شیعه بودن در نیجریه یعنی تهدید و شکنجه همیشگی
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۸۱۸۱۲
به گزارش خبرگزاری تقریب، به نقل از jeuneafrique، شیخ ابراهیم موسی سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه موسوم به (IMN) که خود نیز جمعی از همکاران و دوستان نزدیکش را در پی حادثه خونبار سرکوب شیعیان نیجریه در چند روز گذشته از دست داده، در گفتگو با یکی از روزنامه های محلی این کشور گفت: در دولت به اصطلاح آزادی طلب محمدو بوهاری شیعه بودن به معنای همیشه تحت تعقیب بودن و مورد شکنجه قرار گرفتن است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در دولت کنونی نیجریه شیعیان بیش از گذشته از آزادی های دینی و مذهبی خود محروم هستند و این بر خلاف قانون اساسی این کشور است که تصریح دارد «هر فرد می تواند بر اساس اعتقاداتش ایمانش را حفظ کند».
شیخ ابراهیم موسی با اشاره به قتل عام فجیع شیعیان در مراسم روز اربعین نیجریه گفت: هفته گذشته پلیس و عوامل امنیتی نیجریه با همراهی افرادی که با لباس مبدل صورت های خود را پوشیده بودند به شهروندان شیعه که برای گرامیداشت اربعین سالار شهیدان در میدان اصلی شهر ابوجا پایتخت این کشور اجتماع کرده و خواستار آزادی رهبر خود شیخ ابراهیم زکزاکی بودند، یورش بردند.
در پی این یورش بیش از 50 نفر از شیعیان معترض به وحشیانه ترین نحو ممکن به شهادت رسیده و عده ی زیادی نیز مجروح شدند، همچنین عده ای از معترضان نیز در جریان این حادثه دستگیر شدند که تا کنون اطلاعی از آنها در دسترس نیست.
سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه گفت: جای تاسف دارد که مقامات نظامی و رسانه های وابسته به ارتش نیجریه در آمارها و گزارشات خود تجمع شیعیان جهت گرامی داشتن اربعین حسینی را نوعی نقشه برای بر هم زدن نظم عمومی اعلام کردند که با مداخله نیروهای امنیتی این قائله خاتمه یافته و همچنین رسانه های وابسته به حکومت تعداد کشته شدگان این حادثه را فقط 4 نفر و مجروهان را 15 نفر اعلام کردند.
وی تاکید کرد این اقدام ارتش از قبل برنامه ریزی شده بوده و نیروهای نظامی و همچنین جمعیت های اسلامی تند رو نیجریه و ایضاً سفارت عربستان سعودی در ابوجا به صورت مستقیم در جریان این حادثه خونبار سهیم هستند و ما از جامعه بین الملل به ویژه سازمان صلح جهانی و همچنین کشور های اسلامی اتحادیه آفریقا می خواهیم تا ضمن محکوم کردن این اقدام روابط خود را با رژیم سعودی تا حد امکان کاهش داده و گام هایی جدی در راستای شناسایی، اعلام هویت و مجازات عاملان این تعرض وحشیانه به تظاهر کنندگان اربعین حسینی در ابوجا، بردارند.
لازم به ذکر است که این اقدام ارتش و نیروهای نظامی نیجریه تازگی ندارد و در سال 2015 نیز شیعیان منطقه زاریا در کشور نیجریه که جهت اجرای مراسمات مذهبی خود به خیابان ها آمده بودند مورد سرکوب شدید واقع شدند که در پی این حادثه حدود 300 نفر از شیعیان از جمله یکی از پسران شیخ ابراهیم زکزاکی به شهادت رسید و همچنین خود ایشان نیز به عنوان رهبر شیعیان نیجریه دستگیر شد.
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۸۱۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قهوه یا چای؟ همون همیشگی!
باریستایی در صفحهاش با صاحبان مشاغل مختلف که برای خوردن قهوه به کافه میروند شوخی میکند و بازدیدهای میلیونی میگیرد. پربازدیدترین پست او «انتقام از کارمند بانک» است که ۲۲.۸ میلیون بازدید داشته. گذشته از وجه طنز و سرگرمی محتواهایی که درباره کافه و قهوه خوردن تولید میشود؛ خودِ رواج قهوه و پرطرفدارشدن دوباره این نوشیدنی پدیده قابل بررسی است. نوشیدنیای که در دوران صفویه تا عهد ناصری محبوبِ ایرانیان بود و در قهوهخانهها -که مکانی برای جمعشدن طبقات مختلف مردم بود- سرو میشد.
به گزارش فرهیختگان، ۱۴۸ میلیون دلار، میزان واردات قهوه ایران در سال ۱۴۰۲ است که به گفته گمرک ۷۵ درصد افزایش داشته است. علی زعفری نایبرئیس اتحادیه کافیشاپداران تهران میگوید در ۳ سال اخیر ۱۵۰۰ مجوز برای انواع مختلف قهوهفروشیها در تهران صادر شده. این آمارها از بزرگشدن بازار قهوه در سالهای اخیر خبر میدهد.
رد بزرگ شدن بازار قهوه را میتوان از سبک زندگی شهری هم گرفت. جایی که حالا در بسیاری از خانهها قهوهساز برقی و عصارهگیر به یک وسیله رایچ تبدیل شده، دکههای خیابانی اسپرسو و لته میفروشند، کافههایی که انواع قهوه را باترکیبهای مختلف سرو میکنند. رئیس انجمن قهوه ایران درباره افزایش عرضه و به طبع آن رواج قهوه در ایران میگوید: «در سالهای گذشته تجهیزات مربوط به قهوه در ایران زیاد نبود و قهوههای فرآوریشده اغلب وارداتی بود. وقتی تولید و فرآوری قهوه بومی و در داخل کشور انجام شد، به همان نسبت هم عرضه آن زیاد شد، به طوری که در حال حاضر در خیلی از دکهها اسپرسو هم سرو میشود. قهوه دیگر کالای لوکس نیست، چرا که در قیمتهای مختلف ارائه میشود.»
در حقیقت آنچه دارد اتفاق میافتد بیشترشدن قهوهخورها و عرضهکنندگان قهوه است. از طرفی جوانترها بخشی از فراغتشان را در کافهها میگذراند و افرادی که در طول روز مشغول کار هستند برای سرحال شدن قهوه میخورند. از طرف دیگر واردات قهوه و تجهیزات مربوط به آن با افزایش تقاضا بیشتر شده است. حسام ربیعی، رئیس انجمن قهوه ایران میگوید: «نسل جوان از قهوه استقبال کردند و به نوعی سنت و شاید تعصب نسل گذشته نسبت به چای شکسته شده و دهه هفتاد و هشتادیها بیشتر قهوهخور هستند.»
بیش از یک قرن پیش در ایران هنوز قهوه قجری از سکه نیفتاده بود. تا اواسط دوره ناصری چای گیاهی بود که در چین و هند یافت میشد و در میان اشراف قاجار رواج داشت. از اواسط دوره ناصری تا ۱۲۵۰ شمسی مصرف چای در ایران زیاد شد و جای قهوه را گرفت؛ طوری که «مورتیمر دوراند» انگلیسی در سفرنامهاش مینویسد: «ایرانیان خیلی چای مینوشند و چای را واقعاً خیلی شیرین مصرف میکنند». طرفه آنکه تا دوره سلطنت مظفرالدینشاه چای در ایران کشت نمیشد و چای ایرانیها وارداتی بود.
اولینبار «محمدخان قاجار قوانلو»، کنسول ایران در هند بهخاطر شباهت آبوهوای مزارع چای هند با گیلان تصمیم به کشت چای در ایران گرفت. او در یادداشتی مینویسد: «میروم دنبال چای... انشاءالله کسان دیگری هم در فکر رفع احتیاج سایر کالاها باشند. علیالتحقیق مبلغ ۱۰ کرور تومان [معادل ۵ میلیون تومان؛ هر کرور معادل ۵۰۰ هزار]برای خرید چای هر ساله از ایران خارج میشود. اگر همین مبلغ در مملکت بماند شاید جلوگیری از پریشانی و فقر و فاقه مملکت بکند».
او با آوردن ۳هزار بوته و مقدار زیادی بذر چای و کاشت آن در لاهیجان و تشویق محلیها به پرورش چای از دربار لقب «کاشفالسلطنه» گرفت. از زمان کاشفالسطنه تا امروز را میتوان به صورت استعاری عصر چای در ایران دانست، اما با توجه به تغییرات سبک زندگی شهرنشینان و رونقگرفتن بازار قهوهها و قهوهسازها احتمالا دوران قهوه بار دیگر دارد شروع میشود و قهوه جای خود را بین نوشیدنیهای محبوب ایرانیها باز میکند.