Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-04@07:11:36 GMT

فروش نفت «سیاه» ایران بر روی آب

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۶۸۴۴۸

فروش نفت «سیاه» ایران بر روی آب

ایران برای صدور نفت خود از دو امکان برخوردار است  که کنترل بر آن‌ها ساده نیست. حمل زمینی نفت به کشورهای همسایه و فروش بر روی آب. به باور کارشناسان ناظر بر حمل و نقل دریایی نفت، میزان فروش بر روی آب افزایش یافته است. از روز دوشنبه ۱۴ آبان (۵ نوامبر) رسما دور جدید تحریم‌های ایران آغاز می‌شود. در چنین شرایطی، اخباری مربوط به افزایش تحرک نفتکش‌ها در آب‌های خلیج فارس منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۱۲ آبان با انتشار گزارشی از فعالیت‌های یک موسسه نظارت بر حمل و نقل دریایی نفت در سوئد خبر می‌دهد. این موسسه با رصد کردن نفتکش‌ها بر میزان نقل و انتقال نفت نظارت می‌کند. گزارشی که از سوی دفتر مرکزی این موسسه در استکهلم منتشر شده خبر مربوط به نقل و انتقال «سیاه» نفت از سوی ایران را تایید می‌کند. پیش از این، گفته شده بود که نفتکش‌های ایران برای دور زدن امکان کنترل راداری، سامانه‌های مسیریاب خود را خاموش می‌کنند. از این رو ثبت تردد این نفتکش‌ها بسیار دشوار می‌شود. مسئولان موسسه نظارت بر حمل و نقل دریایی نفت به خبرنگاران گفته‌اند که تنها راه  کنترل و نظارت بر تردد نفتکش‌ها، بررسی و ارزیابی تصویرهای ماهواره‌ای است. دشواری‌های محاسبه کنترل و رصد تردد نفتکش‌ها از طریق تصویرهای ماهواره‌ای با دقت بیشتری نسبت به پیش اعمال می‌شود. حتی از ارزیابی روزانه تصویرهای ماهواره‌ای سخن در بین است. به‌رغم داشتن این تصویرها، محاسبه دقیق میزان فروش نفت ایران ممکن نیست. از یکسو، میزان محموله نفتی هر نفتکش روشن نیست و از سوی دیگر، رصد کردن تردد نفتکش‌ها تنها می‌تواند امکان تخمین میزان نفت حمل شده را فراهم کند. به سخن دیگر، حمل نفت هنوز به معنی فروش نفت نیست. سمیر مدنی، یکی از بنیاندگذاران موسسه یاد شده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فرانسه از تشدید تحرکات نفتکش‌ها ظرف ۱۰ روز گذشته خبر داده است. لیزا وارد، یکی دیگر از مسئولان این موسسه در عین حال تاکید کرده است که نظارت بر تردد نفتکش‌ها به طور جدی ادامه خواهد یافت. امید ایران به تداوم فروش نفت خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود از امید حکومت ایران به ادامه فروش نفت پس از ۵ نوامبر سخن گفته است. این در حالی است که به باور جول هانکوک، یکی از تحلیل‌گران شرکت «ناتیکسیس»، تلاش ایران برای فروش نفت بر روی آب به معنی آن نیست که ایران از این طریق بتواند میزان زیادی نفت بفروشد. به باور او، حمل نفت از این طریق، هنوز به معنی امکان فروش نفت نیست. این احتمال وجود دارد که ایران از این طریق نفت خود را در مخازنی در آسیا و از جمله در چین ذخیره کند و آنگاه به دنبال مشتری بگردد. گرچه آمریکا برای هشت کشور معافیت از مجازات پیش بینی کرده، اما از آن‌ها خواسته است تا میزان واردات نفت خود از ایران را به‌شدت کاهش دهند. بر اساس اخبار منتشر شده، میانگین صادرات روزانه نفت ایران در ماه اکتبر حدود یک و نیم میلیون بشکه بوده که نسبت به ماه سپتامبر کاهشی آشکار داشته است. میزان صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر بیش از دو و نیم میلیون بشکه در روز اعلام شده است. 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۶۸۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه گام نهادن در راه قرآن، باقیات الصالحات است، گفت: هر انسانی که زندگی خود را با قرآن تطبیق دهد، گمراه نخواهد شد.

مالک رحمتی، چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه، در آیین تجلیل از مربیان یک موسسه فرهنگی قرآن و عترت ضمن گرامیداشت مقام معلم گفت: گفتمان و اندیشه‌های انقلاب اسلامی را که توسط شما فعالان فرهنگی در جامعه تبلیغ می‌شود، مدیون و مرهون استاد شهید مرتضی مطهری هستیم.

وی افزود: نقش استاد مطهری در روزآمد کردن اندیشه‌های اسلامی بویژه تبیین نظری نظام جمهوری اسلامی در میان اقشار مختلف مردم بی‌بدیل است. شهید مطهری با قلم، فکر و در نهایت با شهادت خود ارزش‌های انقلاب اسلامی را در جامعه ساری و جاری کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه قرآن معجزه الهی است و هیچ تحریف و شکی در آن راه ندارد، خاطرنشان کرد: فردی که زندگی خود را در ساحت‌های مختلف، با قرآن تطبیق دهد و در زمینه‌های حفظ، قرائت و تفسیر قرآن کریم گام بردارد، گمراه نخواهد شد. 

وی ادامه داد: خوشا به سعادت شما عزیزان که مربی قرآن و ادامه دهنده رسالت پیامبر اکرم اسلام(ص) در تبیین و گسترش مبانی و مفاهیم این معجزه الهی هستید.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، وی با ابراز خرسندی از حضور خود در موسسه فرهنگی قرآن و عترت حورای بهشتی، گفت: گام نهادن در راه قرآن باقیات الصالحات است و بدون شک با اخلاص مربیان این موسسه، انسان‌های بزرگی تربیت و به جامعه تحویل داده خواهد شد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • انفجار مهیب نفتکش حامل بنزین در آمریکا (فیلم)
  • فیلم/انفجار مهیب نفتکش حامل بنزین در آمریکا
  • کشف ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در همدان
  • خطرناک‌ترین استان‌های ایران در میزان «فرونشست»
  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • افزایش یک‌هزار کیلومتری طول خطوط لوله انتقال نفت در سال جاری
  • پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
  • همکاری هنرمندان ایران و فرانسه برای مسابقه عکاسی درباره آب