آسیبی که وقف از شکاف بین عرصه رسمی و مدنی جامعه میبیند
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۵۰۰۸۰
عماد افروغ، جامعه شناس در گفتوگو با ایکنا؛ سنت حسنه وقف را دارای جایگاه تاریخی و دینی ریشهدار دانست و گفت: بهترین راهکار برای باقی ماندن نامی نیکو از انسان و جاودانه ماندن اثرات مثبت ثروت، وقف مال است.
افروغ افت و خیزهای ایجاد شده در روند وقف در کشور و انقطاع احتمالی در سنت جاریه وقف را نیازمند آسیب شناسی کلان اجتماعی خواند و عنوان کرد: به هر میزان که اعتماد مردم به دستگاه وقف و متولیان رسمی این امر کم رنگتر شود و وقف تحتالشعاع سیاستهای رسمی قرار گیرد و از خاستگاه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی خود فاصله گیرد، از میزان مشارکت مردم در این سنت حسنه نیز کاسته می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه شاید آسیبهای واقع شده بر وقف، زمینه اعتمادزدایی را ایجاد و سبب شده است که مردم به جای وقف مال خود، به سایر امور خیریه روی بیاورند، تصریح کرد: عدم شناخت نیازهای جامعه و تبدیل آن به موضوعی برای وقف و دخالتهای بی رویه، میتواند عاملی برای گرایش به سایر روشهای خیرخواهانه باشد.
وی بر ضرورت نواندیشی و نوآوری در عرصه بهرهمندی از وقف تأکید و تصریح کرد: انتشار اوراق وقف به منظور ترویج وقف جمعی و بهرهمندی از حداقل توانمندیهای مادی از جمله ابتکارهای مطلوبی بود که طی چند سال گذشته شکل گرفت.
نبض درک نیاز روز جامعه؛ در یک حیات عینی
افروغ معتقد است که سهلالوصلتر کردن مراحل اداری وقف مال و همچنین ارائه روشهای نوین سبب استقبال و مشارکت بیشتر مردم در وقف اموالشان میشود و اظهار کرد: اگر در گذشته مسجد، درمانگاه، مدرسه و چاه آب وقف میشد، امروز باید نیاز روز جامعه موضوع وقف اموال قرار گیرد. نبض درک نیاز روز جامعه در یک حیات عینی و انضمامی و تعاملات روزمره مردم زده میشود؛ به میزانی که چشم و گوش مقامات رسمی کشور نسبت به تحولات کشور باز باشد، میتوان بیشتر شاهد ایجاد تنوع در موقوفات بود. باید عطف به نیازمندیها، دست به نوآوری زد تا ریشه در نظم ارزشی و هنجاری و فرهنگی مردم داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه وقف نیز از شکاف بین عرصه رسمی و مدنی کشور آسیب میبیند، عنوان کرد: ایجاد این شکاف در بسیاری از عرصهها تأثیرگذار است که از جمله آن میتوان به مقوله وقف نیز اشاره کرد. وقتی بین جامعه رسمی و غیررسمی کشور ارتباط خوبی وجود نداشته باشد، مسئولان از وضعیت مردم و نیازهای آنان مطلع نمیشوند؛ اما هرچه این شکاف کمتر باشد، فهم دقیق نیازمندیها صورت میگیرد و اعتماد بین این دو سطح تقویت میشود.
این جامعهشناس در پایان سخنان خود یادآور شد: اعتبار دولتمردان زمانی بالا میرود که مردم احساس کنند، مسئولان متوجه نیازهای آنان هستند و در راستای تآمین آن میکوشند. احصای نیازهای جامعه و معرفی آن به واقفان نیز میتواند گامی در این جهت باشد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۰۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امر به معروف در حجاب به گونهای باشد که مردم به اصل نظام بدبین نشوند
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب و بسیاری از صاحب نظران در کشور همواره از تمام زنان با حجاب و بد حجاب جامعه دفاع کردند تا به نظام بدبین نشوند. بنده احساسم این است که شیوههای ترویج امر ونهی و ترویج عفاف و حجاب نباید به گونهای باشد که عدهای را نسبت به اصل نظام یا کشور بدبین کند.
احد آزادی خواه، نماینده مجلس در خصوص حضور گشت ارشاد و ایجاد فضای دو قطبی در جامعه گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند، حجاب در کشور ما از نظر قانونی و شرعی جایگاه ویژه داشته و مشخص است. راهبرد ما باید دفاع از حجاب از نگاه شرعی و قانونی باشد. اما اینکه در شیوه دفاع چگونه باید اقدام کنیم؛ بنده به هیچ عنوان اقدام قهری و برخی از برخوردهایی که اخیرا برای مقابله با بدحجابی انجام می شود را به هیچ عنوان قابل دفاع و موثر نمیدانم.
وی در گفتگویی که با جماران داشته، افزود: به این نکته باید توجه کرد که رهبر معظم انقلاب و بسیاری از صاحب نظران در کشور همواره از تمام زنان با حجاب و بد حجاب جامعه دفاع کردند تا به نظام بدبین نشوند. بنده احساسم این است که شیوههای ترویج امر ونهی و ترویج عفاف و حجاب نباید به گونهای باشد که عدهای را نسبت به اصل نظام یا کشور بدبین کند.
آزادی خواه در خصوص برخورد گشت ارشاد با شهروندان گفت: گشت ارشاد و فرماندهی انتظامی یکی از گامها در ترویج حجاب است، پس دستگاههای فرهنگی، آموزشی ما کجا هستند؟ ما نباید انتهای زنجیر را ملزم کنیم که صرفا با قوهی قهریه با بدحجابها برخورد کنند، بلکه دهها گام باید قبل از آن انجام شود. مانند آموزش و پرورش، فرهنگ، کارهای ترویجی و... . دستگاهها، وزارتخانهها و سازمانهای بسیار زیادی متولی در این امر هستند که باید کارهایی را انجام دهند. در گام نهایی نیز گشت ارشاد باید صرفا با معدود افرادی که حساب شده و سازمان یافته اهداف خاصی را دنبال میکنند، برخورد کند، نه با شهروندانی که در جامعه حضور دارند.
آزادیخواه در پاسخ به این سوال که چرا ما با برخی دوگانگیها در برخورد با زنان که نمونه آن را در تصاویر صداوسیما و زمان راهپیمایی و انتخابات، شاهد هستیم، مواجهیم؟ گفت: بنده نظرم بر این است که باید این مسأله را به عنوان یک راهبرد اصلی اثبات کنیم که نگاه حاکمیت به تمام زنان و مردان جامعه یکی است و همه برایمان حرمت دارند و صاحب حقوق اجتماعی هستند. البته ما موظف هستیم در رابطه با اصول خود تبلیغ، ترویج و دفاع کنیم. یکی از اصول ما عفاف و حجاب است، اما این تبلیغ نباید به گونهای باشد که دوگانهای در کشور ایجاد کنیم که نیمی را صاحب حقوق بدانیم و نیمی دیگر را صاحب حقوق ندانیم.
وی ادامه داد: این دوگانهای را که رهبر معظم از آن انذار فرمودند، میتواند غدهای سرطانی در جامعه باشد. این بیانی که حاج قاسم سلیمانی در رابطه با دختران جامعه فرمودند، بیان گمشدهی امروزه ما است. این دخترانی که امروزه پای صندوق رأی و راهپیمایی میآیند و دوربینهای صداوسیما آنها را پخش میکند نشان میدهد که اینها علاقهمند به نظام و کشور هستند که اگر با اینها به درستی برخورد شود، خواهید دید که به قول قرآن: «وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا».
اگر در لایحهی عفاف و حجاب بنا باشد گشت ارشاد نباشد، حتما ملاک برای ما قانون استوی در پاسخ به این سوال که اگر لایحه حجاب و عفاف به سرانجام برسد تکلیف گشت ارشاد به کجا خواهد رسید؟ گفت: معیار برای ما قانون است و اگر در لایحهی عفاف و حجاب بر این باشد که مثلا گشت ارشاد یا اقدامات مشابه آن نباشد، حتما ملاک برای ما قانون است.