Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@11:28:18 GMT

پاشويه اي براي تب مسکن هست؟

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۸۵۶۵۷

پاشويه اي براي تب مسکن هست؟

خبرگزاري آريا - بجنورد- ايرنا- در طول دو سه ماه گذشته که تب گراني ساختمان و واحدهاي مسکوني بالا رفته، اجاره بهاي مسکن هم روند رو به رشدي داشته است و همين امر سبب نگراني مستاجران شده است.

به گزارش ايرنا، افزايش قيمت مسکن سبب رشد اجاره نشيني و اجاره بهاي مسکن شده است.
در اين ميان برخي، بنگاه داران را در افزايش قيمت ها مقصر مي دانند اما بنگاه داران مي گويند نقشي در تعيين اجاره بها ندارند و قيمت ها را مالک تعيين مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس اتحاديه مشاوران املاک بجنورد مي گويد: بنگاه داران به هنگام مشاوره، تلاش دارند تا قيمت ها متعادل باشد اما مالکان حرف آخر را مي زنند و اجاره بها را آنان تعيين مي کنند.
جليل محمدزاده اظهار مي دارد: بنگاه دار نمي تواند قيمت را تعيين کرده و در اين باره نظر دهد و البته به لحاظ قانوني جايگاهي هم براي تعيين اجاره بها ندارد.
وي مي افزايد: در خريد و فروش واحدهاي مسکوني هم فروشنده قيمت را تعيين مي کند و قيمت بر اساس عرضه و تقاضا است.
* سليقه مالکان قيمت ها را رقم مي زند
مديرکل دفتر امور اقتصادي استانداري خراسان شمالي هم در اين باره با اشاره به اينکه هر ساله شاهد افزايش 10 تا 12 درصدي قيمت ها در بازار مسکن هستيم، گفت: امسال قيمت اجاره بهاي مسکن تا 30 درصد افزايش يافته است.
محمدرضا موفق يساقي اظهار داشت: اگر امسال شاهد افزايش 15 تا 30 درصدي اجاره بها در مناطق مختلف شهرهاي استان هستيم، اين ناشي از اعمال نظر و خواست بنگاه داران نيست بلکه برخاسته از خواست مالکان است.
وي افزود: در خريد مسکن هم تعيين کننده قيمت، مالک است و اکنون شاهد افزايش 50 تا 60 درصدي در قيمت مسکن هستيم.
وي با بيان اينکه دريافت ماليات از خانه هاي خالي، يک راهکار براي کاهش قيمت ها است، گفت: مشکل خانه هاي خالي و تاثير آن بر قيمت ها در بازار مسکن خراسان شمالي خيلي نمود ندارد و اين معضل در کلان شهرها بيشتر مشاهده مي شود.
موفق اظهار داشت: به هر حال شناسايي خانه هاي خالي کار سختي نيست و با همکاري نهادهاي مختلف چون شهرداري، سازمان نظام مهندسي ساختمان و امور مالياتي به سادگي ميسر است.
* عرضه واحدهاي مسکوني کوچک، يک راهکار
سرپرست معاونت بازآفريني شهري و مسکن اداره کل راه و شهرسازي خراسان شمالي نيز گفت: بررسي داده هاي بانک مرکزي نشان مي دهد شاخص اجاره مسکن در شهرهاي متوسط از جمله بجنورد در سه ماه اول امسال به 114.6 درصد رسيده که نسبت به سه ماه اول سال گذشته 9 درصد افزايش داشته است.
جواد عماديان فر اظهار داشت: شاخص اجاره بهاي مسکن در استان هم در بهار امسال به 116.3 درصد رسيده که نسبت به بهار پارسال 11.4 درصد افزايش دارد.
وي تصريح کرد: شاخص اجاره بها، بهاي خدمات مصرفي و معيار سنجش تغييرات قيمت تعداد ثابتي از خدمات است که از جمع آوري اطلاعات اجاره بهاي واحدهاي نمونه در هر شهر و در دوره مشخص نسبت به دوره قبل به دست مي آيد.
وي گفت: اگرچه قيمت مسکن عامل تعيين کننده اجاره بها است اما با وجود نوسان اندک قيمت مسکن در سال هاي 92 تا 96، روند افزايش اجاره بهاي مسکن مشهود است و به نظر مي رسد اعمال سليقه مالکان و تعيين نرخ اجاره بها بر اساس سود بانکي سبب رشد اجاره بها شده و دولت هم نمي تواند در امر اجاره بها ورود پيدا کند.
عماديان فر تصريح کرد: منطقي اين است که اجاره بها از سياست بازار پيروي کند اما دولت نمي تواند خيلي وارد اين حوزه شود چون قرارداد يک معامله دوطرفه است و سرمايه گذار هم انتظار بازدهي دارد و به نظر مي رسد بهترين راهکار، افزايش عرضه واحدهاي مسکوني کوچک و متوسط است.
* عرضه بسته هاي تعادل بخشي به بازار مسکن
سرپرست معاونت بازآفريني شهري و مسکن اداره کل راه و شهرسازي خراسان شمالي گفت: بازار مسکن مانند بسياري از بازارهاي اقتصادي ديگر در ماه هاي اخير با تغيير و تحولي روبه رو شده است، هر چند علت اصلي اين بي ثباتي و افزايش سطح عمومي قيمت ها، به مسائل و مشکلات ساختاري در اقتصاد ايران از جمله تحولات ايجاد شده در حجم نقدينگي موجود در کشور و حرکت به سمت بازارهاي مختلف و تحولات سياسي بين المللي و انتظارات تورمي در جامعه باز مي گردد.
عماديان فر افزود: با اين حال ضروري است در شرايط کنوني اقداماتي براي تعديل اثرات منفي در بخش مسکن و تعادل بخشي به بازار مسکن انجام شود.
* پيشنهاد کارشناسان
عماديان فر گفت: يکي از پيشنهادهاي کارشناسان، عرضه بسته تشويقي مالياتي است و عرضه اين بسته تشويقي به منظور افزايش توليد و عرضه مسکن مطابق الگوي مصرف در قالب استيجاري و ملکي مي تواند شامل معافيت از پرداخت ماليات بر عملکرد ماليات نقل و انتقال و ماليات بر اجاره باشد.
وي خاطرنشان کرد: راه اندازي بازارگاه الکترونيکي يکي ديگر از پيشنهادهاي کارشناسان است و به منظور ايجاد ارتباط مستقيم ميان عرضه کنندگان و متقاضيان مسکن و با هدف کاهش هزينه مبادله، بانک مسکن بازارگاهي الکترونيکي راه اندازي کند، اين بازارگاه در عين حال ارتباط قراردادي بين سازنده پيش خريدار و بانک را در مرحله ساخت برقرار مي کند.
* واگذاري وصول ماليات خانه هاي خالي به شهرداري ها
عماديان فر اظهار داشت: انتقال ماموريت دريافت ماليات بر خانه هاي خالي از سازمان امور مالياتي به شهرداري ها و تخصيص اين ماليات به شهرداري ها و مصرف وجوه آن براي اجراي برنامه مسکن اجتماعي، يکي ديگر از راه کارهاي پيشنهادي است.
وي تصريح کرد: به منظور افزايش عرضه در بازار مسکن بر اساس قانون ماليات هاي مستقيم، مقرر شده دولت از خانه هاي خالي ماليات دريافت کند و با توجه به امکان شناسايي بهتر اين واحدها توسط شهرداري ها، گرفتن اين نوع ماليات توسط شهرداري ها سهل تر خواهد بود.
وي گفت: اين عوارض بهتر است صرف هزينه هاي بازآفريني شهري و عرضه مسکن اجتماعي شود.
* کنترل سوداگري در بخش زمين
سرپرست معاونت بازآفريني شهري و مسکن اداره کل راه و شهرسازي خراسان شمالي افزود: بخش قابل ملاحظه اي از تقاضاهاي موجود در بازار مسکن به قصد کسب سود از محل افزايش قيمت زمين صورت مي گيرد از جمله راهکارهاي جلوگيري از تقاضاهاي سوداگرانه در زمين، استفاده از ماليات بر عايدي سرمايه يا ماليات بر معاملات مکرر آن است.
وي گفت: تسريع در اجراي برنامه بازآفريني شهري و نوسازي بافت هاي فرسوده با استفاده از زمين هاي دولتي و اهرمي کردن منابع محدود بودجه اي يکي ديگر از راهکارها است.
وي اظهار داشت: با توجه به محدوديت هاي بودجه اي تاکنون امکان اجراي برنامه بازآفريني در محلات هدف ايجاد نشده بنابراين بايد در حد امکان برنامه هاي مالياتي نوسازي و بهسازي بااهرمي کردن منابع محدود بودجه اي و تخصيص بخشي از امتيازهاي دستگاه هاي خدمات رسان و ذيربط در محلات هدف اجرايي شود.
وي خاطرنشان کرد: تسريع در عرضه زمين هاي وابسته به دولت به منظور افزايش عرضه واحدهاي منطبق با الگوي مصرف از ديگر راهکارها است، دولت و شرکت هاي وابسته دولتي در درون شهرها زمين دارند و بر اساس ماده 6 قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسکن، تمام وزارت خانه ها، موسسات و شرکت هاي دولتي بايد نسبت به واگذاري رايگان زمين هاي در اختيار خود به وزارت راه و شهرسازي اقدام کنند.
وي با بيان اينکه براي توليد و عرضه مسکن مطابق با الگوي مصرف بايد مراحل واگذاري اين زمين ها تسيهل شده و در واگذاري ها تسريع شود، گفت: با توجه به بررسي هاي انجام شده و مقايسه انجام شده از آمار صدور پروانه ساختماني، ساخت و ساز در دو سه ماه پيش رونق داشته است.
وي تصريح کرد: در شهر بجنورد شمار پروانه هاي صادر شده از 832 فقره براي يکهزار و 720 واحد در پنج ماهه سال 96 به يکهزار و 80 واحد براي 2 هزار و 409 واحد در مدت مشابه امسال رسيده است.
وي گفت: بررسي سامانه اراضي و مستغلات کشور نشان مي دهد متوسط قيمت خريد و فروش يک مترمربع زيربناي واحد مسکوني در خرداد امسال در شهرهاي بجنورد، شيروان و اسفراين 14 ميليون ريال ثبت شده که نسبت به ماه گذشته امسال 10 درصد و نسبت به خرداد پارسال چهار درصد افزايش داشته است.
عماديان فر گفت: تعداد معاملات هم در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال در بجنورد، شيروان و اسفراين با 73 درصد افزايش رو به رو شده است.
وي افزود: باتوجه به افزايش قيمت هر مترمربع واحد مسکوني، بيشتر سهم معاملات در خرداد امسال مربوط به واحدهايي با زير بناي 60 تا 100 مترمربع با 51 درصد معاملات بوده است.
وي با بيان اينکه با توجه به افزايش قيمت مسکن، شاخص دسترسي به مسکن در ايران به هشت رسيده است افزود: طول طبيعي دوره انتظار براي خريد مسکن معادل سه برابر شاخص دسترسي به مسکن است لذا اکنون زمان طبيعي دسترسي به مسکن به طور ميانگين براي خانوارهاي شهري 24 سال است.
سرپرست معاونت بازآفريني شهري و مسکن اداره کل راه و شهرسازي خراسان شمالي خاطرنشان کرد: ساخص دسترسي به مسکن نسبت ارزش خريد يک واحد مسکوني 75 مترمربعي به کل درآمد متوسط خانوار شهري محاسبه مي شود و مفهوم عدد، قدرت مالي خانوار در برابر قيمت مسکن براي صاحبخانه شدن است.
7185/5132
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۸۵۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم

سخنگوی دولت اعلام کرد که بنا بر اعلام وزارت اقتصاد نیز ۳۶۰ همت تعهدات اوراقی که در دولت های قبل منتشر شده بودند، تاکنون در دولت سیزدهم تسویه شده است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت در زمینه اجاره مسکن و حمایت از دهک‌های پایین جامعه اظهار کرد: یکی از اهداف دولت، تأمین مسکن برای دهک‌های پایین جامعه است و افتتاح‌های خوبی تاکنون صورت گرفته است. دولت سعی کرد لایحه خود درباره موضوع طرح ساماندهی اجاره‌بها را تجمیع کند. طرح نهایی‌شده و در مجلس مورد اصلاح قرار می‌گیرد که امیدواریم به تایید نهایی و ابلاغ برسد که کمک خوبی به ساماندهی بازار اجاره خواهد کرد.

وی افزود: این مصوبه برای تعیین سقف اجاره و نظارت در این زمینه در اختیار خوبی به دولت می‌دهد. البته کاهش نرخ تورم تولید مسکن را سال گذشته شاهد بودیم و امیدواریم شاهد افزایش نرخ اجاره مانند سال گذشته نباشیم‌. نظارت گسترده بر بنگاه‌های املاک، مالیات بر خانه‌های خالی، سامانه رایگان خودنویس و هم‌چنین افزایش عرضه زمین و افزایش ساخت مسکن از جمله اقدامات ما در این زمینه است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نوبخت: حداکثر دریافتی مدیران، 18 میلیون تومان است سخنگوی دولت: خانه‌های کوچک متراژ در راهند

دیگر خبرها

  • تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس
  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن
  • سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم
  • سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن
  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان