Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@06:33:32 GMT

«حجت موجه» پاسخگوی شبهات مطروحه، پیرامون عاشوراست

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۴۳۹۴۶

«حجت موجه» پاسخگوی شبهات مطروحه، پیرامون عاشوراست

جواد نصیری، مدیر مرکز تولیدات چند رسانه‌ای قرآنی مبین در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره فعالیت‌های این مرکز اظهار کرد: اخیراً برنامه‌ای را تحت عنوان «حجت موجه» تولید کرد‌ه‌ایم که به مناسبت ایام اربعین حسینی تولید شده است. در این مجموعه برنامه، آیتم‌هایی 10 دقیقه‌ای پخش می‌شود که دو نفر از بزرگان اندیشه در آن درباره واقعه عاشورا صحبت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  سید حمید خوئی و محمدحسن رجبی دوانی دو کارشناسی هستند که در استودیوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور حاضر شدند و به سؤالات مطرح شده در این زمینه پاسخ دادند.

وی افزود: سبک اجرای این مجموعه به این نحو است که در هر قسمت به یکی از سؤالات مطروحه پاسخ داده می‌شود. پرسش‌های هر برنامه نیز موضوعی متفاوت را در بر می‌گیرد. برای مثال در بخش‌هایی به فلسفه و شکل‌گیری قیام عاشورا پرداخته می‌شود و در قسمت‌های دیگر به برخی از ابهامات یا شبهاتی که در این حوزه مطرح است پاسخ داده می‌شود.  مخاطب هدف ما در این مجموعه، نوجوانان و جوانان هستند، زیرا سؤالاتی که ممکن است در ذهن این قشر شکل گیرد اگر به شکل مناسبی پاسخ داده نشود، ممکن است، آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد.

برنامه حجت موجه، پاسخگوی سؤالات جوانان درباره واقعه عاشورا است

این تهیه‌کننده برنامه‌های مذهبی در پاسخ به این پرسش که سؤالات چگونه جمع‌آوری می‌شود، گفت: سؤالات طی تحقیقات و گفت‌و‌گوهایی که با نوجوانان و جوانان داشته‌ایم مطرح شده و بر همین اساس طراحی شده است و مطالب توسط مجری برنامه که در تصویر تنها صدایش شنیده می‌شود از کارشناسان برنامه پرسیده و پاسخ آن‌ها دریافت می‌شود، البته شاید در قالب یک برنامه 8 دقیقه‌ای نتوان جواب بسیار کاملی به مطالب داد، اما به واسطه تدوین مناسب سعی کرده‌ایم تا حد ممکن پاسخ پرسش‌ها برای مخاطبان گویا باشد.

وی افزود: 12 برنامه با حضور حمید خوئی ضبط‌ شده و 11 برنامه هم با حضور رجبی دوانی به سؤالات پاسخ داده است که درمجموع حجت موجه با 23 قسمت تولید شده است. برای تیتراژ این برنامه نیز محمد بخشی‌زاده، هنرمند خوشنویس ما را یاری کرده است. طبق رایزنی‌های صورت گرفته برنامه‌های تولید شده در مرکز مبین از شبکه قرآن و شبکه چهار سیما در حال پخش است. همچنین فایل برنامه‌های پخش‌شده نیز روزانه روی سایت خبرگزاری ایکنا قرار می‌گیرد تا احتمالاً افرادی که موفق به دیدن این برنامه‌ها از سیما نشده‌اند بتوانند در زمان مناسبی که این برنامه‌ها را تماشا کنند.

از شبکه‌های اجتماعی هم برای پاسخگویی به شبهات بهره برده‌ایم

وی متذکر شد: در شرایط امروز که شبکه‌های مجازی قدرت فراوانی در اطلاع‌رسانی دارند ما فرصت را غنیمت شمرده‌ایم و از این حوزه غافل نبوده‌ایم، برای همین قسمت‌های مختلف حجت موجه را در این عرصه نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌ایم. مطلب دیگر به معنا و مفهومی مربوط می‌شود که ما به آن اشاره کرده‌ایم. برای مثال سؤالات بسیاری پیرامون برخی رفتارهایی که در عزاداری‌ها رایج شده و درباره آن سؤالاتی مطرح است، اشاره‌کرده‌ایم و کارشناسان نیز درباره چرایی و چگونگی آن به ما پاسخ داده‌اند.

نصیری بابیان این‌که ما باید خود پاسخگوی شبهات باشیم، اظهار کرد: جریانات انحرافی و مغرضی وجود دارند که سعی می‌کنند، ذهنیت جوانان را مسموم کنند، پس اگر ما نتوانیم خود پاسخگویی مسائل باشیم دیگر نباید انتظار داشته باشیم تا در آینده از آسیب‌هایی احتمالی در امان باشیم. برای همین به شبهات به‌صورت کارشناسی پاسخ داده‌شده است. ازجمله می‌توان به موضوع حضرت رقیه(س) اشاره کرد که درباره آن اظهارنظرهای متفاوتی مطرح‌شده است. موضوعات دیگری همانند محل دفن حضرت زینب (س) و خانواده حضرت عباس(ع) و... هم مباحثی است که به آن‌ها پاسخ لازم داده می‌شود.

وی متذکر شد: چون این برنامه برای پخش در ایام اربعین و پس از آن تولیدشده، مسلماً بخشی از حجت موجه هم به اربعین و مناسک آن می‌پردازد. مثلاً اینکه این سنت از چه تاریخی شکل‌گرفته و هدف از اجرای آن چه بوده است؛ درباره پیاده‌روی اربعین و سابقه تاریخی آن‌ هم اطلاعاتی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

بدخواهان اهل‌بیت(ع) از ایجاد شبهه دست‌بردار نیستند

تهیه‌کننده برنامه حجت موجه در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این‌که چه احساس ضرورتی شده تا آن‌ها مصمم به تولید چنین برنامه‌ای شده‌اند، گفت: همان‌گونه که پیش‌تر گفتم، شرایط امروز جهان دیگر همانند گذشته بسته نیست و حق و باطل به صورت گسترده در حال اشاعه است. در این رابطه بدخواهان اهل‌بیت(ع) نیز سعی می‌کنند با شبهه‌افکنی، ذهن جوانان و نوجوانان را منحرف کنند. برای همین سعی کردیم با نگاه منطقی و تاریخی به مطالب مطرح‌شده پاسخ دهیم. در ضمن ممکن است جوانان و نوجوانان در هیئت‌ها از زبان مداحان و برخی وعاظ سخنانی را بشوند که برایشان ایجاد سؤال شود. سعی کرده‌ایم این مطالب را گردآوری کنیم و به آن‌ها جواب دهیم.

وی در پایان درباره عوامل تولید، چنین اطلاع‌رسانی کرد: تدوین این کار را سید سجاد سید حسین انجام داده و محمد خرمی طراحی صحنه و گفت‌و‌گو‌ها را عهده‌دار بوده است. هماهنگی و تولید نیز توسط مهدیه حاج قاسم انجام‌شده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا فرهنگی عکس موجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۴۳۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش صریح درویش به شایعه تغییر نام پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه"، چند روز پس از انتشار اخبار پیرامون تغییر نام باشگاه استقلال از «استقلال ایران» به «استقلال خلیج فارس» شایعاتی نیز پیرامون تغییر نام پرسپولیس و اضافه شدن پسوند نام مالکان جدید به این تیم وجود داشت که حالا با واکنش مدیرعامل این باشگاه همراه شده است.

رضا درویش در این خصوص گفت: این هم از آن شایعات دروغ است، پرسپولیس همیشه پرسپولیس بوده و خواهد ماند.

به این ترتیب پرسپولیس برخلاف همتای آبی‌پوش خود باوجود تغییر مالکیت فعلا تغییر نام نخواهد داشت.

باشگاه پرسپولیس که حدود 34 سال با نام دیگری در فضای رسمی فوتبال ایران شناخته می‌شد، در سال 1391 موفق شد نام اصلی خود را دوباره به عرصه رسمی تحمیل کند.

دیگر خبرها

  • امام صادق (ع) مبانی درست اسلام را دقیق تبیین کرد
  • اژه‌ای: موارد مطروحه باید مطابق قانون باشد
  • پاسخ به حاشیه‌سازی‌ها پیرامون انتصابات در دانشکده علوم خانواده
  • توضیحات پیرامون پیدا شدن یسنا ۴ ساله
  • پاسخ به شبهات نسل جوان رسالت خطیر معلمان و اساتید است
  • قدردانی از ۴۳ استاد سرآمد آموزشی استان کرمان
  • قابلیت جدید واتساپ که حتی تلگرام هم آن را ندارد!
  • واکنش صریح درویش به شایعه تغییر نام پرسپولیس
  • غلامحسین امیرخانی به پرسش‌هایتان درباره نستعلیق پاسخ می‌دهد
  • حق پخش فقط متعلق به استقلال و پرسپولیس نیست