Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-19@02:12:17 GMT

ایران چگونه در ۲۰۱۱ شبکه جاسوسی سیا را متلاشی کرد

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۵۵۳۴۵

ایران چگونه در ۲۰۱۱ شبکه جاسوسی سیا را متلاشی کرد

به گزارش مهر، یاهو نیوز به نقل از برخی مقامات امنیتی گزارش داده که ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی موفق به نفوذ به شبکه ارتباطات جاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شده است- موضوعی که قبلاً به آن اذعان نشده بود.

ظاهراً ایران از موتور جستجوی گوگل برای کشف وبسایت‌های ارتباطی سیا استفاده کرده است.

این ماجرا بزرگترین ناکامی سیا بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر عنوان می‌شود به‌ این‌ ترتیب که ایران با نفوذ به شبکه‌ مجازی که از طریق آن، سیا با جاسوس‌های خود در سراسر جهان ارتباط برقرار می‌کرده، موفق به شناسایی بسیاری از عوامل اطلاعاتی آمریکا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می‌شود حدود سال ۲۰۱۰، ایران از طریق یک جاسوس دوجانبه موفق به کشف یکی از وبسایت‌های سیا شد و سپس با سرچ کلیدواژه‌های مشابه در موتور جستجوی گوکل، سایر وبسایت‌های مشابه و عواملی که از آنها استفاده می‌کرده‌اند را شناسایی کرده‌اند. برخی خبرگزاری‌ها تعداد عوامل شناسایی شده از سوی ایران را ۳۰ نفر اعلام می‌کنند.

این درحالی است که چین نیز در سال‌های گذشته موفق به شناسایی بسیاری از عوامل سیا شده حال آنکه مشخص نیست آیا ایران و چین هر یک به تنهایی وارد عمل شده‌اند یا در این زمینه همکاری داشته‌اند.

این درحالی است که در خصوص تبادل اطلاعاتی میان پکن و مسکو اشتراک‌ نظر وجود دارد حال آنکه در روسیه موردی مبنی بر پیگرد قانونی جاسوس‌های سیا گزارش نشده است.

گفتنی است شبکه ارتباط سایبری سیا برای نخستین بار در مناطق جنگی خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفت حال‌آنکه قرار نبود کاربری آن بادوام باشد.

با این‌ حال، سیا از اینکه ایرانی‌ها چطور با استفاده از مهارت‌های ساده موفق به نفوذ به داخل این شبکه شده‌اند، متحیر هستند. این ماجرا در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، ناکامی‌های جبران‌ ناپذیری را برای سیا به‌ دنبال داشت.

اگر چه گزارش یاهونیوز تاییدی بر توانمندی سایبری ایران است، نباید از این نکته غافل ماند که اخیراً رسانه‌های خارجی مدعی شده‌اند که عرصه سایبری محل تقابل آتی تهران-واشنگتن است و از چشم‌انداز ایران‌ هراسی به این موضوع می‌پردازند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۵۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک ته سیگار دو نفر را اینگونه متلاشی کرد! | ببینید

دریافت 6 MB کد خبر 839632 برچسب‌ها خبر مهم آذربایجان حوادث ایران

دیگر خبرها

  • اسپیس‌ایکس ماهواره‌های جاسوسی را به مدار می‌فرستد
  • باتلاق؛ ماجرای واقعی یک شبکه جاسوسی منافقین
  • یک ته‌سیگار، دو نفر را این گونه در آذربایجان متلاشی کرد (فیلم)
  • اسپیس‌ایکس ماهواره‌های جاسوسی محرمانه برای ایالات متحده می‌سازد
  • همکاری ایلان ماسک با نهاد اطلاعاتی آمریکا برای ساخت شبکه ماهواره‌ جاسوسی
  • شبکه ماهواره‌های جاسوسی ایلان ماسک؛ استارشیلد چیست؟
  • استارشیلد چیست؟ شبکه ماهواره‌های جاسوسی متفاوت ایلان ماسک
  • افشاگری بزرگ درباره قراردار ۱.۸ میلیارد دلاری ایلان ماسک برای جاسوسی + جرئبات
  • رویترز: ایلان ماسک در حال ساخت صدها ماهواره جاسوسی است
  • یک ته سیگار دو نفر را اینگونه متلاشی کرد! | ببینید