Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@08:13:13 GMT

91 درصد سد زاینده رود خالیست

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۵۸۸۸۷

91 درصد سد زاینده رود خالیست

حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان ورودی به این سد چهار متر مکعب و میزان خروجی از آن 12 متر مکعب بر ثانیه است.
وی اضافه کرد: سال گذشته در چنین روزهایی بدون احتساب آب رها شده برای کشت کشاورزی، 167 میلیون متر مکعب آب در پشت سد ذخیره شده بود.
وی تصریح کرد:بررسی های آماری حاکیست که میزان ذخیره سد زاینده رود در بلند مدت ( دوره 44 ساله) 647 میلیون متر مکعب بوده است و ذخیره کنونی نشان می دهد که چقدر با شرایط قبلی فاصله داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان میزان بارش ها در حوضه آبریز زاینده رود از آغاز سال آبی جاری (مهر 97) تاکنون را 46 میلی متر برآورد کرد و گفت: بارش های سال آبی گذشته ( مهر 96 تا پایان 97) نسبت به مدت مشابه گذشته حدود 50 درصد کاهش داشت و همین امر شرایط بحرانی فعلی را رقم زد.
ساسانی تاکید کرد: بارندگی های اخیر را نمی توان به عنوان بارش های مؤثر و جبران کننده کم آبی و خشکسالی تلقی کرد، زیرا شرایط زمین و خاک به گونه ای است که بیشتر آب ناشی از باران نفوذ می کند و به صورت روان آب جاری نمی شود و بخش قابل توجهی از آن نیز تبخیر می شود.
وی با تاکید بر اینکه نباید از مصرف بهینه آب غفلت شد، خاطرنشان کرد: از مردم استان اصفهان و استان های همجوار که از حوضه آبریز زاینده رود بهره مند هستند، می خواهیم صرفه جویی 25 تا 30 درصدی را همچنان ادامه دهند، زیرا بحران آبی فقط مختص فصول گرم نیست و همچنان ادامه دارد.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر، از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر به دلیل خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در بالا و پایین دست و در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت یک 1.4 میلیارد متر مکعب بهره برداری شد.
/6022 / 6020
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استان اصفهان اصفهان خشکسالی صرفه جویی کشاورزی راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۸۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان سفرهای حمل ونقل عمومی درون شهری زیر ۵۰ درصد است

تین نیوز

سرپرست ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت کشور گفت: طبق قانون توسعه و مدیریت مصرف سوخت باید میزان سفرهای حمل ونقل درون شهری به ۷۵ درصد برسد که در حال حاضر زیر ۵۰ درصد است

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا احمدی سرپرست ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت کشور گفت: متوسط مصرف سوخت حدود ۱۲۰میلیون لیتر در روز است و نسبت به قانونی که پیش بینی شده میزان مصرف سوخت بسیار بیشتر شده است.

به گفته وی این میزان مصرف سوخت به دلیل سوء مدیریت ها در حوزه حمل ونقل عمومی است و با توجه به آنکه قانون توسعه و مدیریت مصرف پیش بینی کرده است که مصرف سوخت روند افزایشی داشته است و فاصله میزان مصرف با قانون پیش بینی شده است.

احمدی فینی گفت: میزان مصرف سوخت، بنزین، گازوئیل و برحسب میزان مسافر جابه جایی آنها و براساس بار است و با توجه به آنکه مقرر شده است ۷۵درصد از سفرهای درون شهری از طریق ناوگان حمل ونقلی و درون شهری انجام شود اما طبق بررسی های صورت گرفته میزان سفرهای انجام شده از طریق ناوگان حمل ونقلی زیر ۵۰ درصد است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی
  • یورو رکورد زد
  • رتبه ۲۸ استان یزد در میزان بارندگی در کشور
  • میزان سفرهای حمل ونقل عمومی درون شهری زیر ۵۰ درصد است
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  • حجم آب ورودی سد‌های استان کرمان در بارندگی‌های اخیر ١٠ میلیون متر مکعب بود
  • سود فروش میوه و تره‌بار حداکثر ۳۰ درصد نسبت به فاکتور خرید است
  • سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان ۳۲.۶ درصد است
  • اعلام میزان تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی
  • قیمت گواهی اسقاط خودرو چقدر است؟