Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-29@09:28:21 GMT

ظریف در نشست D8 سخنرانی می کند

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۵۴۳۱۰

خرداد: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نشست D8 که در ترکیه در حال برگزاری است حضور یافت.
محمد جواد ظریف در هجدهمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو  سخنرانی کرد.هشت کشور اسلامی شامل ایران، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه عضو دی.۸ هستند.«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز جمعه برای شرکت در این اجلاس وارد شهر آنتالیای ترکیه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در آیین گشایش این اجلاس با اشاره به بررسی نقشه راه سالیانه گروه دی.۸ در نشست کارشناسی روز گذشته و نیز تصویب برنامه و بودجه این سازمان گفت: تاسیس ‘اتاق تهاتر گروه دی۸’ نیز به تصویب رسید که بر اساس آن مکانیزمی غیر از ارزهای دلار و یورو در تجارت بین اعضا مورد تاکید قرار گرفته و استفاده از ارزهای ملی در تجارت فی مابین در اولویت قرار می گیرد.وی از آغاز فرایند اجرایی تجارت با ارزهای ملی بین ترکیه، ایران، روسیه، چین و اوکراین، خواستار توجه جدی کشورهای شرکت کننده دی.۸ به این امر شد و گفت: ما از این طریق می توانیم مقایل تهدیدهای اقتصادی جدید بایستیم.وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: در این قالب مبادله پایاپای و تسهیل تجارت بین اعضای گروه نیز می تواند بسیار موثر باشد.وی همچنین بر تاسیس صندوق حمایت از پروژه های گروه دی.۸ تاکید کرد و ادامه داد: در این اجلاس نقشه راه دهه ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ نیز تدوین شده و جزئیات این نقشه راه در جلسات ماه های آتی کارشناسان نهایی می شود.وی همچنین با اشاره به ناچیز بودن تجارت بین اعضای گروه دی.۸، خواستار توجه کشورهای این گروه به هدف ۵۰۰ میلیارد دلاری در تجارت فی مابین شد.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در این اجلاس که از دیروز در شهر آنتالیای ترکیه آغاز شده، سخنرانی می کند و در پایان این گردهمایی، مصوبات اجلاس هجدهم کشورهای دی.۸ در قالب یک بیانیه منتشر و اعلام خواهد شد.دیروز ، چهل و یکمین کمیسیون تخصصی و کارشناسی کشورهای عضو گروه دی هشت پیش از برگزاری نشست وزرای امور خارجه برگزار شد و در جریان آن کارشناسان شرکت کننده مصوبات و متن بیانیه امروز را تهیه و تدوین کردند.ابوالقاسم طهماسبی رییس گروه کارشناسی جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون تخصصی گروه دی۸ در آنتالیا به خبرنگار ایرنا گفت: در جلسه روز گذشته کمیسیون که با حضور کارشناسان هشت کشور عضو برگزار شد، موضوعات کاری سالیانه گروه و نیز برنامه و بودجه سازمان مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شد.وی با اشاره به برگزاری سالانه دو جلسه کمیسیون کارشناسی و یک جلسه وزرای خارجه افزود: در جلسه کارشناسی دیروز بودجه سالانه گروه و تاسیس دانشگاه دی۸ در ایران نیز به تصویب رسید.طهماسبی بیان کرد: تاسیس دانشگاه دی ۸ در ایران از سوی دانشگاه همدان که پیشنهاد آن در نشست سران در سال گذشته مورد تاکید قرار گرفته بود، در جلسه روز گذشته مطرح شده و در صورت تصویب نهایی، دانشگاه همدان از سال آینده از کشورهای عضو دانشجو پذیرش خواهد کرد. برچسب ها: ظریف ، نشست D8 ، وزیر خارجه ایران ، ترکیه

منبع: خرداد

کلیدواژه: ظریف نشست D8 وزیر خارجه ایران ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۴۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سانا، «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین امروز یکشنبه در سفری بی‌سابقه از آغاز جنگ سوریه پس از ۱۳ سال به دمشق رفت و با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.

بنا بر گزارش سانا در این دیدار روابط دو کشور، راه‌های توسعه این روابط در تمامی زمینه‌ها در راستای منافع سوریه و بحرین و تلاش‌های بحرین برای موفقیت برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در منامه طی ماه آینده میلادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین اسد و الزیانی مهم‌ترین موضوعاتی را که در فهرست برنامه‌های نشست آتی سران اتحادیه عرب در راستای منافع مشترک کشورهای عربی و یکپارچه‌سازی تلاش‌ها برای رویارویی با چالش‌های مشترک کنونی وجود دارد، مورد رایزنی قرار دادند.

در این دیدار بشار اسد بر تقویت هم‌بستگی کشورهای عربی و اقدام مشترک برای تحقق ثبات در منطقه در سایه رخ‌دادها و تحولات جهانی تاکید کرد.

علاوه بر این «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین با «فیصل المقداد» همتای سوری خود نیز در محل ساختمان وزارت امور خارجه سوریه دیدار و رایزنی کرد.

گفتنی است «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه اواخر ماه مارس گذشته به صورت رسمی از سوی «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین برای حضور در نشست آتی سران اتحادیه عرب در منامه پایتخت این کشور دعوت شد. قرار است این نشست در تاریخ ۱۶ مه در منامه پایتخت بحرین برگزار شود.

اسد سال گذشته پس از ۱۱ سال تعلیق کرسی سوریه در اتحادیه عرب، برای نخستین بار در نشست سران این اتحادیه در جده پایتخت عربستان سعودی شرکت کرد.

کد خبر 6091370

دیگر خبرها

  • پنجاهمین نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان آغاز شد
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • کنایه وزیر خارجه اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • کنایه وزیر خارجه رژیم اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • ترکیه: بی‌عدالتی علیه فلسطینی ها نتیجه نژادپرستی است
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا