Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدحسین برخوردار عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران با اشاره به اینکه بالاخره تحریم‌ها در مراودات بین‌المللی کشور اثرگذار خواهد بود اظهار داشت: بودجه‌های جاری ما بر اساس نفت بسته می‌شود و هرچند در سال‌های اخیر بر روی بحث مالیات تمرکز شده است اما نفت هم جای خودش را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برخوردار با اشاره به اینکه ایران سالیان درازی تحت تحریم‌های آمریکا یا مسائلی ازاین‌دست بوده‌ است اظهار داشت: تحریم‌های گذشته موجب شده کشور در برخی از موضوعات توانمند شود و نسبت به سابق نیازهای خود را برطرف کند، اما هنوز در بعضی از بخش‌ها کمبودهایی وجود داریم و این کمبودها در دوران گذشته به نحو احسن برطرف نشده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش صنعتی و کشاورزی هنوز کشور نتوانسته خود را به سطح تکنولوژی روز برساند گفت: دلیل این موضوع این است که متأسفانه برخی از مسئولین فقط مونتاژکاری را یاد گرفته‌اند و به همین دلیل است که بخش صنعت و کشاورزی کشور از تکنولوژی روز کمتر برخوردار شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی با تأکید بر اینکه می‌توان به‌جای صادرات مواد خام مورد تحریم با تولید محصولاتی باارزش افزوده منافع بیشتری برای کشور ایجاد کرد و تحریم‌ها را هم دور زد خاطرنشان کرد: زمانی این مسئله اتفاق می‌افتد که خودمان طراحی محصول را انجام داده از خام فروشی دست‌برداریم و همچنین به سمت صنایع دیگری برویم که این مقدار وابستگی به نفت نداشته باشد.

وی بابیان اینکه لازم است در برخی از صنایع همان‌طور که جزء شعارهای اولیه انقلاب هم بود خودکفا شویم اظهار کرد: البته من نمی‌گویم باید در همه صنایع خودکفا شویم، چون این حرف بیهوده‌ای است. ولی بعضی از صنایع مانند لوازم‌خانگی و خودرو که می‌تواند در افزایش GDP و رشد اقتصادی کشور تأثیر بگذارد را باید با طراحی خود تولید کنیم.

برخوردار با تأکید بر اینکه متأسفانه در هر دو بخش وابستگی لوازم‌خانگی و خودروی شدیدی داریم اظهار کرد: دلیل این موضوع این است که مسئولین وزارت صنایع در این سال‌ها فقط علاقه‌مند بودند نوار خط مونتاژ را در کشور پاره کنند، خط مونتاژهایی که متأسفانه بیش از 2 تا 3 سال در کشور دوام ندارند.

وی با تأکید بر لزوم سهمیه‌بندی انرژی در شرایط فعلی کشور اظهار کرد: مسئولین اکنون باید سهمیه‌بندی انرژی را موردتوجه قرار دهند و به‌جای اینکه پول آن را به بودجه‌های جاری بیاورند در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند؛ حتی می‌توانند بعضی از متخصصین خارجی صنایع را که در اروپا بازنشسته‌ هستند در بخش خودرو، لوازم‌خانگی، نساجی و غیره استخدام کند و از این طریق از تهدید تحریم فرصت ایجاد کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی در ادامه با انتقاد از رفتار گروه‌های سیاسی در زمان تحریم‌ها گفت: معمولاً در ایران دودسته سیاسی هستند که در دوران تحریم مشکلات را طرف گردن آن‌طرف می‌اندازد و آن‌طرف گردن این‌طرف و در این میان کارهای اصلی مملکت انجام نمی‌شود، درحالی‌که باید صرفاً در راستای منافع ملی و بر اساس فرمایشات رهبری دست‌به‌دست هم داده و از فرصت‌ها استفاده کنیم.

برخوردار با اشاره به اینکه مسلماً تفاوت ارزی که دولت در اختیار کارخانه‌ها می‌گذارد با ارز آزاد برای ورود کالای قاچاق آن‌قدر زیاد باشد که جذابیت تولید داخل را نشان بگیرد، خاطرنشان کرد: در این شرایط حتماً نیاز به افرادی در وزارت صمت داریم که با تأکید بر موضوع تحقیق و توسعه توسط متخصصین داخلی و حتی خارجی صنایع، طی یک کار جهادی ظرف یک یا دو سال کارهای خوبی برای حل مشکلات کشور انجام دهند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: تحریم های آمریکا خام فروشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۷۳۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد

وزارت خارجه سوریه گزارش مضحک این کشور درباره حقوق بشر که اخیرا صادر شد را محکوم و تاکید کرد که آمریکا صلاحیت اظهار نظر در این زمینه را ندارد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به گزارش مضحکی که اخیراً وزارت خارجه آمریکا درباره حقوق بشر صادر کرده بود اعلام کرد که ایالات متحده با کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر صلاحیت حرف زدن درباره حقوق بشر و یا متهم کردن کشورها در این زمینه را ندارد و باید به نقض قوانین بین‌المللی پایان داده و مداخلات خود در امور سایر کشورها را متوقف کند.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه به این منظور آمده است که وزارت خارجه آمریکا اخیراً گزارشی را منتشر کرد که مملو از اطلاعات گمراه کننده درباره حقوق بشر بود . در چهارچوب تلاشی از سوی دولت‌های متوالی آمریکا جهت معرفی خود به عنوان حافظ حقوق بشر در سراسر جهان و سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشور در نقض حقوق بشر قرار داشت که آخرین مورد آن کمپین‌های سرکوب خشونت آمیز علیه دانشجویان و اساتید دانشگاه‌هاست، در حالی که این دانشگاهیان خواستار پایان دادن به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه هستند.

این وزارتخانه تاکید کرد که آمریکا با کارنامه سیاه خود در زمینه حقوق بشر صلاحیت این را ندارد که دیگر کشورها را متهم کند و یا به آنها درس بدهد؛ زیرا تاریخ ایالات متحده پر از وحشتناک‌ترین اشکال نقض حقوق بشر است که از نابودی مردمان بومی در قاره آمریکا شروع شد و سپس به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ممنوعه در هیروشیما و ناکازاکی و کشتار بسیاری از ملت‌ها و غارت ثروت‌های آنها رسید.

وزارت خارجه سوریه تصریح کرد که مردم سوریه در نتیجه سیاست‌های متجاوزانه دولت‌های متوالی آمریکا از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی، تجاوز به خاک سوریه، حضور غیرقانونی نیروهای اشغالگر آمریکایی در بخش‌هایی از خاک سوریه و غارت ثروت‌های ملی این کشور آسیب زیادی دیده‌اند و هنوز هم از آنها رنج می‌برند. علاوه بر آن آمریکا با تحمیل محاصره ناعادلانه یکجانبه درحال مجازات جمعی مردم سوریه و دیگر ملت‌های مورد هدف است که نقض آشکار حقوق بشر از جمله حق زندگی محسوب می‌شود.

این وزارتخانه تاکید کرد که آمریکا باید از سیاست‌های مخرب خود عقب نشینی کرده و به نقض قوانین بین‌المللی و استفاده از استانداردهای دوگانه و سیاسی کردن مسائل حقوق بشری پایان داده و از مداخله در امور سایر کشورها و بی‌ثبات کردن آنها دست بردارد.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • ۱۸۳ روستای خدابنده با جمعیت بالای ۲۰ خانوار از نعمت برق برخوردار است
  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • اجرای طرح هر کلاس یک قفسه کتاب
  • ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در ساوه کشف شد 
  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • سهام استارباکس ۳۱ درصد ضرر کرد
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است