Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@11:08:47 GMT

تبریز؛ شهر نخستین‌ در قونقا؛ آخرین در مترو+فیلم

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۴۹۳۸۹

تبریز؛ شهر نخستین‌ در قونقا؛ آخرین در مترو+فیلم

‍‍‍‍‍‍

تبریز در طول تاریخ همواره به عنوان شهر اولین‌ها مطرح بود و حتی نخستین قونقا به عنوان سیستم حمل و نقل درون شهری روی ریل با پیشران اسب را تبریز در تاریخ به نام خود ثبت کرده است. ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۳ استانها آذربایجان شرقی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، این شهر در طول تاریخ همواره به عنوان شهر نخستین‌ها مطرح بود و حتی اولین قونقا به عنوان سیستم حمل و نقل درون شهری روی ریل با پیشران اسب را تبریز در تاریخ به نام خود ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امروزه این شهر از نخستین بودن فاصله زیادی دارد و هنوز اندر خم خط 1 از پنج خط متروی تبریز است و تنها یک خط 10 کیلومتری از چندین کیلومتر خط مطالعه شده به بهره برداری رسیده و در اختیار شهروندان است.

کاهش بار ترافیکی یکی از معضلاتی است که کلانشهر تبریز سالهاست با آن دست به گریبان است اما پروسه ساخت مترو از دهه 70 مورد مطالعه قرار گرفت و در اوایل دهه 80 ساخت آن آغاز شد.

پس از کش و قوس‌های فراوان بین دولت و شهرداری تبریز که هر کدام سهم 50 درصدی در ساخت مترو دارند و بعضاً یکی یا هر دو به تعهدات مالی خود عمل نمی‌کنند، به جایی رسیده که پس از بیش از 15 سال از آغاز به کار عملیات اجرایی آن، تنها 10 کیلومتر از مترو در حال بهره برداری است و مسافران را از ایستگاه ائل‌گلی به میدان ساعت می‌برد.

مصطفی مولوی درباره عملیات احداث خط یک قطار شهری تبریز به تسنیم گفت: خط یک که 17 کیلومتر طول دارد، دو فاز به طول 10 کیلومتر به بهره برداری رسیده و در صورت تامین منابع مالی آن، 7 کیلومتر باقی مانده که پیشرفت خوبی دارد، تا ایستگاه لاله تا پایان سال 99 به بهره برداری می‌رسد.

وی در مورد خط 2 متروی تبریز هم گفت: این خط با دو دستگاه TBM از سوی قرارگاه خاتم در حال اجراست ولی با مشکلات مالی مواجه است که به دنبال تامین فاینانس خارجی برای سرعت گرفتن پروژه هستیم.

به گزارش تسنیم، تاکنون بیش از 18000 میلیارد تومان برای متروی تبریز هزینه شده که فقط 10 کیلومتر آن به بهره برداری رسیده اما با توجه به افزایش حجم ترافیک شهری، اتمام مترو مانند سایر کلانشهرها ضرورتی افزون یافته است که خط 2 بیش از سایر خطوط به دلیل اتصال شرق و غرب و پوشش محل‌های پرترافیک از جمله بازار، استانداری، نمایشگاه بین المللی و دانشگاه آزاد اهمیت بیشتری دارد و برای آینده تبریز حیاتی به نظر می‌رسد.

باید دولت و شهرداری تبریز، هرکدام سهم 50 درصدی خود را به موقع اختصاص داده و از ایجاد تاخیر در روند اجرایی آن به واسطه مشکلات مالی جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

R7887/P4001/S6,47/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۴۹۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش برداری از محورهای ایلام درپی بارش‌های شدید

«سیدزاهدین چشمه خاور» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با وجود بارش های شدید در استان و با تلاش عوامل راهداری همه راه های اصلی، فرعی و روستایی این استان باز و تردد در آنها جریان دارد.

وی افزود: براساس گزارش امروز ادارات تابعه و رصد دوربین‌های نظارت تصویری مرکز مدیریت راه‌های استان طی شبانه روز گذشته در هفت محور ارتباطی از شهرهای استان بارش باران گزارش شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام، مجموع نیروهای راهدار درگیر را ۹۱ نفر اعلام کرد و گفت: برای انجام این ریزش برداری ۷۳ دستگاه دستگاه ماشین آلات بکار گیری شد.

چشمه خاور بیان کرد: تم عملیاتی از راهداری ایلام با ماشین آلات در کنار سایر دستگاه‌ها و پلیس راه در سطح جاده های استان مستقر هستند و رفع مشکلات احتمالی نقاط مختلف جاده ای را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: مردم می‌توانند در هنگام سفر با شماره گیری ۱۴۱ از اطلاعات راه‌های استان و کشور مطلع شوند.

به گزارش ایرنا، استان ۲۰ هزار کیلومتر مربعی ایلام در غرب کشور و همسایگی عراق دارای ۱۱۱ کیلومتر بزرگراه، ۶۷۰ کیلومتر راه اصلی، ۸۹۱ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۶۴۸ کیلومتر راه روستایی است.

سیستم بارشی از اواخر روز سه شنبه وارد استان شده و فعالیت آن به تناوب تا اوایل هفته آینده ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • مترو قم به ایستگاه پایانی بهره‌برداری نزدیک می‌شود
  • بهبود خدمات‌رسانی شهرداری تبریز با بهره‌برداری از مرکز کنترل ترافیک و مدیریت بحران
  • پل صاحب روضات آماده بهره‌برداری است
  • تلاش می‌کنیم ایستگاه دارک تا قدس در خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • تلاش می‌کنیم بخشی از خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • بهره‌برداری از فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان در اولویت است/بازار «زرین» گذشته را روایت می‌کند
  • بهره‌برداری از ۱۳ پروژه ورزشی تا پایان اردیبهشت ماه در تبریز
  • طرح ملی آبرسانی به شهر تفرش در آینده ای نزدیک بهره برداری می‌شود
  • ◄ خط 4 متروی مشهد به شهرک مهرگان نمی رسد؟
  • ریزش برداری از محورهای ایلام درپی بارش‌های شدید