Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@17:55:59 GMT

گذری به زندگی لوطی انقلابی/ شهیدی که نذر تشنگی داشت!

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۵۴۸۲۱

گذری به زندگی لوطی انقلابی/ شهیدی که نذر تشنگی داشت!

شهید طیب حاج رضایی معروف به حر انقلاب در جوانی سری پرشور داشت اما بعدها علاقه به امام اهل بیت(ع) چراغ هدایت او تارسیدن به شهادت شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین، شهید طیب حاج رضایی فرزند حسینعلی حاج رضایی قزوینی در سال ۱۲۸۰ در محله صابون پز خانه تهران متولد شد. 


به ورزش باستانی علاقه داشت و در این زمینه فعالیت می‌کرد به لوطی ملقب و شغلش خرید و فروش میوه و تره بار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
 
در سنین جوانی سری پرشور داشت و بارها به خاطر درگیری و زورگویی به زندان افتاده و حتی به جرم قتل تبعید نیز شده بود. 

در ابتدا از افراد وفادار به شاه بود و تصاویر مربوط به او را روی بدنش خالکوبی کرده بود، در مراسم جشن تولد پسر شاه، تمام چهار راه مولوی را تا شوش، فرش کرد و طاقِ نصرت بست.  
به دلیل اقداماتی که در 28 مرداد به نفع تاج و تخت انجام داد، همواره مورد توجه محمدرضا پهلوی بود. 

البته با همه اینها دین را نیز به فراموشی نسپرده بود، خیر بود و و در دل محبت اهل بیت(ع) را داشت، در ایام محرم به عزاداری می‌پرداخت. علاقه او به امام حسین(ع) بسیار زیاد بود، تا جایی که در برابر بعضی اعتراضات همسرش در مورد بعضی خرج‌هایش می‌گفت: "من زندگی‌ام و پولی را که بدست می‌آورم؛ دو قسمت می‌کنم یک قسمت آن را خرج خودم می‌کنم و قسمت دیگر را خرج امام حسین (ع) حالا یا برای او عزاداری می‌کنم یا به راه او خرج می‌دهم."  
شهید حاج رضایی پس از گذشت زمان و در اواخر سال ۴۱  متحول شد و از افراد علاقمند به انقلاب و امام خمینی(ره) شد و در عاشورای سال ۴۲ عکس ایشان را به علم‌ها و بیرق‌ها نصب کرده و دسته عزاداری را بدون توجه به تبعات آن در خیابان به حرکت درآورد. 

تحول در شب عاشورا با سخن امام خمینی(ره) 
شهید عراقی، خاطره جالبی درباره علت تحول طیب، نقل می‌کرد. وی می‌گفت: «برای دیدن مرحوم طیب، رفتیم و گفتیم که ما منزل آقا (امام خمینی ره)بودیم. آنجا به مناسبتی صحبت شد و اسم شما وسط آمد. بچه‌ها گفتند که این دسته ای که روز عاشورا ما می‌خواهیم راه بیندازیم ممکن است این‌ها بیایند و نگذارند و به هم بزنند.  
آقا (امام خمینی) گفت: «نه، اینها علاقه مند به اسلام هستند و اینها هم اگر یک روزی، یک کارهایی کرده اند، آن[بر اساس]عِرق دینی شان بوده[است] و به حساب توده ای‌ها و کمونیست‌ها و این‌ها آمده اند یک کارهایی کرده اند.

این‌ها کسانی هستند که نوکر امام حسین -علیه السلام- هستند و در طول سال، همه فکرشان این است که محرمی بشود، عاشورایی بشود[تا] به عشق امام حسین-علیه السلام- سینه بزنند؛ خرج کنند؛ چه کنند و از این حرف‌ها. خاطرجمع باشید.»   
مرحوم طیب این صحبت‌ها را که شنید، جواب داد: «این‌ها (ساواک) عید هم از ما می‌خواستند استفاده کنند (در جریان مدرسه فیضیه). شما خاطر جمع باشید که این‌ها تا حالا چندین بار سراغ ما آمده اند و ما جواب رد به آنهاداده ایم. حالا هم همین جور است». 

در جریان مدرسه فیضیه از او خواسته شد تا آشوب را عهده دار شود، اما او از انجام این کار امتناع کرد و به همین دلیل از طرف ساواک و رژیم شاه مورد کینه قرار گرفت.   
رژیم پهلوی پس از قیام ۱۵خرداد او را به عنوان یکی از افراد موثر در این قیام دستگیر و پس از ۱۳ جلسه محاکمه به جرم فعالیت محرمانه و خیانتکارانه به منظور برهم زدن نظم و امنیت عمومی در روزهای ۱۵ خرداد ماه به اعدام محکوم کرد. 

در جریان این بازداشت از شهید حاج رضایی خواستند بگوید از امام خمینی پول برای انجام این کار پول دریافت کرده اما او در پاسخشان گفت: «من عمر خودم را کرده ام؛ بنابراین حاضر نیستم در پایان عمر خود، به کسی که جانشین ولیّ عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است و مرجع تقلید هم هست، تهمت بزنم. من به امام حسین – علیه السلام- و دستگاه او، خیانت نمی‌کنم.»   
سرانجام حکم اعدام او در ۱۱آبان ۱۳۴۲ در میدان تیر پادگان حشمتیه اجرا شد و روح حر انقلاب به دیدار حق شتافت و بنا به وصیت خود شهید پیکرش در باغ طوطی حرم شاه عبدالعظیم آرام گرفت. 

خاطره ای از برادرزاده شهید 
این آدم پر از پارادوکس و تضاد است. تمام دهه اول محرم را تکیه داشت و شب‌های تاسوعا و عاشورا هم خرج می‌داد و به این کارها اعتقاد داشت.    
آن پیراهن مشکی که تنش می‌کرد، به خاطر اعتقادش بود یا در عاشورا پابرهنه راه می‌رفت یا فرض کنید 3 روز آخر منتهی به عاشورا را آب نمی‌خورد و نذر داشت که در اوج عزاداری تشنه باشد.    
خب شهرت زیادی پیدا کرد. این شهرت حاصل این بود که خیلی سخاوتمند بود، خانواده‌های زیادی را تحت پوشش خودش قرار داده بود و در جامعه خودش که حالا یا می‌گویند جاهلان یا لوطی‌ها یا عیارها - هرکسی هر اسمی می‌خواهد رویش بگذارد - با معیارهای آنها، به طیب نمره بالا می‌دادند.

پی نوشت: 
-مصاحبه با برادر زاده شهید‌
- آزادمرد، شهید طیب حاج رضایی"؛ مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۴۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»

معاون آموزش و مشارکت‌‎های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فیلم سینمایی زندگی شهید محیط زیست، «هوشنگ نصیری» در راستای ترویج فرهنگ ایثار، میهن‌دوستی و توجه به محیط‌زیست تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نورالله مرادی اظهار کرد: زندگی شهید هوشنگ نصیری با هدف اشاعه فرهنگ شهادت و توجه به مقوله محیط زیست در قالب یک فیلم ساخته خواهد شد.

وی افزود: این فیلم سینمایی با همکاری معاونت استان‌های سازمان صداوسیما، مرکز صداوسیمای استان خوزستان و اداره کل محیط‌زیست استان خوزستان و با راهبری معاونت آموزش و مشارکت‎‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‎ زیست ساخته خواهد شد.

معاون آموزش و مشارکت‌‎های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: شهید نصیری از اولین شهدای محیط زیست در جنگ تحمیلی هستند که با توجه به ویژگی های فردی و اخلاقی نیازمند توجه ویژه به‌عنوان الگوی فرهنگی و محیط زیستی بودند.

مرادی با اشاره به اهدای یک جلد کلام‌الله مجید به خانواده شهید محیط‎ زیست، هوشنگ نصیری توسط مقام معظم رهبری تأکید کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نشانه تکریم و احترام به شهدای محیط زیست، سال گذشته در کنگره بزرگداشت شهدای محیط‌زیست در اهواز یک جلد مصحف شریف را به خانواده این شهید بزرگوار اهدا کردند که توجه جدی افکار عمومی و رسانه‌ها را به خود جلب کرد و این امر باعث شد تا ایده اولیه تهیه این فیلم در معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی ایجاد شود.

وی تهیه فیلم، مستند، کتاب و سایر محصولات فرهنگی از زندگی شهدای محیط‌بان را از راهبردهای اصلی معاونت آموزش و مشارکت‎های مردمی در سازمان حفاظت محیط‌زیست دانست و اضافه کرد: شهدای محیط‌‎بان در خط مقدم ترویج فرهنگ ایثار و وطن دوستی قرار دارند و ما باید به‎ عنوان متولیان حوزه فرهنگ و آموزش در انعکاس سبک زندگی، باورها و تلاش‌های این عزیزان در حفاظت از محیط‌زیست کشور تلاش بیشتری داشته باشیم.

معاون آموزش و مشارکت‌‎های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بودجه این فیلم سینمایی مستند توسط سازمان حفاظت محیط زیست تأمین خواهد شد، گفت: در تهیه این فیلم از عوامل درجه یک و حرفه‌ای سینمای کشور استفاده خواهد شد تا تأثیرگذاری و ماندگاری این مجموعه سینمایی در اذهان عمومی جدی و عمیق باشد.

کد خبر 749130

دیگر خبرها

  • تاکید ماموستا رستمی بر توجه به معیشت و زندگی کارگران
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • حاجی‌صادقی: دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • ۷ شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • مطهری امام
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • علت تشنگی بعد از خواب چیست؟
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!