Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دوم نوامبر 1917 میلادی مصادف با 11 آبان 1296 هـ.ش روز صدور نامه تاریخی بود که از سوی «آرتور جیمز بالفور» وزیر خارجه وقت انگلیس خطاب به «والتر روتشیلد» سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد.

در این نامه که به «بیانیه بالفور» (Balfour Declaration) شهرت یافت وزیر خارجه انگلیس از «موضع مثبت» دولت انگلیس برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان فلسطینیان و ملت های عرب از بیانیه بالفور و وعده واگذاری سرزمین فلسطین به یهودیان به «پیمان شوم» و «وعده کسی که مالکیتی ندارد به کسی که استحقاق آن را ندارد» یاد می شود.

سه دهه پس از صدور این بیانیه، رژیم جعلی اسرائیل به طور رسمی اعلام موجودیت کرد و بدین ترتیب پروژه استعماری اشغال سرزمین فلسطین ثمر داد.

دولت انگلیس سال گذشته به مناسبت یکصدمین سال صدور بیانیه بالفور، جشنی را برگزار کرد.

تلاش های زیاد برای عادی نشان دادن وضعیت رژیم صهیونیستی، نتوانسته ظلم تاریخی و پایمال کردن حقوق ملت فلسطین را به فراموشی سپرد.

همین امروز که صد و یکمین سالگرد بیانیه بالفور است، راهپیمایی فلسطینیان در مرز غزه با فلسطین اشغالی همچون هفته ها و ماه های پیش برگزار می شود؛ خواسته آنها همانی است که سال ها آن را فریاد می زنند: حق بازگشت به سرزمین مادری خود.

رژیم صهیونیستی در این سال ها با پشتوانه و حمایت های قدرت های بزرگ گام به گام به دنبال بسط و گسترش اشغالگری خود بوده و حتی به مرزهای رسمی مورد شناسایی سازمان ملل هم قانع نبوده است.

پس از جنگ سال 1967 رژیم صهیونیستی با اعراب، این رژیم بخش های وسیعی از کرانه باختری رود اردن و شرق قدس را که بنابر همان معیارهای نیم بند بین المللی متعلق به فلسطینیان است، به اشغال خود درآورد.

صهیونیست ها نه تنها از این مناطق خارج نشده بلکه طی این سال ها در جای جای آن دست به شهرک سازی زده و عملا عنصر «زمین» برای تشکیل کشور فلسطین را از بین برده و مناطق فلسطینی را تبدیل به مجمع الجزایر پراکنده کرده اند.

از سوی دیگر صهیونیست ها با بازگشت حدود 6 میلیون آواره فلسطینی که در خارج از این مناطق زندگی می کنند مخالفت می کند.

کنیست (پارلمان) رژیم صهیونیستی چند ماه پیش قانونی را به تصویب رساند که بن مایه اصلی این رژیم یعنی نژادپرستی را آشکارتر کرد. به موجب قانون موسوم به «کشور یهود»، اسرائیل کشوری متعلق به یهودیان است. بدین ترتیب عملا یک پنجم جمعیت عرب ساکن مناطق اشغالی که تاکنون شناسنامه اسرائیلی داشتند، رسما به شهروند درجه دوم تبدیل می شوند و ادعای این رژیم درباره دموکراتیک بودن، آشکارا نقض می شود.

رژیم صهیونیست ها همچنان مناطقی را در سوریه (بلندی های جولان) و در لبنان (تپه های کفرشوبا و کشتزارهای شبعا) را در اشغال خود دارد.

بیشتربخوانید:کالین: تا زمانی که اشغالگری اسرائیل پایان نیابد، صلح در غرب آسیا برقرار نمی‌شود 

گذشت بیش از یک قرن، آب تطهیر بر ماهیت استعماری و اشغالگرایانه رژیم صهیونیستی نریخته است و همچنان این رژیم از نظر بسیاری، یک زائده در منطقه است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

101 سال پس از بیانیه بالفور؛ ایستادگی در برابر اشغالگری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها خواندنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۴۴۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژیر خطر در «کزوویم» به صدا درآمد/ مقابله قسام با اشغالگران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فلسطین الیوم، منابع خبری از شنیده شدن صدای آژیر خطر در شهرک های صهیونیست نشین اطراف غزه خبر دادند.

این منابع اعلام کردند که آژیر خطر در مرکز نظامی کزوویم در اطراف غزه به صدا درآمده است.

همزمان گردانهای قسام شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد که مبارزانش با نظامیان صهیونیست که به شرق جحر الدیک در مرکز غزه رخنه کرده بودند، مقابله کرده است.

پیش از این نیز مبارزان سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، سدیروت و نیرعام و شهرک های اطراف غزه را هدف حمله های راکتی قرار دادند.

گفتنی است که گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی برقرار شد. این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم صهونیستی حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

کد خبر 6087790

دیگر خبرها

  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس
  • آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی
  •  عربستان جلسه‌ای درباره آینده غزه برگزار می کند
  • عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه
  • بیانیه ۱۷ کشور به سرکردگی آمریکا علیه ملت فلسطین در غزه
  • باقری: انتظار حل موضوع فلسطین حین اشغالگری واقع‌بینانه نیست
  • تلاش فعالان مدنی در انگلیس علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی
  • شهادت بیش از ۳۴ هزار و ۳۰۰ فلسطینی در نوار غزه از ۷ اکتبر
  • کشور‌های آمریکای جنوبی خواستار بازداشت سران رژیم صهیونیستی شدند
  • آژیر خطر در «کزوویم» به صدا درآمد/ مقابله قسام با اشغالگران