Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنتالیا- ایرنا- هجدهمین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای دی.8، با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صبح روز شنبه در هتل کورنلیای شهر آنتالیای ترکیه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، هشت کشور اسلامی شامل ایران، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه عضو دی.8 هستند.
«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز جمعه برای شرکت در این اجلاس وارد شهر آنتالیای ترکیه شد و در این اجلاس که از دیروز در شهر آنتالیای ترکیه آغاز شده بود، به سخنرانی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در این سخنرانی که ظهر روز شنبه انجام شد، خواستار مقابله کشورهای عضو گروه دی.8 با اقدامات غیرمسئولانه و غیرقانونی از جمله تحریم های مجرمانه علیه ایران شد.
ظریف گفت: در شرایط کنونی بیش از هر زمانی برای ما ضرورت دارد تا چندجانبه گرایی اقتصادی و بازرگانی را از جمله در چارچوب هایی نظیر گروه دی8، ارتقا داده و تقویت کنیم.
وی با اشاره به پیش بینی رشد اقتصادی پایین و رکود برای اقتصاد جهانی از سوی صندوق بین المللی پول بیان کرد: تردیدی نیست که یکجانبه گرایی و موانع تجاری و تحریم های روزافزون علت اصلی شکل گیری چنین چشم انداز منفی است.
ظریف تاکید کرد: اقدامات تجاری یکجانبه، تحرکات تلافی جویانه و تحریم های اقتصادی می تواند اقتصاد جهانی را دچار اختلال کرده و همکاری های گسترده چندجانبه را در زمانی که به شدت نیاز به آن احساس می شود، تحت الشعاع قرار دهد.
وی اضافه کرد: گروه دی.8 در طول مدت زمان دو دهه فعالیت به تدریج به بستری ارزشمند برای ارتقای همکاری های اقتصادی موثر بین اعضای آن تبدیل شده و از ظرفیت لازم برای تقویت جایگاه کشورهای عضو در اقتصاد جهانی، تنوع بخشی به اقتصاد اعضا، ایجاد فرصت های جدید در عرصه روابط تجاری، ارتقای مشارکت ها در فرایند تصمیم گیری در سطح بین المللی و بهبود استاندارد زندگی شهروندان کشورهای عضو برخوردار بوده است.
دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پایان این اجلاس نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: هجدهمین اجلاس وزرای امور خارجه گروه دی.8 در واقع جمعبندی فعالیت های اعضا در سال گذشته در حوزه همکاری های اقتصادی بین این هشت کشور بود.
وی تدوین و تصویب برنامه اقدامی از سال 2020 تا 2030 برای دی.8، استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری بین این هشت کشور، ایجاد یک اتاق مشترک تبادل پولی با استفاده از پول های ملی، تاسیس دانشگاه بین المللی دی.8 در همدان و برنامه ریزی ها برای همکاری های آتی در حوزه علوم و فناوری را از جمله دستاورد این نشست عنوان کرد.
وی اظهار کرد: نکات مهم دیگری هم در این اجلاس مورد توجه قرار گرفته و با استقبال اعضا مواجه شد که از آن جمله می توان به توسعه مناسبات اقتصادی بین اعضا اشاره کرد.
وی سازمان دی.8 را یک گروه مهم از کشورهای در حال توسعه و اسلامی عنوان کرد و گفت: اگر این همکاری ها بتوانند با جدیت بیشتری دنبال شود، می تواند زمینه را برای کار مشترک و در جهت توسعه همه این کشورها فراهم کند.
در پایان این گردهمایی، قرار است مصوبات اجلاس هجدهم وزرای خارجه کشورهای دی.8 در قالب یک بیانیه منتشر و اعلام شود.
دیروز در نخستین روز این اجلاس دو روزه، چهل و یکمین کمیسیون تخصصی و کارشناسی کشورهای عضو گروه دی هشت پیش از برگزاری نشست وزرای امور خارجه برگزار شد و در جریان آن کارشناسان شرکت کننده مصوبات و متن بیانیه امروز را تهیه و تدوین کردند.
به گزارش ایرنا، گروه دی.8 (Developing 8 / D-8 or Developing Eight) متشکل از هشت کشور مسلمان در حال توسعه است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است.
پایه گذار گروه D8 نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید و اسلام گرای ترکیه بود که با سفر به هشت کشور عضو در تیرماه سال 1375 زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد.
نخستین اجلاس سران دی 8، در شهر استانبول در خرداد ماه 1376 برگزار شد.
دبیرخانه دائمی این سازمان در استانبول قرار دارد و دبیرکل آن به مدت چهار سال و به صورت دوره ای از سوی کشورهای عضو تعیین می شود.
تجارت کنونی بین این کشورها رقمی در حدود 150 میلیارد دلار برآورد شده ولی هدف این سازمان رسیدن به رقم 500 میلیارد دلار است.
کشاورزی، صنعت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، تجارت و گردشگری از جمله زمینه هایی است که در سازمان دی.8 در اولویت قرار دارد و در این رابطه اقدامات مناسبی برای تسهیل تجارت میان کشورهای عضو صورت گرفته است.
موافقت نامه تجارت ترجیحی، موافقتنامه تسهیل صدور روادید بازرگانی، همکاری های هواپیمایی کشوری، موافقت اولیه تاسیس دانشگاه دی.8 در همدان، همکاری های علمی و فناوری، تشکیل فدراسیون اتاق های بازرگانی از جمله این اقدامات است.
خاورم/1905**1586

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اجلاس دي 8 آنتاليا ظريف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۶۱۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع به قزاقستان سفر کرد

وزیر دفاع برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به‌منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و سخنرانی و گفت‌وگو با وزرای دفاع حاضر در این اجلاس به قزاقستان سفر کرد.

سخنرانی و گفت‌وگو با وزرای دفاع حاضر در این اجلاس از برنامه‌های امیر سرتیپ آشتیانی در این سفر خواهد بود.

سازمان همکاری‌های شانگهای (SCO) سازمانی اوراسیایی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌ است، استفاده از ظرفیت‌های سازمان شانگهای به منظور تحکیم و اعتمادسازی بیشتر به منظور توسعه و گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی با کشورهای عضو، فرصت‌های جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها در حوزه دفاعی و نظامی قرار داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • دیدار وزرای دفاع ایران و چین در حاشیه اجلاس شانگهای
  • دیدار وزرای دفاع ایران و چین
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • نشست معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه بریکس در مسکو با حضور علی باقری
  • امیر آشتیانی عازم قزاقستان شد
  • وزیر دفاع به قزاقستان سفر کرد
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد
  • اجلاس روسای FIU کشورهای عضو بریکس در کشور روسیه برگزار شد