سید کرامت الله ملک حسینی(ره)؛ شخصیتی تکرار نشدنی در کهگیلویه و بویراحمد/مبارزی که موجب اتصال عشایر جنوب به بدنه انقلاب شد+تصاویر
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۸۱۶۷۲
ایت الله سید کرامت الله ملک حسینی(ره) شخصیتی تکرار نشدنی در کهگیلویه و بویراحمد است، شخصیتی که همه عمرش را برای کمک به مردم محروم این استان گذاشت.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس،ایت الله سید کرامت الله ملک حسینی(ره) شخصیتی تکرار نشدنی در کهگیلویه و بویراحمد است دردانه ای که همه عمرش را برای کمک به مردم محروم این استان گذاشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نسب وی مشهور به سادات شاه قاسمی بهوسیله عبدالله یا عبیدالله اعرج به حسین اصغر فرزند امام همام زین العابدین(ع) میرسد.
محل تولد مرحوم آیتالله ملکحسینی روستای گوشه شاه قاسم است که بقعه مبارک امامزاده قاسم(ع) در آن قرار دارد، وی در سن ۴ یا ۵ سالگی به سبب لشکرکشی رضاخان به فرماندهی امیر لشکر شیبانی برای سرکوب عشایر بویراحمد و تسلط بر منطقه، به تصمیم پدرشان با خانواده به روستایی در منطقه چرکس عزیمت کردند تا از صدمات جنگ و قوای رضاخان در امان باشند و حدود دو سال در روستای چرکس اقامت داشتند، طی دو سال اقامت در چرکس در مکاتب ملا باقر و ملا کربلایی جواد، نصاب صبیان و کتب حافظ و گلستان سعدی را فرا گرفت.
امیر لشکر شیبانی پس از شکست از عشایر بویراحمد توسط رضاخان به فرانسه تبعید شد و سال بعد با خیانت برخی اهالی منطقه نیروی دولتی بر منطقه مسلط شد و اهالی را مجبور به سکونت در تل خسرو کرد که والد ماجد معظم له نیز مثل دیگر اهالی در تل خسرو ساکن شد و تل خسرو مقر حکومت نظامی کهگیلویه و بهبهان شد.
تقوا و دینداری خانوادگی اجداد معظمله در منطقه با احترام و اعتقاد مردم همراه بوده و نقش مهمی در تبلیغ و گسترش دین و اعتقادات صحیح در منطقه داشت و باور مردم به این خاندان باعث کینهتوزی و حسادت برخی خوانین و قدرتمندان میشد.
آیتالله ملکحسینی پس از استقرار در تل خسرو در دبستان ۵ کلاسه تازه تأسیس مشغول تحصیل شد و پس از اتمام کلاس پنجم در سال ۱۳۱۵ برای ادامه تحصیل به شیراز رفت و پس از موفقیت در امتحان نهایی با رتبه شاگرد ممتاز وارد کلاس اول متوسطه شد.
در سال ۱۳۱۹ بهدلیل عشق و علاقه، علوم دینی را نزد پدر بزرگوارشان و برخی را خدمت عموی گرامیشان که در ادبیات عرب توانمند و خبره بودند، فرا گرفت.
یک سال بعد در سال ۱۳۲۰ وارد مدرسه علمیه منصوریه شد که پدر و عمو و جد بزرگوار وی نیز در این مدرسه علوم دینی را فرا گرفته بودند.
وی از سال ۱۳۲۵ به قم عزیمت کرد و حدود ۱۶ سال را در محضر استوانههای فقاهت و اساتید مبارز از جمله آیتالله العظمی بروجردی، مرحوم آیتالله آقا سید محمد تقی خوانساری، مرحوم آیتالله حجت کوهکمری و مرحوم آیتالله سید دامادیزدی گذراند و حدود ۹ سال در حوزه تدریس حضرت امام خمینی(ره) از مسجد محمدیه تا مسجد سلماسی، مشغول به تحصیل شد و تقریرات درس امام را به رشته تحریر درآورد که بدین جهت مورد عنایت و توجه خاص حضرت امام(ره) قرار گرفت.
در سال ۱۳۴۰ به درجه اجتهاد نائل و در اواخر عمر با برکت آیتالله العظمی بروجردی به صلاحدید وی به شیراز عزیمت کرد و در مدرسه خان (امام قلی خان) به تدریس علوم دینی پرداخت برای تحلیلگران تاریخ انقلاب این نکته حقیقتی انکارناپذیر است که حضور غیرتمندانه او موجب اتصال عشایر جنوب به بدنه انقلاب و یکی از عوامل ناکامی رژیم ستم شاهی بود.
به لحاظ سوابق مبارزاتی و علمی و اعتماد کامل حضرت امام به وی حدود ۲۰ روز قبل از پیروزی انقلاب حضرت امام از پاریس طی نامه ای وی را مامور حفظ امنیت منطقه و گرفتن بهانه از اشخاص ماجراجو کرد.
حدود شش ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام طی حکمی وی را موظف به تشکیل دادگاه و اجرای حکم شرع و ایجاد آرامش و امنیت به هرنحو که صلاح بداند و جلوگیری از اختلاف و تفرقه و ارشاد مردم و خنثی نمودن توطئه های دشمنان اسلام کرد.
آیت الله ملک حسینی از آن هنگام تا سال 91 به عنوان نماینده امام و سپس نماینده مقام معظم رهبری در استان و نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری بود و با حضور و همراهی مردم در صحنه های انقلاب با تأسیس حوزه های علمیه و پیگیری مشکلات و انعکاس به مسئولان و تلاش در حفظ وحدت و امنیت و رفع معارضات و اختلافات محلی و تأکید بر حفظ ارزشها و شعائر اسلامی و پیگیری و تلاش در حریم امکان برای رفع تبعیض و محرومیت و تغییر چهره استان در جهت توسعه، گامهای استواری برداشته است.
آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی صبح روز دوازدهم آبان ماه سال ۱۳۹۱ در اثر عارضه بیماری در بیمارستان نمازی شیراز دار فانی را وداع گفت و بر دستان مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تشییع شد و در کنار جد خود یعنی امامزاده قاسم (ع) یاسوج به خاک سپرده شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی رحلت وی را به مردم استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد تسلیت گفتند.
در بخشی از این پیام می خوانیم: «در طول ده ها سال آشنایی و ارتباط با این عالم بزرگوار، همواره مجاهدت در راه حق و اهتمام بر خدمت به مردم و تلاش برای تعلیم و تربیت متعلمان و جویندگان، همراه با صدق و صفای کم نظیر را از خصوصیات بارز این روحانی بزرگوار شناخته ام و این گونه خصال نیکو و برجسته، در میزان الهی از برترین حسنات است».
برای شناخت بیشتر این عالم بزرگ کتاب دُرَِّ دانه در 500 صفحه روزشمار زندگی نماینده سابق ولی فقیه در استان از سال 1342 اعم از مبارزات سیاسی و فعالیت های دینی قبل و بعد از انقلاب و خدمات ایشان شرح داده شده است علاقه مندان می توانند با خرید این کتاب این عالم بزرگ را بیشتر بشناسند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۸۱۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ارتش باعث عزت دین و امنیت مردم است
به گزارش حوزه استانهای خبرگزاری تقریب،آیتالله سید محمد سعیدی در دیدار نعمت محسنی زرین ارشد نظامی ارتش در استان قم که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، اظهار کرد: کلمات اهلبیت (ع) و در ذیل آن کلام امامین انقلاب حکم نماد را دارند که راه و هدف را معرفی میکنند و هرچه تکرار شود تکراری نمیشوند.
وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند ارتش و نیروهای مسلح قلعههایی برای امنیت مردم هستند، گفت: ویژگی دوم ارتش در کلام امیرالمؤمنین (ع) این است که باعث زینت حاکمان است؛ ارتش در زمان طاغوت عزت دین نبود؛ ولی در جمهوری اسلامی باعث عزت دین و امنیت مردم است.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ارتش اگر مردمی نباشد قوام نمیگیرد، افزود: نظر امام نسبت به ارتش قبل و بعد از انقلاب متفاوت بود، امام چون رژیم شاه را فاسد میدانست از ارتش میخواست که ضمن حفظ عزت، احترام و شرف ارتش از شاه فاصله بگیرند؛ ولی بعد از اینکه ارتش به انقلاب پیوست امام بهشدت از ارتش حمایت کرد.
وی با بیان اینکه امام بعد از انقلاب اعلام کردند که ارتش، ارتش اسلام است و دست کودتاگران و توطئهگران را از ارتش قطع کردند، گفت: امام حتی در زمان مبارزه خود هم برخورد با ارتش را به مردم توصیه نکردند و این بهخاطر فهم دینی امام بود و در ادامه به مردم توصیه کردند که قدر این ارتش را بدانید.
آیتالله سعیدی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران ارتش احترام دارد، افزود: قوام ارتش به یکپارچگی و استقلالش است و باید در برابر دشمن خارجی در یک صف بایستند؛ ازاینرو امام فرمودند وارد امور جناحی، حزبی و جریانهای سیاسی نشوید؛ زیرا ارتش باید فقط برای خدا کار کند و استقلال داشته باشد.
وی گفت: ویژگی دیگر ارتش از نگاه امام این است که ارتش در رژیمهای دیگر موجب ارعاب و وحشت مردم است؛ ولی در نظام اسلامی اصلاً اینطور نیست و حتی اگر نسبت به مردم خطایی مرتکب شود مورد بازخواست قرار میگیرد.
امامجمعه قم با بیان اینکه ارتش اسلام آرزو میکند که هیچ اتفاقی نیفتد تا مجبور به دخالت شود صلح اولویت اولش است، افزود: ارتش اسلام صلحطلب؛ اما جنگ بلد است و اینطور نیست که بهخاطر صلحطلبی دست از رسالت خود و نظامیگری بردارد.
وی گفت: حرکتی که سپاه و ارتش ما انجام دادند مصداق پیام صلحطلبی و جنگ بلدی ارتش اسلام است؛ ولی نیروی نظامی دشمن نه صلحطلب است و نه جنگ بلد و مصداق آن نیز اسلحه کشیدن به روی زنها و بچهها و استفاده از ریز پرنده در پاسخ به حمله موشکی است.
آیتالله سعیدی ابراز کرد: ارتش اسلام ارتش هدایت است و شما ارتشیان برای هدایتگری آمدهاید و علامت آن این است که ارتش اسلام قاری و حافظ قرآن دارد و به دنبال حمله به جایی نیست؛ ولی اگر بنا شد دشمن حرکتی را انجام دهد ارتش میداند چهکار باید کند.
انتهای پیام/