Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@22:08:58 GMT

نرخ تسعير ارز چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۵۴۷۲۵

نرخ تسعير ارز چقدر است؟

خبرگزاري آريا - کاهش صادرات نفت در شرايطي رقم خورده که دولت براي افزايش درآمدهاي نفتي در لايحه بودجه سال آينده، نيم نگاهي به ساير موارد از جمله نرخ تسعير ارز داشته است.
به گزارش خبرگزاري آريا، براي تبديل ارزهاي نفتي به ريال و مصرف آن در بودجه جاري کشور، به يک نرخ محاسبه‌اي نياز است که داراي فرمول خاص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بودجه‌هاي سنواتي هميشه براي محاسبه معادل ريالي درآمدهاي نفتي از نرخ ارز محاسباتي (تسعير ارز) استفاده مي‌شود.
در سال جاري طبق آنچه در مجلس مصوب شد، نرخ ارز محاسباتي بر مبناي 3800تومان بود که با تک نرخي شدن ارز توسط دولت با قيمت 4200تومان، وضعيت متفاوت شد و مبناي محاسبات بودجه در سال جاري قرار گرفت.
نرخ محاسباتي اهميت فراواني دارد؛ چراکه علاوه بر کم يا زياد شدن درآمدهاي نفتي (معادل ريالي)، در بازار و فعاليت‌هاي اقتصادي نيز اثر دارد و اصطلاحاً نرخ ارز در بودجه، پالس مثبت يا منفي به افزايش يا کاهش قيمت ارز در بازار مي‌دهد.
سازمان برنامه و بودجه اين روزها مشغول بررسي و کارشناسي براي تهيه و تدوين لايحه بودجه سال 98است. گمانه‌زني‌هاي مختلفي در رابطه با نرخ تسعير ارز در بودجه وجود دارد.
کاهش صادرات نفت در نيمه دوم سال و پيش بيني ادامه اين شرايط براي سال 98کار را پيچيده و سخت کرده است. در شرايط تنگناي درآمدي با توجه به اتکا فعاليت‌هاي اقتصادي کشور به نفت پيش بيني مي‌شود با کاهش درآمدهاي مالياتي و رکود در صنايع و بخش‌هاي مختلف روبرو باشيم.
از طرفي هزينه‌هاي جاري دولت ثابت بوده و 80درصد و بلکه بيشتر آن مربوط به بخش حقوق و دستمزد کارمندان است. بنابراين گفته مي‌شود، امکان کاهش آن وجود ندارد. (البته نگارنده معتقد است همچنان در برخي دستگاه‌ها به خصوص شرکت‌هاي دولتي حقوق‌ غيرمتعارف جاري و ساري است که مي‌توان با نظارت و وضع ضوابط هدفمند از بروز آن جلوگيري کرد.)
با اين وصف دولت‌ها تمايل دارند عايدي بيشتري از درآمدهاي نفتي داشته باشند. براي افزايش درآمد نفت براي سال آينده چند حالت وجود دارد.
1- کاهش سهم صندوق توسعه ملي:
در حال حاضر 32درصد از درآمدهاي ناشي از صادرات نفتي و ميعانات گازي و گاز طبق قانون بودجه به صندوق توسعه ملي واريز مي‌شود. براي سال آينده طبق قوانين بالادستي سالانه 2درصد به آن اضافه خواهد شد و اين رقم به 34درصد مي‌رسد. بماند که براي منابع صندوق به طرق مختلف هزينه تراشيده مي‌شود و بخشي از مصارف بودجه را پوشش مي‌دهد.
تلاش‌ها نشان مي‌دهد مسئولان به دنبال کاهش سهم صندوق از منابع نفتي هستند، البته اينکه تا چه ميزان با آن موافقت شود معلوم نيست.
2- استفاده از مکانيزم تسعير ارز
همان طور که گفته شد با بالا گرفتن نرخ محاسباتي، درآمد بيشتري نصيب دولت مي‌شود که کارکردهاي ديگري هم دارد.
اگر ملاک را افزايش نرخ تسعير براي سال آينده در نظر بگيريم، با توجه به اختصاص آن براي خريد کالاهاي اساسي قطعا قيمت اين اقلام با افزايش هزينه روبرو خواهد شد که تورمي را در پي خواهد داشت.
دوم اينکه دولت بخشي از ارزهاي خود را در بازار ارز تبديل به ريال براي ديگر مصارف مي‌کند که هرگونه افزايش نرخ مي‌تواند روي قيمت ارز در بازار تأثير بگذارد. تجربه نشان داده بازار آزاد تمايل دارد، فاصله خود را با نرخ‌ ارز دولتي حفظ کند. بنابراين شاهد افزايش قيمت خواهيم بود.
گمانه‌زني‌هاي مختلفي از نرخ تسعير ارز براي سال 98وجود دارد که البته هيچ کدام آنها قطعي نيست. گفته مي‌شود نرخ 5تا 5500توماني تسعير ارز کالاهاي اساسي و 10هزار تومان براي ديگر مصارف پيشنهاد شده که برخي مسئولان دولتي به فارس گفتند، رئيس جمهور با آن مخالفت کرده است.
به هر حال در روزهاي آينده سازمان برنامه و بودجه بايد تکليف درآمدها را بر اساس يک نرخ محاسباتي تعيين و يا پيشنهاد دهد تا ساختار کلي درآمد و هزينه‌ها شکل بگيرد.
در همين راستا يک مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه به فارس گفت: فعلا تصميم بر اين است که در بودجه سال آينده نرخ تسعير ارز براي کالاهاي اساسي همان رقم 4200تومان و براي ديگر مصارف با ارز نيمايي محاسبه خواهد شد.
در کنار اين مباحث متغيرهاي ديگري مثل قيمت نفت نيز وجود دارد که متأثر از عوامل بيروني است يا آنکه بتوان تغييري در ميزان صادرات نفت ايجاد کرد.
به گزارش فارس، راهکار واقعي افزايش درآمدهاي بودجه توسعه پايه‌هاي مالياتي، حذف معافيت‌هاي غيرضرور مالياتي و جلوگيري از فرار مالياتي با استفاده از دريافت اطلاعات حساب‌هاي بانکي و ديگر بانک‌هاي مورد نياز هدف‌گذاري شده در قانون ماليات‌هاي مستقيم است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۴۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از اتمام بررسی بخش دوم لایحه بودجه در جلسه اول این کمیسیون خبر داد و گفت: گزارش کمیسیون تلفیق هفته آینده در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد. 

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروز آخرین جلسه کمیسیون تلفیق برای جمع‌بندی درباره بخش دوم لایحه بودجه مربوط به جداول تشکیل شد.

وی توضیح داد: کمیسیون تلفیق در آخرین جلسه خود تصمیم به تشکیل کمیته‌های تخصصی گرفت، کمیته‌های تخصصی در جلساتی بخش‌های مرتبط با لایحه بودجه را مورد بررسی قرار داده و به هیات رئیسه تلفیق ارائه کردند. امروز گزارش جمع‌بندی در کمیسیون و با حضور نماینده دولت بررسی و تصویب شد.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بیان کرد: گزارش کمیسیون تلفیق برای ثبت پیشنهادات نمایندگان بارگذاری می‌شود لذا احتمالا یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده بخش دوم لایحه بودجه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

حاجی‌دلیگانی در پایان اظهار کرد: کمیسیون تلفیق تغییرات اندکی در بخش دوم لایحه بودجه اعمال کرده و تغییرات محسوس نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مجلس ، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد
  • بودجه دوربین‌های پلیس در انتظار تصویب
  • مونوریل قم پس از ۱۰ سال وقفه از سر گرفته می‌شود
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • اتمام بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق
  • افزایش نظامی گری دولت انگلیس
  • چرا طرح طبقه‌ بندی در شرکت واحد اجرا نمی‌ شود؟
  • کاهش ۷۰ هزار میلیاردی درامدهای مالیاتی در بخش دوم بودجه
  • آیا ایران نفت خود را مفت می‌فروشد؟
  • قیمت نفت در بودجه چند دلار است؟