Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار منطقه ۲۱پایتخت می‌گوید، پروژه دوگاز این منطقه به صورت مشارکتی اجرا می‌شود و در نتیجه قراردادی ندارد که میزان آن مشخص باشد.

چندی پیش خبری مبنی بر عقد قراردادی 50میلیارد تومانی در منطقه21 منتشر شد که نقطه ابهام آن عدم انتشار جزییات قرار داد در سامانه شفافیت بود. از حسن رحمانی، شهردار منطقه 21راجع به صحت و سقم این خبر پرسیدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرح گفت‌وگوی خبرنگار اقتصادآنلاین با این مدیر شهری را در ادامه می‌خوانید؛

در برخی اخبار آمده که شما قراردادی 50میلیاردتومانی در منطقه21 تهران منعقد کرده‌اید اما اطلاعات آن را در سامانه شفافیت قرار ندادید، راجع به آن توضیح می‌دهید؟

هیچ شهردار منطقه‌ای نمی‌تواند پروژه‌ای بیش از 550 میلیون منعقد کند، نه این که قراردای داشته باشد و نتواند آن را در سامانه شفافیت بگذارد! این یک محدودیت قانونی است. پروژه دو گاز پروژه‌ای عمرانی نیست و در حقیقت یک پروژه مشارکتی است، زمینی با مساحت 34 هکتار وجود دارد که محل تلاقی لشکری یا جاده مخصوص و بلوار سه راه اندیشه است، بر اساس مطالعات گذشته، در این جا باید پلی با روش پیمانکاری احداث می‌شد که مدت‌ها به دلیل مشکلات مالی، اعتبارات و... پروژه شروع نشد.

پروژه را به صورت مشارکتی آغاز کردیم؛ در پروژه‌های مشارکتی هر طرف آورده‌ای دارد، آورده طرف مقابل زمین، هزینه ساخت و 50 درصد عوارض است و آورده ما 50 درصد عوارض. پروژه‌های مشارکتی به سازمان مشارکت‌ها می‌رود و در منطقه هیچ اقدامی برای آن‌ها صورت نمی‌گیرد، در سازمان مشارکت‌ها تصویب و تأیید می‌شود سپس کار آغاز می‌شود.

 این پروژه همچون سایر پروژه‌های مشارکتی این فرایند را طی کرده است. بر اساس تبصره ماده 17 در سال 97 شهرداری تهران مجاز است که تا 30 هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی تعریف کند. ما برای پروژه‌های عمرانی محدودیت قرارداد داریم، برای پروژه‌های مشارکتی محدودیت وجود ندارد و تمام قرارداد‌ها در سازمان مشارکت‌ها بسته می‌شود.

در پروژه‌های مشارکتی مبلغ در نظر گرفته نمی‌شود، کارشناسی می‌شود و به طور مثال مشخص می‌کنند که شهرداری 10 درصد یا 20 درصد مشارکت کند، در این پروژه 50 درصد عوارض که حدود 100 میلیارد تومان است، آورده شهرداری است. فرض کنیم در این پروژه 5 درصد قدر السهم منطقه 21 است، سرمایه‌گذار متعهد است که به ازای بخشی از قدر السهم منطقه پروژه را شروع کند؛ یعنی در این پروژه مشارکتی، سرمایه‌گذار به ازای بخشی از قدر السهم شهرداری پل را احداث می‌کند، همه چیز هم کارشناسی می‌شود؛ یعنی هیچ قرارداد پیمانی هم بسته نمی‌شود، این پروژه بر اساس ماده 17 تصویب شده است و تمام دوستان از جمله: آقای محسن هاشمی، خانم دکتر نوری و اعضای کمیسیون بازدید کردند، در جلسات شورا هم به عنوان یکی از بهترین روش‌ها مطرح شد چرا که شهرداری با گرفتاری‌های مالی زیادی مواجه است.

پروژه‌های مشارکتی مزایای بسیاری نسبت به پروژه‌های عمرانی دارد، اولا این تنها پروژه تقاطع غیر هم سطحی است که در مدیریت جدید شروع شده است، ثانیا اولین تقاطع غیر هم سطحی است که به روش مشارکتی انجام می‌شود.

 در روش پیمانکاری ما ایجاد یک معبر را آغاز می‌کردیم تا به ملک یک شهروند می‌رسید، در این شرایط ما برای ملک شهروند ارزش افزوده ایجاد می‌کردیم و ناچار می‌شدیم تملک کنیم، در این پروژه تملک‌ها تماما در عوارض در نظر گرفته شده اما حالا یک ریال هم بابت تملک پرداخت نشده است. یک چنین پروژه‌ای اگر قرار بود به صورت پیمانکاری اجرا شود دست کم 4 تا 5 سال زمان می‌برد، در پروژه پیمانی، پیمانکار هراندازه  که کار کند از شهرداری پول دریافت می‌کند، در روش مشارکتی به این دلیل که سرمایه‌گذار چیزی دریافت نمی‌کند و هر طرف به دنبال این است که به سهم خود دست یابد، کار بسیار سریع پیش می‌رود.

قرارداد‌های مشارکتی در سامانه شفافیت اصلاً لحاظ نمی‌شود زیرا در این جا مبلغ وجود ندارد، این 10 میلیارد، 20 میلیارد، 50 میلیارد و... که گفته می‌شود، برآورد پروژه است، برآورد این پروژه حدود 40 میلیارد است؛ اما به معنای این نیست که ما قرارداد 40 میلیاردی بستیم.

چه تعداد پروژه در دست تکمیل در منطقه دارید؟

عمده کار‌هایی که ما در منطقه انجام می‌دهیم، مشارکتی است، با توجه به شرایط شهرداری تهران اصلاً پروژه‌های غیر مشارکتی نمی‌شود اجرا کرد، وقتی آقای افشانی می‌گوید: شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر، به این دلیل است که وقتی شهرداری تهران بیش از 50 و چند هزار میلیارد بدهی دارد، دیگر نباید به روش پیمانکاری پروژه‌ای را انجام بدهیم و بدهی‌ها را اضافه کنیم. به جز نگهداشت شهر که به صورت پیمانکاری انجام می‌دهیم، تلاش می‌کنیم که اعتماد افراد را جلب کنیم و پروژه‌های مشارکتی را شروع کنیم. فکر می‌کنم بیش از 350 میلیارد پروژه مشارکتی در منطقه داریم مثل بازار قطعات خودرو به علاوه همین پروژه دو گاز و مخازن که به صورت مشارکتی کار می‌شود، همچنین 3، 4 پروژه مشارکتی دیگر از جمله: ساختمان منطقه، ساختمان ققنوس و... اکنون در مرحله تصویب هیئت مدیره هستند، چند روز پیش آگهی مناقصه درمانگاه شهرک آزادی را منتشر کردیم. به جز پروژه‌های نگهداشت شهری، هر پروژه‌ای که نگاه توسعه‌ای در آن باشد به صورت مشارکتی انجام می‌شود.

وضعیت صدور پروانه و درآمد در منطقه چگونه است؟

درآمد نقدی ما تا هفته گذشته حدود 110 درصد بوده است، درآمد‌های غیر نقد شرایط خاصی دارد و در حال حاضر عملا امکان کار‌سازی غیر نقدی در مناطق خیلی ضعیف است، به این دلیل که شهرداری عمده املاک خود را واگذار کرده است و دیگر املاکی ندارد و همچنین به دلیل بحث‌های مربوط به هولوگرام، معمولا اعتبارات مناطق هم بیشتر به صورت نقد تعهد شده است. در مورد آمار صدور پروانه‌ها باید ارقام را بررسی کنم؛ اما در مدت اخیر به دلیل شرایط اقتصادی معمولا صدور پروانه کاهش داشته است.از اول فروردین 96تا آخر شهریور 96، 176پروانه ساخت و از اول فرودین 97تا شهریور 97نیز،354پروانه ساخت صادر شده که نسبت به مدت مشابهش افزایش داشته است.

در مورد نگهداشت و خدمات شهری وضعیت منطقه چگونه است، در خصوص سطلهای زباله و دیر جمع‌آوری شدن زبالهها توضیح بدهید.

به این دلیل که ما موضوعات خاصی را در بحث بازیافت زباله انجام می‌دهیم، تلاش کردیم که تفکیک زباله را از مبدأ به صورت واقعی انجام بدهیم، اگر در سطل زباله‌ای، زباله با ارزش نباشد، کسی به سراغ آن نمی‌رود، اگر زباله‌هایی مثل کاغذ، شیشه و... در سطل زباله‌ها نباشد اقتصادی نیست که کسی به سراغ آنها برود. طبق آماری که مرکز اعلام می‌کند، درصد تفکیک ما حدود 18 درصد است؛ اما نکته مهم این است که این 18 درصد واقعی است. با استفاده از روش‌هایی مثل اپلیکیشن‌ها، آموزش چهره به چهره، آموزش در مدارس و تفاهم‌نامه‌هایی که با مجموعه‌های صنعتی منعقد کرده‌ایم.

در منطقه ما هیچ سطل زباله‌ای بو نمی‌دهد، ممکن است در برخی مقاطع زمانی مثل تابستان اگر سطل زباله شسته نشود بوی بد بدهد؛ اما در منطقه ما هفته‌ای دو بار سطل‌های زباله شسته می‌شود و ماشین‌های مخزن شوی ما هم با تکنولوژی آب گرم کار می‌کند و کیفیت شست و شوی بهتری دارند.

وضعیت آسفالت خیابان‌های منطقه چگونه است؟

در این خصوص هم وضعیت خوبی داریم. منطقه 21 شبکه فاضلاب نداشت، با هماهنگی‌ها که انجام شد، کار شبکه فاضلاب در منطقه 21 با 6 پیمانکار از اوایل امسال شروع شد، به هر حال وقتی یک کار عمرانی در یک معبر انجام می‌شود قطعا در زمان انجام این کار عمرانی مردم زحماتی را متحمل می‌شوند، هر معبری که کار شبکه‌رسانی فاضلاب آن انجام شود بلافاصله کار آسفالت آن هم انجام می‌شود؛ اما زمانی که 6 پیمانکار در یک منطقه مسکونی کار می‌کنند، قطعا مشکلات تردد به وجود می‌آید و مردم اذیت می‌شوند، ما عذر خواهی می‌کنیم از مردم؛ اما این یکی از مهم‌ترین کار‌های زیرساختی است که باید انجام شود و ما به عنوان یکی از افتخارات منطقه در دوره جدید از آن یاد می‌کنیم.

تراکم فروشی چه قدر بوده است؟

در حال حاضر به این دلیل که سامانه شفافیت وجود دارد، نه تنها شفافیت قرارداد‌ها بلکه تمام فعالیت‌های شورا‌های معماری در سامانه وجود ثبت می‌شود و به طور کامل رصد می‌شود؛ البته نه فقط به این دلیل که رصد می‌شود، در منطقه 21 کاربری املاک عمدتا صنعتی است، در صنعتی‌ها اصلاً درخواست ارتفاع ندارند، حقیقت این است که من به یاد نمی‌آورم که کسی یک طبقه هم اضافه داده باشد، در مجموعه صنعتی کسی طبقه اضافه نمی‌خواهد، سوله 20 طبقه صرفه اقتصادی ندارد، چون عمده بافت ما بافت صنعتی است اصلاً تقاضایی برای طبقه اضافه وجود ندارد.

و به عنوان سوال پایانی آیا مجموعههای صنعتی به خارج از شهر منتقل خواهند شد؟

صنایع پاک معمولا ممنوعیتی برای این که در کنار منطقه مسکونی فعالیت کنند ندارند و مجموعه صنایعی که ما داریم، صنایع پاک هستند، اگر صنعتی فضای فعالیت خود را عوض کند به این دلیل است که نوع صنعتش عوض شده یا آنکه ارزش افزوده ایجاد شده و  توجیه اقتصادی نداشته باشد که کالای خود را در این جا تولید کند.

 

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Ag0 برچسب ها: تراکم فروشی ، بازیافت زباله ، پروژه عمرانی ، حسن رحمانی

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: تراکم فروشی بازیافت زباله پروژه عمرانی حسن رحمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۶۰۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازآفرینی بلدیه تهران پس از ۵۰ سال

صبح امروز بازدید خبرنگاران از ۳ پروژه شهری از جمله مجتمع ورزشی امامزاده یحیی، میدانگاه سبزه‌میدان و خانه بلدیه (خانه شهر) انجام شد.

به گزارش تسنیم، مسعود حق‌لطفیT مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهرانT اظهار کرد: مجتمع ورزشی امامزاده یحیی در منطقه ۱۲ و در محدوده بافت فرسوده قرار دارد که احداث این پروژه پیش از این در اختیار شهرداری منطقه بود که با هماهنگی ایجاد شده فرآیند احداث این پروژه به سازمان عمرانی معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران سپرده شد.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده مجموعه آبی، توپی، بیلیارد و ... در مجتمع ورزشی امامزاده یحیی در نظر گرفته شده و ان‌شاءالله این مجموعه در زمان معین و مشخص به بهره‌برداری خواهد رسید.

حق‌لطفی در پاسخ به این سؤال چرا پارکینگی برای مجتمع ورزشی امامزاده یحیی (ع) پیش‌بینی نشده ادامه داد: با توجه به اینکه قرار است از این مجموعه ورزشی اهالی این محله و منطقه استفاده بکنند پارکینگی برای آن پیش‌بینی نشده است.

وی تصریح کرد: مجتمع ورزشی امامزاده یحیی در منطقه ۱۲ در زمینی به مساحت ۱۱۰۰ متر و شامل ۲ بلوک است که بلوک اول دو طبقه ساخته و مجموعه مختلف ورزشی در این مجتمع در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران به عنوان بازوی اجرایی معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در پروژه‌های بزرگ‌مقیاس ورود پیدا کرده است، افزود: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پردیس شماره سه و چهار، ساختمان شهرداری منطقه ۶، احداث سوله‌های بحران، احداث شتاب‌نگاره‌ها برای مدیریت بحران، احداث میادین میوه و تره‌بار و همچنین احداث مراکز نگهداری برای مجموعه سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران جهت نگهداری معتادان متجاهر، اشاره کرد.

حق‌لطفی در پاسخ به این سؤال چرا پارکینگی برای مجتمع ورزشی امامزاده یحیی (ع) پیش‌بینی نشده ادامه داد: با توجه به اینکه قرار است از این مجموعه ورزشی اهالی این محله و منطقه استفاده بکنند پارکینگی برای آن پیش‌بینی نشده است.

وی تصریح کرد: مجتمع ورزشی امامزاده یحیی در منطقه ۱۲ در زمینی به مساحت ۱۱۰۰ متر و شامل ۲ بلوک است که بلوک اول دو طبقه ساخته و مجموعه مختلف ورزشی در این مجتمع در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران به عنوان بازوی اجرایی معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در پروژه‌های بزرگ‌مقیاس ورود پیدا کرده است، افزود: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پردیس شماره سه و چهار، ساختمان شهرداری منطقه ۶، احداث سوله‌های بحران، احداث شتاب‌نگاره‌ها برای مدیریت بحران، احداث میادین میوه و تره‌بار و همچنین احداث مراکز نگهداری برای مجموعه سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران جهت نگهداری معتادان متجاهر، اشاره کرد.

وی افزود: یکی از پروژه‌های مهمی که در دستور کار سازمان عمرانی قرار دارد، همان خانه بلدیه است. این پروژه در محدوده میدان امام خمینی در حال اجرا است.

حق لطفی در ارتباط با هزینه اجرای این پروژه گفت: پیش بینی ما از احداث و تجهیزات و بهره‌برداری از این مجموعه رقمی حدود ۳۰ میلیارد تومان است.

مدیر عامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در رابطه با جزئیات احداث ساختمان شهر (ساختمان بلدیه) اظهار کرد: ساختمان بلدیه‌ای در سال ۱۳۰۳ در همین محدوده ساخته و در سال ۱۳۰۵ به بهره‌برداری رسید که بهره‌برداری آن فراتر از شهرداری بود و اقداماتی در حوزه اقتصاد و دارایی انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۴۸ ساختمان بلدیه تهران تخریب و جای آن را به پارکینگ اتوبوس‌های بین شهری داد و در ادامه از سال ۹۶ بازآفرینی بلدیه یا خانه شهر در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.

حق‌لطفی با اشاره به اینکه در حال حاضر این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: ان‌شاءالله قبل از روز تهران و در شهریورماه امسال این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران درباره کاربری خانه شهر (بلدیه) تهران اظهار کرد: رویکرد و کاربری در این مجموعه فرهنگی و تاریخی است البته قرار است بخشی از روابط عمومی شهرداری تهران در این مجموعه جهت نگهداشت این ساختمان حضور پیدا کنند.

وی درباره نحوه دسترسی به خانه شهر (بلدیه) گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پارکینگی برای این مجموعه پیش‌بینی نشده است و افراد می‌توانند از مترو که به این مجموعه متصل شده است استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • احداث زیرگذر حصه شمالی در ۱۴۰۳
  • زمان‌بندی ۵۷۵ پروژه فعال در شهر اصفهان انجام شد
  • پروژه های عمرانی منطقه 12 تهران
  • دلخوری درویش: پرسپولیس خانه علی دایی است اما...
  • بلدیه تهران بعد از ۵۰ سال بازآفرینی شد
  • بازآفرینی بلدیه تهران پس از ۵۰ سال
  • استفاده از الگوهای نوین مشارکتی در پروژه‌های شهری اصفهان
  • ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی
  • پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان
  • تاکید مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران بر یکپارچه سازی حمل و نقل همگانی