Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- شمیم علاء الدینی: منابع طبیعی و اراضی ملی اهمیت فراوانی برای هر ملتی از جمله ملت ایران دارد، تا جایی که سازمانی برای حفظ منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور وجود دارد.

اهمیت منابع طبیعی و اراضی ملی در استان تهران، به ویژه مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی این استان اهمیت بسزایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال هایی در خصوص چگونگی حفاظت از منابع طبیعی، اعتراضات مردمی در روستای « آیینه ورزان» دماوند برای واگذاری اراضی ملی به یک وزارتخانه، میزان صدور اسناد برای اراضی ملی و سندهای کاداستر و دیگر سوال های موجود، با « علی کیان» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران به گفتگو نشستیم، که حاصل آن در ادامه می آید:

* اخیرا اعتراضات مردمی را در خصوص واگذاری اراضی در روستای آیینه ورزان به یکی از وزارتخانه ها شاهد بودیم، در این خصوص توضیح می دهید؟

این اقدام در واقع واگذاری نبوده و مستندسازی و تغییر بهره بردار از وزارت جهاد کشاورزی به وزارتخانه دیگر بوده است و آن وزارتخانه برای انجام کارهای مورد نظر خود نیاز به یک سری امکانات مانند قرار دادن کانکس دارد.

 این اراضی واگذار به شخص نبوده است، متاسفانه برخی افراد به غلط به این مسائل دامن می زنند و با ایجاد شایعات، طوری مطرح می کنند، که گویا قرار است، در این اراضی واحدهای مسکونی ساخته شود، که من به شدت این موضوع را رد و اعلام می کنم، قرار نیست واحدهای مسکونی در آن اراضی ساخته شود.

* چه مدت است، این تغییر بهره بردار رخ داده است؟

این تغییر بهره بردار ۲ سال پیش انجام شده است، اما وزارتخانه مذکور به تازگی برای بهره برداری از این منطقه اقدام کرده، اما تغییر در بهره بردار ۲ سال پیش رخ داده است و بحث مستندسازی و تغییر بهره بردار در کمیسیون های مربوطه در هیات دولت بررسی می شود.

* شنیده شده که در ایستگاه تولید بذر « جیلارد» دماوند، اقدام به کشت گراس شده است، آیا این امر واقعیت دارد؟

مثل این که یکی از کارگران آن ایستگاه که از اتباع هم بوده است، اقدام به کاشت گراس کرده بود، که به محض اطلاع همکاران من از این موضوع، جمع آوری و معدوم شده است.

* چه میزان کاشته شده بود؟

در یک سطح بسیار محدود کاشته شده بوده است که همکاران من همه آن را به سرعت از ریشه درآورده و معدوم کردند.

* پارکینگ یک فروشگاه زنجیره ای در ابتدای گیلاوند به داخل اراضی منابع طبیعی ورود کرده است، آیا این اقدام قانونی است؟

از چگونگی این اقدام اطلاعی ندارم و می بایست از مدیران منابع طبیعی شهرستان دماوند سوال کنم، اما کلا هیچ کس حق تصرف اراضی ملی را ندارد، مگر این که مجوزی دریافت کرده باشند، بدون مجوز حق ندارند از اراضی ملی برای پارکینگ شخصی استفاده کنند.

* در استان تهران چه تعداد سند برای اراضی ملی صادر و چه میزان از این اراضی آزادسازی شده است؟

برای ۹۵ درصد از مساحت استان تهران سند دفترچه ای اخذ شده که لازم است، برود مراحل تبدیل به تک برگ و کادستر را طی کند.

در خصوص اسناد کاداستر نیز این سندها برای حدود ۷ درصد از اراضی ملی صادر شده است، که قرار است، برای تمام سندها صادر شود.

* در خصوص گزارشی که در ۲۰:۳۰ مبنی بر دست اندازی به اراضی ملی پخش شد، نیز توضیح دهید، قضیه آن راه بندها چه بود؟

خیر، هیچ تصرفی در آن منطقه نداشتیم و آن گزارش کذب بود، ما اعتراض نیز کردیم، جوابیه نیز برایش صادر شد، که دبیرخانه ۲۰:۳۰ مشغول بررسی جوابیه و نیز گزارش اولیه است و قطعا پخش خواهد شد.

در آن مکان هیچ ساخت و ساز و تصرفی نبوده است، آن جاده یک جاده معدن قدیمی بوده، که مرتع داران از آن استفاده کرده و در دل آن منطقه یک دامداری قدیمی فعالیت می کرده است ولی متاسفانه در این گزارش تنها نوع دسترسی و راه بند را نشان دادند، در حالی که راه بند نیز توسط محیط زیست برای جلوگیری از ورود شکارچیان غیرمجاز احداث شده بود.

اما این گزارش، طوری نشان داد، که راه بند برای ویلاداران و ویلاسازان است، که نادرست بود.

* البته می دانید، که در کنار راه بندی که زده شده رفت و آمد و تردد برقرار می شود و مانع تردد شکارچیان نیست.

بله، افراد تردد می کنند، اما این راه بند برای جلوگیری از تردد خودروهای شکارچیان غیرمجاز بوده است، چرا که اغلب شکارچیان غیرمجاز به خودرو تردد می کنند.

کد خبر 4447447

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل منابع طبیعی استان تهران اراضی ملی شهرستان دماوند علی کیان اربعین ۹۷ اربعین 97 اربعین حسینی مرز مهران بوشهر گرگان مشهد موکب شهرکرد شیراز کرمانشاه سنندج زائران اربعین سانحه تصادف مرز شلمچه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۴۲۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: با ورود دستگاه قضایی بیش از دو هزار و 100 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان در سال گذشته که مورد تعرض و تصرف عده ای افراد سودجو قرار گرفته بود با اقدامات قانونی رفع تصرف شد.

 ناصر عتباتی افزود: اقدامات قانونی که در این خصوص صورت گرفت شامل رفع تصرف بیش از ۳۴۹ هکتار در اجرای تبصره ماده ۵۵ و بدون ارجاع به محاکم، قلع و قم ۱۸۲ فقره در مساحتی بالغ بر ۱۵۹ هکتار، اجرای احکام خلع ید در یکهزار و ۱۳۷ فقره به مساحت بیش از یکهزار و ۲۴۷ هکتار بود.

عتباتی، همچنین به اقدامات صیانتی در مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی در سال گذشته نیز پرداخت و گفت: دستگاه قضایی استان پارسال به منظور مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغها با تشکیل قرارگاه پیشگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی در استان و شهرستانها با محوریت سازمان جهادکشاورزی استان، دو هزار و ۶۸۶ مورد تغییرکاربری غیر مجاز در سطح استان به مساحت بیش از ۸۲ هکتار را شناسایی و در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها به تعداد ۸۰۲ مورد به مساحت بیش از ۱۵ هکتار و اجرای احکام قطعی محاکم کیفری به تعداد ۲۱۳ مورد به مساحت بیش از شش هکتار به تعداد یکهزار و ۱۵ مورد قلع و قمع مستحدثات از تغییر کاربری در این اراضی جلوگیری کرد.

رئیس کل دادگستری استان ، همچنین با اشاره به رفع تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی گفت: در سال گذشته بیش از ۶۵ هکتار از تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی استان رفع تصرف شد.

 

 

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • هفت خان مشکلات پیش روی اراضی هفت آسیاب سنندج
  • طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در دماوند اجرا شد
  • رفع تصرف اراضی ملی ۱۳۰ میلیارد ریالی در تالش
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه