Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@08:20:53 GMT

کتاب‌ «موسیقی بر ضرب‌آهنگ فقه و قانون» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۷۸۸۵۴

کتاب‌ «موسیقی بر ضرب‌آهنگ فقه و قانون» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب‌ «موسیقی بر ضرب‌آهنگ فقه  و قانون»، دستاورد پژوهش انجام‌شده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، از سوی انتشارات این پژوهشگاه منتشر شد.

این کتاب ضمن گردآوری آراء فقهی موجود درخصوص موسیقی و ادله‌ مطرح‌شده در احکام امتناعی، به‌دنبال بررسی ساختار حقوقی موسیقی در ایران است. از این‌رو تلاش می‌کند تا ضمن تنقیح مجموعه‏ای از مقررات در حوزه موسیقی، به واکاوی تضمینات نقض حقوق پدیدآورندگان آثار موسیقی نیز بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منصوره فصیح رامندی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و پژوهشگر این اثر، فقدان ساختار فقهی و حقوقی موثق بنا به ضرورت‌های اجتماعی، فرهنگی و حقوقی را از مسائل اساسی در این حوزه بیان می‌کند.

به استناد این کتاب، جایگاه هنر موسیقی در «فقه» همچنان مغفول مانده به نوعی که در وجه غالب آرای فقهی در این موضوع، همچنان با تأکید بر خصوصیت غنا، شاهد تکرار دیدگاه‌های امتناعی متقدمین هستیم در حالی که شرایط زمان و مکان و عرف، به‌عنوان ارکان اصلی استنباط احکام فقهی و مصلحت اجتماعی، ضرورت تغییر در این رویکرد را ایجاب نموده است. از جنبه حقوقی نیز، طی سالیان گذشته هنر موسیقی از جامعیت لازم و کافی برخوردار نبوده است.

«مبانی نظری هنر موسیقی»، «حاکمیت فقه در تعیین حکم شرعی موسیقی» و «حدود حاکمیت قانون بر حوزه موسیقی» عناوین سه فصل این کتاب است.

کد خبر 4449853 سارا فرجی

منبع: مهر

کلیدواژه: اصول فقه پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات موسیقی ایرانی اربعین 97 اربعین حسینی معرفی کتاب فلسفه قرآن نشست هم اندیشی عاشورا امام حسین ع قرآن کریم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی علوم انسانی فعالیت های قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۷۸۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «چشم ها تنها برای دیدن نیستند» نوشته مصطفی عظیمی‌فر به تازگی توسط انتشارات سیب کال در اهواز منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این‌کتاب روایت یک روز از زندگی نویسنده‌ای را بیان می‌کند که پرسش‌گرانه محیط و جامعه اطراف خود را بررسی کرده و از میان لایه‌های سطحی و موضوعات روزمره زندگی به مفاهیمی عمیق دست می‌یابد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

همان‌گونه که در ابتدا گفتم بیدارشدن و سلام دادنم به روز جدید آن هم با آرامش و مهربانی، ارتباطی با مرفه بودن یا بی درد بودنم ندارد.

شما اگر انسانی را می‌بینید که در آرامش روزگار می‌گذارند دلیل بر این نیست که رنجی نداشته باشد. نه آدم‌ها همیشه رنج دارند؛ اما گاهی رنج های موجود قابل تحمل تر از دردهای گذشته هستند و این دلیل آرام بودن است.

اصلاً ما چاره ای جز داشتن آرامش نداریم یعنی حتی شخصی که در اوج رنج ها قرار دارد، باید همواره آرامشش را حفظ کند.

شاید بگویید این یک شعار توخالی است. ولی از شما می‌پرسم؛ چگونه می توان از چنگال رنجی سخت، بدون حفظ آرامش و تلاش برای ارتقای آن آرامش رهایی یافت؟

این‌کتاب در ۱۰۶ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه عرضه شده است.

کد خبر 6093897 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • خواننده تیتراژ «رستگاری» کنسرت می‌دهد/ انتشار چند تک آهنگ عاشقانه
  • پشت‌پرده محبوبیت تیلور سوئیفت چیست؟
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • نماهنگ «نحن المنتقمون» منتشر شد/ یک موسیقی برای نمایش اقتدار