Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@05:33:30 GMT

استکبارستیزی، یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۶۹۴۱۸

استکبارستیزی، یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه اکنون تمام کشورهای دنیا می‌دانند که استکبارستیزی از اصول و ارکان اصلی جمهوری اسلامی است گفت: استکبارستیزی از آزموده‌های امام (ره) است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش دیار آفتاب؛ میزگرد «چرایی نام‌گذاری ۱۳ آبان تحت عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی » با حضور با حضور محمدجواد یاری، عباس خسروانی، علی مقدسی، حیدر جهانبخشی و مجتبی صدیقی از کارشناسان سیاسی استان مرکزی به همت پایگاه تحلیلی خبری دیار آفتاب برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدجواد یاری کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در این میزگرد؛ ضمن اسلامی دانستن مفهوم استکبار گفت: اندیشه استکبارستیزی باعث رشد و پیشرفت کشورها می‌شود. برای مثال هم‌زمان با انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۵۷، کشور مصر در شهریور ۵۷ معاهده کمپ دیوید را با ایالات‌متحده آمریکا منعقد کرد و محور سازش با غرب شد که به‌موجب این قرارداد سالانه مبلغ گزافی وام بلاعوض دریافت می‌کرد. حال بعد از ۳۰ سال باید دید ایران در چه جایگاهی و مصر در چه جایگاهی قرار دارد.

یاری اظهار کرد: ایران پس از ۴۰ سال‌مرگ بر آمریکا گفتن، در حوزه‌های نانو، هسته‌ای، هوافضا، سلول‌های بنیادی و ... جزو قدرت‌های دنیاست ولی مصر حتی تا چند ده سال آینده به این فناوری‌ها حتی نمی‌تواند فکر کند. این نتیجه عدم سازش ایران با غرب و سازش و همکاری مصر با غرب است.

وی در ادامه با اشاره به گزارش منتشرشده از سوی موسسه استنفورد بیان کرد: در گزارش این موسسه آمده است مشکل ما با ایران مشکل هسته‌ای نیست. مشکل ما این است که ایران توانسته این پیام را به ملت‌های منطقه مخابره کند که می‌توان با دست‌خالی و بدون تکیه‌بر آمریکا به قدرت اول علمی، سیاسی، نظامی و فرهنگی منطقه تبدیل شد.

ترس آمریکا از الگو شدن ایران برای سایر کشورها

یاری اضافه کرد: درواقع آن‌ها از این هراس دارند که چنین الگویی با چنین روندی، الگوی موردپسند ملت‌ها شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: تجارب دیگر هم همچون پاکستان پیش روی ماست که روابط خوبی با آمریکا دارند ولی پهبادهای آمریکا در روز روشن مردم پاکستان را به خاک و خون می‌کشند ولی مقامات این کشور جرات اینکه بخواهند اظهارنظر کنند ندارند.

یاری اضافه کرد: نمونه دیگر کشور عربستان است که باآن‌همه خدمت و باجی که به ایالات‌متحده داده است درنهایت به گاو شیرده تشبیه می‌شود و هرروز مورد تحقیر ترامپ واقع می‌شود.

از دست رفتن شرف و استقلال کشور رهاورد روابط با غرب است

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: تجربه نشان داده است روابط با غرب به‌ویژه آمریکا برای ملت‌ها آورده‌ای جز از دست رفتن شرف و استقلال یک ملت ندارد. درحالی‌که اگر با شرق روابط برقرار کنیم منافع حاصل از آن به‌مراتب بیشتر است. برای مثال صادرات ایران به عراق پنج برابر صادرات به ۲۸ کشور اروپایی است. همچنین برای ارتباط با غرب باید هزینه‌های سنگین و تعهداتی داده شود مثل پذیرش برجام و FATF و امثال آن درحالی‌که برای رابطه با شرق نیاز به دادن این‌گونه تعهدات نیست.

یاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قدرت رسانه‌ای غرب عنوان کرد: غرب ابزار رسانه را دارد، پیام برای انتقال ندارد، در مقابل ما پیام‌داریم ولی ابزار ضعیفی داریم.

خسروانی:

استکبارستیزی، یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی

عباس خسروانی، کارشناس مسائل سیاسی در این میزگرد؛ روز ۱۳ آبان را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی دانست و گفت: این روز را می‌توان نماد و بخشی از هویت جمهوری اسلامی دانست.

خسروانی با بیان اینکه جنس انقلاب اسلامی از جنس انقلاب فرهنگی بوده است و بایستی پذیرفت که شاخصه‌های اقتدار این انقلاب نیز ریشه در مؤلفه‌های فرهنگی دارد، اظهار کرد: پاسداشت معانی و مفاهیم روز ۱۳ آبان به افزایش و ارتقا اقتدار نظام جمهوری اسلامی کمک می‌کند؛ از این‌رو به همین علت گرامیداشت و انتقال مفاهیم این روز برای کشوری ضروری است.

استکبارستیزی و استقلال‌طلبی، ماهیت ۱۳ آبان

وی با تأکید بر اینکه دو مفهوم بسیار کلیدی استقلال‌طلبی و استکبارستیزی، مقوله فرهنگ نهفته در روز ۱۳ آبان است، افزود: باید پذیرفت هر کجا که در این دو مؤلفه دچار تردید شده‌ایم، اقتدار کشور هم دچار مشکل شده است.

خسروانی با اشاره به اینکه نیازمند این هستیم که مؤلفه‌های استقلال‌طلبی و استکبارستیزی را در جامعه حفظ و به نسل آینده منتقل کنیم، اضافه کرد: هر آسیبی که در چهل سال گذشته، در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی وجود داشته به دلیل ضعف در این دو مؤلفه بوده است.

۱۳ آبان، فرصتی برای تقویت روحیه استکبارستیزی 

وی گفت: متأسفانه در این سال‌ها نتوانستیم سؤال‌های نسل جوان را در این حوزه پاسخ دهیم. به همین علت نیاز است در چنین مناسبت‌هایی برای نسل جوان استقلال‌طلبی و استکبارستیزی ملت ایران تشریح شود.

خسروانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه امروز پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، بسیاری معتقدند فرصت مناسبی برای ارزیابی نظام اسلامی است که آیا به آرمان‌ها و اهداف خود رسیده یا خیر؟ گفت: می‌توان باقدرت پاسخ داد که پس از گذشت چهل سال از انقلاب، نظام اسلامی به ثبات رسیده و بااقتدار می‌تواند نقدها و مشکلات را بشنود و ببیند و در جهت رفع نقاط ضعف‌ها تلاش شود.

استکبارستیزی، یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی

این کارشناس مسائل سیاسی استکبارستیزی را یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار کرد: متاسفانه عده‌ای در داخل به دنبال کمرنگ کردن این مهم هستند به طوری که به دنبال القا این هستند که یکی از عوامل عدم دستیابی ایران به اهدافش را عدم تعامل با دنیا مطرح کنند و معتقدند که بعد از چهل سال باید این روحیه را کنار گذاشت و با دنیا، که البته تفسیرشان از دنیا نظام سیاسی آمریکا است، تعامل را برقرار کرد.

دستیابی به دستاوردهای چشمگیر در سایه روحیه استکبارستیزی

خسروانی با تاکید بر این نکته که اگر امروزه مشکلی هم در کشور وجود دارد، ناشی از روحیه استکبارستیزی انقلاب اسلامی نیست، اضافه کرد: پاسخ‌گویی به این مقوله بسیار مهم است و باید در دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و محافل مختلف تبیین شود.

وی با اشاره به اینکه روحیه استکبارستیزی نه‌تنها مایه عقب‌ماندگی و معطل ماندن آرمان‌های انقلاب نشد، بلکه در بسیاری از جاهایی که این روحیه تداوم داشته است، شاهد دستاوردها و پیشرفت‌های چشمگیری بوده‌ایم، افزود: در مواقعی که شعار تعامل، گفتگو و سازش سر دادیم دچار ضعف و مشکل شده‌ایم.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: اگر امروزه از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم دقیقاً در راستای استکبارستیزی و پایبندی به توانمندی‌های ملی است.

خسروانی بابیان اینکه در هر حوزه‌ای که گفتگو یا تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم، درست در همان موضوعات دچار مشکل شده‌ایم، تاکید کرد: در هر حوزه‌ای که با تکیه به توانمندی‌های ملی و با اتکا به خود جلو رفته‌ایم شاهد پیشرفت‌های چشمگیر جهانی بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: اگر امروز عنوان می‌شود برای حل شدن مشکلات اقتصادی باید عضو کنوانسیون‌های جهانی شویم، باید بدانیم که به طور قطع مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند؛ راه‌حل مشکلات کشور را باید در داخل و در بخش مدیریتی جستجو کرد.

مقدسی:

استکبارستیزی یک امر فطری است

علی مقدسی کارشناس مسائل سیاسی در این میزگرد؛ ضمن اشاره به عدم انتقال تجارب نسل اول انقلاب به نسل‌های بعدی افزود: اگر نسل‌های بعدی انقلاب می‌دانستند مستشار آمریکایی در قبل از انقلاب اختیاراتش از وزیر مملکت بیشتر بود، خودبه‌خود بعضی شبهات و مسائل دیگر مطرح نمی‌شد.

مقدسی، طبق نقل‌قولی از شهید چمران، اگر سیستمی غربی باشد، حتی اگر مجتهدی هم هدایت آن را بر عهده داشته باشد درنهایت نتیجه قابل‌قبول و اسلامی نخواهد داشت اظهار کرد: برای مثال در حال حاضر نتیجه سیستم آموزشی ما آن چیزی که باید شایسته انقلاب اسلامی باشد نیست. این به دلیل این است که ضرورتی ندیدیم تغییراتی به وجود بیاوریم.

وی  با اشاره به اینکه باید بسیاری از نظام‌های اول انقلاب تغییر پیدا می‌کرد که این کار صورت نگرفته است افزود: اگر در حال حاضر هم می‌خواهیم اصلاحاتی انجام دهیم باید ابتدا آن سیستم‌ها را اصلاح کنیم.

مقدسی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اضافه کردن این مطلب که استکبارستیزی یک امر فطری است عنوان کرد: همه ملت‌های دنیا خواهان مقابله با مستکبرین و متنفر از قرار گرفتن تحت سلطه استکبار هستند.

وی ادامه داد: اینکه در حال حاضر استکبارستیزی توسط ملت‌های دنیا صورت نمی‌پذیرد به خاطر ترس از هژمونی خودساخته آمریکاست.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه مهم‌ترین عامل تقویت استکبارستیزی در بین سایر ملت‌ها الگو قرار دادن ملت ایران است اضافه کرد: کشورهای دیگر وقتی می‌بینند که ایران در علوم هسته‌ای، نانو و ... در حال پیشرفت است و از آن‌ها جلوتریم باعث تقویت خوی استکبارستیزی در آن‌ها می‌شود.

وی افزود: در یک سری حوزه‌های مختلف الگو هستیم و در بعضی دیگر ضعیف عمل کردیم. اگر بتوانیم در تمامی حوزه‌ها قوی عمل کنیم می‌توان باعث گسترش و تقویت هر چه بیشتر استکبارستیزی در ملت‌های دنیا حتی ملل اروپایی شد.

تسخیر لانه جاسوسی اتفاق نمی‌افتاد انقلاب اسلامی باقی نمی‌ماند

این کارشناس مسائل سیاسی با مطرح کردن این سؤال که آیا اگر سفارتخانه آمریکا را تسخیر نمی‌کردیم فضای تقابل مابین دو کشور ایجاد نمی‌شد ادامه داد: جواب این سؤال با استناد به اسناد لانه جاسوسی بسیار آسان است. آمریکا بسیار قبل‌تر از این وقایع تقابل خود را با انقلاب اسلامی و کشور ایران آغاز کرده بود.

وی افزود: چه‌بسا اگر تسخیر لانه جاسوسی اتفاق نمی‌افتاد انقلاب اسلامی باقی نمی‌ماند.

مقدسی اذعان کرد: جریانی در کشور وجود دارد که بیشتر چهل سال اخیر قدرت اجرایی کشور در دستش بوده است. حال به‌جای پاسخگویی در مورد عملکرد خود، که در این مدت که جریان انقلابی کشور توانسته موشک نقطه زن تولید کند اما شما نتوانستید یک پوشک بسازید، می‌خواهد با فرافکنی و بهانه‌جویی بار مسئولیت را از دوش خود بردارد.

این استاد دانشگاه در بخش دیگر سخنانش گفت: بعضی در ایران فکر می‌کنند که تعامل آمریکایی‌ها با ما بر اساس یک معامله بزرگ است درحالی‌که دیدگاه‌ها در آمریکا نسبت به ایران سه دسته است، یکی دیدگاه تقابل نظامی، یکی تقابل نرم و جنگ نرم و دیدگاه دیگر که در اقلیت است دیدگاه معامله بزرگ است که عنوان می‌کند چون ایران از یک حدی فراتر رفته است ما باید وارد یک معامله با ایران شویم.

وی ادامه داد: این دیدگاه در آمریکا آن‌قدر در اقلیت است که فرصت ظهور و بروز نداشته است. برخی افراد در ایران که فکر می‌کنند در حال انجام آن معامله بزرگ هستند در اشتباه به سر می‌برند.

مقدسی اضافه کرد: اگر برجام ازنظر آمریکا معامله بزرگ بود، آن را زیر پا نمی‌گذاشت. در نظر آمریکا این بوده که یک توانمندی را از ایران بگیرد و وقتی این کار را انجام دادند می‌تواند به‌راحتی از برجام خارج شوند، پس این نوع تفکر در مورد آمریکا اشتباه است.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه در رابطه باقدرت رسانه‌ای استکبار این نکته را عنوان کرد: هرچند تا استکبار دارای قدرت رسانه‌ای قوی است ولی با فعالیت روی این موضوع که حرف را چطور، چه موقع و بر اساس کدام قالب و چارچوب بیان کنیم کارکرد.

وی خاطرنشان کرد: این‌که فکر کنیم باید تعداد رسانه‌های ما با رسانه‌های غرب برابری کند کار درستی نیست و نیازی هم نیست. یک موقع یک خط خبری ما می‌تواند کاری کند که تمام جهان از آن مطلع شود.

جهانبخشی:

حیدر جهانبخشی، کارشناس مسائل سیاسی در این میزگرد، بابیان اینکه در روز ۱۳ آبان رویدادهای مختلفی در تاریخ کشور به ثبت رسیده است، گفت: ۱۳ آبان در تاریخ جمهوری اسلامی یادآور حوادث متعددی است که اولین آن در سال ۱۳۴۳ رخ داد.

۱۳ آبان نماد اقدامات خصمانه استکبار علیه ملت ایران است

وی با تأکید بر اینکه روز ۱۳ آبان نماد اقدامات خصمانه استکبار علیه ملت ایران است، افزود: تبعید حضرت امام خمینی(ره) در سال ۴۳ به دنبال روشنگری و مخالفت با لایحه ننگین کاپیتولاسیون به ترکیه بود، لایحه‌ای که مصنوعیت قضایی برای آمریکایی‌های مقیم در ایران را به دنبال داشت و آنان را مجاز به انجام هر کاری در کشور می‌کرد.

جهانبخشی با اشاره به دخالت‌های آمریکا در تصمیم‌گیری‌ها برای ملت ایران و منطقه گفت: لایحه کاپیتولاسیون ازجمله مواردی بود که نفوذ و سلطه کامل آمریکا در ایران را نشان می‌داد، حتی شاه پهلوی خود اذعان کرده بود که هر تصمیمی را می‌بایست با موافقت سفارت آمریکا انجام دهد.

وی به حوادث ۱۳ آبان سال ۵۷ نیز اشاره کرد و افزود: در ۱۳ آبان ۵۷ زمزمه‌های انقلاب از سوی دانش‌آموزان و دانشجویان سر داده شد و تظاهرات گسترده‌ای را در مخالفت با رژیم پهلوی آغاز کردند به‌طوری‌که تعداد زیادی از دانشجویان در حوادث ۱۳ آبان این سال به دستور مستشاران آمریکایی، زخمی و به شهادت رسیدند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه شعار «مرگ بر آمریکا» یکی از شعارهایی بود که از همان ابتدای شروع نهضت انقلاب سر داده شد، گفت: این شعار برای امروز یا دیروز نیست بلکه قبل از پیروزی انقلاب شکل‌گرفته است.

جهانبخشی در ادامه به حوادث ۱۳ آبان سال ۵۸ و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا اشاره و اظهار کرد: سفارتخانه آمریکا در ایران مرکز فرماندهی توطئه‌ها و فتنه‌انگیزی آمریکا علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران بود، بعد از پیام حضرت امام(ره) به مناسبت سالگرد ۱۳ آبان گروهی از دانشجویان مسلمان دانشگاه‌ها به‌عنوان لبیک به فرمایش امام(ره)، تصمیم به اشغال لانه جاسوسی آمریکا گرفتند.

وی افزود: این اقدام دانشجویان، با مخالفت مرتجعین و جریان‌های لیبرالی مواجه شد، اما امام خمینی(ره) با حمایتی قاطع از این اقدام، آن را «انقلاب دوم» لقب دادند. با فتح لانه جاسوسی، عملیات جاسوسی آمریکا در منطقه آشکارتر و پایگاه جاسوسی‌اش برچیده شد و از همه مهم‌تر، ابهت پوشالی آمریکا در جهان شکسته شد.

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا باعث تثبیت انقلاب اسلامی شد

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا باعث تثبیت انقلاب اسلامی و شکوفا شدن آن شد افزود: اگر لانه جاسوسی تسخیر نمی‌شد معلوم نبود که چه بر سر انقلاب می‌آمد، در حقیقت هویت مشترک هر سه رخداد در روز ۱۳ آبان سال‌های ۴۳، ۵۷ و ۵۸، تجلی مبارزه با استکبار جهانی و عوامل آن است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های امام (ره) از داخل کشور بود گفت: امام (ره) فرمود من هیچ‌گاه از هجمه نظامی و یا حصر اقتصادی نمی‌ترسم بلکه نگرانی من از داخل است، امروزه شاهد موضع‌گیری‌های نادرست برخی مسئولین هستیم که کاملاً با حرف امام (ره)تضاد دارد و این نشانگر ضعف داخلی است .

جهانبخشی ادامه داد: گاهی افرادی در جایگاه مسئول یا نماینده مردم منتخب می‌شود و در مجلس حرف‌هایی را می‌زنند که کاملاً در تضاد سخنان امام (ره ) است خصوصاً در بحث استکبارستیزی مثل‌اینکه اگر شعار مرگ بر آمریکا حذف شود و یا لانه جاسوسی تسخیر نمی‌شد مشکلات موجود پیش نمی‌آمد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه مردم باید در انتخاب مسئولین و نمایندگان کشور دقت کنند اظهار کرد: مردم بایستی مسئولینی را انتخاب کنند که فقط ادعای تبعیت از ولایت را نداشته بلکه در عمل خود نشان دهند که تابع دستورات ولی‌فقیه حکیم و دانا و بصیر باشند.

جهانبخشی بابیان اینکه مسئولین باید در پاسخگوی اعمال خودشان به شهدا و ائمه اطهار باشند تصریح کرد: مسئولین باید در روز قیامت پاسخگوی موضعی که در کشور گرفته بودند باشند زیرا برنامه‌ریزی دشمن بر اساس موضع‌گیری‌های داخلی صورت می‌گیرد، اگر در داخل سستی احساس کنند فشار و تلاش خود را بیشتر می‌کنند اما اگر قدرت و اقتدار را احساس کنند عقب‌نشینی می‌کنند.

استکبارستیزی از اصول و ارکان اصلی جمهوری اسلامی است

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه اکنون تمام کشورهای دنیا می‌دانند که استکبارستیزی از اصول و ارکان اصلی جمهوری اسلامی است اظهار کرد: استکبارستیزی از آزموده‌های امام (ره) است.

وی با تأکید بر اینکه همه دنیا می‌داند که آمریکا در رأس استکبار است بیان کرد: آمریکا یکی از کشور قدرتمند بود که امروزه به یک کشور معمولی تبدیل‌شده  است که باید برای دفاع از خود مذاکره کند و این نشان سقوط آن از صدر قدرت است.

جهانبخشی علت چندقطبی شدن منطقه را نتیجه استکبارستیزی مردم ایران دانست و گفت: نگاه دنیا در بحث استکبارستیزی به ایران است و اگر به این کار تداوم‌بخشیم و به مردم نشان دهیم که می‌توانیم از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم و در مقابل ظلم ایستادگی کنیم آن روز موفق بوده‌ایم و این موفقیت بسیار برای استکبار سخت و سنگین خواهد بود.

صدیقی:

رویارویی انقلاب اسلامی با آمریکا ادامه مقابله دو جبهه حق و باطل است

مجتبی صدیقی کارشناس مسائل سیاسی در این میزگرد؛ ضمن یوم ا... خواندن روز ۱۳ آبان عنوان کرد: ۱۳ آبان روزی است که جبهه حق به دستاورد بزرگی در مقابل جبهه باطل رسیده است.

صدیقی با اشاره به اینکه امروز متأسفانه بخشی از جامعه ما درک صحیحی از رویارویی انقلاب اسلامی با آمریکا ندارد و با تحلیل سیاسی با این موضوع مواجه می‌شود اظهار کرد: البته این موضوع اشکالی ندارد ولی باید از منظر ادبیات توحیدی این رویارویی را معنا کنیم و این یعنی مقابله انقلاب اسلامی با آمریکا ادامه مقابله دو جبهه حق و باطل با یکدیگر است.

استکبار یک واژه قرآنی است

وی با تأکید بر اینکه واژه استکبار یک واژه قرآنی است ادامه داد: وقتی‌که حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی آمریکا را شیطان بزرگ و طاغوت اعظم یاد می‌کنند دقیقاً بر اساس این نگاه قرآنی است که ما ادامه جبهه شیطانی عالم را امروزه آمریکا می‌دانیم.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اگر این‌گونه استکبار را معنا کنیم آنگاه هضم بعضی سیاست‌ها و بعضی از مواجهه‌ها برای افرادی که تفکر توحیدی دارند راحت‌تر می‌شود.

صدیقی اضافه کرد: معتقدم اگر رویارویی این دو جبهه را از بحث صرفاً سیاسی بیرون بیاوریم و این تقابل را از جنس تقابل حق و باطل معنا کنیم، بسیاری از مسائل برای جامعه حل خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: درست است که دولت آمریکا علیه کشور ما کودتا  کرد، حامی رژیم پهلوی بود و از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، اما اگر این اقدامات را انجام نمی‌داد، آیا می‌توانستیم وجه مشترکی با آمریکا پیدا کنیم؟

فراگیر شدن مقابله با استکبار در جبهه مقاومت

صدیقی با اشاره به فراگیر شدن مقابله با استکبار در جبهه مقاومت افزود: درست زمانی که انقلاب اسلامی در مقابل ایادی آمریکا به پیروزی رسید، روحیه استکبارستیزی به دنیا صادر شد، برای اینکه این روحیه استمرار داشته باشد، باید این روحیه همچنان در رفتارهای داخلی و بین‌المللی انقلاب اسلامی دیده شود.

مذاکره برای حل مشکلات کشور بزرگ‌ترین ضربه به استکبارستیزی بود

وی با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین ضربه به استکبارستیزی زمانی وارد شد که عده‌ای در کشور دم از مذاکره برای حل مشکلات کشور زدند گفت: بزرگ‌ترین ضربه به استکبارستیزی زمانی بود که وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با زیر پرچم آمریکا لبخند زد و آن را به جهان مخابره کرد.

این کارشناس سیاسی بابیان اینکه مهم‌ترین کار استمرار ارتباط با جبهه مقاومت درزمینهٔ استکبارستیزی است بیان کرد: این ارتباط نباید منقطع گردد بلکه باید همچنان جبهه مقاومت، استکبارستیزی را در جزء اجزای داخلی جمهوری اسلامی ببینند و این نکته باید در داخل کشور نهادینه شود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۶۹۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ سال از درگذشت گل آقای ایران گذشت

از قدیم گفته اند؛ «خنده بر هر درد بی‌درمان دواست» و زنده یاد کیومرث صابری فومنی به عنوان سردمدار طنز فاخر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مجله «گل‌آقا» را با این شعار منتشر می‌کرد. او یکی از سرشناس‌ترین طنز نویسان ایرانی است که با قلم توانمند خود توانست مسیر‌های جدیدی را در طنزنویسی، پیش روی مخاطبان و اهل فن قرار دهد.

کیومرث صابری فومنی مشهور به گل‌آقا، ادیب و طنزپرداز معاصر، ۷ شهریور ۱۳۲۰ در گیلان به دنیا آمد. پدرش که کارمند وزارت دارایی و اهل رشت بود در ۱۳۱۷ به اداره دارایی صومعه‌سرا منتقل شد. در ۱۳۲۱ به اداره دارایی فومن انتقال یافت و چند ماه بعد در همان شهر درگذشت. صابری تحصیلات دبستانی خود را در فومن گذراند و پس از پایان تحصیلات ابتدایی به شاگردی در یک مغازه خیاطی پرداخت، اما در اواخر مهر همان سال به اصرارِ مادر و دوستانش، تحصیل در دبیرستان را آغاز کرد. در ۱۶ سالگی (۱۳۳۶) در امتحان ورودی دانشسرای کشاورزی ساری که از شهرستان فومن فقط یک دانش آموخته را می‌پذیرفت، قبول شد. ۲ سال در آنجا تحصیل کرد و پس از قبولی در امتحانات در ۱۸ سالگی (۱۳۳۸) به عنوان معلم یک دبستان روستای کَسما رفت.

اولین نوشته اش (شعری با عنوان یتیم) بین سال‌های ۱۳۳۹ـ۱۳۳۶ در مجله امید ایران چاپ شد. فومنی در ۲۰ سالگی (۱۳۴۰) در رشته ادبی به طور متفرقه امتحان داد و دیپلم گرفت. همان سال در کنکور رشته سیاسی دانشکده حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شد و همزمان با تدریس در دبستان و دبیرستان به تحصیل پرداخت. پس از چهار سال (۱۳۴۴) توانست لیسانس حقوق سیاسی خود را از این دانشکده دریافت کند. او در نخستین سال تحصیل در دانشکده (۱۳۴۰) در تظاهرات دانشجویی شرکت کرد، گردنش مضروب و دستگیر شد. بعد‌ها شعری به طنز و سیاسی سرود و با امضای «گردن شکسته فومنی» برای توفیق ارسال کرد. پس از چاپ این شعر در چند شماره بعد توفیق، صابری به طنزنویسی کشیده شد. پس از تعطیلی توفیق، به تدریس ادامه داد.

او بعد‌ها در هنرستان صنعتی کارآموز تهران با محمدعلی رجایی که بعد از انقلاب اسلامی به نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری رسید، آشنا شد. این آشنایی به دوستی صمیمانه آنها انجامید. صابری در دهه ۵۰ بیشتر وقت خود را صرف مطالعه و تدریس کرد و در سال ۱۳۵۷ موفق به اخذ فوق لیسانس ادبیات تطبیقی از دانشگاه تهران شد. پس از انقلاب در زمان نخست‌وزیری شهید رجایی به مقام مشاورت فرهنگی و مطبوعاتی نخست‌وزیر منصوب شد. در زمان ریاست‌جمهوری شهید رجایی به مشاورت فرهنگی رئیس‌جمهور رسید و تا زمان شهادت رجایی در این سمت باقی بود و هنگام ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای در همان سمت ابقا شد. 

مشاغلی که صابری از بعد از انقلاب برعهده داشته است، عبارتند از: عضو هیئت مؤسس انجمن موسیقی، مشاور وزیر مسکن و شهرسازی، مدیرکلی دفتر آموزش بازرگانی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش (۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹)، تدریس در کلاس‌های حضوری دانشکده مکاتبه‌ای، تدریس در دانشکده روابط بین‌الملل، تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی، همکاری با معاونت امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مشاور افتخاری (۱۳۶۳ تا ۱۳۶۹)، عضو منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیته نامگذاری، عضو هیئت ایرانی در کنفرانس سران کشور‌های غیرمتعهد (دهلی نو ۱۳۶۱).

مشاغل سیاسی نمی‌توانست صابری را راضی کند به همین علت بُعد فرهنگی کار خود را وسعت بخشید. در سال ۱۳۶۲ ناگهان از همه مسئولیت‌های دولتی خود کناره گرفت و پس از مدتی، شروع به نوشتن یادداشت‌های روزانه طنز با نام مستعار «گل‌آقا» و تحت عنوان «دو کلمه حرف حساب» با محتوای انتقاد از دستگاه‌های دولتی و مشکلات موجود جامعه در روزنامه اطلاعات کرد که نقطه عطفی در طنز نویسی ایران بود.

پس از گذشت ۶ سال صابری تصمیم گرفت هفته‌نامه گل آقا را منتشر کند. فعالیت‌های گل آقا منحصر به هفته‌نامه باقی نماند؛ ماهنامه گل‌آقا، سالنامه گل‌آقا و هفته‌نامه «بچه‌ها... گل‌آقا» از دیگر فعالیت‌های کیومرث صابری بود. کیومرث صابری فومنی پس از تحمل یک بیماری سنگین (سرطان خون) در ۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۸۳ دار فانی را وداع گفت.

گل آقا؛ احیاگر طنز مطبوعاتی بعد از انقلاب

به گفته کارشناسان، در سال‌های قبل از انقلاب فضای فکاهی، هجو، هزل، جوک رایج بود، طنز اجتماعی در مطبوعات دیده نمی‌شد تا اینکه پس از انقلاب به همت کیومرث صابری فومنی و دوستان نزدیک آن یک اتفاق بزرگ در طنز افتاد. طنز مطبوعاتی بعد از انقلاب با انتشار «دو کلمه حرف حساب»‌های کیومرث صابری فومنی با نام مستعار «گل آقا» احیا شد. او نویسنده‌ای بود که با اشراف به اصول روزنامه‌نگاری و طنزنویسی توانست میزان تحمل مسئولان حکومتی را تا اندازه‌ای بالا ببرد و طنز مطبوعاتی بعد از انقلاب را احیا کند.

مخاطبان پوست کله‌ام را می‌کنند!

در ۱۱ مهر ماه سال ۱۳۷۰ روزنامه «وال استریت ژورنال» مطبوعات ایران را آزادترین مطبوعات خاورمیانه خواند و با اشاره به هفته‌نامه «گل آقا» نوشت: عراق و حتی عربستان هرگز نشریه‌ای، چون «گل آقا» را تحمل نخواهند کرد. این روزنامه به نقل از کیومرث صابری صاحب امتیاز گل آقا نوشت: «اگر دولت سعی کند، کنترلی بر کار ما اعمال کند، مجله را تعطیل خواهید کرد. اگر قلم، آزادی نداشته باشد، بهتر است اصلا هیچ چیز ننویسد لیکن من به اسلام و قوانین کشورم احترام می‌گذارم. من یک منتقد سیاسی هستم و مجبورم نقاط ضعف را بزرگ جلوه دهم». این روزنامه همچنین با اشاره به اینکه صابری از برخورد سرد دولت ایران با آمریکا حمایت می‌کند، از قول او نوشت: «اگر من از آمریکا انتقاد نکنم، خوانندگانم پوست از کله‌ام می‌کنند».

راز جاودانگی گل آقا

پرویز روح‌بخش، شاعر و نویسنده طنز که با نام مستعار «کارمند الشعرا» با هفته‌نامه گل‌آقا همکاری می‌کرد، در گفت و گویی درباره زنده یاد صابری گفت: او زمانی که به سفر حج رفته بود در کنار کعبه به خدای خودش قول داد که قلمش را در مسیری به جز احقاق حق و حق نویسی به کار نبرد. پس از بازگشتش، ستون «دو کلمه حرف حساب» را در روزنامه اطلاعات راه‌اندازی کرد و خیلی زود مورد توجه همه قرار گرفت. مردم در آن زمان تشنه طنز مطبوعاتی اجتماعی، سیاسی بودند. در سال ۱۳۶۹ به فکر راه‌اندازی هفته‌نامه «گل‌آقا» افتاد. ابوالقاسم حالت، محمد خرمشاهی، بهاء الدین خرمشاهی، محمد پور ثانی، عمران صلاحی، ابوالفضل زرویی نصرآباد، منوچهر احترامی، ابوتراب جلی و احمد عربانی از جمله افرادی بودند که در آن سال‌ها وارد همکاری با مجله گل‌آقا شدند. این طنزپرداز همچنین افزود: گل آقا همواره عاشق زیبایی و زیبانویسی بود همیشه به همکارانمان توصیه‌هایی راهگشا داشت. این جمله را بار‌ها از او در تحریریه شنیدم که به کاریکاتوریست‌ها تأکید می‌کرد در کاریکاتور همیشه زیبایی را حفظ کنید. غلو بکنید، اما همیشه زیبا بکشید.

چرا گل‌آقا در میان مردم گل کرد؟

 آن طور که سایر دوستان و همکارانش گفته و نوشته اند: گل آقا در «دو کلمه حرف حساب» برای شوخی منتقدانه با شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی و مسئولان حکومتی با کسی تعارف نداشت. مردم هر هفته منتظر بودند تا ببینند تحلیل‌های گل‌آقا در آبدارخانه از زبان «شاغلام»، «ممصادق»، «کمینه (عیال ممصادق)» و «غضنفر» در مورد مسائل روز چیست. صابری در گل آقا اشعار طنز بسیاری منتشر کرد، اما بیت «یک زبان دارم دو تا دندان لق/ می‌زنم تا زنده هستم حرف حق» از زبان شاغلام، یکی از ماندگارترین ابیات او در این مجله است. گل‌آقا در میان مردم گل کرد؛ آنقدر که کسانی که اقبالی به نشریات و مجلات آن روز‌ها نداشتند، برای رسیدن آن به دکه لحظه‌شماری می‌کردند. 

پایبندی گل آقا به اسلام و ایران

زنده یاد کیومرث صابری فومنی در مصاحبه‌ای می‌گفت: «در همان سرمقاله شماره اول اهداف مجله را گفتم. گفتم به ۲ چیز پایبندم برای ابد اسلام و ایران. ایران برای من خیلی مهمه، من یک ایرانی دوستدار این وطنم و اسلام هم که دین ماست».

دیدار زنده یاد صابری با رهبر انقلاب 

صحبت‌های صمیمانه رهبر انقلاب با مدیرمسئول مجله طنز گل آقا بار‌ها منتشر شده است. ایشان در آذر ماه ۱۳۸۳ در اهمیت طنز فرمود: «طنز فاخر و برجسته، یکی از هنرهاست. طنز، هنر خیلی بزرگی است. بنده با مرحوم صابری شوخی می‌کردم و می‌گفتم «طنازها»! طناز‌های واقعی را تقویت کنید، پرورش دهید و کمک کنید تا طنز بیاورند. طنز، یعنی مطلب مهم جدی که با زبان شوخی بیان می‌شود؛ محتوا و معنایی در آن هست، منتها به زبان شوخی». 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ایشان پس از درگذشت مرحوم صایری با صدور پیام تسلیتی، ضمن آنکه خود را همراه بیست ساله و شریک در غم فقدان او دانستند، بر «سلامت نفس و پاکدامنی سیاسی» گل‌آقای سیاست ایران شهادت داده‌اند.»

روایت «روزگار گل آقایی» 

 

مستند «روزگار گل آقایی» به تهیه کنندگی و کارگردانی حسن یادگاری؛ به شرح زندگی کیومرث صابری فومنی معروف به «گل آقای ایران» می‌پردازد و محور اصلی مستند، این است که چگونه مسائل روزمره را به زبان طنز برای اقشار مختلف جامعه بازگو می‌کرد. حدود ۲۵ نفر از همکاران و سیاستمدارانی که او را می‌شناسند از تجربه همکاری و رفاقت با «گل آقای ایران» می‌گویند.

 جشنواره ملی طنز و رسانه «طنز پهلو»

جشنواره طنز و رسانه «طنز پهلو» یادمان کیومرث صابری فومنی (گل‌آقا) از سال ۱۳۹۵ با همکاری معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزار می‌شود.

امسال نیز هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنز پهلو» در بخش‌های داستان کوتاه طنز، کاریکاتور و کارتون، شعر طنز، طنز چندرسانه‌ای و نثر طنز (طنز مطبوعاتی) و با موضوعات؛ انتخابات، یک بام و دو هوای حمایت غرب از مردم غزه، بسته شدن پنجره جمعیتی در آینده نزدیک و پیر شدن ایران، توهمات اپوزوسیون جمهوری اسلامی ایران، ورزش به ویژه فوتبال، گرانی خودرو، مصائب اینترنت، گرانی خانه و کرایه خانه، آفت‌های فضای مجازی (اعتیاد به گوشی، فودبلاگرها، بلاگر‌های بی‌سواد، فیک‌نیوز‌ها و ...) جهان‌گردی ایرانی‌ها و ایران گردی جهانیان، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی و بروکراسی اداری برگزار شده است. 

استان گیلان، شهر فومن (زادگاه کیومرث صابری فومنی) امروز (سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) همزمان با بیستمین سالروز درگذشت این هنرمند گیلانی میزبان بیش از ۵۰ نفر از اساتید، طنزپردازان و هنرمندان ملی از سرتاسر کشور در برپایی اختتامیه هشتمین جشنواره ملی رسانه و طنز با عنوان «طنز پهلو» است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • حمایت از رژیم کودک‌کش اسرائیل تبلور شیطنت آمریکا در منطقه است
  • رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه سرگردان و متزلزل شدند
  • ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان با آرمان‌های انقلاب اسلامی
  • ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است
  • اظهارات جدید علم‌الهدی درمورد وقایع دانشگاه‌های آمریکا؛ ببینید چطور استاد دانشگاه را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند
  • فیلم/رهبر انقلاب: نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکا است
  • شلیک به مغز انقلاب اسلامی
  • ۲۰ سال از درگذشت گل آقای ایران گذشت
  • غزه چگونه جهان را ضد استکبار و اشغالگری متحد کرد؟
  • تجدید میثاق وزیر آموزش و پرورش و معلمان با آرمان‌های امام راحل