Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-02@04:56:54 GMT

صادرات روغن ممنوعه، ۲۰۰ درصد بیشتر از پارسال!

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۸۵۳۶۰

صادرات روغن ممنوعه، ۲۰۰ درصد بیشتر از پارسال!

از چند ماه پیش دولت برای واردات کالاهای اساسی، ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داد و وزیر جهاد کشاورزی برای جلوگیری از خروج کالاهای اساسی که با استفاده از ارز یارانه‌ای وارد شده‌اند طی نامه‌ای در تاریخ ششم تیر ماه امسال، صادرات کالاهای اساسی را در ۱۸ ردیف مختلف تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد و به دنبال آن صادرات دانه‌های روغنی و انواع روغن خام و پالم نیز ممنوع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از این نامه آمده است که " با توجه به ضرورت تامین کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج این کالاها و پیشگیری از بروز هرگونه رانت در شرایط خاص کنونی، با استناد به قانون تمرکز وظایف اختیارات و وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، بدین وسیله صادرات کالاهای مشروحه زیر تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام می‌گردد."

ذرت، گندم، آرد، جو، جو دوسر، دانه‌های روغنی، روغن خام و روغن پالم، یونجه، کاه و کلش، پودر ماهی و گوشت، انواع سبوس، کنجاله سویا، سایر کنجاله‌ها، تفاله‌ها، خوراک آبزیان، افزودنی خوراک آبزیان، چاودار و سورگوم از جمله این کالاهای اساسی بودند که صادرات‌شان در نامه محمود حجتی ممنوع اعلام شد.

این در حالی است که جدیدترین آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که در ۶ ماهه نخست امسال بالغ بر ۴۸ هزار و ۹۶۰ تن انواع روغن حیوانی، نباتی و پالم به ارزش بیش از ۷۴ میلیون و ۲۸۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که ۱۵۳.۹۴ درصد از نظر وزنی و ۱۹۵.۸۲ درصد از نظر ارزشی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، رشد داشته است.

جالب‌تر اینکه صادرات روغن پالم رکورد عجیب و غریب‌تری به ثبت رسانده چرا که در این بازه زمانی بیش از ۱۴ هزار و ۶۴۰ تن از این کالای اساسی به ارزشی بالغ بر ۲۵ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که این میزان بیش از ۱۶۶۴ درصد از نظر وزنی و بالغ بر ۱۶۸۷ درصد از نظر ارزشی نسبت به نیمه نخست سال گذشته رشد داشته است.

در این رابطه امیرحسین بی‌رشک - دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران - به ایسنا اینگونه توضیح داد که صادرات انواع روغن تا قبل از اعلام ممنوعیت آن انجام می‌شده و پس از آن گمرکات و شرکت‌های تولیدکننده و صادر کننده، همکاری مضاعفی برای جلوگیری از صادرات آن انجام داده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در ۶ ماهه نخست امسال و پس از ممنوعیت صادرات در تیر ماه، صادرات انواع روغن مانند روغن نباتی پالم در گمرک به ثبت رسیده است، افزود: انجمن روغن نباتی نیز مانند مسئولان معتقد است که نباید کالای اساسی که با ارز دولتی و یارانه‌ای وارد می‌شود، صادر شود و ما هم با دولتمردان در زمینه ممنوعیت صادرات آن هم نظر هستیم اما برخی از شرکت‌های صادرکننده روغن نباتی قبل از اعلام ممنوعیت صادرات، اقدام به انعقاد قرارداد با طرف‌های خارجی کرده بودند و بهای آن‌را نیز دریافت کرده بودند بنابراین مجبور بودند تا این صادرات را انجام دهند و با هماهنگی‌های صورت گرفته، صادرات بسیار محدود روغن نباتی پس از ممنوعیت انجام شد.

او تاکید کرد: مسلما از این به بعد صادرات روغن نباتی انجام نمی‌شود و اگر تخلفی در این زمینه صورت بگیرد با آن برخورد می‌کنیم.

آمار صادرات محصولات اساسی بخش کشاورزی که از سوی مرکز آمار وزارت جهاد کشاورزی منتشر شده نشان می‌دهد که در ۵ ماهه نخست امسال بیش از ۴۶ هزار تن انواع روغن حیوانی، نباتی و پالم به کشورهای مختلف صادر شده است که این میزان در ۶ ماهه امسال به بیش از ۴۸ هزار تن رسیده است و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن تنها در شهریور ماه امسال صادر شده است. بنابراین از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی انتظار می‌رود با این تخلف برخورد کنند و از صادرات انواع روغن که با یارانه و ارز دولتی وارد می‌شود، جلوگیری شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: صادرات واردات کالاهای اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۸۵۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان توسعه تجارت ایران در بخشنامه ای موضوع ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: بازگشت به نامه شماره ۱۴۰۲/۱۵۹۱۷۷۸ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۸، به پیوست تصویر نامه شماره ۱۷۰۴۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و ضمائم آن در خصوص ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع به تفکیک اقلام ممنوع صادراتی و (اقلام مجاز مشروط) در صادرات ارسال می گردد. ضمناً طبق اعلام معاونت مذکور صادرات اقلام مندرج در بند ۲ نامه فوق الذکر اقلام) مجاز مشروط) منوط به تایید سیستمی نماینده دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در سامانه گمرک ایران خواهد بود. خواهشمند است دستور فرمایید مراتب یادداشت و به گمرکات اجرایی ابلاغ نمایند.

ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع

برابر مفاد بخشنامه شماره ۱۴۰۲۳۳۰۹۶/۱ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور موضوع نامه شماره ۱۴۰۳۱۱۵۸/۶۴ مورخ ۱۴۰۳/۱/۲۰ دفتر امور مراتع سازمان مذکور ضوابط صادرات محصولات فرآورده ها فرعی جنگل و مرتع به شرح ذیل است؛

۱- اقلام غیرمجاز جنگلی و مرتعی برای صادرات (صادرات ممنوع): شقاقل، پرسیاوشان زیره سیاه اشنیان شقار، کرفس وحشی و کوهی، کلوس خزه مرزه خوزستانی، گل بنفشه، کشمش کولی، سنبل الطیب مهر، خوش چله داغی سورنجان، قرهقات، بیا تر سرخدار، شمشاد شقایق، ایرانی انواع لالمها، سوسن چهل چراغ، سنبل خوزستانی انواع قارچ خوراکی برداشت از جنگل مان دنبلان سیاه، سیر کوهی (والک) گز، عافی، ریشه و پوست درختان و درختچه های جنگلی، ریزوم، ثعلب ریشه، کوکب ریشه می ریشه کاسنی ریشه ریواس وحشی، ریشه چوبک، ریشه روناس، خاس ریشه زنبق، وحشی ریشه کوکب، وحشی ریشه شیرین بیان، مرتعی ریشه، سریش برگ مورد، بن سرخ، پیاز و گل لاله سرنگون گل اروانه پیاز گل، نرگس بذر جاشیر، خوراکی اجزای کامل درختچه های گز مان، شوکه گز روغنی خاک خاکبرگ جنگلی، زغال و و هیزم.

۲- اهم اقلام مجاز مشروط صادراتی جنگلی و مرتعی: گلپر اسپند خارشتر (ترنجبین، شیرخشت، فرنجمشک مریم، نخودی، چماز گز، شهداد، بیدخت، انچوچک، گل نمدار، درمنه، افسنطین، برنجاسب علف گاو، زبان گل نرگس گز خوانسار گز انگبین آویشن شیرازی کاکوتی، آنغوزه تلخ، آنغوزه شیرین، همیشک انواع سرخس بال، عقابی، عشقه کوله، خاس ترانه، ارغوان باریجه کثیرا، وشاء شکر تیغال انزروت، کاپاریس (لگجی)، علف چای، گل بومادران، گل کاسنی، گل گندم، قدومه شیرازی، بارهنگ بابونه شاتره، موسر (برداشت از مراتع)، کنگر، انواع قارچ خوراکی دنبلان)، سفید قهوه ای و قرمز برداشت شده از توراتع، مستکی سرشاخه آویشن بنایی، سرشاخه آویشن برگ باریک سرشاخه آویشن، کرمانی اندام هوایی، ریواس صمغ طبیعی الله (سقز)، صمغ طبیعی درختان بادام و گیلاس جنگلی (زدو) برگ کنار برگ اکالیپتوس میوه محلب میوه روناس میوه ناخنک کلیل الملک میوه بادام جنگلی کوهی)، میوه زرشک وحشی (جنگلی) میوه نسترن وحشی میوه بنه و بلوط مازوج گال) (بلوط پسته، جنگلی، سماق گردو، جنگلی فندق جنگلی، تخم مرو، مصطکی، زالزالک، اسفناج وحشی، گلابی وحشی، سیب وحشی، جفت، بذر باریجه، بذر آنغوزه، چاشور، میوه خارخاسک و سایر محصولات مرتعی و جنگلی.

برای مشاهده جزییات به اینجا مراجعه کنید.

کد خبر 6092790 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • کشف ۴ تن روغن‌نباتی قاچاق در الیگودرز
  • ۴ تن روغن نباتی قاچاق در لرستان کشف و ضبط شد
  • کشف ۴ تن روغن نباتی قاچاق در لرستان
  • کشف ۴ تن روغن نباتی قاچاق در الیگودرز
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران