Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، همایش پدافند غیرعامل با حضور سردار دکتر محسن ساسانی معاون زیربنایی و اقتصاد قرارگاه پدافند غیرعامل کشور و مسوولان استانی در سالن جلسات امامی استانداری برگزار شد.

سردار ساسانی در این همایش بیان کرد: موضوع پدافند غیرعامل
بعد از دفاع مقدس به دلیل اولویتهای موجود و بجا ماندن ویرانه های جنگ در بحث ساخت و ساز و ایجاد دارایی های کلان مورد توجه قرار نگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: ساختار دفاع غیرنظامی ما پس از بررسی ستاد کل نیروهای مسلح ایجاد شد. این ساختار ترکیبی از عناصر نظامی و دولتی می باشد که ساختار اداری پدافند غیرعامل تحت نظارت ستاد کل نیروهای مسلح بوده اما ماموریت ها به عهده دستگاه های اجرایی است.

جانشین قرارگاه پدافند اقتصادی کشور اظهار کرد: امروز شاهد گستردگی وسیع پدافند غیرعامل دردستگاهها هستیم که به دلیل تغییر ماهیت در تهدید است. تهدید از حوزه نظامی در کشور ما کاملا از صحنه عملیاتی فاصله گرفته و بعید به نظر می رسد دشمنان در شرایط فعلی دست به اقدام نظامی بزنند.

ساسانی عنوان کرد: پدافند غیرعامل در حوزه اقتصاد شاخه ای از پدافند غیرعامل است که مربوط به عناصر و فرایندهای اقتصادی کشور می باشد.

وی افزود: اولین بار موضوع جنگ افتصادی را در دی ماه سال ۵۸ امام راحل بکار بردند و دوبار در دو جا این واژه را تشریح و توصیف کردند و این امر نشان دهنده این است که ما از ابتدا درگیر جنگ اقتصادی بوده ایم.

جانشین قرارگاه پدافند اقتصادی کشور تصربح کرد: در جنگ اقتصادی یکی از مهمترین‌ مولفه ها تحریم ها هستند. نوعی از مجازاتهای بین المللی که موجب ممنوع کردن روابط تجاری و جلوگیری از صدور فناوری با تحصیل و‌اشتغال متخصصین و‌کارشناسان می شود.

ساسانی خاطرنشان کرد: امروز تحریم‌ها ابعاد بسیار پیچیده و مبهمی یافته است ترکیبی از تمام مولفه های قدرت یک کشور برعلیه مولفه های قدرت کشور هدف می باشد. با توجه به اینکه مقابله با تهدیدات وظیفه پدافند غیرعامل است دارای اهمیت ویژه ای است و براساس اسناد فرادست باید به آن بپردازیم.

مهاون زیربنایی و اقتصادی پدافند غیرعامل کشور عنوان کرد: طبق قانون، هرگونه قراردادای که موجب تسلط بیگانه بر امور کشور شود ممنوع است. اگر ما خودکفایی را پیگیری می کنیم براساس اصول قانون اساسی است.

وی اضافه کرد: کشورهای متخاصم از ابزارهای اقتصادی استفاده می کنند که این امر برای براندازی نظام است. مطالعات پژوهشی که در دو دانشگاه پژوهشی کشور انجام شده بیانگر این امر است که دشمن در تلاش است با استفاده از ابزار اقتصادی به شیوه های مختلف به اهداف خویش که نهایتا براندازی حکومت است دست یابد.

جانشین قرارگاه پدافند اقتصادی کشور ادامه داد: ابزارهایی همچون ابزار بیولوژیک، روانی، فناورانه، دیپلماتیک و بین المللی، سایبری، پولی و مالی، اطلاعاتی و جاسوسی که هر یک دارای تبعات و ابعاد خاص خود می باشد.

سردار ساسانی اظهار کرد: جنگ در حوزه اقتصاد برای دشمنان راحت تر بوده و مولفه های خشونت را ندارد و با ابعاد قدرت می توانند تنش ایجاد نمایند. آسیب پذیری ما در حوزه اقتصاد بیشتر است و باید با استفاده و ایجاد ظرفیت های مناسب در مقابل این جنگ اقتصادی بایستیم.

وی افزود: باید با استفاده از ظرفیت ها و توانمندیهای خود مقابل تهدیدات بایستیم که این نکته کلیدی است. یکی از این ظرفیت ها ایجاد خودکفایی در تولید گندم بعنوان‌ محصول استراتژیک بود و امروز ۹۵ درصد روغن مصرفی کشور توسط واردات تامین می شود که نیاز است الگوی مصرف ما تغییر یابد.

1010/پ30/ب

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۸۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بعد از اعمال دور جدید تحریم های ظالمانه علیه کشورمان در سال 2012 و از بین رفتن معامله ایران و غرب، با مشکلات عدیده ای در زمینه دسترسی به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ روبرو شدیم. 

کشورها معمولاً راهکارهای مختلفی را در مقابل تحریم ها امتحان می کنند. ما در ابتدا تلاش کردیم از طریق مذاکره به حل و فصل تحریم ها بپردازیم و آن ها را رفع کنیم. وقتی از حسن نیت طرف مقابل و تأثیرگذاری مذاکرات ناامید شدیم به دور زدن تحریم ها روی آوردیم. این سیاست ها نتیجه نداد. 

در نهایت به دنبال راهکارهایی به منظور خنثی سازی تحریم ها برآمدیم. راهکار این بود که به توان داخلی و دانش بنیان کشور تکیه کنیم. بنابراین، در صدد برآمدیم که با سیاست گذاری هایی مانند اجرای طرح تولیدات بار اول و تصویب قوانینی مانند جهش تولید دانش بنیان به استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور بپردازیم.

تلاش ها نتیجه داد و توانستیم در شرایط تحریم نیازهای صنایع در زمینه اقلام راهبردی را مرتفع کنیم. حالا هدف گذاری کشور این است که جهش تولید را با مشارکت مردم رقم بزنیم. به زعم بسیاری، این هدف مهم تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش بنیان و دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محقق می شود.

نظرات سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور را در ادامه می خوانید. 

میرتاج الدینی در گفتگو با تابناک اقتصادی در ارتباط با توسعه اقتصاد دانش بنیان با هدف افزایش مشارکت مردم در اقتصاد کشور و تحقق شعار سال تصریح کرد: همان طور که مقام معظم رهبری تأکید کرده اند، دانش بنیان ها موفق ترین تجربه ما در حوزه افزایش مشارکت مردم و بخش خصوصی در اقتصاد بوده اند. اگر بخواهیم شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم تحقق پیدا کند، باید توسعه اقتصاد دانش بنیان را در دستور کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: افزایش رشد اقتصادی کشور در گروی حمایت از دانش بنیان ها و توسعه اقتصاد دانش بنیان است. هر چقدر در این زمینه کارهای جدی تری انجام دهیم، گام بیشتری در راستای تحقق شعال سال برمی داریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره ارزش محصولات به عنوان یکی از ارکان اصلی نقشه راه دانش بنیان شدن صنایع کشور مطرح است. اعمال این سیاست به افزایش درآمدهای کشور به صورت تصاعدی منجر می شود و ارزش افزوده را افزایش می دهد. 

میرتاج الدینی گفت: در بسیاری از حوزه ها نیاز به تکمیل زنجیره ارزش داریم تا بتوانیم از یک طرف نیازهای داخلی را برطرف کنیم و از طرف دیگر به صادرات بپردازیم و درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: به طور مثال، در زمینه پتروشیمی حلقه های تولید کامل نیستند و دچار خام فروشی هستیم. مواد پتروشیمیایی را در سطوح اولیه صادر می کنیم و از مزیت های توسعه زنجیره ارزش محروم هستیم. حرکت به سمت تولید محصولات نهایی باید با جدیت در دستور کار باشد. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور توضیح داد: بومی سازی محصولات و تولیدات بار اول نیز از دیگر ارکان کلیدی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محسوب می شوند. در شرایط فعلی که تحت تحریم قرار داریم، دسترسی کشور به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ با مشکل مواجه شده است. به منظور رفع این مشکل، طرح تولیدات بار اول با اتکا به توان دانش بنیانی و داخلی کشور در دستور کار قرار دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

میرتاج الدینی گفت: متاسفانه برخی افراد سودجو بر سر راه طرح های خوبی مانند تولیدات بار اول سنگ اندازی می کنند. زیرا نفع آن ها در این است که کشور به واردات اقلام مورد نظرشان وابسته به خارج از کشور باشد. آن ها مافیای واردات هستند که از آوردن این اقلام از خارج از کشور بسیار سود می برند. دولت باید با جدیت در مقابل این کج اندیشی ها بایستد و طرح تولید اقلام راهبردی در داخل کشور را در چارچوب سیاست تولیدات بار اول پیش ببرد.

وی در پایان تأکید کرد: توسعه صنعتی کشور با مشارکت مردم، تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش‌بنیان امکان پذیر است. این امر نیز در گروی دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان است.

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور
  • مایکروسافت نسبت به حمله «جریان کثیف» که اپ‌های اندرویدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد هشدار داد
  • ترکیب جمعیتی از چالش های البرز است/ تردد نیروی کار استان به تهران
  • مالیات آری؛ اما نه ۳۰ و ۵۰ و ۷۰ درصد!
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است