Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس پارک علم و فناوری یزد به نقش برجسته اقتصاد دانش‌بنیان در مبارزه با استکبار جهانی اشاره کرد و گفت: تجربه دنیا نشان می‌دهد که اقتصادی که با تکیه بر دانش و فناوری شکل بگیرد، در برابر تکانه‌های مختلف پایدارتر خواهد ماند.

به گزارش ایسنا، دکتر داریوش پورسراجیان امروز در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت ۱۳ آبان ماه روز ملی مبارزه با استکبار، اظهار کرد: نقش اقتصاد دانش‌بنیان و مقاوم کردن اقتصاد کشور با تکیه بر حوزه فناوری در مبارزه با استکبار، نقشی برجسته است که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و خوشبختانه در اولویت برنامه‌های دولتمردان کشورمان نیز جای گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با ابراز امیدواری نسبت به همگرایی و همدلی همگانی برای ایفای نقش در این رابطه، خاطرنشان کرد: تجارب کشورهای دنیا بیانگر این است که اگر بنای اقتصاد کشور را بر اساس دانش و فناوری قرار دهیم، این اقتصاد پویا و در برابر تکانه‌های مختلف پایدار خواهد بود.

وی در ادامه با بیان این‌که پارک علم و فناوری یزد در مردادماه ۱۳۸۰ با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بعد از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در شهر یزد آغاز به کار کرد، گفت: هر چند در حال حاضر حدود ۲۶۰ شرکت فناور در ۱۰ نهاد فناوری وابسته به پارک مشغول فعالیت هستند، ولی مرور فعالیت‌های پارک از ابتدا تاکنون مؤید حمایت پارک از افزون بر ۸۵۱ هسته و موسسه فناور است.

پورسراجیان از در انتظار بودن شرکت‌های متعدد متقاضی استقرار در پارک فناوری یزد خبر داد و گفت: متاسفانه کمبود فضای فیزیکی و زیرساختی باعث بروز برخی محدودیت‌ها برای استقرار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در این مجموعه شده است.

وی عملکرد پارک علم و فناوری یزد را در حوزه وظایف محوله قابل قبول خواند و از توسعه صادرات فناوری از این مجموعه در قالب ایجاد دفاتر تبادل فناوری در سایر کشورها خبر داد و گفت: البته تاکنون دو دفتر در کشورهای گرجستان و عمان عملیاتی شده، ولی در نظر داریم این دفاتر را در کشورهای آمریکای شمالی، اروپا و آسیای جنوب‌شرقی گسترش دهیم.

پورسراجیان ایجاد این دفاتر را هم در توسعه صادرات فناوری‌های بومی به سایر کشورها و هم در انتقال دانش و تکنولوژی به داخل کشور موثر خواند و گفت: پارک یزد در سال گذشته ۲۹۲ هزار و ۳۰۰ دلار صادرات محصولات فناوری داشته است.

وی در مورد تاثیر نوسانات ارز و نقض برجام بر صادرات در این حوزه نیز بیان کرد: نمی‌توان به طور مشخص و در بازه زمانی معینی به تشریح روند تاثیرات منفی یا مثبت این رویدادها در صادرات فناوری پرداخت، ولی تلاش داریم تا تاثیرات منفی بر این حوزه را به حداقل برسانیم.

رییس پارک علم و فناوری یزد با تاکید بر این که فعالیت‌های پارک بر اساس چالش‌ها و مزیت‌های بومی استان جهت‌دهی شده است، یکی از عمده چالش‌های استان را موضوع آب خواند و در این باره تصریح کرد: پارک فناوری یزد در همین راستا مرکز توسعه فناوری آب را دارد که فعالیت‌های مختلفی در حوزه مسائل اجتماعی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مرتبط با موضوع آب را دنبال می‌کند.

وی وظیفه پارک‌های علم و فناوری در مسئله اشتغال را بسترسازی سرمایه‌گذاری‌های مولد برای کمک به اشتغالزایی ذکر و ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و رفع مشکلات زیرساختی در این حوزه موفق‌تر عمل شود.

پورسراجیان به اجرای طرح جامع پارک علم و فناوری یزد به مساحت ۷۰ هکتار در مجاورت کمربندی یزد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با رفع مشکلات و موانع قانونی در این بخش و تصویب آیین‌نامه‌های مربوط  در هیات امنا، واگذاری زمین به شرکت‌ها از تابستان امسال آغاز شده و امیدواریم پس از استقرار واحدهای فناوری و تولید نیمه‌صنعتی شرکت‌ها که در حال حاضر به صورت گسترده در استان فعالیت دارند، در مرحله بعد شاهد ساخت و سازهای این مجموعه باشیم.

وی اشاراتی نیز به طرح توسعه مرکز فناوری اقبال کرد و گفت: در نظر داریم که شرکت‌های مستقر در محدوده پیرامونی این مرکز به وسعت ۱۰ هکتار را تحت پوشش چتر حمایتی پارک قرار دهیم که کارگزاری آن برعهده سازمان عامل علم و فناوری استان است و اقداماتی نیز در این رابطه صورت گرفته است.

رییس پارک علم و فناوری یزد از آغاز عملیات اجرایی ساخت مجتمع رفاهی ورزشی پارک در مرکز اقبال نیز خبر داد و تصریح کرد: این ساختمان در سه طبقه و به شکل چندمنظوره در حال ساخت است که امیدواریم با اجرای فاز نخست آن تا اردیبهشت ۱۳۹۸ بتوانیم از برخی فضاهای آن برای استقرار شرکت‌های فناور نیز بهره گیریم.

احمد فقیه خراسانی، معاون فناوری و محمد قویدل، مدیر امور بین‌الملل پارک علم و فناوری یزد نیز در این نشست سخنانی را ایراد کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پارك علم و فناوري صادرات منطقه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۶۲۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، محمدعلی خزایی، رئیس هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه ساخت ربات‌های صنعتی، درباره ربات ساخته‌شده با درجه آزادی ۷ توضیح داد:این ربات در خطوط پرکن محصولات پتروشیمی و صنایع سیمان کاربرد دارد و می‌تواند به صورت خودکار، محصولات را در کیسه‌های ۵۰ کیلوگرمی پر کند و روی تریلر بچیند. این ربات قادر به پر کردن ۲۰ کیسه در هر بار عملیات است.

خزایی افزود: علاوه بر این، بالغ بر ۱۵۰ قطعه و تجهیز مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را برای نخستین بار در سطح کشور طراحی و بومی‌سازی کرده‌ایم. به دلیل تحریم‌ها و شرایط اقتصادی، امکان واردات این قطعات وجود نداشت. تمام ۱۵۰ قطعه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نصب و راه‌اندازی شده و عملکرد موفقی داشته‌اند.

وی در خصوص بزرگ‌ترین دستاورد این مجموعه دانش‌بنیان گفت: مهم‌ترین اتفاق در مجموعه ما، اعتماد به دانشجویان و نیروی متخصص ایرانی بود. ما با حمایت و کمک این افراد توانستیم برای اولین بار این ربات را طراحی و نصب کنیم. این کار بزرگ توسط نخبگان ایرانی انجام شد و نهاد ریاست جمهوری نیز در زمینه دانش‌بنیان شدن به ما کمک شایانی کرد.

خزایی تصریح کرد: قیمت تجهیز ما حدود ۱۵ میلیارد تومان برآورد شده است، در حالی که نمونه خارجی آن ۹۰ میلیارد تومان قیمت دارد. محصول ما خدمات پس از فروش و پشتیبانی دارد که شرکت‌های خارجی ارائه نمی‌دهند.

رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: محصول ما در قسمت تعمیر و نگهداری به گونه‌ای طراحی شده که در صورت بروز اشکال در عملکرد ربات، به راحتی از خط خارج شده و به صورت دستی به فعالیت خود ادامه می‌دهد تا مشکل حل شود. این در حالی است که درباره محصولات شرکت‌های خارجی، تا زمانی که قطعات از خارج از کشور برسد، مدت زیادی زمان می‌برد. محصول ما تا حدودی از ارزبری نیز جلوگیری کرده است.

خزایی در خصوص رقم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به طور مستقیم برای ۲۰ نفر شغل ایجاد شده است و حدود ۶۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم با ما همکاری می‌کنند.

 این فعال حوزه فناوری در خصوص استفاده از حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: این مجموعه در حال حاضر نیازمند حمایت‌های مالی است که در این راستا، تقاضا داریم که بانک‌ها با ارائه تسهیلات و تسریع در فرآیند دریافت وام، همکاری بیشتری با ما داشته باشند. همچنین، خواهان حمایت در زمینه‌ حضور در نمایشگاه‌ها، بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی و دریافت زمین  برای توسعه فعالیت‌های خود هستیم.

وی در پایان خواستار در نظر گرفتن تدابیری برای جلوگیری از واردات محصولات مشابه تولیدات ایرانی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • صادرات ۱۰ میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها تا دو سال آینده
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • رشد ۱۰۰ درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات «وعده صادق»
  • رشد صد درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات وعده صادق
  • بهره‌مندی از عواید وقف به نفع تقویت اقتصاد دانش‌بنیان