Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-19@06:44:12 GMT

صادرات روغن ممنوعه، 200درصد بیشتر از پارسال!

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۸۶۸۱۷

صادرات روغن ممنوعه، 200درصد بیشتر از پارسال!

 پول‌نیوز -در حالی‌که از ابتدای تیرماه وزیر جهاد کشاورزی صادرات ۱۸ قلم کالای اساسی وارد شده با ارز یارانه‌ای را ممنوع اعلام کرد، جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال بیش از ۴۸ هزار تن انواع روغن به کشورهای مختلف صادر شده است.

از چند ماه پیش دولت برای واردات کالاهای اساسی، ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داد و وزیر جهاد کشاورزی برای جلوگیری از خروج کالاهای اساسی که با استفاده از ارز یارانه‌ای وارد شده‌اند طی نامه‌ای در تاریخ ششم تیر ماه امسال، صادرات کالاهای اساسی را در ۱۸ ردیف مختلف تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد و به دنبال آن صادرات دانه‌های روغنی و انواع روغن خام و پالم نیز ممنوع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در بخشی از این نامه آمده است که " با توجه به ضرورت تامین کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج این کالاها و پیشگیری از بروز هرگونه رانت در شرایط خاص کنونی، با استناد به قانون تمرکز وظایف اختیارات و وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، بدین وسیله صادرات کالاهای مشروحه زیر تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام می‌گردد."

ذرت، گندم، آرد، جو، جو دوسر، دانه‌های روغنی، روغن خام و روغن پالم، یونجه، کاه و کلش، پودر ماهی و گوشت، انواع سبوس، کنجاله سویا، سایر کنجاله‌ها، تفاله‌ها، خوراک آبزیان، افزودنی خوراک آبزیان، چاودار و سورگوم از جمله این کالاهای اساسی بودند که صادرات‌شان در نامه محمود حجتی ممنوع اعلام شد.

این در حالی است که جدیدترین آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که در ۶ ماهه نخست امسال بالغ بر ۴۸ هزار و ۹۶۰ تن انواع روغن حیوانی، نباتی و پالم به ارزش بیش از ۷۴ میلیون و ۲۸۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که ۱۵۳.۹۴ درصد از نظر وزنی و ۱۹۵.۸۲ درصد از نظر ارزشی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، رشد داشته است.

جالب‌تر اینکه صادرات روغن پالم رکورد عجیب و غریب‌تری به ثبت رسانده چرا که در این بازه زمانی بیش از ۱۴ هزار و ۶۴۰ تن از این کالای اساسی به ارزشی بالغ بر ۲۵ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که این میزان بیش از ۱۶۶۴ درصد از نظر وزنی و بالغ بر ۱۶۸۷ درصد از نظر ارزشی نسبت به نیمه نخست سال گذشته رشد داشته است.

در این رابطه امیرحسین بی‌رشک - دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران - به ایسنا اینگونه توضیح داد که صادرات انواع روغن تا قبل از اعلام ممنوعیت آن انجام می‌شده و پس از آن گمرکات و شرکت‌های تولیدکننده و صادر کننده، همکاری مضاعفی برای جلوگیری از صادرات آن انجام داده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در ۶ ماهه نخست امسال و پس از ممنوعیت صادرات در تیر ماه، صادرات انواع روغن مانند روغن نباتی پالم در گمرک به ثبت رسیده است، افزود: انجمن روغن نباتی نیز مانند مسئولان معتقد است که نباید کالای اساسی که با ارز دولتی و یارانه‌ای وارد می‌شود، صادر شود و ما هم با دولتمردان در زمینه ممنوعیت صادرات آن هم نظر هستیم اما برخی از شرکت‌های صادرکننده روغن نباتی قبل از اعلام ممنوعیت صادرات، اقدام به انعقاد قرارداد با طرف‌های خارجی کرده بودند و بهای آن‌را نیز دریافت کرده بودند بنابراین مجبور بودند تا این صادرات را انجام دهند و با هماهنگی‌های صورت گرفته، صادرات بسیار محدود روغن نباتی پس از ممنوعیت انجام شد.

او تاکید کرد: مسلما از این به بعد صادرات روغن نباتی انجام نمی‌شود و اگر تخلفی در این زمینه صورت بگیرد با آن برخورد می‌کنیم.

آمار صادرات محصولات اساسی بخش کشاورزی که از سوی مرکز آمار وزارت جهاد کشاورزی منتشر شده نشان می‌دهد که در ۵ ماهه نخست امسال بیش از ۴۶ هزار تن انواع روغن حیوانی، نباتی و پالم به کشورهای مختلف صادر شده است که این میزان در ۶ ماهه امسال به بیش از ۴۸ هزار تن رسیده است و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن تنها در شهریور ماه امسال صادر شده است. بنابراین از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی انتظار می‌رود با این تخلف برخورد کنند و از صادرات انواع روغن که با یارانه و ارز دولتی وارد می‌شود، جلوگیری شود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: صادرات روغن پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۸۶۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

امتداد - از ابتدای سال تا پایان روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ بیش از ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شد.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، طی ۲۸ روز ابتدایی سال جاری، ۵۳۳ میلیون دلار ارز جهت واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین شد.

 

 



کالاهای تجاری و بازرگانی نیز ۱۳۷۸ میلیون دلار را با میانگین قیمت ۴۱ هزار تومان طی این مدت به خود اختصاص داد و این رقم برای واردات در مقابل صادرات عدد ۴۸۵ میلیون دلار را با نرخ توافقی نشان می دهد.تامین ارز گروه خدمات نیز ۸۸ میلیون دلار بوده است.



شایان ذکر است، در مجموع یک میلیارد و ۸۶۳ میلیون دلار ارز صنایع تامین شده است. تامین ارز صنایع به دو صورت نیمایی و توافقی بوده است. صنایع حمل و نقل و خودرو به ترتیب ۳۰۵ و ۱۵۸ میلیون دلار ارز نیمایی و توافقی دریافت کردند.

همچنین، تامین ارز نیمایی «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک»، «صنایع معدنی»، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» و «منسوجات» به ترتیب معادل ۱۰۶، ۸۸، ۵۹ و ۱۲۶ میلیون دلار صورت گرفته است؛ این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ، ۲۶، ۱۱۱، ۷۳ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، ۶۹۴ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۱۶ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

این گزارش حاکی است، تاکنون طی ۱۸ حراج شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران، ۲۴۶۱ قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار  در تالار  معاملات طلا مورد معامله قرار گرفت.

   

  برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشكل واحدهای توليدی
  • ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی صادر شد
  • پاکبان مشهدی که نوازندگی دوتار را با قوطی روغن نباتی شروع کرد
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون
  • ماجرای طلافروشان و سامانه مودیان مالیاتی
  • آغاز عرضه نامحدود روغن موتور دیزلی در اصفهان
  • کمبودی در بازار روغن نباتی وجود ندارد
  • کمبودی در تولید و توزیع روغن نباتی وجود ندارد
  • طلب ۳۵۰ میلیون یورویی صنعت روغن نباتی از دولت
  • ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان ۱۵۴ درصد افزایش یافت