جدید در سال ۲۰۲۶ معرفی کردند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، رسانه‌های کره جنوبی گزارش کردند که هدف از این گفت‌وگو دستیابی به توافق پیش از هر گونه بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید است که در دوران ریاست جمهوری خود سئول را به «سواری گرفتن از قدرت نظامی آمریکا» متهم کرده بود.

«لیندا اسپچت»، مذاکره کننده ارشد آمریکایی پیش از نخستین دور مذاکرات در هاوایی که سه شنبه تا پنجشنبه برگزار می‌شود، گفت واشنگتن به دنبال یک نتیجه عادلانه و برابر است.

وی افزود: «آمریکا و کره جنوبی دورنماهای خود را برای این نشست مطرح کرده‌اند. ما تا هر زمان که لازم باشد به رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم.»

یک مقام ارشد دولت بایدن ماه گذشته میلادی اعلام کرد مذاکرات در مسیر و زودتر از موعد مقرر انجام شده، اما ایالات متحده انتخابات ریاست جمهوری نوامبر را به عنوان«مهلت جدی» نمی‌بیند.

بیش از ۲۸ هزار نیروی آمریکایی در کره جنوبی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بازدارندگی در مقابل کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای مستقر هستند.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا و کره جنوبی پیش از دستیابی به توافقی برای افزایش مشارکت سئول در افزایش ۱۳.۹ درصدی هزینه‌های حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی چندین ماه دچار تنش بودند. بر اساس قرارداد ۲۰۱۹، کره جنوبی حدود ۹۲۰ میلیون دلار برای این مساله در سال پرداخت می‌کرد اما ترامپ از سئول خواست تا این مبلغ را در سال به پنج میلیارد دلار برساند.

قرارداد کنونی در سال ۲۰۲۵ منقضی می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله مسلحانه به نمازگزاران شیعه در هرات
  • تازه داماد ۲۰ ساله‌ای که بعد از تیرخلاص جیش‌الظلم زنده ماند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • بلینکن بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند