Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@17:13:43 GMT

آغازی بر پایان جنگ روانی کاخ سفید علیه تهران

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۵۷۹۷۴

آغازی بر پایان جنگ روانی کاخ سفید علیه تهران

تهران- ایرنا- «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با دو مرحله سازی تحریم های ایران، بیش از آن که اقتصاد ایران را نشانه رود، جنگ روانی علیه کشورمان به راه انداخته؛ جنگی که با معافیت شماری کشورها از تحریم نفتی، ناکارامدی خود را نشان داده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، پس از ماه ها تبلیغات و جوسازی کاخ سفید برای آغاز دور دوم تحریم های ایران، بالاخره ترامپ روز جمعه (11 آبان) در توئیتر خود از بازگشت تحریم ها خبر داد و همزمان «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه و «استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا از طریق کنفرانس تلفنی در واشنگتن اعلام کردند که از تاریخ پنجم نوامبر (14 آبان) همه تحریم هایی که با برجام تعلیق شده بود، برمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جالب اینکه به رغم تاکید کاخ سفید بر فشار حداکثری بر ایران و به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان اما برای هشت کشور خریدار نفت ایران از قبیل ژاپن، کره جنوبی، هند، ترکیه و چین و... استثنا قائل شده است. اسامی این کشورها تا کنون به صورت رسمی انتشار نیافته اند.
هر چند برخی گزارش ها از عدم معافیت اتحادیه اروپا از تحریم های نفتی ایران حکایت می کنند ولی در مقابل واشنگتن با تسلیم در برابر خواست رهبران قاره سبز، با دسترسی ایران به جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی(سوئیفت) موافقت کرده که این امر تاثیر بسزایی در کاهش فشار تحریم ها دارد.
بنابراین به باور برخی کارشناسان و مقامات جمهوری اسلامی، تحریم های ضد ایرانی که از ماه ها پیش با بوق و کرنای آمریکایی ها همراه و با هدف تزریق دلهره به سطح عمومی طراحی شده بود، به دلیل اعتبار و جایگاه کنونی تهران در سطح بین المللی از کارایی لازم برخوردار نیست.
در همین ارتباط پس از انتشار خبر دور دوم تحریم ها، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه گذاشتن روزشمار بازگشت تحریم ها بر روی سایت وزارت امور خارجه امریکا بیشتر شبیه طنز و کار بچه گانه و نوعی اسباب بازی برای امریکاست، افزود: به نظر نمی رسد که امریکا توان بیشتری برای ایجاد فشار به کشورها و بنگاه های اقتصادی جهانی داشته باشد و آنچه فعلاً متصور است همان جنگ روانی گسترده ای است که می خواهد از قِبَلِ تبلیغات و جنگ روانی باعث هراس و دلهره مردم ایران و تا حدی به اهداف خود نزدیک شود.
پیشتر نیز حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» از جنگ روانی دشمن سخن به میان آورده و استراتژی آمریکا را در قبال ایران متشکل از چهار مرحله شامل جنگ روانی، جنگ اقتصادی، ناکارامد جلوه دادن نظام و تغییر رژیم دانست.
وی که یکشنبه (22 مهرماه) در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، سخنرانی می کرد، گفت: آنها کار خود را با یک جنگ روانی شروع کردند و جنگ اقتصادی به عنوان هدف میان‌مدت آنهاست. جنگ برای موضوع کارآمدی نظام، هدف سوم و مشروعیت‌زدایی از نظام هدف نهایی آنها است. آن تغییر رژیمی را که سخن می‌گویند با مشروعیت‌زدایی دنبال می کنند که این مشروعیت زدایی را با جنگ روانی ، اقتصادی و موضوع کارآمدی پی می گیرند.
در نتیجه می توان به هدف کلی و نهایی کاخ سفید که همان «تغییر رژیم» است، پی برد؛ هر چند که هدف مذکور به ندرت از زبان مقامات ایالات متحده جاری شده اما باز هم نشانه هایی از این هدف به صورت آشکار و نهان در کلام و عمل آمریکایی ها دیده می شود. از تیرماه پارسال که «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه وقت آمریکا به تشریح راهبرد دولت جدید این کشور در قبال ایران پرداخت و گفت «باید از عناصری در ایران حمایت شود که می توانند رژیم ایران را بطور صلح آمیز عوض کنند» تا به امروز تغییر آشکاری در مواضع مقامات این کشور صورت گرفته است.
اگر چه با توجه به دشمنی چهار دهه ای ایران و آمریکا، سخنان تیلرسون بیانگر واقعیت بود اما از آن زمان به بعد کاخ سفید تلاش کرد دست کم در سیاست های اعلانی خود از بیان چنین مسایلی به شدت بپرهیزد و تنها در سیاست های اعمالی بر آن تمرکز داشته باشد. در همین ارتباط در روزهای آغاز مرداد ماه، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه سیاست تغییر رژیم ایران مد نظر ایالات متحده نیست بار دیگر تاکید کرد که هدف اصلی همچنان تغییر رفتار تهران در منطقه خاورمیانه بوده که از دید واشنگتن تهدید آمیز است.
گاهی نیز اهداف اصلی تیم ترامپ از زبان مقامات پیشین این کشور انعکاس یافته است. اواخر اردیبهشت ماه امسال «جان کری» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا ضمن افشای سه- چهار دیدار با همتای ایرانی، تاکید کرد که دولت دونالد ترامپ به دنبال تغییر رژیم در ایران است و می ‌خواهد با ضربه به اقتصاد و منزوی کردن ایران، این سیاست را دنبال کند. به باور کری، آمریکا پیش از این در برنامه‌ های تغییر حکومت‌ ها موفق نبوده و همچنین هیچ مقام ایرانی از موضع تسلیم با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.
کارشناسان بر این باورند که سیاست های ضد ایرانی آمریکا از جنگ روانی گرفته تا تغییر رژیم شاید تا قبل از توافق هسته ای با حمایت برخی متحدان این کشور همراه بود اما در فضای پسابرجام تداوم این راهبرد به زیان ایالات متحده تمام خواهد شد. حتی طی روزهای گذشته در مورد از سرگیری تحریم های هسته ای نیز در درون کابینه ترامپ، اختلاف نظر وجود داشت و روزنامه های آمریکایی چون «وال‌ استریت ‌ژورنال» از اختلاف بین بولتون و منوچین بر سر تحریم های ایران خبر داده اند.
اختلافاتی که به دلیل نگرانی از تاثیرگذاری تحریم های ایران بر مناسبات آمریکا و همپیمانان دیرینه واشنگتن همچون اتحادیه اروپا صورت گرفت. در نهایت بولتون چاره را در عقب نشینی یافت و طی سخنرانی در موسسه آمریکایی «همیلتون» اظهار کرد که واشنگتن با اعمال تحریم‌ها علیه ایران به دنبال تحت فشار قرار دادن این کشور است اما نمی‌ خواهد به متحدان آمریکا که به این نفت وابسته هستند، لطمه بزند.
با همه این تفاسیر و معافیت هشت کشور از تحریم های نفتی ایران اما هنوز آمریکا نتوانسته رضایت متحدان دیرینه خود را به دست آورد و اتحادیه اروپا در معترض تحریم هایی است که ترامپ علیه ایران از سرگرفته. از این رو تنها ساعاتی پس از انتشار خبر تحریم ایران، سران سه کشور اروپایی شامل بریتانیا، آلمان و فرانسه در بیانیه ای مشترک نسبت به آن عمیقا اظهار تاسف کردند.
نکته دیگر اینکه با نگاهی به بیانیه مذکور اهمیت پایبندی ایران به برجام و همچنین قطعنامه 2231 کاملا مشهود است؛ مسائلی که در گزارشات دوازده گانه «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هموار مورد تاکید قرار گرفته. بی دلیل نیست که ایالات متحده تاکنون با ابزارهای مختلف تلاش کرده تا مردم و مسوولان ایران را نسبت به توافق دلسرد کرده و مقدمات خروج تهران را از برجام فراهم سازد. بنابراین، در صورت اقدام متقابل ایران و خروج از توافق هسته ای، امروز نوک پیکان اتهام به جای اینکه سمت کاخ سفید نشانه رود، سوی تهران نشانه می رفت.
پژوهش**9242**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران آمريكا جنگ رواني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۷۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند.

این وزارتخانه تاکید کرد که فعالیت‌های دفاعی ایران را هدف قرار داده است.

رویترز همچنین گزارش داد: انگلیس اشخاص و نهادهای مربوط به بخش دفاعی ایران را تحریم می‌کند.

وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو شخص و چهار شرکت مرتبط با شبکه تولید پهپاد در ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

به نظر می‌رسد این تحریم‌های انگلیس و آمریکا نیز مانند تحریم‌های گذشته کشورهای غربی علیه کشورمان به بهانه حمایت از جریان‌های محور مقاومت در منطقه و عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی با استفاده از موشک‌ها و پهپادهای مختلف و همچنین در راستای حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی صورت می‌گیرد.

کد خبر 6088709

دیگر خبرها

  • نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس | قطر و مصر هم ضمانت کردند؛ پایان جنگ نزدیک است؟
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران