Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - مثبت اندیش هستم و معتقدم اصحاب علوم اجتماعی در هر شرایطی باید نقش سازنده خود را در جامعه داشته باشند. محقق باید ضمن نقد کردن، سهم خود را در توسعه کشور ایفا کند.

این جمله بخشی از اظهارات محمد جلال عباسی شوازی، جمعیت شناس به عنوان یکی از اصحاب علوم اجتماعی شرکت کننده در جلسه دیدار اخیر با حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا به این سوال پاسخ داد که جمعیت‌شناسی چگونه می‌تواند به توسعه ایران کمک کند.

این استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران در خصوص اهمیت حضور یک جمعیت شناس در این دیدار گفت: جمعیت یکی از موضوعات استراتژیک است که می تواند از یک طرف بستر توسعه کشور را فراهم کند، و از دیگر سو در صورتی که از پتانسیل‌های جمعیتی استفاده نشود، می تواند ریشه بسیاری از مسائل اقتصادی و اجتماعی قلمداد شود. بدون اغراق، شاید بتوان گفت که ریشه خیلی از مسائل و دغدغه های جامعه امروز ایران شرایط و وضعیت جمعیت در کشور باشد.، که به اختصار به آنها اشاره می شود.

وی ادامه داد: کشور ایران به واسطه تحولاتی که در دهه های قبل صورت گرفته، در حال حاضر در مرحله گذار به میانسالی است. حدود یک سوم جمعیت در سنین 15 الی 29 سال قرار دارند، و مهمتر از آن، اکثریت این جمعیت تحصیلکرده هستند. این گذار به متابولیسم جمعیتی تعبیر شده است که طی آن یک نسل جوان و تحصیلکرده دانشگاهی، جایگزین یک نسل بی سواد خیلی جوان گذشته شده است. این افراد موتور محرکه تحولات اجتماعی و اقتصادی هستند. فرصت‌هائی که این ساختار سنی برای کشور ایجاد کرده در طول تاریخ تحولات جمعیتی بی نظیر است.

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران یادآور شد: با سیاستگذاری و برنامه ریزی متمرکز بر جوانان اولا، زمینه برای سرمایه گذاری و رشد اقتصادی ایجاد می‌گردد؛ ثانیا، بسیاری از اهداف سیاست های کلی جمعیت از جمله تشکیل خانواده و فرزندآوری محقق می شود؛ ثالثا، در آینده سالخوردگی جمعیت با مشکلات کمتری مواجه خواهد بود و اصطلاحا دومین سود جمعیتی حاصل و در نهایت خیلی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی که دغدغه امروز ماست حل می شود .
وی در توضیح جمله خود افزود: این فرصت استثنائی پنجره جمعیتی گذراست. در صورتی که از آن استفاده نشود، نه تنها سود جمعیتی و اقتصادی حاصل نمی شود، بلکه به اتلاف سرمایه منجر می شود و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بدنبال خواهد داشت.

این استاد دانشگاه گفت: بیکاری بالای جوانان علاوه بر اینکه نوعی اتلاف سرمایه انسانی است، ریشه خیلی از مسائل اجتماعی کشور محسوب می شود. جمعیت جوان تحصیلکرده آرزوی دستیابی به اشتغال، تشکیل خانواده، تامین مسکن، ادامه تحصیل، فرزندآوری، سرمایه گذاری و غیره را دارد و اگر این آرزوها و آمالش محقق نشود، احساس ناامیدی و یاس خواهد داشت. احساس ناامنی جوان امروز بیشتر ناشی از این شرایط خاص جمعیتی است.

« بیکاری موجود حاصل افزایش عرضه نیروی کار، و نیز انباشت سیاست های غلط و یا ناشی از بی‌سیاستی‌های ناآگاهانه گذشته و حال است که آثار آنها تا دهه‌ها در ساختار جمعیتی و اقتصادی کشور باقی خواهد ماند. البته، بنده علیرغم مشکلات موجود، در مجموع از افراد خوشبین هستم و مطمئنم اگر عزم جدی برای حل مشکلات وجود داشته باشد و برنامه‌های درستی اجرا شوند، هنوز امکان استفاده از این فرصت‌ها هست، ولی باید توجه داشت که این شرایط استثنائی به زودی در گذرند و غیر قابل بازگشت! جمعیت علیرغم مشکلاتی که وجود دارد، بحرانی نیست، ولی نمی توان مسائل آنرا جدی نگرفت»
وی گفت: یکی از مهمترین چالش‌های سیاستی در حوزه جمعیت، تک بعدی و خطی نگریستن موضوع جمعیت، بدون توجه به ابعاد پیچیده جمعیتی است. متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد محدودی غیر کارشناس که با مفاهیم اولیه تخصصی جمعیتی آشنا نیستند مسائل جمعیتی را یک طرفه و بدون توجه به نظرات متخصصین تحلیل می‌کنند.
در نتیجه بسیاری از واقعیت های جمعیت‌شناختی کشور به غلط تعبیر و تفسیر می شوند، یا با ارائه دیدگاه‌های غیر واقعی و یا با ارائه آمارهای اغراق آمیز در مورد جمعیت راهکارهای غیر تخصصی ارائه می شوند. این راهکارها نه تنها بعضا غیر قابل اجرا هستند، بلکه حتی اگر اجرا شوند مشخص نیست که نتیجه مطلوب حاصل شود.
این عضو شورای اتحادیه بین المللی مطالعات جمعیتی در پاسخ به این سوال که جمعیت‌شناسان چه کمکی برای قرار گیری در مسیر توسعه می‌توانند داشته باشند، گفت: سازمان برنامه باید همانند گذشته دفتر جمعیت را مجددا احیاء کند، و زمینه برنامه ریزی دراز مدت، هماهنگ و پایدار جمعیت در کشور را فراهم نماید.

«به همین ترتیب امور استراتژیک جمعیتی باید به صورت تخصصی اداره شود، گفتمان تخصصی در زمینه جمعیت حاکم شود، و از سیاسی شدن مسائل جمعیتی پرهیز گردد، و در نهایت ، استفاده از فرصت پنجره جمعیتی و تبدیل آن به سود اقتصادی از طریق گسترش فرصت‌های شغلی، بهبود کیفیت آموزش نیروی انسانی، و نیز فراهم کردن فرصت‌های شغلی برای زنان بایستی در اولویت قرار گیرد.»


**ب.ل**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي جمعيت شناسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۷۲۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت ۱۵ همتی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای حل مسائل

مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری معاونت علمی از ظرفیت ۱۵ هزار میلیارد تومانی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای کمک به حل مسائل اساسی کشور در سال جاری خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدجواد صدری مهر؛ مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در گردهمایی مدیران مراکز نوآوری در محل کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدبوم (امیدینو)، "مراکز نوآوری" را مراکزی مسئله‌محور خواند و اظهار کرد: در مراکز نوآوری، مسائل اساسی کشور تعریف می‌شود و به سمت حل مسئله حرکت می‌کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه در اکوسیستم نیازمند یک ارتباط منطقی هستیم؛ افزود: شبکه‌سازی و هم‌افزایی میان مراکز نوآوری و تقسیم صحیح و اصولی مسائل اساسی کشور میان آنها و اشتراک‌گذاری با یکدیگر یک ضرورت تلقی می‌شود که عدم شناخت این ضرورت در کشور احساس می‌شد.

مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با اشاره به ضرورت توسعه مراکز نوآوری در استان‌ها گفت: استان‌ها نیز باید بر اساس ظرفیت‌ها خود اقدام به ایجاد مراکز نوآوری کنند. مثلاً استان‌هایی مانند کرمان و یزد که مسائل معدنی زیادی دارند، باید دارای مراکز نوآوری معدنی باشند تا بتوانند به سؤالات صنایع معدنی استان خود پاسخگو باشند.

اولین کارخانه نوآوری طرح‌های پیشران صنعت برق راه‌اندازی می‌شود

به گفته وی، با توجه به اینکه امسال ظرفیت تخصیص اعتبار مالیاتی به تحقیق و پژوهش برای حل مسائل اساسی کشور داریم، مراکز نوآوری کشور با شبکه‌سازی نقش جدی‌تری را بازی خواهند کرد.

 وی همچنین از ظرفیت 15 همتی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه جهت حل مسائل اساسی کشور برای سال جاری خبر داد.

صدری مهر ادامه داد: طی دو روز برگزاری این گردهمایی که روز دوم آن فردا در محل معاونت علمی ریاست‌جمهوری خواهد بود، مسائل ایجاد این مراکز را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا به مدل مناسب این مراکز در کشور برسیم.

وی ابراز امیدواری کرد که طی این گردهمایی، هسته اولیه ‌شبکه مراکز نوآوری شکل بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشگاه آزاد با ارائه راهکارهای تحول‌آفرین به حل مسائل استان کمک کند
  • دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه
  • توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری برای دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری میان ایران و پاکستان
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم
  • پاکستان، شریک استراتژیک/ فرصت ۱۰ میلیارد دلاری برای ایران
  • ظرفیت ۱۵ همتی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای حل مسائل
  • تأکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • تاکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • دستیابی به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی در شرایط تحریمی با تکیه بر تحولات بخش نفت و گاز
  • دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی در شرایط تحریمی با تکیه بر تحولات بخش نفت و گاز