Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-24@05:23:41 GMT

قیمت لبنیات باز هم پر کشید

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۵۹۶۸۳

 سلسله افزایش‌های قیمت لبنیات به ویژه شیر باز هم تکرار شد و طی چند روز گذشته، قیمت انواع لبنیات در بازار دوباره افزایش یافت. 

براساس بررسی‌ میدانی قیمت هر بطری شیر دامداران از 3900 تومان به 4300 تومان افزایش یافت. قیمت شیر پرچرب نیز از 4000 تومان به 4500 تومان رسید.

همچنین شیر کاله نیز از هر بطری4000 تومان به 4500 تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این گزارش شیر تتراپک هم که پیش از این 4000 تومان بود به 4500 تومان طی چند روز گذشته افزایش یافته است. قیمت شیر کوچک نیز که پیش از این 1200 تومان بود به 1500 تومان بالا آمده است. 

البته کارخانه‌های لبنی ترفند های مختلفی را برای بالا بردن قیمت انواع لبنیات استفاده کردند، از جمله قیمت پنیر 400 گرمی که پیش از این 4700 تومانی بود، با تغییر بسته به 470 گرم قیمت را به 5700 تومان افزایش داده است. 

دلیل تغییر وزن بسته‌ها به این دلیل است که مشتری میزان افزایش را به راحتی متوجه نشود. افزایش قیمت شیر طی چند ماه گذشته افسارگسیخته پیش می‌رود و هیچ نظارتی بر بازار به ویژه بازار لبنیات نیست. 

ستاد تنظیم بازار باید افزایش قیمت‌ها را تصویب کند اما کارخانه‌های لبنی بدون توجه به هیچ قانونی و خودخواسته تا جایی که می‌توانند قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و هیچ نظارتی بر بازار نیست و قانونی هم برای نشاندن ا ینها در جای خودشان ظاهرا وجود ندارد. 

دو روز پیش رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران طی نامه‌ سرگشاده‌ای اعلام کرد که افزایش قیمت‌ شیر خام و بسته‌بندی را روی شیری که به بازار عرضه می‌‌شود سرشکن می‌کنیم آقای باکری توضیح نداد که این افزایششیرخام و افزایش قیمت بسته‌بندی تا چه اندازه در قیمت‌ نهایی تاثیر می‌گذارد و آیا اصولا نباید کارخانه‌های لبنیات افزایش‌های خودسرانه خودداری کنند و به قانون تمکین کنند. 

کارخانه‌های لبنی ادعای دیگری را هم مطرح می‌کنند که ورودی شیر به کارخانه‌های لبنی 25 درصد و در برخی موارد حتی تا 50 درصد کاهش یافته است، آنها بخشی از دلایل افزایش قیمت خود را در خالی بودن ظرفیت کارخانه‌های خودشان اعلام می‌کنند. این در حالی است که مسئولان بخش تولید از وزیر گرفته تا معاون وزیر ادعای کارخانه‌های لبنی را مردود می‌دانند و می‌گویند میزان تولید شیر به حد کافی است.

طی چند ماه گذشته حتی بحث‌های زیادی بین کارخانه‌های لبنی و مسئولان بخش تولید صورت گرفت،‌کارخانه‌های لبنی مطرح کردند که با توجه به کمبود شیر خام باید واردات شیرخشک انجام شود. به اذعان برخی کارشناسان آنها به این دلیل بر گفته خود اصرار داشتند که می‌توانستند با اضافه کردن 10 لیتر آب به یک کیلوگرم شیرخشک 10 لیتر شیر قابل مصرف تولید کنند، اما دولت چنین مجوزی را به آنها نداد. 

به هر حال آنچه که مهم است سرانه مصرف کشور نصف میانگین جهانی است. میانگین مصرف شیر در جهان 160 کیلوگرم و در کشورهای اروپایی 300 لیتر و در برخی کشورها حتی تا بیش از 500 لیتر مصرف شیر وجود دارد. ارزش غذایی شیرو تاثیر آن بر سلامتی انسان‌ها بر کسی پوشیده نیست و در این باره توصیه‌های زیادی شده است. سرانه مصرف شیر پس از هدفمندی یارانه‌ها کاهش یافت تا برخی کارشناسان آن را تا 55 کیلوگرم نیز اعلام کردند. 

اکنون نیز اگرچه آماری پس از گرانی لبنیات در بازار منتشر شده اما کاملا مشخص است که سرانه مصرف به شدت کاهش یافته است. آنچه مسلم است کاهش سرانه مصرف شیر در کشور یک خسارت پنهانی را به جامعه تحمیل می‌کند. 

مشکلات سلامتی مردم واقعا شوخی‌بردار نیست، اگرچه آثار آن شاید بلافاصله ظاهر نشود اما پس از سال‌ها آثار آن به صورت پوکی استخوان، خرابی دندان و دهها مشکلات دیگر اثر خود را خواهد گذاشت و ضررهای جبران‌ناپذیری را هم انسان‌ها و هم جامعه باید تحمل کنند. 

در شرایط فعلی مناسب است که نخست دولت با اعمال قانون جلوی این افزایش‌های خودسرانه قیمت را بگیرد تا مردم بیش از این گرفتاری‌ها و مشکلات تولیدکننده و کارخانه‌های لبنی را به دوش نکشند.

دوم اینکه دولت باید کمیته‌ای را در نظر بگیرد تا ادعای کارخانه های لبنی و بخش تولید را بررسی و در صورت صحت آنها اقدامات درخور و متناسب با آن اجرا کند.

سوم اینکه سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور بسیار پایین است راهی را برای افزایش آن پیدا کند که هم مسیر سلامتی انسان‌ها است و هم راه جلوگیری از خسارت‌های و ضرر و زیان‌های جامعه در آینده است. 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: شیر لبنیات وزن افزایش قیمت تنظیم بازار ایران قانون معاون وزیر واردات دولت جهان کشورهای اروپایی سرانه مصرف شیر گرانی جامعه مشکلات شیر لبنیات قیمت لبنیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۵۹۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد

به گزارش خبرگزاری مهر، اول اردیبهشت ماه جاری، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیأت دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

بر این اساس کالاهایی مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند. نکته قابل توجه در این میان حذف چای از این لیست است.

در این راستا مسعود طاهری کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به ۱۰ درصد را تصمیمی نادرست خواندند. یکی از فعالان صنعت چای در این زمینه گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می‌شود.

طاهری با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مصرف چای کشور وارداتی است، تاکید کرد که افزایش هر یک از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده، سبب افزایش فشار مضاعف بر مصرف کننده نهایی می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تغییر نرخ تخصیص ارز از تالار اول به تالار دوم منجر به افزایش قیمت چای شد، رشد مجدد قیمت برای بازار مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

طاهری با اشاره به محدودیت‌های وارد شده به صنعت چای در یک سال و نیم گذشته، گفت: مواردی چون توقف ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در سال گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورد اما تلاش‌های تجار و فعالان صنف باعث شد که بازار دچار بحران نشود به همین جهت درخواست ما از دولت این است که در مصوبه اخیر خود بازنگری کرده تا آرامش نسبی بازار چای دچار خدشه نشود.

کد خبر 6086510

دیگر خبرها

  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد
  • تکلیف افزایش قیمت برق روشن شد
  • امسال قیمت برق افزایش نمی یابد
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • حق نداریم بنزین را به قیمت جهانی اما خودروهای ۲ دهه عقب‌تر به مردم بدهیم
  • ۱.۵ میلیون تن شیرخام به بازار‌های هدف صادر می‌شود