Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-30@08:49:08 GMT

«بچه گرگ‌ها» استعاره‌ای از کودکان جنگ‌زده است

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۸۵۸۵۵

به گزارش پارس نیوز، 

کارگردان نمایش «بچه گرگ‌ها» با اشاره به ویژگی‌های بینارشته‌ای این اثر، درباره دلایل انتخاب این نام برای نمایش توضیحاتی را ارایه داد.

نرگس هاشم پور کارگردان نمایش «بچه گرگ‌ها» که در برج آزادی روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: من ۱۵ سال است که ایران نیستم و در آلمان زندگی می‌کنم و در این مدت دکترای فلسفه با گرایش تئاتر گرفته و در زمینه اجراگری فعالیت داشته‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از تمرکز کاری و تحصیلی من روی مبحث بینارشته‌ای بوده است و اساسا به این موضوع معتقد هستم که تئاتر یک هنر بینارشته‌ای است چون در دنیای مدرن حضور عناصر مختلفی از ادبیات گرفته تا نورپردازی و صدابرداری و همچنین هنرهای دیگر در تئاتر بروز بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با چنین نگاه دگرگونه‌ای که به اجرا دارم، کار روی این اثر نمایشی را با این سوال شروع کردم که چطور می‌شود به جای اینکه برای اجرای یک اثر نمایشی ابتدا سراغ متن برویم از انتخاب مکان اجرا به‌عنوان بخشی از معرفی‌کننده استتیک و فرم آن اثر شروع کنیم. در همین راستا بود که من به برج آزادی رسیدم. در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته حمید پورآذری از من دعوت کرد که برای حضور در بخش آف استیج این کار را در ایران اجرا کنم اما به دلیل برخی بی‌برنامگی‌ها امکان اجرای کار در جشنواره فراهم نشد و من تصمیم گرفتم «بچه گرگ‌ها» را به صورت مستقل به صحنه ببرم.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: مکان اجرای نمایش برای من هم به عنوان یک المان اجتماعی فرهنگی و هم المان معماری و زیبایی شناسی جالب و جذاب بود و در پروسه ای که شروع کردم به متن «کاسپار» پیتر هانتکه رسیدم و بعد از اینکه به ایران آمدم در تمرین‌های کارگاهی به یک متن دیگر به نام «دفتر بزرگ» نوشته آگوتا کریستوف نیز رسیدم که براساس این ۲ متن نشمینه نوروزی متن جدیدی را نوشت که «بچه گرگ‌ها» نام گرفت.

هاشم پور درباره انتخاب نام نمایش توضیح داد: از عنوان «بچه گرگ‌ها» به عنوان یک استعاره در اجرای این اثر نمایشی استفاده کردم. بچه گرگ‌ها اصطلاحی است در فرهنگ آلمانی که بعد از جنگ جهانی دوم باب شد. به این ترتیب که در آن زمان چند ۱۰ هزار بچه بین مرز آلمان و لهستان آواره بودند و تمام خانواده و پدر و مادر شان را از دست داده و هیچ جایی نداشتند که بروند. در واقع این بچه ها به نوعی روی دست آلمان بعد از دوره نازی مانده بودند و بعد از جنگ هیچ کس سرپرستی آنها را برعهده نمی‌گرفت و از طرف دیگر روسیه هم به آلمان حمله کرده بود.

وی اضافه کرد: در هر حال این بچه ها را به کشور لیتوانی می‌برند و در آنجا مکانی را برایشان درنظر می‌گیرند. تعدادی از خانواده ها این کودکان را به فرزندخواندگی قبول می‌کنند و به این ترتیب آنها باید فرهنگ و هویت گذشته خود را فراموش کنند و با فرهنگ جدید خودشان را وفق دهند که چون سنشان کم بوده است می‌توانند این کار را انجام دهند اما بعدا که متوجه سرنوشتشان می‌شوند ضربه و آسیب زیادی به آنها وارد می‌شود و مساله این است که تا سال ها نیز در آلمان از آنها سختی به میان نمی‌آمده است و از دهه ۹۰ به بعد مستندها و فیلم سینمایی درباره این کودکان ساخته شده است. در زبان آلمان به این کودکان «بچه گرگ ها» می‌گویند.

وی متذکر شد: از این اصطلاح و داستانِ کتاب «دفتر بزرگ» که بی شباهت با قصه زندگی این کودکان نیست، به عنوان یک استعاره و متافرم وام گرفتم و نمایش برای اجرا در برج آزادی شکل گرفت. معماری برج آزادی به شکل مثلث است که از تلفیق این سه ضلع مثلث با ۲ متنی که در دست داشتم و حضور بازیگران جوانی که با من همکاری کردند به این اجرا رسیدیم.

وی در پایان صحبت هایش درباره بازخوردهایی که از اجرای نمایش گرفته است، بیان کرد: از واکنش ها راضی هستم چون این نمایش تعامل نزدیکی با مخاطب برقرار می‌کند. فضایی که در جامعه تئاتری ایران وجود دارد به این شکل است که معمولا عده ای عادت های ذهنی دگماتیسمی‌دارند و تئاتر را در مکان های بخصوص و با شیوه های اجرایی کلاسیک می‌بینند که این نمایش ممکن است برای این نوع از مخاطبان جالب نباشد اما برای تماشاگرانی که به دنبال اتفاقات نو و متفاوت هستند از دیدن نمایش لذت خواهند برد.

«بچه گرگ ها» کاری به نویسندگی نشمینه نوروزی و کارگردانی نرگس هاشم پور است که ۲۰ آبان ماه در تمامی‌بخش های مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی اجرا می‌شود. این اجرا از درب شرقی برج آزادی شروع می‌شود و در تمامی‌قسمت های این مجموعه ادامه پیدا می‌کند و در نهایت تماشاگران بعد از همراهی با این نمایش از درب شمالی برج خارج می‌شوند. «بچه گرگ ها» نمایشی است از ترکیب هنرهای مختلف و با حضور هنرمندانی از ایران و آلمان اجرا می‌شود.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: برج ایران آلمان فلسفه ادبیات تئاتر جشنواره تئاتر فجر معماری زیبایی جنگ جهانی دوم لهستان خانواده پدر و مادر جنگ روسیه فیلم سینمایی جامعه فرهنگی هنری ایران و آلمان ایران و آلمان تئاتر جنگ خانواده کودکان پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۸۵۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره «عروسکخونه» برگزیدگان خود را شناخت/ تجلیل از حسن دادشکر و عادل بزدوده

آیین اختتامیه دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسکخونه» عصر روز شنبه؛ ۸ اردیبهشت در سالن همایش‌های برج میلاد و با حضور برگزارکنندکان جشنواره و البته با تاخیری دو ساعته برگزار شد.

در این مراسم محمد بحرانی، محمد لقمانیان، مریم سعادت، عادل بزدوده، وحید جلیلی حسن دادشکر، وحید آقاپور، هومن حاج‌عبدالهی، رضا فیاضی، ماشاالله شاه‌مرادی و ساقی زینتی حضور داشتند.

در ابتدای مراسم پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، حامد مدرس؛ مجری برنامه روی صحنه آمد و ضمن عرض سلام و خوشامدگویی گفت: همزمان در بستر سامانه شاد نیز این برنامه پخش می‌شود. این جشنواره از این نظر که مربوط به کودکان است از اهمیت بیشتری برخوردار است. اعتمادی که مسئولین رسانه از جبلی تا معاونت سیما به این جشنواره داشتند حائز قدردانی است. خیلی جالب ایت که در عرض دو دوره این جشنواره به قدری کار خود را خوب انجام داده که تبدیل به یکی از معتبرترین جشنواره عروسکی ایران زمین شده است.

پس از صحبت‌های مجری برنامه، نمایشی از کودکان شرکت کننده در جشنواره اجرا شد و سپس فاطمه امینی (خاله گلی) به همراه عروسک گودرز با روی صحنه آمدند و با اجرای برنامه‌ای کوتاه میزبان کودکان حاضر در سالن بودند. 

امیدوارم از سال آینده این جشنواره را بین‌المللی کنیم

در ا‌دامه مراسم محسن برمهانی؛ معاون سیما رسانه ملی روی صحنه آمد و طی صحبت‌هایی گفت: ضمن عرض سلام خدمت شرکت‌کنندگان در این مراسم باشکوه، از کسانی که این رویداد را برای دومین سال برگزار کردند، تشکر میکنم. این اتفاق مهمی است در دوره‌ای که تولید محصولات کودکان و نوجوانان بیشتر به حوزه انیمیشن روی آورده و خیلی جا‌ها کار‌های عروسکی فراموش شده، اما گرفتن زیر بغل این گونه محتوای کودک بسیار کار باارزشی است.

وی ادامه داد: حضور و برگزاری یک رویدادی که در دومین سال خود ۲۰ میلیون نفر به آن رای داده اند جای خوشحالی دارد. امیدواریم در سال‌های آینده این اتفاق بزرگتر و باشکوه‌تر برگزار شود و امیدوارم از سال آینده این جشنواره را بین المللی کنیم چراکه چنین جشنواره عروسکی در منطقه نداریم. این جشنواره جای خوبی ایستاده است و در نهایت به نیابت از رییس سازمان صدا و سیما که به خاطر یک موضوع کاری پیش بینی نشده نتوانستند به این مراسم بیایند تشکر می‌کنم.

در ادامه گروه موسیقی روی صحنه آمدند و قطعاتی را برای کودکان و مهمان‌های حاضر در سالن اجرا کردند.

بازیگران تئاتر «کی بود، کی بود، من نبودم» برگزیدگان بخش بازیگری

در این بخش محسن برمهانی، وحید آقاپور، مهدی صبایی روی صحنه آمدند تا جوایز بخش بازیگری را اهدا کنند. در این بخش هیات داوران متشکل از رضا مهدی زاده، فاطمه کریمخانی، امیر سلطان احمدی، سمیه عبدالله زاده، آرش مصطفایی، فاطمه امینی، حسین نعیمی ذاکر، سارا روستاپور و محمد بحرانی اعلام شدند و بعد از اعلام نامزد‌های بخش بازیگری جایزه اصلی این بخش به بازیگران تئاتر «کی بود، کی بود، من نبودم» اهدا شد.

سپس نمایشی با صدای لالایی و با عنوان «پرواز فرشته‌ها» و با محوریت کودکان فلسطینی اجرا و تصاویری از برگزیدگان پویش «پرواز فرشته‌ها» پخش شد.

محمدصادق باطنی: می‌خواستیم عروسک‌ها را به تلویزیون برگردانیم

محمدصادق باطنی؛ مدیر شبکه کودک روی صحنه آمد و طی صحبت‌هایی بیان کرد: تک تک شما قدم روی چشم‌های بنده گذاشتید که به جشن تشریف آوردید. در این جشن «عروسک‌ها» زبان مشترک ما و کودکان و سرزمین خیال هستند. مدتی این عروسک‌ها کمرنگ شده بودند، اما تمام تلاش برگزارکنندگان جشنواره برگرداندن عروسک‌ها بود که برای نسل جدید خاطره بسازند.

وی افزود: آرایی که در این جشنواره ثبت شد برای ما انگیزه داشت تا پرقدرت‌تر این جشنواره را ادامه دهیم. از مجموعه شاد کمنونم که با تمام قوا پای این جشنواره ایستاد. از کانون پرورش فکری کودکان و‌نوجوانان تشکر می‌کنم. از شهرداری تهران که میزبان این برنامه را برعهده گرفتند نیز قدردانی میکنم.

حسن دادشکر: تئاتر کودک فقط برای سرگرمی نیست!

پس صحبت‌های مدیر شبکه کودک، مراسم تقدیری برای حسن دادشکر؛ بازیگر، نویسنده و کارگردان آثار کودک برگزار شد که رضا فیاضی، وحید جلیلی، هومن حاجی‌عبداللهی و مریم سعادت روی صحنه آمدند تا از حسن دادشکر تجلیل کنند.

حسن دادشکر طی صحبت‌هایی گفت: از توجهی که به برگزاری مراسم شده، تشکر می‌کنم. واقعیت این است که کار من چیزی جز وظیفه نبوده است. از سال ۱۳۵۰ با دیدن یک نمایش عاشق کار کودک شدم و پس از دوران دانشجویی این راه را ادامه دادم به این امید که نسل‌هایی را برای آینده کشورم تربیت کنم. تئاتر کودک فقط برای سرگرمی نیست بلکه پایه اصلی و فرهنگ‌ساز است و تحول ایجاد میکند. من هر کجا تریبونی بوده ابراز کرده ام که در سطح کشور کار‌هایی از کودک داریم که ملغمه‌ای از جیغ و هورا کشیدن است! چرا در تلویزیون همه مجریان مثل هم کار می‌کنند چرا خلاقیت هنری در آن نیست و چرا همه از بچه‌ها می‌خواهند جیغ و هورا بکشند!

وی افزود: این که می‌گویید «دارید خسته می‌شوید» عرایض بنده را تایید می‌کند. اگر هنری دارید پس کسی از آن خسته نمی‌شود. به عنوان یک علاقه‌مند از مسئولان تلویزیون خواهش میکنم فرمول جیغ و هورا را اصلاح کنند. من خدمتگذار بچه‌های این مراسم هستم. از تلویزیون و مسئولان و «عروسکخونه» به سهم خود تشکر می‌کنم. از همه همکاران و پیشکسوتان که در این جمع حضور دارند تشکر می‌کنم. ما نسلی بودیم که جز خدمت به فرهنگ و هنر کار دیگری نکردیم.

پس از صحبت‌های حسن دادشکر از اون تقدیر شد و سپس مراسم تقدیری دیگری برای عادل بزدوده؛ بازیگر برگزار شد. 

مریم سعادت در مورد عادل بزدوده صحبت کرد و گفت: ما صد سال با هم کار کردیم، اما واقعا وقتی به آن فکر میکنم در حال حاضر خاطره‌ای به یاد نمی‌آورم جز یک رفاقت سی، چهل ساله چیزی به خاطرم نمی‌آید.

عادل بزدوده: بیشتر عمرم را با عروسک‌ها زندگی کرده‌ام 

عادل بزدوده نیز اذعان داشت: من بیشتر عمرم را با عروسک‌ها زندگی کرده‌ام. زمانی که قرار بود موجودی ساخته شود که بعد‌ها اسم آن «زی‌زی گولو، آسی پاسی، دراکولا، تا به تا» شد، ما اولین سکانس‌ها را که کار میکردیم اسم انتخاب شده بود و تنها کسی که می‌توانست اسم او را به خوبی ادا کند مانی ۸ ساله بود که تعجب همه ما را برانگیخت.

محمد لقمانیان: با عروسک‌ها می‌توان حرف‌های بزرگی زد

در ادامه مراسم پس از اجرای نمایش زورخانه‌ای کودکان، مجری برنامه از محمد لقمانیان دعوت کر و این عنرمند پس از اینکه با عروسک «آقای بی‌چشم‌ورو» روی صحنه آمد گفت: خوشحالم که امشب اینجا هستم. محمد لقمانیان یک عروسک‌گردان هستم. صدا پیشه بچه فامیل دور و عروسک‌گردان فامیل دور هستم. امروز می‌خواهم راجع به عروسک‌ها صحبت کنم. عروسک‌گردانی در ایران شغل عجیبی است، اما به هر حال کسی از یک راهی باید نان دربیاورد و ما هم از عروسک‌ها نان درمی‌آوریم. قصدم این است که بگویم با عروسک‌ها می‌توان حرف‌های بزرگی زد. 

وی ادامه داد: عروسک‌ها خیلی کار‌ها می‌توانند انجام دهند مثلا می‌توانند نفس بکشند. می‌توانند حرف بزنند. حتی می‌توانند ببینند. عروسک‌ها تا اندازه‌ای بامزه و‌ساده هستند که می‌توانند حرف‌هایی را بزنند که ما آدم بزرگ‌ها جرات بیان آنها را نداریم.

برگزیدگان دومین جشنواره «عروسکخونه» معرفی شدند

برای اهدای جوایز، ایرج محمدی، حسن دادشکر، محمدصادق باطنی، ساقی زینتی، مجید اکبرشاهی و حامد علامتی روی صحنه آمدند.

در بخش طراحی و ساخت عروسک از نمایش «خرگوشک و رودخانه» تقدیر و تندیس این بخش به نمایش «راز» اهدا شد.

در بخش طراحی هنری، از دو اثر «مترسک و آدم برفی» و «خورشید خانم کجایی» تقدیر و تندیس این بخش به نمایش «شازده کوچولو» اهدا شد.

در بخش صداپیشگی، از نمایش‌های «کفشدوزک بداخلاق» و «امانت‌فروشی آمیرزا» تقدیر شد و تندیس این بخش به «مورچه‌های بامزه» اهدا شد.

در بخش عروسک‌گردانی، «آدم‌های بافرهنگ» تقدیر و تندیس این بخش به «جادوی مهربانی» اهدا شد.

در بخش نمایشنامه از نمایش «خرگوشک و رودخانه» تقدیر شد و تندیس این بخش به نمایش «جادوی مهربانی» اهدا شد.

در بخش کارگردانی، از نمایش‌های «خرگوشک و رودخانه» و «کی از همه پر زورتره» تقدیر شد و تندیس این بخش به نمایش «جادوی مهربانی» اهدا شد.

در ادامه مراسم، علی خواجه، محمدحسین بخشی‌زاده، محمدصادق باطنی، مجید اکبرشاهی، مقصود نعیمی‌زاده و احسان مهدی برای اهدای بخش دوم جوایز روی صحنه آمدند.

در این بخش از نمایش «دو دریچه» برای خلاقیت و انتقال معنا، به خاطر توجه به فرهنگ و ارزش‌های از نمایش «پهلون کچل»، برای استعداد بداهه پردازی و طنز از نمایش «بی بی نبات و قندک» تقدیر شد.

در بخش برگزیده آرای مردمی نمایش سوم «کفشدوزک بداخلاق»، در رتبه دوم «کی بود کی بود من نبودم» تقدیر شد و جایزه اصلی این بخش به نمایش «هاجر عروسی داره» اهدا شد.

در انتهای این مراسم از کتاب «فرهنگ‌نامه برنامه‌های عروسکی تلویزیون» که در اداره کل پژوهش صدا و سیما تهیه شده بود، رونمایی شد. این کتاب شامل مشخصات و عوامل همه برنامه‌های عروسکی تلویزیون از سال ۱۳۴۵ تا سال ۱۳۹۹ است.

منبع: برنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • سالن های نمایشی در ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه اجرا نخواهند داشت 
  • سالن‌های نمایشی ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت‌ماه اجرا نخواهند داشت
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • جشنواره «عروسکخونه» برگزیدگان خود را شناخت/ تجلیل از حسن دادشکر و عادل بزدوده
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • آغاز پیش‌ فروش بلیت اجرا‌های «امشب به صرف بورش و خون»
  • فروش نمایش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت
  • آمار فروش و تماشاگران نمایش های در حال اجرا
  • «آکادمی پرندگان» بیش از ۵۰ میلیون تومان فروخت
  • فروش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت