Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان- ايرنا- مديرکل حفاظت محيط زيست اصفهان گفت : در باره موضوع آب و تامين نياز آبي تالاب بين المللي گاوخوني بايد از تعصب هاي بي مورد دوري کرد و ملي انديشيد و تصميم گيري کرد.

سيد رحمان دانيالي روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود : بعد از آب آشاميدني توجه به نياز آبي تالاب بين المللي گاوخوني اولويت محيط زيست استان است و توجه نکردن به تالاب بين المللي گاوخوني معضلات بزرگي را به وجود مي آورد که يکي از آنها ريزگردهاست که تا شعاع 500 کيلومتري تبعات زيادي را در بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايرنا، برخي از کارشناسان معتقدند اگر اين تالاب منشاء گرد و غبار شود، آنها سمي آلوده به فلزات سنگيني مثل سرب، روي و کادميوم و سونامي کلريد و سديم بوده و شهر اصفهان و استانهاي اطراف را تهديد مي کند.
وي با بيان اينکه اگر به اين تالاب توجه مي کرديم نياز به احداث 700 ميليارد ريال چاه عميق در اصفهان نبود، اظهارداشت: مشکلات ناشي از آب و فاضلاب، کشاوري همه از عدم توجه به تالاب بين المللي گاوخوني است.
دانيالي تصريح کرد: طبق قانون بعد از آب آشاميدني، نياز آبي تالاب بايد اولويت دوم در استان باشد، ادامه داد : در بالا دست مراتع به ديم تبديل و با وام ها، باغ درست مي شود که با حق آبه اي از آب منطقه اي گرفته شد، آب را پمپاژ کردند و حتي عرض رودخانه ها از 50 متر به دو سه متر رسيد.
مديرکل حفاظت محيط زيست استان اصفهان تصريح کرد: اين مناطق 270 ميليون متر مکعب به اندازه تونل دوم کوهرنگ و 120 ميليون مترمکعب ديگر به اندازه چشمه لنگان آب پمپاژ مي شود.
دانيالي خاطرنشان کرد : بايد در اين زمينه دست به دست هم بدهيم و در باره موضوع آب ملي بينديشم که بعد از آشاميدني، تالاب بين المللي گاوخوني از اهميت بالايي برخورداراست.
وي با اشاره به توجه نکردن به موضوع آمايش سرزمين در اين زمينه تصريح کرد : عملگرايي در حوضه آبخيز تالاب، مديريت جزيره اي، نبود تصميم گيري واحد و عدم استفاده از مديران قوي به همراه اعتبارات لازم از جمله معضلاتي است که در حوضه زاينده رود وجود دارد.
تالاب بين المللي گاوخوني يکي از تالاب‌ هاي مشهور در جلگه مرتفع مرکزي ايران به‌ شمار مي ‌آيد، اين تالاب که منطقه ‌اي به وسعت 476 کيلومتر مربع را پوشانده، در 167 کيلومتري جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌هاي شني واقع ‌است.
اين تالاب با داشتن منابع زيستي غني، پناهگاهي براي پرنده‌هاي مهاجر است و با همه اين ويژگي‌ ها يکي از جاذبه‌ هاي گردشگري محسوب مي شود.
چند سالي است که بدليل خشکسالي، تخصيص بيش از حد آب به صنايع و کشاورزي و تامين نکردن حقابه زاينده رود، آبي وارد اين تالاب نشد تا اينکه در اوايل تير سال 1394با اقدامات سازمان حفاظت محيط زيست، آب رودخانه زاينده ‌رود دوباره به تالاب بين ‌المللي گاو خوني رسيد و اين تالاب پس از 10سال آبگيري شد.
از سوي ديگر در چند سال اخير توسعه نا‌متوازن استان اصفهان سبب ايجاد مشکلات و چالش‌هاي زيست محيطي بسياري شامل آلودگي هوا، آلودگي آب، کم‌ آبي، خشکي تالاب گاوخوني و رودخانه زاينده ‌رود و افت شديد آب‌ هاي زير‌زميني شده است.
تالاب بين المللي گاوخوني در سال هاي اخير بدليل کاهش بارش ها در حوضه زاينده رود و برداشت بي رويه در اين حوضه آبي، به منطقه اي خشک بدل شده است، اين تالاب نقش عمده اي در اکوسيستم منطقه بويژه پراکنش ريزگردها تا کويري مرکزي ايران دارد.
نابودي تالاب ها يکي از چالش‌ هاي اساسي جوامع امروز است که بر اساس آمار موجود از 84 تالاب مهم و مطالعه شده در ايران ، 31 تالاب بتدريج تمام و يا قسمتي از مساحت خود را از دست داده و يا به منشاء گرد و غبار تبديل شده است.
8114/6026
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۸۵۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس و نساجی بدون حضور بانوان

با تصمیم شورای تامین استان مازندران بانوان نمی‌توانند در ورزشگاه تماشاگر دیدار تیم‌های نساجی و پرسپولیس باشند.

به گزارش ایسنا، تیم فوتبال نساجی مازندران در هفته بیست‌وششم لیگ برتر در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر به مصاف پرسپولیس خواهد رفت. با تصمیم شورای تامین استان مازندران بانوان تماشاگر نمی‌توانند در این بازی در ورزشگاه حضور داشته باشند و این بازی را از نزدیک تماشا کنند. این تصمیم برای دیدار نساجی برابر استقلال هم اتخاذ شده است.

قرار است در جایگاه بانوان ورزشگاه وطنی، تماشاگران تیم مهمان یعنی پرسپولیس قرار بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جاده مواصلاتی قرح به گوشکی نیازمند تامین اعتبار است
  • فیلم/ وزیر صمت: در تامین اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • وزیر صمت: در تامین اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • وزیر صمت: در تامین اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم+ فیلم
  • پرسپولیس و نساجی بدون حضور بانوان
  • قایق هایی که پس از سالها در کنار کوه خواجه سیستان به آب افتاد
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان
  • صحنه ای زیبا از تخم‌گذاری یک پرنده روی آب در تالاب انزلی | ویدئو
  • تخم‌گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین‌المللی انزلی + فیلم
  • آشیانه سازی و تخم گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین المللی انزلی