منظور از «نزد» در مورد خداوند چیست؟/ مگر خدا «نزد» دارد؟
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۵۱۳۷۱
گروه فرهنگی جهان نيوز: خداوند در سورۀ حجر، آیۀ ۲۱ میفرماید: «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ»؛ و هيچ چيز نيست مگر آنكه گنجينههای آن نزد ماست، و ما آن را جز به اندازهای معين فرو نمیفرستيم.
خداوند فرموده خزائن؛ نفرموده خزینه! این آیه میگوید هر چیزی خزینههای متعدد دارد و بعد میفرماید «نُنَزِّلُهُ»؛ یعنی مدام پایین فرستادیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمد و آل محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم هم طبق این آیه در خزائن الهی بودند. البته ایشان در برترین خزائن الهی بودند. این بزرگواران را از اعلی درجات خزائن الهی به این دنیای پست فرستادند و حقایق نورانی ایشان در این دنیا تبدیل شد به این ۱۴ انسان. اینان در دنیا کاری میکنند که دوباره به خزائن عالی اعلی برگردند. به نزد خدا برگردند. در این عالم آنچه انجام دادند، مطابق شأن آن خزائن عالیه بودهاست. آنان آمدند به ما هم بگویند که چکار کنید تا به آن خزائن برگردید. آمدند همه را پیش خودشان ببرند. آنجا برای همه جا هست. البته ممکن است کسی دلش نخواهد به آنجا برگردد. وقتی من چشمم را از نگاه به نامحرم پر میکنم، یعنی نمیخواهم برگردم!
ما یک جایی باید برویم. اگر همت کنیم به آنجا میرسیم. اگر به یک ذره از آن هم برسیم، میارزد. اگر بیشتر زحمت بکشیم، بیشتر میرسیم.
گزیده ای از بیانات آیت الله جاودان در حسینیه شیخ مرتضی زاهد - 97/7/25
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۱۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چگونه اضطراب را درمان کنیم؟
سؤال پرسیدند که برای رفع اضطراب و استرس هایی که بدون منشأ خاصی به انسان وارد میشود و از طریق پزشکی هم حل نشده چه کار باید کرد؟
قرآن میفرماید: «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، همین.
به قول حضرت امیرالمومنین (ع)، دنیا تجارت خانهای بیش نیست.
تمام انسان این باشد هرچه که عقل و شرع برای او تعیین کردهاند، جدی بگیرد و در این صورت، مواردی که برای او مایه اضطراب و همّوغم ّ آینده باشد، از این موارد خیالش آسوده است.
مگر یکی از اسامی خدا، ارحم الراحمین نیست؟ رحمت دیگران اگر باشد محدود است و محدود نسبت به نامحدود هیچ است؛ خدا را فراموش نکنیم.
همه عواملی که باعث اضطراب میشوند، چیز محدودی هستند.
خداوند متعال فرموده است: بشر شعورت کجا رفته است؟ مگر میشود خدا کفایت کار بنده خودش را به عهده نگیرد.
«إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللهُ فَلا غالِبَ لَکُمْ وَ إِنْ یَخْذُلْکُم فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُکُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَ عَلَی اللهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ».
خیال و اضطراب به این خاطر است که انسان غفلت میکند و دچار وسوسه شیطان می شود.
اگر بخواهیم، باید استغفار در سحر را جزو برنامه زندگی خود قرار دهیم که این قلب باید موانعش رفع شود.
قلب را خدا ساخته برای اینکه خودش در آنجا استقرار پیدا کند.
«اَلْقَلْبُ حَرَمُ اَللَّهِ فَلاَ تُسْکِنْ حَرَمَ اَللَّهِ غَیْرَ اَللَّهِ».
زنگارهای حاصل از غفلت های گذشته، جز با "استغفار" و "صلوات بر پیغمبر اکرم (ص)" پاک نمیشوند؛ اگر پاک کنیم، خداوند متعال ساکن و مستقر میشود.
برای اینکه مشکلمان حل شود، باید اول نگاه کنیم که خودمان در ارتباط با خدا چه گیری داریم؟