Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت در حالی اهتمام جدی برای تکمیل زیرساخت‌های پایانه مرز رازی در خوی ندارد که سالیانه ۷۰۰هزار نفر از مسافرین در این مرز با مشکلات عدیده‌ای برای تردد روبرو هستند. ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۰ استانها آذربایجان غربی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خوی، مرز رازی به‌عنوان سومین مرز رسمی ایران با کشور ترکیه است و نیز این مرز نزدیک‌ترین مسیر به اروپا بوده که بعد از گذشت هشت سال از رسمی شدن آن، هنوز از زیرساخت‌های لازم برخوردار نبوده و مردم برای تردد با مشکلات عدیده‌ای برخوردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسافرین عبوری از مرز رازی خوی معتقدند که نظافت در این مرز از وضعیت نامطلوب برخوردار بوده و دستگاه‌های متولی جمع‌آوری زباله‌ها هیچ اهتمامی از خود نشان نمی‌دهند و  با توجه به اینکه این مرز نزدیک‌ترین مسیر به اروپا است اما با طولانی شدن کار تجهیز و ایجاد زیرساخت‌های لازم در مرز سبب شده یک پروسه کوتاه بسیار طولانی شود.

کانکس‌های مستقر در مرز رازی خوی از وضعیت بهداشتی مناسب برخوردار نبوده و کارکنان حاضر در مرز در فصول مختلف سال با مشکلات سرمایشی و گرمایشی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و زمستان‌های سختی را با توجه به کوهستانی بودن مرز، با دستگاه‌های گرمایشی نامطلوب پشت سر می‌گذارند.

مرز رازی دروازه ایران از سمت اروپا بوده و هرساله نزدیک به هفتصد هزار نفر مسافر از این مرز تردد می‌کنند و بر این اساس مسافرین خارجی در حین ورود به مرز از ایران تصویری نامناسب مشاهده می‌کنند و بنابراین دولت تاکنون اهتمام خود را برای رفع مشکلات مرز رازی بکار نبسته است.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم برای تهیه گزارش در مرز رازی حضور یافته و از مشکلات آن به تهیه گزارشی پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

مرز رازی نزدیک‌ترین مرز به ترکیه

محمد صفری یکی از مسافرین تهرانی مرز رازی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خوی، اظهار داشت: خوی نزدیک‌ترین شهر به ترکیه است و در قیاس با طرف ترک که از جاده چهاربانده برخوردار است، این سوی مرز از زیرساخت‌های مناسب در زمینه راه و پایانه بهره‌مند نیست بنابراین لازم است دولت با ساخت ترمینال مسافری مجهز و غذاخوری در مسیر مرز و همچنین با افزایش نیروهای مستقر در آن برای سرعت بخشیدن به ورود و خروج مسافر اقدام کند.

وی افزود: حمل و نقل ایران در مرز، در اختیار رانندگان کشور ترکیه است و آنها به دلیل دارا بودن خودروهای باکیفیت از این امتیاز بهره‌مند شده‌اند و بر این اساس با تجهیز رانندگان ایرانی به خودروهای مجهز و باکیفیت می‌توان علاوه بر اشتغال‌زایی، درآمد حاصل از حمل‌ونقل را عاید کشور کرد.

صفری گفت: دولت شرایطی را فراهم کند تا اجناس برند ایرانی در خوی به فروش برسد چراکه با فروش اجناس ایرانی، اهالی شهر وان ترکیه در خوی حضور پیداکرده و از اجناس ایرانی خریداری می‌کنند و بنابراین شرایط باید به‌گونه‌ای نباشد که تبادلات تجاری بین دو کشور، فقط به نفع طرف ترک باشد.

نبود خدمات بهداشتی در مرز

شمس الله نعمتی دیگر مسافر تهرانی حاض در مرز رازی خوی می‌گوید: هم اینک وضعیت مرز در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست و جوانان ایرانی با طی مسیرهای طولانی و درنهایت با خروج گالن‌های بنزین، بسته سیگار و دارو از مرز، سرمایه‌های کشور را به فروش می‌رسانند و این شرایط در حالی رقم می‌خورد که دولت سالیانه میلیاردها دلار سوبسید به آن اجناس پرداخت می‌کند.

وی افزود: دولت باید با ایجاد اشتغال و تولید اجناس ایرانی، با قاچاق کالا مبارزه کند چراکه عواید آن مستقیماً به کشور می‌رسد اما تفاوت قیمت برخی از اجناس مابین ایران و ترکیه سبب شده جوانان بیکار ایرانی قاچاق کالا را انتخاب کنند و در این میان بهداشت در مرز رازی نزدیک به صفر است و مردم منطقه نیز از محرومیت اقتصادی رنج می‌برند.

این مسافر مرز رازی خوی تصریح کرد: فاصله نزدیک مرز رازی به ترکیه سبب شده تا مسافرین این مرز را برای تردد برگزینند و مسیر طرف ایران و ترکیه نیز از وضعیت مطلوب برخوردار است اما هر دو کشور پایانه مرزی مناسب ندارند بنابراین با ساخت پایانه مجهز، قطعاً مسافرین بیشتری از مرز تردد می‌کنند.

مرز رازی مرز 50 سال قبل

مهناز فرضیایی از مسافرین شمال کشور در مرز رازی اظهار داشت: مردم منطقه به لحاظ اقتصادی محروم هستند و زباله‌های بسیاری در محوطه مرز رهاسازی شده است و بهداشت مرز در سطح پایین قرار دارد و حتی نیمکت برای نشستن مسافرین و آب آشامیدنی وجود نداشته و براین اساس، گویا مرز با این امکانات مرز 50 سال قبل دارد اداه می شود.

وی افزود: ایجاد صف‌های طولانی برای تردد مسافر در مرز و توسعه کم زیرساخت‌های مورد نیاز از مشکلات مرز رازی ایران و کاپی گوی ترکیه  بوده و به نظر می‌رسد که با این روند ساخت زیرساخت‌ها، تا چندین سال آینده مرز برای تردد آسان و راحت مسافر مهیا نمی‌شود.

فرضیایی گفت: لازم است غرفه‌های صنایع‌دستی در مرز ساخته شود تا مسافرین برای سوغات از صنایع‌دستی محلی خریداری کنند و جوانان بیکار منطقه نیز صاحب شغل آبرومند شوند و بر این اساس دولت باید جذب توریست‌ به شهرهای مرزی ایران را فراهم کرده و مانع از خروج ارز از کشور شود.

این مسافر مرز رازی خوی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه ایستگاه‌های توقف برای اقامه نماز و سرویس بهداشتی در مسیر وجود ندارد ولی سیاست دولت به گونه ای است که ایرانی‌ها سبب توسعه شهرهای ترکیه شده‌اند بنابراین دولت باید این فرایند را برعکس کرده و زمینه توسعه شهرهای ایرانی را با جذب تجار و مردم مرزی ترکیه فراهم کند.

گزارش از یاسین قبولی

انتهای پیام/ش

R41361/P4001/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۴۰۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد

به گزارش خبرآنلاین به گزارش از ایسنا، در بیانیه وزارت کشور جمهوری آذربایجان آمده است: «مسیر باغانیس-ووسکپار برای انجام پاکسازی مین در قلمرو مجاور و هم‌چنین جلوگیری از ورود شهروندان به مناطق مین‌گذاری شده مجاور به منظور اطمینان از ایمنی آنها بسته شده است.»

خبرگزاری تاس به نقل از بیانیه وزارت کشور جمهوری آذربایجان گزارش کرد: «تعیین مرز در بخش باغانیس-ووسکپار برای امروز ۲۳ آوریل (۴اردیبهشت) برنامه‌ریزی شده است. هم‌چنین به اطلاع می‌رسانیم شایعاتی مبنی بر اینکه بخشی از قلمرو حاکمیت جمهوری ارمنستان به آذربایجان واگذار خواهد شد، صحت ندارد.»

این بیانیه در ادامه مجددا افزود: «تاکید می‌کنیم که هیچ تغییری در خط تماس ارمنستان-آذربایجان برای امروز برنامه‌ریزی نشده است. پس از تعیین مرز، نیروهای مرزی ارمنستان به حفاظت از خط مرزی مشغول خواهند شد.»

دفتر دولت ارمنستان هم امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد بر اساس توافق کمیسیون‌های تعیین حدود مرزی هر دو کشور، «فرآیندی از ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ برای تعیین مختصات بر اساس اندازه‌گیری‌های مربوطه آغاز می‌شود.»

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898704

دیگر خبرها

  • بهای نفت در بازار جهانی کاهش‌ یافت
  • (ویدئو) اعتراض ارامنه به توافق مرزی با جمهوری آذربایجان
  • کشف گوشی قاچاق در نوار مرزی استان آذربایجان غربی
  • سوءمدیریت فاحش و زبان دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
  • پیروزی نوجوانان هندبال ایران در نخستین دیدار تدارکاتی مقابل ترکیه
  • باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد
  • ارمنستان: عملیات تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کردیم
  • استقبال ایران از توافق مرزی آذربایجان و ارمنستان
  • مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال ۱۴۰۰ شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید