Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:50:49 GMT

معافیت از تحریم، صادرکنندگان چای هند را امیدوار کرد

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۵۴۱۲۰

معافیت از تحریم، صادرکنندگان چای هند را امیدوار کرد

دهلی نو-ایرنا- صادرکنندگان چای هند از معافیت این کشور از تحریم های آمریکا علیه ایران خوشحال هستند و انتظار دارند که صادرات چای به ایران دوباره به حالت اول خود بازگردد.

به گزارش ایرنا، روزنامه 'اکونومیک تایمز' روز شنبه در گزارشی اعلام کرد، پس از آنکه آمریکا در 9 می (18 اردیبهشت) اعلام کرد که قصد دارد تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کند، تولید کنندگان و صادر کنندگان چای هند که از این امر نگران بودند، مقداری از صادرات چای خود به ایران را متوقف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به اگرچه تولید چای ارتدوکس هند حدود 10 درصد کاهش یافت، اما این امر سبب افزایش قیمت ها نشد. صادرکنندگان هندی که پیش از این در انبار های خود چای ذخیره کرده بودند و یا دارای قراردادهای اولیه با خریداران ایرانی بودند، حتی سعی کردند چای را با قیمتی ارزان تر به فروش برسانند.
ویوک گوانکا رییس انجمن تولید کنندگان چای هند در آن زمان به این روزنامه گفت: تحریم های آمریکا علیه ایران در فصل برداشت چای ارتدوکس (مارس- ژوئن مطابق با اسفند تا مرداد) اعلام شده اند و این تصمیم آمریکا تولید کنندگان چای هند را غافل گیر کرد. تعدادی از تولید کنندگان محصولات خود را به چای سی تی سی تغییر دادند.
شرکت های چای هند همچنین صادرات محموله های چای به ایران را متوقف کردند زیرا خریداران ایرانی بر استفاده از ارز های دلار یا یورو به جای روپیه جهت پرداخت واردات چای خود تاکید می کردند.
مکانیسم روپیه-ریال میان هند و ایران در سال 2012 پس از تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران ایجاد شد. بر اساس این توافق، 45 درصد از پول نفت ایران به صورت روپیه در حساب بانک یوکو قرار می گرفت و ایران با استفاده از آن اقدام به خرید کالاهای هندی می کرد.
اما پس از لق تحریم ها علیه ایران در سال 2015، این کشور به تدریج از دلار و یورو در تجارت های خود با هند استفاده کرده است زیرا این ارزها قابل خرید و فروش هستند. ایران همچنین خواهان استفاده از ارز ریال بوده است.
اعظم مونم رییس شرکت 'مک لیود راسل' که بزرگ ترین تولید کننده چای در جهان است گفت: چگونگی پرداخت صادرات چای به ایران مشخص نبود، بنابراین تعدادی از محموله های چای هند به مقصد ایران، در انبار کلکته متوقف شدند. با این حال در دو هفته گذشته، پرداخت ها از سوی ایران بار دیگر آغاز شده اند که این امر سبب ایجاد اعتماد بیشتری شده است.
در بازار های چای کلکته و گواهاتی مقدار زیادی از چای ارتدوکس که اکثرا به ایران صادر می شدند، به فروش نرسیده اند.
اتول آستانه رییس شرکت 'گود ریک گروپ' گفت: در چند روز آینده صادرات چای به ایران افزایش خواهد یافت که این امر به افزایش قیمت چای نیز منجر خواهد شد.
از سوی دیگر تعدادی از شرکت های چای هندی برای دور زدن تحریم های ایران، چای صادراتی به تهران را از طریق مسیر های دیگر از جمله روسیه، آذربایجان و امارات به این کشور ارسال کرده اند.
ایران پس از روسیه دومین بازار بزرگ برای چای هند در جهان است. این کشور همچنین یک خریدار بزرگ چای ارتدوکس است.
هند که دومین کشور بزرگ صادر کننده چای به جهان است، معمولا چای از نوع سی تی سی را به کشورهایی از جمله پاکستان، مصر و انگلیس صادر می کند در حالی که این کشور محصولات چای از نوع ارتدوکس را به کشورهایی همچون ایران، عراق و روسیه ارسال می کند.
چای به دو شیوه سنتی ارتدوکس( Orthodox) و غیر سنتی (CTC) تولید می شود. تفاوت این دو شیوه به نوع مالش و لوله کردن برگ سبز چای مربوط است.
در شیوه CTC کلیه سلولها و رنگدانه های چای اکسیده می شوند و در نتیجه این نوع چای از نظر رنگ و کیفیت نسبت به شیوه سنتی برتری دارد.
درحالی که صادرات چای هند به ایران در دوره آوریل تا جولای( فروردین تا تیر) شاهد رشد 5.3 درصدی بود اما این صادرات در دوره آوریل تا اوت( فروردین تا مرداد) 8 درصد کاهش یافت.
هند به صورت سالانه 29 تا 30 میلیون کیلوگرم چای ارتدوکس به ایران صادر می کند. در سال 2017، سریلانکا که تنها چای ارتدکس تولید می کند، 22 میلیون کیلوگرم از این محصول را به ایران صادر کرد.
ارزش تجارت دوجانبه میان هند و ایران 10.6 میلیارد دلار بوده است که 8 میلیارد دلار آن مربوط به واردات نفت هند از ایران و 2.6 میلیارد دلار نیز صادرات چای و برنج باسماتی هند به ایران می باشد.
آساق**267**1424

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد هند چاي ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۴۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا

به گزارش خبرگزاری مهر، آصف مهدوی با اشاره به توانمندی ایران در حوزه تولید تجهیزات پزشکی، گفت: در ایران ۱۷۰۰ تولید کننده تجهیزات پزشکی مشغول فعالیت هستند و امکان صادرات محصولات به کشورهای حوزه آفریقایی وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر تجهیزات و ملزومات پزشکی تولیدی ایران به کشورهای مختلفی در منطقه، آسیا و حتی اروپا صادر می‌شود و امکان همکاری در حوزه رگولاتوری و تنظیم گری برای تسهیل صادرات ملزومات پزشکی به آفریقا نیز مهیاست.

به گفته مهدوی، تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند در حوزه انتقال تکنولوژی ساخت تجهیزات و همچنین تأمین کمبودهای این حوزه به کشورهای آفریقایی کمک کنند.

کد خبر 6095021 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی به آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • کارگران در خنثی‌سازی تحریم‌ها مشارکت داشته‌اند
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران