Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - همزمان با اعلام فهرست اسامی نامزدهای ایران جایزه ادبی «هانس کریستین اندرسن» معروف به نوبل کوچ ادبیات، فرهاد حسن‌زاده و فرشید شفیعی از سوی شورای کتاب کودک به عنوان نامزدهای ایرانی این جایزه معرفی شدند.

جایزه ادبی هانس کریستین آندرسن که گاه جایزه نوبل کوچک هم خوانده می‌شود، جایزه‌ای است بین‌المللی که به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب‌های کودکان هر دو سال یک بار از طرف دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) به مولفان در زمینه ادبیات کودک تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این جایزه که در هر دوره به دو گروه نویسندگان و تصویرگران اهدا می شود، نام خود را از «هانس کریستین آندرسن» نویسنده شهیر دانمارکی که اغلب ما او را با داستان «جوجه اردک زشت» می شناسیم، وام گرفته است.
دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در کنار اهدای این جایزه، هر ساله فهرست افتخاری نیز منتشر می‌کند که شامل آثار برجسته در تألیف، طراحی و ترجمه است.
پس از ماه‌ها بررسی و مشورت، درنهایت شورای کتاب کودک فرشید شفیعی را در بخش تصویرگری و فرهاد حسن‌زاده را در بخش نویسندگی (برای بار دوم) به‌عنوان نامزدهای ایرانی جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن 2020 به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY معرفی کرد.
فرهاد حسن زاده، جزء پنج نامزد نهایی جایزه هانس کریستین اندرسن 2018 و از اعضای هیئت مؤسس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، متولد فروردین ماه 1341 در آبادان است. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1368 آغاز کرده و در کنار همکاری با مطبوعات کودک و نوجوان (سروش نوجوان، سروش کودک، آفتابگردان، کیهان بچه‌ها و...) به شکلی جدی وارد عرصه ادبیات کودک و نوجوان شد.
وی تا کنون آثار زیادی در زمینه‌های گوناگونی چون رمان، افسانه، داستان کوتاه، داستان بلند، فانتزی، طنز و زندگینامه به بازار نشر ارائه داده که بیشتر این آثار در حوزه کودک و نوجوان بوده است.
فرشید شفیعی، نقاش، تصویرگر و انیماتور ایرانی در سال 1347 در تهران زاده شد. او کارشناس ارشد رشته گرافیک از دانشکده ی هنر و معماری و رشته انیمیشن از دانشگاه هنر است.
تصویرگری «سه متل، یک افسانه» نوشته داود غفارزادگان، «اسیران کوچک» و «جنگجوی کوچک» نوشته طاهر ایبد، «مرغ قشنگ تپلی» سروده مصطفی رحماندوست، «کلاغ ها و مزرعه پنبه»، «کلاغ ها و شکوفه ها» و «کلاغ ها و فرار» نوشته افسانه شعبان‌نژاد، «حرکت»، «هزارپا»، «دیشب مهتاب عروسی کرد» (مجموعه داستان)، «مرا یک دایناسور درسته قورت داده!» سروده ناصر کشاورز، «نردبانی از ستاره» سروده بابک نیک طلب را فرشید شفیعی انجام داده است.
او تا کنون در چندین نمایشگاه ایرانی و بین‌المللی نیز به شکل انفرادی و گروهی حضور داشته است. فرشید شفیعی با تصویرگری کتاب «پیرچنگی» نوشته فریده خلعتبری از انتشارات شباویز (1383) به عنوان برگزیده سال 2005 نمایشگاه تصویرگری «براتیسلاوا»، نمایشگاه تصویرگری «سارمده» و نمایشگاه تصویرگری «باری یرو» انتخاب شد. همین کتاب در سال 1384 از سوی شورای کتاب کودک برگزیده شناخته شد. جایزه سیب طلایی نمایشگاه بین المللی تصویرگری براتیسلاو BIB در سال 2007 نیز به فرشید شفیعی تصویرگر ایرانی تعلق گرفت.
فراهنگ**9266 ** 1418

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كتاب و ادبيات نوبل كوچك فرهاد حسن زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۸۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب در فروردین؛ رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ عنوان جدید

به گزارش قدس آنلاین در نخستین‌ماه سال ۱۴۰۳ حدود ۴ هزار و ۶۰۹ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف منتشر شده است که این عدد در فروردین‌ماه سال گذشته حدود ۳ هزار و ۸۹۵ عنوان بود که نشان‌دهنده بیش از ۱۵ درصد رشد در انتشار کتاب در مدت مشابه است.

نگاهی به آمار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نشان می‌دهد که در میان کتاب‌های منتشر شده، ۳ هزار و ۴۷۰ عنوان تالیفی و هزار و ۲۰۲ عنوان ترجمه شده هستند، همچنین بیشترین سهم در اختیار حوزه ادبیات با ۸۵۹ عنوان کتاب و پس از آن حوزه‌های کودک و نوجوان با ۸۳۹ عنوان و کمک درسی با ۶۸۵ عنوان است. بر این اساس، کمترین آمار انتشار کتاب به حوزه زبان با ۴۵ کتاب و علوم طبیعی و ریاضیات با ۷۲ عنوان کتاب است.

همانند ماه‌های گذشته، استان تهران بیشترین آمار انتشار کتاب را با ۳ هزار و ۲۸۲ عنوان از آن خود کرده و سهم سایر استان‌ها هزار و ۳۲۷ عنوان بوده است؛ همچنین نگاهی به آمار کتاب‌های چاپ اول نشان می‌دهد که ۲ هزار و ۸۲۵ عنوان کتاب چاپ نخست و هزار و ۷۸۴ عنوان کتاب تجدید چاپی هستند.

براساس این آمار، شمارگان کل کتاب در فروردین‌ماه ۱۴۰۳، ۵ میلیون و ۹۸۴ هزار نسخه و میانگین شمارگان نیز هزار و ۲۹۸ نسخه بوده است؛ همچنین میانگین قیمت کتاب در این ماه یک‌میلیون و ۷۵۴ هزار ریال بوده است.

طبق این آمار، در حوزه ادبیات، از میان ۸۵۹ عنوان کتاب حدود ۵۷۸ عنوان کتاب تالیفی و ۲۸۱ عنوان ترجمه شده هستند که از میان آن‌ها ۵۴۸ عنوان چاپ نخست و آثار تجدید چاپی ۳۱۱ عنوان بوده است. در حوزه کودک و نوجوان از میان ۸۳۹ عنوان اثر منتشر شده نیز ۳۸۷ عنوان چاپ نخست و ۴۵۲ عنوان تجدید چاپ هستند.

دیگر خبرها

  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • رقابت دو بازی ایرانی برای کسب جایزه فستیوال ۲۰۲۴ بازی سال منا
  • دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • کتاب در فروردین؛ رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ عنوان جدید
  • جایزه قلم آمریکا با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد