Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@12:16:25 GMT

آغاز اجلاس وزراي خارجه دي 8 در ترکيه+ ويدئو

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۵۲۴۷۵

آغاز اجلاس وزراي خارجه دي 8 در ترکيه+ ويدئو

خبرگزاري آريا - هجدهمين اجلاس وزراي امور خارجه هشت کشور عضو گروه دي 8، صبح امروز(شنبه) با حضور محمد جواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در آنتالياي ترکيه آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري آريا؛ گروه دي 8 متشکل از هشت کشور اسلامي در حال توسعه است که به منظور ايجاد روابط مستحکم اقتصادي ميان کشورهاي در حال توسعه اسلامي و تقويت نفوذ اين کشورها در بازارهاي جهاني تشکيل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تاکيد تهران بر استفاده از ظرفيت‌هاي گروه دي‌هشت
پايه گذار گروه دي 8 نجم الدين اربکان نخست وزير فقيد و اسلام گراي ترکيه بود که با سفر به هشت کشور عضو در تيرماه سال 1375 زمينه تأسيس اين گروه را فراهم کرد.
نخستين اجلاس سران دي 8، در شهر استانبول در خرداد ماه 1376 برگزار شد.
دبيرخانه دائمي اين سازمان در استانبول قرار دارد و دبيرکل آن به مدت چهار سال و به صورت دوره اي از سوي کشورهاي عضو تعيين مي شود.
تجارت کنوني بين اين کشورها رقمي در حدود 150 ميليارد دلار برآورد شده ولي هدف اين سازمان رسيدن به رقم 500 ميليارد دلار است.
کشاورزي، صنعت، انرژي، حمل و نقل و ارتباطات، تجارت و گردشگري از جمله زمينه هايي است که در سازمان دي 8 در اولويت قرار دارد و در اين رابطه اقدامات مناسبي براي تسهيل تجارت ميان کشورهاي عضو صورت گرفته است.
موافقتنامه تجارت ترجيحي، موافقتنامه تسهيل صدور رواديد بازرگاني، همکاري هاي هواپيمايي کشوري، موافقت اوليه تاسيس دانشگاه دي 8 در همدان، همکاري هاي علمي و فناوري، تشکيل فدراسيون اتاق هاي بازرگاني از جمله اين اقدامات است.
کليدواژه ترکيه دي هشت

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۲۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای دفاع ایران و چین

وزرای دفاع ایران و چین دیدار کردند. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه اجلاس شانگهای در آستانه با وزیر دفاع چین دیدار کردند. 

وزیر دفاع کشورمان در این اجلاس سخنرانی کرد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پرتغال درباره کشتی توقیف‌شده اسراییلی
  • دیدار وزرای دفاع ایران و چین
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • نشست معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه بریکس در مسکو با حضور علی باقری
  • آغاز آزمون سراسری هنر و زبان‌های خارجه
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند