Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ یکی از تخلفاتی که برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال‌های اخیر تحت تاثیر فعالیت موسسات اعتباری غیرمجاز داشتند این بود که اقدام به یک رقابت ناسالم و مخرب برای جذب سپرده بالاتر می‌کردند و از طریق اعلام نرخ‌های سود بالاتر بدون توجه به پیامد‌های آن جذب سپرده می‌کردند. این اتفاق این روزها در بازار سکه و ارز در حال تکرار شدن است؛ طی ماه‌های گذشته اما سرمایه‌گذاری در بازار سکه بیش از ۶٠ درصد و در بازار ارز حدود ۵٠ درصد سوددهی داشت درحالی که نرخ سود بانکی در بالاترین حالت حدود ٢٣ درصد اعلام شد که به گفته برخی کارشناسان بانکی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و صورت‌های مالی که معمولا زیان‌های سنگینی را در نظام بانکی نشان می‌دهد و تأمین نرخ سود بالا از توان بانک‌ها خارج است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شنیده‌ها حاکی از آن است که کارمندان برخی بانک‌ها دلارهای مردم را با نرخی بالاتر از نرخ اعلامی بانک مرکزی خریداری می‌کنند و آن را در بازار آزاد با نرخی بالاتر به فروش می‌رسانند.

حیدر مستخدمین حسینی معاون پارلمانی وزیر امور اقتصاد و دارایی در دولت هشتم در مورد خرید دلار در بانک‌ها و فروش آن در بازار آزاد به رویداد۲۴ گفته است: این موضوع به مدیریت ضعیف بانک‌ها بر می‌گردد؛ اینکه کارمندی پشت پیشخوان در شعبه اقدام به خرید دلار مشتری با نرخ بالاتر کند تخلف و جرم محسوب می‌شود و بدون هیچ ملاحظه‌ای باید این کارمند اخراج شود.

او گفته است: علت اینکه بانک مرکزی طی دو سال گذشته اوراقی با نرخ بالا منتشر کرد همین بود، در این مدت نرخ سود بانکی ۱۵ درصد یکساله اعلام شد در حالی که نرخ اوراق ۲۰ درصد و بالاتر مطرح شد در نتیجه این موضوع مجوزی شد تا بانک‌ها سایر سپرده‌ها را به نحوی با نرخ بالاتر به مردم اعلام کنند و در سررسید شهریور ماه نیز بانک‌ها اوراق خود را با نرخ ۲۰ درصد تمدید کردند. 

رئیس سابق هیات مدیره بورس ادامه داد: این موضوع نشان داد مشکلی برای نرخ‌های سود بالاتر از سوی بانک‌ها وجود ندارد و بانک مرکزی نیز در اینباره سکوت اختیار کرد؛ و این سکوت به معنای تایید کارکرد بانک‌ها در خصوص نرخ سود بالاتر بود.

این اقتصاددان تصریح کرد: البته اکثر کارمندان بانک زحمتکش هستند و معمولا چنین خطری نمی‌کنند هر چند در گذشته تخلافات به گونه‌ای دیگر بود و زمانی که فردی فوت می‌کرد و وارثین او از حساب‌های وی بی اطلاع بودند یا حساب فردی طی ماه‌ها و سال‌ها هیچ گردشی نداشت و غیرفعال بود برخی از کارمندان بانک از این فرصت سوء استفاده می‌کردند و آن حساب را در دخل و تصرف خود در می‌اوردند البته این اتفاقات نیز نادر بوده است. ممکن است افرادی که در بانک‌ها و بیمه‌ها فعالیت داشته باشند و برای خود کار کنند که این اقدامات نیز پیگرد قانونی دارد.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بانکها نرخ سود بالا خرید دلار سپرده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۴۱۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟

به گزارش جام جم آنلاین، بانک مرکزی ۲۷ اسفندماه سال ۱۴۰۲ مصوب کرد تا سقف برداشت از حساب‌های مشتریان حقیقی بانک‌ها بصورت غیر حضوری روزانه از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان و ماهانه به ده میلیارد ریال افزایش یابد. 

بانک‌ها و‌موسسات اعتباری یک ماه برای فراهم کردن مقدمات اجرایی فرصت داشتند و بانک مرکزی تاکید کرده بود تا پایان فروردین ماه زمان برای این مهم تعیین شده است.

اطلاعات جدید دریافتی خبرنگار تسنیم از بانک مرکزی نشان میدهد، بخشنامه اجرایی افزایش سقف برداشت از حساب مشتریان حقیقی بانک‌ها به مدیران بانک‌ها ابلاغ شده و این بخشنامه هم اکنون اجرایی شده است.

برهمین اساس، مبلغ برداشت از طریق غیرحضوری از کلیه حساب‌های غیرتجاری متعلق به مشتریان حقیقی بانک‌ها تا ۲۰۰ میلیون تومان به صورت روزانه و ده میلیارد ریال بصورت ماهانه افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • سقف تراکنش غیرحضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • اشتباه در راهبرد بانک مرکزی؛ رئیس کل بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد | رابطه زایش تورم و نرخ دلار چگونه است؟
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟