Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری ترکیه در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست با اشاره به ابهام های موجود در پرونده قتل خاشچقی تاکید کرد برای آنکارا روشن است که دستور این قتل از بالاترین مقام های سعودی صادر شده است.

به گزارش جمعه شب ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در این یادداشت به ابهام های موجود در پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار معترض سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اردوغان با اشاره به اینکه قتل خاشقچی توسط یک تیم کشتار و با برنامه ای از پیش طراحی شده برای جهانیان روشن است، تاکید کرد: اما هنوز پرسش هایی وجود دارد که پاسخ آن مشخص نیست؛ از جمله اینکه جسد خاشقچی کجاست؟ همدست محلی قاتلان سعودی که بوده است؟ و دستور قتل از کجا صادر شده است؟
رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه قطعا قاتلان خاشقچی در میان 18 نفری هستند که مقام های سعودی دستگیر کرده اند، ادامه داد: ما می دانیم که این افراد برای اجرای دستوری که داشتند، آمدند. یعنی قتل خاشقچی و خروج از ترکیه و در نهایت می دانیم که دستور قتل خاشقچی از بالاترین مقام های دولت سعودی صادر شده است.
اردوغان تصریح کرد با وجود آنکه برخی آرزو دارند این «مشکل» مشمول مرور زمان شود، اما ترکیه همچنان به رسیدن به پاسخ این پرسش ها اصرار خواهد کرد.
وی در این یادداشت همچنین تاکید کرد که ترکیه برای حصول اطمینان از اینکه جهان به پرسش این سوالات ادامه می دهد، شواهد خود را در اختیار دوستان و متحدان خود از جمله ایالات متحده گذاشته است.
اردوغان در عین حال نوشت: برای بار دوم می گویم که معتقد نیستم ملک سلمان (پادشاه عربستان) دستور قتل خاشچقی را داده باشد. از این رو، دلیلی وجود ندارد که باور کنم این قتل منعکس کننده سیاست رسمی عربستان سعودی است.
وی با بیان اینکه دوستی ترکیه با عربستان باعث نمی شود آنکارا چشم های خود را بر این قتل از پیش برنامه ریزی شده ببندد، افزود: این قتل نقض آشکار کنوانسیون وین پیرامون روابط کنسولی است.
رئیس جمهوری ترکیه همچنین خواستار دستگیری سرکنسول فراری عربستان در استانبول و همچنین همکاری دادستان کل سعودی با مقام های ترکیه ای شد.
به گزارش ایرنا، تحقیقات در زمینه پرونده قتل خاشقچی که بیش از چهار هفته پیش به دست مأموران اعزامی آل سعود در استانبول به قتل رسیده، همچنان ادامه دارد و دولت ترکیه تیم قضایی، امنیتی و پلیسی ویژه ای را برای بررسی این پرونده بسیج کرده است.
پنج روز پیش نیز در پی تماس های پادشاه عربستان با رئیس جمهوری ترکیه، دادستان کل سعودی به استانبول اعزام شد و علاوه بر دیدار با مقامات قضایی، امنیتی و پلیسی، به بازرسی از محل وقوع جنایت پرداخت.
بررسی پرونده قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود از سوی سعود المعجب دادستان کل عربستان در استانبول عصر چهارشنبه پایان یافت و المعجب پس از سه روز بررسی این پرونده، به کشور خود بازگشت.
دادستانی کل استانبول در ارتباط با سفر دادستان کل عربستان سعودی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که هیچ یک از مقام های عربستان سعودی به سؤالات دادستانی استانبول درباره جزییات ادعای این کشور مبنی بر وجود همدستان محلی این قتل پاسخ نداده اند.
دادستانی کل استانبول در بیانیه خود عنوان کرده است: جسد خاشقچی پس از قتل، قطعه قطعه و امحا شده و برغم تلاش‌ برای روشن شدن جزئیات و ابعاد این ماجرا، نتیجه ای به دست نیامده است.
دادستانی کل استانبول در بیانیه خود همچنین اعلام کرد که روزنامه نگار منتقد آل سعود طبق نقشه‌ قبلی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی خفه و کشته شده است.
صدور این بیانیه بلافاصله بعد از پایان سفر سه روزه سعود المعجب دادستان کل عربستان که برای بررسی پرونده خاشقچی به استانبول آمده بود، موجب تعجب رسانه های ترکیه شد.
تاکنون برای بررسی این جنایت، یک هیأت سعودی به ترکیه اعزام شده که آنها همراه با مأموران و کارشناسان جنایی پلیس ترکیه ساختمان و اقامتگاه کنسولگری در استانبول را بازرسی کرده و شواهد احتمالی قتل جمع آوری شده است.
با گذشت بیش از چهار هفته از قتل خاشقچی که قصد داشت اسنادی درباره استفاده عربستان از سلاح شیمیایی در یمن را فاش کند، هنوز جنازه این روزنامه نگار یافت نشده و حکومت آل سعود در این باره سکوت کرده است.
خاشقچی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد اما مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضع خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مأمور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.
شبد**9416**9122

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رجب طيب اردوغان تركيه قتل خاشقچي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۴۸۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است

روزنامه اقتصادی و عبری زبان گلوبز اعلام کرد آذربایجان مهمترین نامزد برای برای کاهش تنش بین آنکارا و تل آویو محسوب می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، این رسانه متخصص در امور اقتصادی در این رابطه نوشت، امروز برای کاهش محدودیت‌های اعمال شده علیه  صادرات ترکیه به اسرائیل چشم‌های تل آویو به آذربایجان دوخته شده است.

دین شاموئل المز نویسنده این گزارش آورده است: در سایه وجود رئیس جمهوری که هم به نتانیاهو و هم به اردوغان نزدیک است امکان نقش آفرینی آذربایجان در زمینه کاهش تنش بین اسرائیل و ترکیه وجود دارد.

در این نوشتار آمده است: روابط بین اسرائیل و ترکیه از زمان آغاز جنگ غزه بحرانی شد، اما طی دو هفته گذشته بعداز تصمیم بی سابقه رجیب طیب اردوغان در رابطه با ممنوعیت صادرات 54 نوع قلم کالا به اسرائیل به نقطه اوج خود رسید، زیرا ضربه به پاشنه آشیل اسرائیل وارد شد به ویژه که صنایع در اسرائیل به دلیل عدم حضور نیروی کار فلسطینی به خودی خود دچار مشکل هستند، به هر شکل آنکارا به شکل هدفمندی کالاهای ممنوعه را انتخاب کرد که در میان آنها می‌توان به سیمان اشاره کرد که 29 درصد از واردات اسرائیل از ترکیه است.

نویسنده بعد از پرداختن به تاریخچه فراز و فرود روابط بین دو طرف معتقد است که راه‌حل خروج از این بحران از باکو خواهد آمد.

او می‌نویسد: محال نیس که روند آرامش از مسیر باکو بیاید، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان یکی از معدود شخصیت‌ها در جهان است ـ اگر شخصیت دیگری وجود داشته باشد ـ که هم به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نزدیک است و هم نزدیکی خاصی به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دارد، اسرائیل خریدار حیاتی نفت از باکو است، آذربایجان از طریق خط لوله نفت باکو ـ تفلیس نفت به این بندر ساحلی ترکیه رسیده و از آنجا به سوی حیفا بر روی نفتکش‌ها بارگیری می‌شود.

در ژانویه به طور مثال، اسرائیل با 523.5 هزار تن به ارزش 297 میلیون دلار در صدر وارد کنندگان نفت از آذربایجان قرار گرفت.

درهمین راستا احتمال بستن مسیر صادرات توسط ترکیه، یکی از سناریوهای احتمالی اما ترجیحا عملی نخواهد شد.

این مسئله به دلیل روابط ترکیه و اسرائیل نیست بلکه به دلیل روابط ترکیه و آذربایجان است.

روابط بین آنکارا و باکو براساس‌‌ ایده "یک ملت با دو کشور" (بیر ملت، إیکی دولت) استوار است، پس آخرین چیزی که اردوغان به دنبال آن است آسیب رساندن به منافع دوست نزدیکش علی‌اف خواهد بود. از این مبدا می‌توان قدرت تاثیر گذاری دیپلماتیک باکو بر روابط ترکیه و اسرائیل را ملاحظه کرد. در بحران سابق بین ترکیه و اسرائیل هم آذربایجان عامل مهمی در میانجیگری بین دو طرف بود و تا به امروز نیز ظرفیت انجام چنین کاری را دارد.

بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کردمصاحبه|آذربایجان با فشار ایران از کریدور زنگزور صرف‌نظر کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد+ فیلم
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • بازداشت چند داعشی در استانبول
  • رشد 100 درصدی مخارج مسافران تور ترکیه در 2024