Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب، کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی از جمله اقداماتی است که به صورت سالانه از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار می‌شود و طی آن میهمانان کنفرانس که غالبا شخصیت های فرهیخته، وزرای کشورهای اسلامی، علما و اندیشمندان و متفکران شیعه و اهل سنت داخل و خارج کشور هستند به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص اهمیت وحدت امت اسلامی و راهکارهای دستیابی و تداوم این مهم می پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بررسی مهمترین مسائل جهان اسلام با محور وحدت مسلمانان از دیگر موضوعات مهم این اجلاس سالانه است که بعضا با انتقاداتی نظیر اختصاص هزینه سنگین برای برپایی این مراسم مواجه می‌شود؛ البته برخی از کارشناسان نیز بر این عقیده اند که در شرایط کنونی که عقاید دینی و اسلامی با هجمه های مختلفی مواجه است و رسانه های مختلف با تولید برنامه های متنوع سعی در ترویج اندیشه های تکفیری دارند و از هیچ کوششی برای القای تفکرات افراطی به نام دین اسلام فروگذار نیستند.

بنابراین ضرورت برگزاری این کنفرانس ها دو چندان می شود چرا که اجماع مسلمان با تفکرات مختلف در خصوص مبانی مشترک نمایش منسجمی از وحدت امت اسلام را به رخ معاندان می کشند و به همین ترتیب بخش اعظمی از این توطئه ها خنثی می شود.

در همین راستا کارشناسان مختلف به بررسی اهمیت و جایگاه برپایی کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که از سابقه زیادی نیز برخوردار است پرداخته‌اند که در ادامه می‌آید: 

در همین زمینه حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در گفت و گوی مشروح با خبرگزاری تقریب با اعلام این مطلب گفت: مساله وحدت یکی از عمده ترین نیازهای امت اسلامی است و پیامبر اکرم(ص) از آن به عنوان مؤلفه اصلی جامعه پیشرو یاد کرده است به نحوی که حرکت به سوی جامعه آرمانی و دستیابی به اندیشه های وحیانی با پرهیز از تفرقه قابل تحقق است.

وی با تاکید بر این مطلب که این آموزه ها از طریق کتاب خدا و سنت رسول الله(ص) به ما رسیده است، افزود: امام علی(ع) به عنوان یکی از طلایه داران اتحاد خود را علاقه مندترین افراد نسبت به وحدت مسلمانان معرفی کرده و می فرماید "دست خدا بر سر جماعت است، از تفرقه بپرهیزید زیرا شخص تکرو شکار شیطان است همانگونه که گوسفند تکرو، طعمه گرگ است" بنابراین با مطالعه این موارد می توان به این نتیجه رسید که دستیابی به وحدت در حوزه اندیشه دینی امری مهم و قابل توجه است.

*تشریح ضرورت‌های برپایی کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

حجت الاسلام جوادی آملی در ادامه به تشریح ضرورت های برپایی کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی پرداخت و تصریح کرد: مساله قابل تامل این است که دستیابی به وحدت امت اسلامی امری نیست که به صورت سفارشی و دستوری قابل تحقق باشد بلکه این امر اصیل باید به باور و فرهنگ عمومی تبدیل شود تا همگان به اهمیت این توصیه رسول الله که فرمودند "وحدت مایه رحمت و تفرقه باعث عذاب است" واقف شوند لذا این مساله باید در نگرش های اعتقادی، فرهنگی و ایمانی اعمال شده و محدود به سخن نشود.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء درباره ساز و کارهای مورد نیاز وحدت اسلامی اظهار کرد: مساله وحدت باید در بطن جامعه مطرح شود و مبانی عملی آن در مدارس و سطوح مختلف مورد توجه قرار گیرد تا این ضرورت برای همگان محرز و با رویکرد مدیریتی تبدیل به باور عمومی شود و شخصیت های مرجع در مدیریت کلان راهکارهای دستیابی به وحدت را مورد بحث و بررسی قرار داده و از ظرفیت های تکنولوژیکی نوین برای رسیدن به این مهم استفاده کنند.

* عوامل آسیب زا به وحدت اسلامی را شناسایی شود

این استاد حوزه علمیه قم به ارائه پیشنهاداتی در خصوص پربار کردن کنفرانس وحدت اسلامی پرداخته و گفت: آسیب شناسی و فرهنگسازی از جمله رویکردهایی است که توجه به آن کمک شایانی به تحقق وحدت میان امت اسلامی می کند و شایسته است که دغدغه مندان با عنایت به این رویگردها به طرح نظر و پیشنهاد بپردازند زیرا آسیب شناسی این مساله به برگزار کنندگان و مدعوان کمک می کند تا عوامل آسیب زا به وحدت اسلامی را شناسایی کرده و اقداماتی را در جهت رفع آنها اتخاذ و به نگرش وحدت گرایانه  دست یابند.

وی با تاکید بر این مطلب که دشمنان همواره درصدد تفرق امت اسلامی هستند، افزود: از همین رو متفکران و شخصیت های تاثیرگذار جهان اسلام باید ضمن احترام به سبک و سیاق فرق مختلف، از طرح اختلافات موجود پرهیز کرده و ضمن تاکید بر مشترکات که همان اصل توحید، کتاب و قبله مشترک است با نگاه کلان به مساله وحدت بپردازند و در این خصوص فرهنگسازی کنند.

حجت الاسلام جوادی آملی با انتقاد از اینکه کشورهای اسلامی تاکنون نتوانسته اند از منافع مشترک خود به نحو احسن بهره مند شوند، تصریح کرد: نمایندگان اکثر کشورهای اسلامی در کنفرانس وحدت اسلامی حضور دارند بنابراین محفل خوبی است تا ضمن هم اندیشی با یکدیگر روزنه های سوء استفاده را رفع کنند.

وی در توضیح این مطلب افزود: این کشورها از امتیازاتی نظیر منابع طبیعی و نیروی انسانی برخوردار هستند اما به دلیل برخوردهای دوگانه و هراسی که از یکدیگر دارند از این مساله غافل هستند لذا کشورهای استعمارگر این نقاط قوت را به تهدید تبدیل کرده و با فرصت طلبی و تاکید بر اختلاف ها از این مواهب الهی بهره مند می شوند.

*هدف امت واحده باید تثبیت مساله قدس باشد 

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با تاکید بر این مطلب که کنفرانس وحدت اسلامی می‌تواند تریبونی برای گسترش وحدت و همگرایی باشد، به مساله محوری کنفرانس آتی وحدت اسلامی اشاره و اظهار کرد: بدون شک فلسطین یکی از دغدغه های اصلی امت اسلامی است لذا بر ماست که به عنوان امت واحده همه توان و عزم خود را صرف تثبیت جایگاه قبله اول مسلمانان کنیم و حق آنها را از رژیم صهیونیستی مطالبه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین بجاست در سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی بر این حق که سرنوشت مردم فلسطین باید توسط خود آنها مشخص شود تاکید کرده و زمینه های لازم برای تقویت این واقعیت را فراهم کنیم تا همگان با این موضع مشترک امت اسلامی آشنا شوند.
 
انتهای پیام/  
 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۶۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرلشکر سلامی: در شرق مدیترانه راه را بر دشمن می‌بندیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه صبح امروز در مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت سردار زاهدی و مستشاران ارشد کشورمان در حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان بخش کنسولی ایران در سوریه طی سخنانی اظهار داشت: این شهدا میدان جهاد را برگزیده‌اند و به آنچه در جستجوی آن بودند نائل شدند.

وی افزود: شهید زاهدی فرمانده استوار و اسطوره ماندگار سپاه اسلام و شهید محمد حاج رحیمی یک سردار وارسته نجیب و متواضع و پر تلاش بود.

سردار سلامی ادامه داد: فلسفه و رسالت عمیقی که در ورای شهادت این فرزندان از جان گذشته اسلام‌ وجود دارد رسالتی عظیم در امتداد رسالت انقلابی شکوهمند اسلامی ایران است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه هدف اصلی انقلاب احیای مجدد عظمت اسلام در عصر حاضر و‌ نجات امت اسلام از بردگی طاغوت بود، عنوان کرد: قتال در راه مظلومان مسلمانی که تحت سیطره اشرار عالم قرار دارند برای ما که پاسداران انقلاب اسلامی هستیم زیباترین مسئولیت و ماموریت است.

وی ادامه داد: مرزهایی که کشورهای اسلامی را از یکدیگر جدا می‌کند و به آنها هویت سیاسی مستقل می‌بخشد هرگز این مرزها سیاست اساسی استکبار در قبال آنها را از هم تجزیه نمی‌کند. استکبار با محوریت آمریکا برای سیطره بر جهان اسلام حد و مرزی نمی‌شناسد و مسلمانان را در یک ساختار یکپارچه و پیوسته می‌بیند.

فرمانده کل سپاه گفت: آمریکا همه جهان‌ اسلام را هدف قرار داده است. نام‌های بلاد اسلامی متوقف کننده سیاست‌هایش نیست و می‌خواهد بر همه مسلمانان سیطره یابد و هویت فرهنگی آنان را مصادره کرده و ثروت آنان را مصادره کند. پس همه مسلمانان در یک کشتی هستیم. اگر دشمن بتواند در یک سرزمین اسلامی رخنه کند این رخنه را توسعه خواهد داد و باید راه تسلط مستکبران مسدود شود.

وی با بیان اینکه ما در شرق مدیترانه راه را بر دشمن می‌بندیم، عنوان کرد: ما جبهه را وسیع می‌کنیم تا دشمن تجزیه شود. سرزمین‌های اسلامی باید میدان جهاد علیه مستکبران باشد چون ما دارای دشمن مشترک و سرنوشت‌ و آرمان مشترک هستیم. نمی‌توانیم جدای از هم زندگی کنیم.

سلامی تصریح کرد: مبارزه چهل و شش ساله انقلاب اسلامی با مستکبران برای این است که سرزمین های اسلامی نباید در احاطه مستکبران باشد. ما باید از سرمایه‌ها و هویت‌های خود دفاع کنیم. وظیفه نیروی قدس پر کردن زوایای نفوذ دشمن به عالم اسلام است. با این کار هم از امنیت ملی کشور خودمان و هم از امنیت و عزت سایر مسلمانان دفاع کرده‌ایم. ارمغان حضور مستکبران در جهان اسلام چیزی جز ویرانی نیست. هرکجا اینها پای گذاشتند فقر و آوارگی و کشتار انجام دادند. اینها فقط می‌توانند قتل عام کنند و پیکر مسلمانان را زیر خروارها آوار دفن کنند.

سردار سلامی عنوان کرد: این وضعیت برای ما قابل تحمل نیست. به همین دلیل این شهدا وارد میدان شدند. شهید زاهدی چهل و شش سال لباس جهاد را از تن بیرون نیاورد ‌و حتی یک لحظه میدان را ترک نکرد. همانطور که حاج قاسم هم این کار را انجام داد. اینها برای آرامش امت جان و خانواده‌های خود را فدا کردند.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه عمر دشمنان رو به زوال است، گفت: طوفان الاقصی اسراییل را تا مرز مرگ مغزی پیش برد و نشان داد این رژیم چقدر آسیب پذیر و بیت او چقدر عنکبوتی است. آنها فاقد پایداری هستند. منفورترین رژیمی که روی زمین وجود دارد اسراییل و آمریکایی است که از آن دفاع می‌کند. با حمایت نظامی و سیاسی آمریکا و تنفس مصنوعی غرب توانسته به این حیات در آستانه تمام شدنش ادامه دهد.

سردار سلامی ادامه داد: طوفان الاقصی یک شکست اطلاعاتی کامل بر پیکره یکی از قدرتهای اطلاعاتی بود اما در ادامه این طوفان سهمگین، وعده صادق ضربه مهلکی بر پیکره این رژیم سفاک بود و نشان داد پر تراکم‌ترین منطقه پدافندی جهان با پشتیبانی آمریکا، انگلیس، فرانسه و برخی کشورهای عرب در مقابل یک هجوم محدود چقدر شکست پذیر است.

وی تاکید کرد: ما به پایان عمر سیاسی این رژیم نزدیک می‌شویم. امروز جغرافیای سیاسی آمریکا در جهان کوچک شده است و آمریکا از نظر اخلاقی در جهان ورشکسته است. آمریکا به دروغ میخواهد خود را مدافع حقوق بشر و دموکراسی و رفاه نشان دهد. مارپیچ نزولی قدرت او سالهاست آغاز شده است.

در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرلشکر سلامی: در شرق مدیترانه راه را بر دشمن می‌بندیم
  • مسئله فلسطین، چالش مشترک جهان اسلام است
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • مالزی میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام» است
  • مالزی، میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام»
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است
  • شش پیشنهاد ایران به سران کشور‌های اسلامی در خصوصی رژیم صهیونیستی
  • حجاج حال معنوی سفر زیارتی را از دست ندهند
  • متن سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا
  • نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان