Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین افتتاحیه نمایشگاه «دونالد سلمان» امروز 13 آبان با حضور مقامات هنری و هنرمندان در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم 85 اثر استاد سیدمسعود شجاعی طباطبایی در دو بخش استکبارستیزی و آموزش گام به گام مهاجرت به نمایش درآمد.

در ابتدای این گزارش، محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری با تاکید بر اینکه هنرمندانی چون شجاعی طباطبایی با آثارشان مبارزه با استعمار را فریاد می‌زنند، گفت: امروز سالروز مبارزه با استکبار جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روز ملت ایران با اتکا به ایمانش سیلی سختی به استکبار جهانی زد. در همین راستا نمایشگاه دونالد سلمان تلاش دارد تا با زبان هنر تصویرگر مبارزات ملت ایران بر علیه استکبار باشد.

وی افزود: هنرمندانی چون سید مسعود شجاعی طباطبایی در جهان کاریکاتور چهره‌های شناخته شده هستند و برای همین هر کاری که از آنها عرضه می‌شود با استقبال هنرمندان و مردم مواجه شده و تاثیرگذاری خاص خود را نیز دارد. نکته دیگر اینکه آثار هنرمندانی نظیر شجاعی طباطبایی غیر از کیفیت بالای هنری، به لحاظ معنایی هم شاخص است.

در ادامه این مراسم، سیدمسعود شجاعی طباطبایی نیز درباره آثار خود در این نمایشگاه گفت: آثاری که در نمایشگاه دونالد سلمان به نمایش درآمده، دو موضوع را مد نظر قرار داده است. ابتدا بحث استکبارستیزی که در این حوزه سه موضوع صهیونیست‌ها، آل سعود و آمریکا مد نظر هستند. در بخش دوم نیز به موضوع مهاجرت و سختی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، پرداخته‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که موضوع مهاجرت چه مطابقتی با بحث استکبارستیزی دارد، اظهار کرد: دولت آمریکا همیشه مدعی آزادی و حفظ حقوق بشر است، ادعایی که من آن را گزافه‌ای بیش نمی‌دانم، والا مهاجرت به یک کشور نباید تا به این اندازه سخت و دشوار باشد.

این هنرمند در خاتمه سخنانش تاکید کرد: افرادی که من را می‌شناسند، می‌دانند که آثارم برگرفته از باورهایم است، برای همین هیچ‌گاه اثری خلق نمی‌کنم که معنای آن را قبول نداشته باشم. این نمایشگاه نیز با تکیه بر باور و اعتقادم برپا شده و در آینده نیز آن را ادامه خواهم داد.

در بخش دیگری از این مراسم، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه درباره نمایشگاه دونالد ترامپ اظهار کرد: زمان برگزاری این نمایشگاه با موضوع آن بسیار همخوانی دارد، چون 13 آبان برای همه ما ایرانیان یادآور مبارزه با استکبار است. در این روز مردم با تسخیر لانه جاسوسی نشان دادند که از هیچ تهدیدی واهمه ندارند و با شجاعت تمام در مقابل تهدیدات مستکبران می‌ایستند.

وی ادامه داد: درباره سید مسعود شجاعی طباطبایی باید نکته‌ای را بیان کنم آن هم اینکه این هنرمند توانسته معنا و تکنیک را به خدمت خود درآورد. برای همین وقتی آثار وی را مشاهده می‌کنیم، به هیچ وجه احساس نمی‌کنیم که مصنوعی باشند. همچنین کارهای طباطبایی، طنازی خاصی دارد که من آن را برای یک کاریکاتوریست نیازی اصلی می‌دانم.

وی با تاکید بر اینکه طباطبایی به اتفاقات پیرامونش توجه ویژه دارد و آن را در آثار خود مد نظر قرار می‌دهد، تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت شجاعی طباطبایی، به‌روز بودن او است. او به آنچه که در جامعه رخ می‌دهد، توجه دارد و برای همین همیشه کارهایش تازه و جدید است. برای مثال وی در این نمایشگاه به قتل فجیع منتقد عربستانی (خاشقچی) اشاره کرده است.

سعید نقاشیان، هنرمند نقاش به عنوان دیگر مهمان حاضر در افتتاحیه به خبرنگار ایکنا گفت: کاریکاتور هنری اعتراضی است، اما اعتراض این بخش از هنر برای عموم مردم جذابیتی خاص و ویژه دارد، چون شکل و زبان آن طنز است. در هنر کاریکاتور، معضلات و دردها به شکل اغراق شده بیان می‌شود، اما در حوزه‌هایی چون استکبارستیزی، هر اندازه که پر رنگ‌تر عمل کنیم، هنوز اغراقی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: درباره محتوا و پیام این نمایشگاه حرف برای گفتن زیاد است، اما بهتر می‌دانم کمی درباره شخصیت والای سید مسعود شجاعی طباطبایی حرف بزنم. او به شدت به کار خود احاطه و تسلط دارد و برای همین نام او در عرصه کاریکاتور ماندگار خواهد بود.

نقاشیان اضافه کرد: شجاعی طباطبایی ویژگی بارز دیگری نیز دارند و آن اینکه موضوع و فرم در کارش با هم عجین شده است، بر خلاف بسیاری از آثار این حوزه که گاه این دو بخش با هم همخوان نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اثرگذاری و جریان‌سازی این قبیل نمایشگاه‌ها، تصریح کرد: متاسفانه نمایشگاه‌هایی که با محوریت موضوعات دینی و انقلابی برپا می‌شوند، چندان جریان‌سازی ندارند، زیرا نه حمایت مناسبی از آن به عمل می‌آید و نه کیفیت لازم را دارا است. برای همین اگر بتوان آثاری چون کارهای استاد سید مسعود شجاعی طباطبایی را الگوی کاریکاتوریست‌های جوان قرار داد، مطمئنا در آینده به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهیم کرد.

این هنرمند درباره باورهای اعتقادی خالق آثار نمایشگاه دونالد سلمان اظهار کرد: چون شجاعی طباطبایی را به خوبی می‌شناسم، به جرات می‌گویم کارهایی که وی خلق می‌کند، نشات گرفته از اعتقاداتش است. البته از یک جانباز شیمیایی نیز جز این انتظار نمی‌رود، ولی خیلی خوشحالم با چنین هنرمندی آشنا هستم و همیشه از دیدن آثار جدید وی لذت می‌برم.

نمایشگاه (دونالد سلمان) از 13 الی 23 آبان در گالری ابوالفضل عالی دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه به جز روزهای تعطیل برای بازدید از این نمایشگاه به حوزه هنری مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۸۲۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیبایی‌های طبیعت

نمایشگاه گروهی چشم طبیعت شامل مجموعه ای از آثار بانوان هنرمند با موضوع طبیعت، در نگارخانه فرشچیان افتتاح شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نمایشگاهی گروهی چشم طبیعت با مجموعه ای از آثار دیجیتال آرت و میکس مدیا در نگارخانه فرشچیان موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

شادی فخرینیان مدرس دیجیتال آرت و سرپرست نمایشگاه چشم طبیعت، مهم‌ترین هدف از برگزاری این رویداد هنری را حمایت از بانوان هنرمند و خلاق برشمرد و گفت: برای سومین بار آثار بانوان هنرمند و هنرجو را روی دیوار برده ایم.

وی افزود: این آثار مملوء از خلاقیت هستند؛ تمام هنرمندان و هنرجویان حس درونی خود را اجرا کرده اند.

این استاد هنر با بیان اینکه فعالیت در حوزه دیجیتال آرت و میکس مدیا دشواری خاصی ندارد ، مطرح کرد: هنرمندان نمایشگاه چشم طبیعت بازه سنی 18 تا 50 سال دارند؛ این تفاوت رده سنی نشان می دهد که هنر محدودیت ندارد و تمام علاقه مندان می توانند با کمی پشتکار و البته بهره گیری از آموزش های درست، در مسیر هنر قدم بردارند و پیشرفت کنند.

نازلی نظری هنرمند و مدیر برگزاری نمایشگاه چشم طبیعت هم گفت: در این نمایشگاه 42 اثر از 42 هنرمند ارائه شده است.

وی در خصوص انتخاب عنوان نمایشگاه توضیح داد: رنگ بیشتر کارها سبز بود و به نوعی آثار برگرفته از نور و طبیعت بودند به همین دلیل عنوان نمایشگاه «چشم طبیعت» نام گرفت.

گفتنی است نمایشگاه «چشم طبیعت» تا 20 اردیبهشت در نگارخانه فرشچیان ادامه دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روایت زندگی محمد دبیر سیاقی در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل
  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • نمایش دستاوردهای هسته‌ای بومی ایران در حاشیه کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی
  • چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیبایی‌های طبیعت
  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند