Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از قم؛ مراسم نکوداشت مقام علمی آیت الله عباسعلی عمید زنجانی از اساتید حوزه و دانشگاه، دیشب 10 آبان با حضور طلاب و فضلا و خانواده این استاد برجسته در مقبره شهید مفتح واقع در صحن امام رضا علیه السلام حرم مطهر حضرت معصومه(س) قم برگزار شد.
در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ارسطا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، آیت الله عمید زنجانی را استاد برجسته حقوق اسلامی و فقه سیاسسی توصیف و اظهار کرد: شخصیت آیت الله عمید زنجانی از دو نگاه علمی و عملی قابل بررسی و مطالعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو هیات علمی دانشگاه تهران به بررسی جایگاه علمی آیت الله عمید زنجانی پرداخت و ابرازکرد: آیت الله عمید زنجانی و شیخ فضل الله نوری در بسط و توسعه دولت مدرن دو نقطه وابسته تاریخی هستند.
وی ادامه داد: در دوره مشروطه که مشروطه خواهان به دنبال شکل دادن یک دولت مدرن در ایران بودند گروهی به عنوان مشروعه خواهی در ایران فعال بودند که اشکالات عقلی و دینی به اصل برپایی چنین دولتی داشتند.
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با بیان این که دولت مدرن بر محور قانون استوار است، عنوان کرد: سه قوه تصویب، اجرا و رسیدگی به امور قضایی سه قوه ای هستند که دولت مدرن بر محور آن استورا می شود در حالی که هر سه قوه به اصالت قانون مواجه هستند.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به اشکالات مشروعه خواهان به جریان شکل گیری مجلس نمایندگان، ابراز کرد: از منظر مشروعه خواهان استنباط قانون کار فقهای علوم دینی است، نه نمایندگان ملت که بر حوزه دین تسلطی ندارند.
وی ادامه داد: از منظر مشروعه خوهان اساس وضع قانون مفهومی نداشت؛ چرا که وضع قانون فقط از سوی خداوند متعال ممکن است این در حالی است که سومین اشکال مشروعه خواهان به جریان دولت مدرن این بود که نسخ قانون اساسا مفهومی نداشت.
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا به تشریح ابهام نسخ قانون از منظر مشروعه خواهان پرداخت و گفت: از منظر مشروعه خواهان قانون اگر از سوی علما و اهل قانون استباط شده و مطابق شریعت اسلام بوده است دیگر نسخ آن چرا باید اتفاق بیفتند و اگر مشروع نبود و با نص در تضاد بوده اساسا اعتبار نداشته که بخواهد نسخ شود.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به این که آیت الله عمید زنجانی زمینه استقرار دولت مدرن بر بستر دین را تبیین کردند، ابراز کرد: آیت الله عمید زنجانی در آثار و کلاس های خود در حقیقت به ترمیم قوه مقننه پرداخت و ماهیت عملکردی این قوه را با ادبیات حقوق دینی تبیین کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که از منظر آیت الله عمید زنجانی وجود ضابطه برای اوامر و نواهی قانونی یک ضرورت است، گفت: یکپارچگی و وحدت رویه قانون نشان از ضابطه محوری قانون است نه تعدد قانون، بر این اساس نظام افتا به دلیل تعدد و اختلاف در حوزه یک نظام ضابطه مند نخواهد گنجید.
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا در تبیین ماهیت قوه مقننه از منظر آیت الله عمید زنجانی گفت: کار قوه قضائیه از منظر آیت الله عمید زنجانی تبیین احکام شرعی، موضوعات، عناوین ثانویه و  سیاست گذاری الگوی اجرای احکام است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا عمید بزرگداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۴۲۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران میبدی تقدیر شدند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، جمعی از کارگران در این مراسم به بیان مسائل و مشکلات حوزه کارگری نظیر افزایش سن بازنشستگی، بازنگری قانون کار حوزه بانوان، عدم کفاف حقوق کارگری و فرسودگی ناوگان حمل و نقل کارگری مطرح کردند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این مراسم گفت: میزان دستمزد که شورای عالی کار تعیین می‌کند و همچنین قانون بازنشستگی از مسائلی است که باید در سطح کلان پیگیری شود.

محمدرضا فلاحتی افزود: دولت سیزدهم به صورت جدی پیگیر مسائل و مشکلات کارگران بوده و از هیچ تلاشی برای حل این مشکلات دریغ نمی‌کند.

فرماندار میبد هم با گرامیداشت روز کار و کارگر بر رفع مشکلات و نگرانی‌های این قشر تأکید کرد.

سید جمال سجادی پور ادامه داد: ناوگان فرسوده و آلاینده حمل و نقل کارگری باید نوسازی شود و در این راستا واحد‌های صنعتی می‌توانند به ایفای نقش بپردازند.

در پایان این مراسم با اهدای شاخه گل و هدیه از کارگران تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • مراسم تجلیل از ۳۰ معلم بازنشسته زنجانی
  • نشست علمی وحدت و همگرایی مسلمانان از منظر اهل‌بیت برگزار می شود
  • مترو حرم مطهرشاهچراغ (ع) مورد توجه مسئولان شهری باشد
  • مسئولان قانون را در اولویت امور خود قرار دهند
  • مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری برگزار شد + عکس
  • آئین نکوداشت مختومقلی فراغی در بجنورد برگزار شد
  • تجلیل از دکتر سنگری ، پژوهشگر عاشورایی در دزفول
  • تقدیر از کارگران میبدی
  • برگزاری نکوداشت یک پژوهشگر موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
  • کارگران میبدی تقدیر شدند