Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمینار یک روزه «روش‌های تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق بازار سرمایه با تأکید بر معاملات بورس و فرابورس» به همت موسسه ارزش‌آفرینان مالی بازار سرمایه و با همکاری کارگزاری آگاه و استانداری آذربایجان‌شرقی، به‌عنوان یکی از برنامه‌های جنبی نمایشگاه علم و فناوری ربع رشیدی(رینوتکس) در سالن همایش اداره‌کل استاندارد استان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، عضو هیئت مدیره موسسه ارزش‌آفرینان مالی بازار سرمایه در این سمینار اظهار کرد: این سمینار به همت کارگزاری آگاه و موسسه ارزش‌آفرینان مالی بازار سرمایه با هدف آموزش و اطلاع‌رسانی به عموم علاقه‌مندان  سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه برگزار شده است.

«حامد قدس» افزود: از چند ماه پیش برای برگزاری «سمینار یک روزه روش‌های تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق بازار سرمایه با تأکید بر معاملات بورس و فرابورس» برنامه‌ریزی شده تا در کنار ششمین نمایشگاه ربع رشیدی در راستای آشنایی عمومی از اصول سرمایه‌گذاری در بورس، برگزار شود.

وی با بیان این‌که موسسه ارزش‌آفرینان مالی سرمایه به‌عنوان نخستین مرکز تخصصی بورس شمالغرب کشور در تبریز راه‌اندازی شده است، گفت: این مرکز به اتفاق چند تن از اساتید برجسته استان زیر نظر کمیته راهبری بازار سرمایه در بهار سال ۹۷ در تبریز با هدف اطلاع‌رسانی در حوزه بورس و بیمه تأسیس شده که دارای مجوز رسمی از سازمان فنی حرفه‌ای کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار و بیمه مرکزی است.

قدس با تأکید بر این‌که این مرکز طی سه ماه اخیر هفت دوره‌ تحلیل تکنیکال و سه دوره‌ تحلیل بنیادی ارایه کرده است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۰۰ نفر در این مرکز آموزش دیده‌اند که اکنون در بازار بورس نسبت به خرید و فروش اقدام می‌کنند.

وی تشریح کرد: ارائه‌ی آموزش در رابطه با آخرین نرم‌افزارهای بازار سرمایه، بررسی نقاط ورود و خروج سهم‌ها، تحلیل‌های بنیادی و... از فعالیت‌های این مرکز است.

وی افزود: کارگزاری آگاه نیز با همکاری نزدیک با موسسه ارزش‌آفرینان مالی سرمایه، پس از سپری کردن دوره‌های آموزشی، برای آموزش‌دیدگان کد بورسی ایجاد کرده و اکنون همه آموزش‌دیدگان کد بورسی در اختیار داشته و در این رابطه فعالیت می‌کنند.

عضو هیئت مدیره موسسه ارزش‌آفرینان مالی بازار سرمایه با بیان این‌که موسسه ارزش‌آفرینان مالی بازار سرمایه نسبت به تعهد خود در توسعه علم، یکی از موسساتی است که با حداقل شهریه نسبت به امر آموزش اقدام می‌کند و هدف خدمت به جامعه را دارد.

عوامل مهم در سرمایه‌گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار

رئیس هیئت مدیره موسسه ارزش‌آفرینان بازار سرمایه نیز در این سمینار به عوامل موثر در سرمایه‌گذاری در بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: «مسایل کلان اقتصادی و عوامل سیاسی و اجتماعی، وضعیت صنعت، ساختار مالی شرکت، وضعیت سودآوری شرکت، ثبت قیمت به سود هر سهم، مدیریت شرکت، وضعیت اطلاع‌رسانی شرکت، سیاست تقسیم سود شرکت، قابلیت نقدشوندگی سهم و روند قیمت سهم شرکت در گذشته» در این رابطه اثرگذار بوده و سرمایه‌گذار باید این موارد را پیش از سرمایه‌گذاری بررسی و تحلیل کند.

«رسول برادران» با بیان این‌که ما در یک اقتصاد تورمی زندگی می‌کنیم و اگر تورم نباشد اقتصاد حرکت نخواهد کرد، افزود: همانطور که در سال ۹۶ تجربه کردیم و دولت سعی در کنترل تورم داشت که به نتیجه‌ای هم نرسید.

عضو هیئت مدیره موسسه ارزش‌آفرینان مالی بازار سرمایه با بیان این‌که وضعیت صنعت عامل بسیار مهمی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه است، افزود: برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار باید وضعیت صنعت را درنظر گرفت.

وی در ادامه گفت: باتوجه به این‌که درآمد ملی کشور از نفت و فرآورده‌های نفتی و مشتقات آن است، این تأکید دولت و اقتصاد کلان بر روی درآمدهای نفتی ما را به سمت شرکت‌های تولیدکننده نفت و شرکت‌هایی که فرآورده‌های نفتی تولید می‌کنند هدایت می‌کند.

وی در ادامه گفت: «صنعت غذا و کالاهای مصرفی» دومین صنعتی است که در کشور بر روی آن تأکید می‌شود.

رئیس هیئت مدیره موسسه ارزش‌آفرینان بازار سرمایه با بیان این‌که «صنعت مالی» دیگر صنعتی است که حائز توجه است، افزود: مردم به‌علت ترس از آینده(ابهام در آینده) معمولاً سعی می‌کنند در نهادها و واسطه‌های مالی سرمایه‌گذاری کنند که «شرکت‌های تأمین سرمایه» از جمله این نهادهای مالی فعال در بازار است.

وی با بیان این‌که ساختار مالی شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری در بورس و اوراق بهادار اهمیت دارد، افزود: صورت جریان وجه نقد، صورت مالی است که در کشور عمر ۱۷ ساله دارد، با نگاهی کلی به این صورت جریان مالی می‌توان دریافت که شرکت از لحاظ ساختار مالی و تأمین مالی با مشکل مواجه خواهد شد یا خیر.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی چون پتروشیمی، غذایی، دارویی، سیمان و صنایع سبک معمولاً از وضعیت جریان وجه نقد بهتری برخوردارند و در مقابل صنایع خودرو به‌علت فشار خودروسازها بر قطعه‌سازها معمولاً مشکلاتی در نقدینگی و سرمایه در گردش دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با بیان این‌که اگر به سرمایه‌گذاری مطمئن، میان‌مدت و بلندمدت در بازار بورس و اوراق بهادار فکر می‌کنیم باید به ساختار مالی شرکت‌ها توجه کنیم، افزود: بررسی وضعیت سودآوری شرکت‌ پیش از آغاز سال مالی نیز از جمله موارد مهم در این رابطه است.

وی با بیان این‌که موسسه ارزش‌آفرینان مالی بازار سرمایه در قالب دوره‌های تحلیل بنیادی، ارزیابی سهام و تحلیلی تکنیکی( توسط دکتر سید احمد شکوری، با دو دهه فعالیت در حوزه بازار سرمایه) آموزش‌هایی را در این رابطه ارایه می‌دهد تا علاقه‌مندان بتوانند بصورت حرفه‌ای در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند.

ضرورت ریتینگ کردن شرکت‌های بیمه

مدیرعامل بیمه تعاون نیز در این سمینار با تأکید بر اهمیت وجود رشته مدیریت ریسک به‌عنوان رشته دانشگاهی در کشور، گفت: متأسفانه چنین رشته‌ دانشگاهی نداریم در حالی که این موضوع در مقاطع «کارشناسی، کارشناسی ارشد، و PHD» در دانشگاه‌های معتبر دنیا تدریس می‌شود.

«یونس مظلومی» با بیان این‌که یکی از متداول‌ترین کارهای انتقال ریسک، بیمه کردن است، افزود: بیمه در ادامه‌ی فرآیند مدیریت ریسک بوده و یکی از منابع تولید ارزش و به‌عنوان بخشی از خدمات مالی در کشورهای توسعه‌یافته است.

وی با بیان این‌که در کشور آمریکا سهم همه صنایع و کشاوری از تولید ناخالص داخلی ۲۵ درصد بوده و صرفاً بخش خدمات مالی ۷۵ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: این موضوع اهمیت خدمات مالی را می‌نمایاند، اما کشور ما در مجموع خدمات مالی هم‌چنین بیمه ضعف دارد.

وی با بیان این‌که ایران، یکی از قدیمی‌ترین کشورهای منطقه در حوزه فعالیت‌های بیمه‌ای است، افزود: ایران، ۸۰ سال سابقه فعالیت صنعت بیمه را دارد و هرچند در این رابطه در منطقه وضعیت خوبی داریم اما در دنیا جزو کشورهای عقب‌مانده در این حوزه محسوب می‌شویم.

مدیرعامل بیمه تعاون با ارائه چندین مثال به نقش مهم صنعت بیمه در چرخه اقتصاد اشاره کرد و افزود: امید است سایه‌شون تحریم از اقتصاد کشور برداشته شده و به پشتوانه درآمدهایی که از منابع فسیلی به دست می‌آوریم، بتوانیم در آینده همانند نروژ شرکت‌های بیمه‌ای داشته باشیم که درآمدشان بیشتر از درآمدهای نفت باشد.

وی بیان این‌که یکی از راه‌های ایجاد چنین شرکت‌هایی، ریت شدن شرکت‌های بیمه در کشور است، افزود: متأسفانه ما در بحث بانک و در صنعت بیمه به‌دنبال ریتینگ نرفته‌ایم و حتی ادبیات ریتینگ را نیز جا افتاده نکردیم تا اگر شرایط فراهم شد بتوانیم در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با بیان این‌که کشوری همانند لبنان در صنعت بیمه در حال تبدیل شدن به قطب در منطقه است، افزود: ما نیز باید از فرصت‌ها استفاده کنیم البته شرایط فعلی برای این کار فراهم نیست و باید به سمت ریتینگ برویم و با کشورهای دنیا در زمینه بیمه ارتباط داشته و نیروی انسانی متناسب با صنعت بیمه را پرورش دهیم.

مظلومی با بیان این‌که با «خلا دانش» در صنعت بیمه کشور مواجه هستیم، گفت: بسیار خرسند شدم که موسسه ارزش‌آفرینان مالی بازار سرمایه بخشی از فعالیت‌های خود را به آموزش در حوزه بیمه اختصاص داده‌اند و در حقیقت بر روی نقطه ضعف این صنعت که پرورش نیروی متخصص است، دست گذارده‌اند.

سرمایه‌گذاری با آموزش و با دید میان‌مدت در بازار بورس، یک سرمایه‌گذاری بهینه است

مدیر آموزش شرکت کارگزاری آگاه نیز در این سمینار با بیان این‌که متأسفانه متولی‌گری خوبی در حوزه‌ی فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نشده است، افزود: در کارگزاری آگاه تلاش می‌کنیم تا به سمت فرهنگسازی بازار سرمایه به عنوان «بازار رسمی و نهادینه در بین افراد مختلف با سرمایه های مختلف» حرکت کنیم.

«مهدی افضلیان» با بیان این‌که بازار مالی صرفاً در بازار مسکن، سکه و ارز خلاصه نمی‌شود بلکه «بازار سرمایه» نیز داریم که متأسفانه ناشناخته مانده است، افزود: در رابطه با شناساندن این بازار می‌کوشیم و اخیراً نیز تفاهم‌نامه‌ای با موسسه ارزش‌آفرینان مالی بازار سرمایه که در تبریز مستقر است منعقد کرده‌ایم تا دوره‌های بازار سرمایه را به‌صورت مشترک ارائه دهیم.

وی با بیان این‌که کارگزاری آگاه از لحاظ آموزش رتبه یک را بین کارگزاری‌ها دارد، افزود: آموزش رسالت ماست و در این رابطه کمر همت بسته‌ایم.

وی با بررسی نرخ بهره و نرخ تورم در کشور، گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که در یک دوره زمانی سه الی پنج ساله تورم عجیی را تجربه کرده و لازمه‌ی پیش افتادن از تورم «سرمایه‌گذاری در یک بازار» است.

وی با بیان این‌که بازار سکه و ارز، بازار مولدی برای سرمایه‌گذاری نیست، گفت: معتقدم طی سه الی چهار ماه گذشته افرادی که در بازار سکه و طلا سرمایه‌گذاری کردند کمتر از پنج درصد جامعه بوده و شاید ۹۵ درصد جامعه ارزش پول‌شان به یک سوم رسید و با کاهش ارزش سرمایه مواجه شدند، چونه رویه درست سرمایه‌گذاری را بلند نبوده‌اند.

این فعال بازار سرمایه با بیان این‌که باتوجه به نرخ تورم باید به بحث «سرمایه‌گذاری» توجه شود، افزود: سرمایه‌گذاری در بورس با دید میان مدت و بلندمدت یکی از بهترین نوع سرمایه‌گذاری‌هاست، اگر فردی درست آموزش‌دیده و با دید میان‌مدت و بلندمدت سرمایه‌گذاری کند، یک سرمایه‌گذاری خوب و بهینه‌ای را انجام داده است.

وی با تأکید بر این‌که بدون آموزش و اطلاعات هرگز وارد وارد بورس نشوید، چون بازار بورس، بازار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است، گفت: اگر با دید میان مدت به همراه آموزش درست وارد سرمایه‌گذاری بورس شوید، قطعاً موفق خواهید شد.

موسسه ارزش‌آفرینان مالی بازار سرمایه، نخستین مرکز تخصصی بورس در آذربایجان‌شرقی و شمالغرب کشور است که با اخذ مجوز رسمی از سازمان بورس اوراق بهادار، از حدود پنج ماه گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و آموزش همه دوره‌های تخصصی، نحوه سرمایه‌گذاری و تحلیل‌های تکنیکی و بنیادی در بورس در این موسسه زیر نظر سازمان بورس و فنی حرفه‌ای ارئه می‌شود و پس از برگزاری دوره‌های آموزشی مرکز برای افراد، گواهی شرکت در دوره‌ها ارائه می‌شود. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اقتصاد بورس تورم منطقه آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۷۱۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 

رونق تولید موضوعی است که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه سیاست گذاران کلان و مسئولان اقتصادی کشور قرار گرفته و سال ۱۴۰۳ نیز شعار جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب شده است اما نقش بورس در این زمینه چیست؟

به گزارش ایسنا، کارشناسان اقتصادی بازار سرمایه را یکی از ابزارهای مناسب برای اجرای سیاست رونق تولید عنوان می‌کنند، اما آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید در کشور شود؟ برخی معتقدند که بورس به واسطه بازار ثانویه امکان جذب نقدینگی جدیدی ندارد و بنابراین نمیتواند به شرکت ها کمک کند و  آنچه در بورس اتفاق می افتد، نوسانات متعدد است.

برزو حق شناس در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه بازار سرمایه یکی از مولفه‌های اقتصادی هر کشوری است، گفت: در  واقع رونق تولید نیز یکی از سیاست‌های کلان کشور در حوزه اقتصاد  محسوب می‌شود که بورس جزئی از آن و یکی از ابزارهای اجرای این سیاست کلان محسوب می‌شود. 
وی با اشاره به اینکه بورس نمی‌تواند به تنهایی باعث رونق تولید شود، یادآور شد: اگر سیاست های دیگر کشور در کنار بورس به کمک رونق تولید بیاید در آن زمان است که رونق تولید شکل می گیرد. 
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تفاوت بازارهای اولیه و ثانویه پرداخت و ادامه داد: اینکه بورس بازار ثانویه است تعریف درستی است،  اما اگر به درستی مدیریت نشود باعث اختلال در بازار اولیه می شود.
به گفته حق شناس، بازار اولیه به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تامین مالی شوند و بتوانند عرضه اولیه خود را برای سرمایه گذاران به نمایش بگذارند، اما در کنار بازار اولیه اگر بازار ثانویه یعنی بورس فعالیت بانشاطی نداشته باشد نمی توان انتظار داشت که بازار اولیه هم رونق پیدا کرده و با استقبال سرمایه گذاران رو به رو شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • شاخص کل بورس به روند صعودی باز خواهد گشت؟ + فیلم
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • شورای تامین مالی برای تحقق جهش تولید تشکیل شد
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • معادله تورمی بازدهی سهام
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است