Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@08:04:36 GMT

30 دقیقه ورزش روزانه از بروز آرتروز پیشگیری می کند

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۵۶۰۰۵

مینا معتمدپور روز شنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: آرتروز بیماری است که در اثر تحلیل رفتن غضروف های مفاصل در مجاورت استخوان ها ایجاد می شود و درد آن استخوان ها را درگیر می کند. این بیماری در افراد مسن شایع تر است.

وی اظهار داشت: انحراف غضروف ها معمولا بین 50 تا 55 سالگی آغاز می شود، غضروف از کلاژن تشکیل شده است و مانع ساییده شدن استخوان ها به هم می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بافت غضروفی از بین رود یا دچار انحراف شود، اصطکاک ایجاد شده بین استخوان ها باعث درد خواهد شد و با التهاب و تغییر شکل مفاصل روبرو می شویم.

معتمدپور با اشاره به نقش تغذیه سالم در پیشگیری از آرتروز ادامه داد: مصرف کلسیم علاوه بر پیشگیری از آرتروز می تواند از ابتلا به سایر بیماری ها مانند پوکی استخوان که در زنان رواج بیشتری دارد، پیشگیری کند.

این متخصص ارتوپد تصریح کرد: میوه ها و سبزیجات، ویتامین ها و مواد معدنی برای بدن و استخوان ها مفید است و می تواند از بروز آرتروز پیشگیری می کند.

به گفته معتمدپور، اضافه وزن نیز باعث وارد شدن فشار بیش از حد به زانو و در نتیجه آسیب غضروفی می شود و ورزش روزانه راهی برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها است، اگر افراد ورزش قدرتی انجام می دهند، باید نحوه انجام صحیح حرکات را بیاموزند تا آسیبی به مفصل ها وارد نشود.

وی افزود: هر قدر وزن بیشتر باشد، مفاصل بزرگ مانند زانوها باید بار و فشار بیشتری را تحمل کنند و در نتیجه خطر ابتلا به آرتروز در آنها بیشتر می‌شود، چاقی حتی احتمال بروز آرتروز در دست‌ها را هم افزایش می‌دهد.

معتمدپور یوگا، ورزش های کششی و شنا را از حرکات بدنی موثر در پیشگیری از آرتروز دانست و افزود: در افرادی که تمام روز پشت میز می نشینند، رعایت ارگونومی صحیح بدن اهمیت زیادی دارد. این افراد باید مطمئن شوند صندلی که استفاده می کنند، ارگونومیک است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پرهیز از حمل اشیای سنگین، استفاده از تشک طبی و استاندارد، اجتناب از نشستن های طولانی مدت پشت رایانه، پوشیدن لباس گرم در روزهای سرد، نوشیدن مقدار کافی آب در روز و کنترل استرس نیز از ابتلا به آرتروز پیشگیری می کند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۶۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

سید محمد موسوی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: با انجام اقدام به موقع برای لایروبی و ساماندهی یکی از نقاط حادثه‌خیز رودخانه بابلک در شهرستان سوادکوه شمالی از وقوع خسارت ناشی از طغیان این رودخانه طی روز‌های اخیر و آسیب به زیرساخت‌ها و تاسیسات حاشیه رودخانه جلوگیری شد.

او با بیان این‌که لایروبی رودخانه‌های مازندران بر اساس اولویت و با شناسایی نقاط حادثه‌خیز در حال انجام است، افزود: انباشت رسوبات سیلاب سال‌های اخیر در بستر جاری و آبرو رودخانه بابلک در محدوده بالادست روستای امامکلا از توابع دهستان لفور شهرستان سوادکوه شمالی، این محدوده از رودخانه را به یکی از نقاط حادثه‌ساز در زمان طغیان رودخانه و جاری شدن سیلاب تبدیل کرده بود که با لایروبی و ساماندهی به موقع از بروز خسارت ناشی از سیل در هفته جاری جلوگیری شد.

موسوی گفت: در این نقطه حادثه‌خیز چند بار شاهد طغیان رودخانه و خارج شدن سیلاب از مسیر اصلی بودیم که به جاده دسترسی و تاسیسات مجاور رودخانه خسارت می‌زد و بخشی از روستا نیز دچار آبگرفتگی می‌شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: پیش از بارندگی‌های اخیر اجرای عملیات خروج مصالح رودخانه‌ای مازاد، لایروبی و ساماندهی رودخانه در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفت و با استفاده از ظرفیت تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (تهاتر مصالح) و بخش خصوصی، بخش‌هایی از مسیر رودخانه ساماندهی و امکان عبور جریان سیلاب ایجاد شد.

موسوی گفت:با انجام این اقدامات جریان سیلاب روز‌های ۳ و ۴ اردیبهشت بدون انحراف در بستر رودخانه جاری شد و خسارتی به جاده دسترسی روستایی و اماکن گردشگری حاشیه رودخانه وارد نکرد.

او افزود: در صورت همکاری بیشتر منابع طبیعی برای قطع و جمع‌آوری درختان موجود در بستر جریانی رودخانه، عملیات لایروبی با سرعت بیشتری انجام می‌شود و با افزایش عرض آبگذری رودخانه، بستر بابلک سیلاب‌های بزرگ‌تری را هم عبور خواهد داد که در نهایت باعث کاهش خسارات احتمالی در سیلاب‌های آینده خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد
  • دلایل بروز زانودرد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی با داشتن سبک زندگی سالم
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است