Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@16:24:45 GMT

تن ‌مجروح‌ بیستون ‌پس ‌از‌«صخره نوردی»

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۷۶۹۹۲

تن ‌مجروح‌ بیستون ‌پس ‌از‌«صخره نوردی»

در این یادداشت آمده است: سنگنوردان و صخره‌ نوردان ایرانی و چند کشور دیگر که تعدادشان ‌120 نفر است، پنج روز بر دیواره کوه بیستون به رقابت پرداختند؛ خبر خوبی است. یکصد ورزشکاراز ایران و 20 تن دیگر از ‌چند کشور به بیستون می‌آیند به معرفی کشور و منطقه می‌پردازند و تجربه گرانسنگی را با خود به ارمغان می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ویدئو بسیار زیبایی در معرفی جشنواره در فضای مجازی منتشر می‌شود. اما چرا مسئولان به تغییر مکان جشنواره نمی‌ پردازند معلوم نیست! دلایل آنها هرچه باشد فرهنگ پیوست شده به آن منطقه اجازه توجیه برای خسارت‌ زدن به این کوه را نمی‌دهد.
صخره ‌نوردان با نشاط و مسحور از زیبایی آن دلارام تاریخ رفتند؛ اما برای کوه بیستون، مظهر عظمت فرهنگی این سامان چه برجای ماند؟ چند میخ صخره‌ نوردی با زنگاری ماندگار و تخریب این کوهستان جهانی. این خبر در عین زیبایی شکوهمند خود، دلهره‌ای را در قلب دوستداران میراث فرهنگی به ‌وجود می‌آورد.
این مکان‌ با نام بلند بیستون که باید برای نگاهبانی از آن قله سترگ چند هزار ساله‌اش همه نیروی خود را به ‌کار بگیریم تا از عظمت و بلندای زیبایش دفاع کنیم فقط یک مکان برای صخره‌ نوردی نیست.
غرور ملی و پشتوانه فرهنگی عظیم‌ ترین منطقه تاریخی جهان را در پیشگاه خود به رخ ما می‌کِشد. این قلم از چند سال پیش با انتشار عکس‌ها و میزان خسارت غیرقابل بازگشت آن در حضور صخره‌ نوردان در منطقه جهانی بیستون، سعی کرد تا از میراث نیاکانش دفاع کند.
با انتشار مطالب و یادداشی با عنوان «صورت شیرین را نجات دهید!» و نیز ثبت عکس‌هایی که نشان می‌داد فرهادتراش و نقش ناتمام صورت شیرین، قصه فرهاد و خسرو و شیرین دچار خسارت‌های ویرانگری شده است، تا هشداری بدهد اما گویی قصدی برای جلوگیری از این تخریب‌های مستمر نیست.
چند ماه پیش‌ در منزل استاد ایرج هندسی جلسه‌ای دیداری تشکیل شد که مدیرکل میراث فرهنگی استان و معاونان ایشان و مدیر روزنامه نقدحال حضور داشتند، خبر جشنواره و این نکته را به جناب بالایی عرض کردم. ایشان گفتند قرار است دیگر در آن منطقه صخره‌ نوردی انجام نشود. حالا که چند روز از پایان این جشنواره می‌گذرد از مسئولان استان که باید نخستین نگاهبانان این حوزه تاریخی و جهانی باشند می ‌پرسم. عکس‌های منتشره همان حوالی مناطق هشدار داده شده را نشان می‌دهد، آیا از تعداد میخ‌های به ‌جا مانده بر تن مجروح و بی ‌بدیل کوه بیستون اطلاع دارند؟ خسارت‌های مورد نظر این قلم را ارزیابی کرده‌اند؟ چرا حریم و خط قرمزی برای نزدیک‌ شدن اشخاص و گروه‌های ورزشی با نصب تابلو و موانع لازم مشخص نمی‌شود. چگونه فراتاش (فرهاد تراش) به سهولت در قدمگاه هر کسی از گردشگران و افراد محلی یا ورزشکاران قرار دارد؛ می‌توانند تا بالای آن بروند و به تصویر شاهکار نیمه ‌تمام «شیرین» دسترسی داشته باشند؟ اگر این آثار گرانسنگ در اختیار هر کشور دیگری بود با آن چه رفتاری داشتند؟ مدیر ارشد استان دستور دهد موضوع حریم نزدیک شدن به این آثار را بررسی‌ و مدیریت لازم برای حفظ آثار مذکور بر قرار شود. فقط همین!
8066
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی جهان زیبایی فضای مجازی قلب کوهستان راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۷۶۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحن شورای شهر اصفهان به صحنه‌ تقدیر و تجلیل از معلمان و قهرمان ورزشی تبدیل شد

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اعضای شورای ششم اصفهان در صدوسی‌ویکمین جلسه علنی این شورا  از شماری معلمان پیشکسوت و فداکار و قهرمان سنگ‌نوردی جهان تجلیل کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صالحی امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ در گفت‌وگوی خبری صدوسی‌ویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: با توجه به مناسبت‌های دهه ابتدایی و نیمه اول اردیبهشت سال جاری، امروز در خدمت تعدادی از معلمان بودیم و به‌مناسبت روز گرامی‌داشت مقام معلم و استاد از تعدادی معلمان پیشکسوت مدارس شهر و تعدادی معلمان فداکار به صورت نمادین تجلیل شد.

وی افزود: در ادامه تقدیری از قهرمان ارزنده ملی و بین‌المللی، پسر تاریخ ساز سنگ‌نوردی جهان محمدرضا صفدریان، از همکاران خوب تلاشگر در مجموعه سازمان آتش نشانی را داشتیم، ایشان بیش از ۲۴ مدال جهانی و آسیایی در رشته یخ‌نوردی دارند که تازه‌ترین آن مدال طلا مسابقات جهانی کانادا است و البته مدال نقره جام جهانی ۲۰۲۴ را نیز به دست آورده بودند که از زحمات این ورزشکار و همکار ارزشمند تقدیر شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در ادامه ۲ لایحه در کنار نطق‌ها و تذکرات داشتیم، نخست برگزاری مجمع شرکت اتوبوسرانی اصفهان به‌منظور تغییر یکی از اعضای هیئت مدیره بود که با ارائه گزارش و توضیحات همکاران در مجمع به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در جلسه امروز لایحه مساعدت به یکی از مجموعه‌های مردم نهاد فعال در حوزه جانبازان به ویژه جانبازان قطع نخاع مطرح شد که لایحه مساعدت فرهنگی به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان رسید.

کد خبر 750779

دیگر خبرها

  • میزان تولید برق نیروگاه بیستون از مرز ۲۱۴ میلیون کیلو وات ساعت گذشت
  • تولید برق نیروگاه بیستون از مرز ۲۱۴ میلیون کیلووات ساعت گذشت  
  • قهرمان یخ نوردی جهان در شورای شهر اصفهان تجلیل شد
  • صحن شورای شهر اصفهان به صحنه‌ تقدیر و تجلیل از معلمان و قهرمان ورزشی تبدیل شد
  • شهادت ۲ لبنانی در حملات رژیم صهیونیستی
  • دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در منطقه رواسان تبریز
  • برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار
  • ۸۰۰۰ سال پیش، انسان‌ها به اعماق غار تاریک فرانسوی رفتند؛ اما چگونه؟ (+عکس)
  • (عکس) تصاویری باورنکردنی از خسارت تگرگ در یک شهر
  • آبشار‌های زیبا در بیستون کرمانشاه (فیلم)