Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@05:40:53 GMT

هند خواهان توسعه چابهار است

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۴۹۸۴۳

هند خواهان توسعه چابهار است

خبرگزاري آريا - دهلي نو- ايرنا - ويجي گوخال معاون وزير امور خارجه هند اعلام کرد که کشورش به دنبال توسعه چابهار به عنوان دروازه ارتباط با افغانستان و آسياي مرکزي است.

به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از روزنامه اينديا تودي، معاون وزير امور خارجه هند در سخنان خود در کنفرانس ارتباطات منطقه اي: جنوب آسيا در مفهوم هند و اقيانوسيه که در دهلي نو برگزار شد گفت: ما به دنبال توسعه بندر چابهار به عنوان دروازه ارتباطات با افغانستان و آسياي مرکزي و فراتر از اين مناطق هستيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: از زمان افتتاح بندر چابهار در سال گذشته، ما 110 هزار تن گندم مورد نياز و 2 هزار تن غلات از طريق اين بندر به افغانستان صادر کرده ايم. براي استفاده از ظرفيت کامل اين بندر جهت کمک به افغانستان، هند ممکن است پروژه ساخت ريل آهن از چابهار به زاهدان را در آينده اجرايي کند.
او گفت: هند همچنان به دنبال توسعه کريدور بين المللي حمل و نقل شمال جنوب است که مي تواند صادرات هند به آسياي مرکزي را از نظر هزينه و زمان بسيار کاهش دهد.
گوخال با اشاره به پاکستان به عنوان يک مانع براي ارتباطات منطقه اي تصريح کرد: اگرچه ارتباطات هند با کشور هاي حوزه غربي خود ادامه داشته است اما اين ارتباطات با مشکل روبرو بوده اند. ما سعي کرديم از طريق ايجاد کريدور هوايي حمل و نقل با افغانستان، از پاکستان عبور کنيم.
وي افزود: دهلي نو قصد دارد مسير هايي ايجاد کند تا به کلي مانع پاکستان برطرف شود و همچنين به هند اجازه دهد تا با همکاران راهبردي خود در افغانستان و آسياي مرکزي ارتباط داشته باشد.
معاون وزير خارجه هند با تاکيد بر ارتباطات منطقه اي در جنوب آسيا در اشاره اي غير مستقيم به چين اعلام کرد اگر ارتباطات همه جانبه نگر نباشند و بدون توجه به حاکميت ارضي کشور ها اجرا شوند، پيشرفت اتفاق نخواهد افتاد.
وي همچنين از دسترسي عادلانه به فرصت هاي مشترک از جمله آزادي ناوبري، تجارت بدون محدوديت و حل مسالمت آميز اختلافات مطابق با قوانين بين المللي سخن گفت.
بندر چابهار که در درياي عمان قرار گرفته است دسترسي هند به افغانستان از طريق دريا را آسان مي کند. دولت هند متعهد به سرمايه گذاري 500 ميليون دلاري براي توسعه چابهار و همچنين سرمايه گذاري 1.5 ميليارد دلاري براي ساخت مجموعه اي از جاده ها و راه آهن شده است.
سال گذشته هند دو محموله گندم را از طريق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. اين اقدام با هدف اثبات اعتبار اين مسير و گسترش ورود محموله هاي جهاني پيش از فعال شدن کامل بندر چابهار انجام شد.
بندر چابهار که در استان سيستان و بلوچستان واقع در سواحل جنوبي ايران قرار دارد، راه دسترسي هند به چهار شهر در افغانستان را نيز فراهم خواهد کرد.
فاز اول اين بندر در ماه دسامبر(آذر) سال گذشته با حضور حسن روحاني رئيس جمهور ايران و نمايندگاني از هند و ساير کشور هاي منطقه افتتاح شد.
بندر چابهار يک موفقيت در روابط هند و ايران است و پس از عملياتي شدن آن، تحولات زيادي پيرامون اين بندر اتفاق افتاده و بر اساس خبر هاي منتشر شده ترافيک باري از بندر کراچي به چابهار منتقل شده است.
بندر چابهار هزينه هاي حمل و نقل و زمان براي صادرات کالاهاي هند را به يک سوم کاهش مي دهد. اين بندر همچنين تجارت ميان هند، افغانستان و ايران را با توجه به مخالفت هاي پاکستان براي استفاده از خاک اين کشور، افزايش خواهد داد.
آساق**267**1424
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۴۹۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۳۵ کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

سعید زاهدی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اجرای پروژه ملی فیبر نوری کسب و کارها در سال جاری به قوت خود باقی است و با سرعت و جدیت انجام می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان اجرای ۳۵ کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر خبر داد و اضافه کرد: از این میزان اجرای فیبر نوری ۱۹ کیلومتر سهم آستانه اشرفیه و ۱۶ کیلومتر سهم بندر کیاشهر است.

زاهدی با اشاره به نقش مهم مدیریت شهری و دیگر دستگاه‌ها در اجرای فیبر نوری بیان کرد: در گام نخست تدوین نقشه‌های شهری برای توسعه پروژه فیبر نوری در کلیه شهرهای گیلان صورت گرفت.

وی با تاکید بر لزوم پایبندی به تعهدات از سوی پیمانکار افزود: پس از اتمام پروژه فیبر نوری عملیات بازسازی و آسفالت معابر زخمی شهر انجام می‌شود.

مدیرکل اطلاعات و فناوری ارتباطات گیلان با اشاره به مزایای اجرای فیبر نوری بیان کرد: اجرای فیبر نوری افزایش سرعت و پهنای باند اینترنت را به همراه دارد.

به گفته زاهدی، کابل‌های مسی منجر به اُفت سرعت شده و کیفیت پهنای باند را کاهش می‌دهد این در حالی که فیبر نوری هم سرعت بالاتر و کیفیت بهتری دارد.

کد خبر 6087974

دیگر خبرها

  • علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستیم
  • اجرای ۳۵ کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر
  • آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • جای خالی بخش خصوصی در سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • آمادگی تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار