Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: مدتی است، اخباری در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود، که با دستور مسئولان تعدادی از باغچه ها، ویلاها و باغ ویلاها در برخی از مناطق استان تهران به ویژه در روستاها تخریب شده است.

در این خصوص چند سوال در ذهن مردم ایجاد می شود، اولا این که چگونه اجازه داده شده این باغ ها و ویلاها در زمین های کشاورزی بدون مجوز ساخته شده و بعد از سال ها حکم تخریب آن ها صادر می شود، آیا در هنگام ساخت متولیان امر، به ویژه بخشداری ها و فرمانداری نمی توانند، جلوی این ساخت و سازها را بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش دهیاری ها و شوراهای روستا در این خصوص چیست، بخشداری‌ها که دارای پلیس ساختمانی هستند و جهاد کشاورزی نیز تیم گشت در این خصوص دارند، برای پیشگیری از این تخلفات چه اقداماتی انجام می دهند.

یکی از ساکنان روستای ییلاقی و خوش آب و هوای «یوسف رضا» از توابع بخش مرکزی شهرستان پیشوا در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ساخت یک منزل به ویژه یک باغچه در خارج از روستا اقدامی نیست، که از دید مسئولان نهادهای نظارتی پنهان بماند.

وی افزود: چرا باید بعد از سال ها حکم تخریب این منازل و باغچه ها صادر شود.

ماموران از ابتدا نباید اجازه ساخت غیرمجاز دهند

ضعف بخشداری ها و یا احیانا فساد اداری را می توان علت بخشی از این ناهماهنگی ها و تناقضات دانست و در برخی از موارد مشاهده شده است، صاحب این باغچه ها در هنگام ساخت مبالغی را پرداخت کرده اند.

فرماندار پیشوا در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر این که چرا این باغچه های بدون مجوز ساخته شده اند، که حالا باید تخریب شوند، اظهار داشت: کوتاهی و کم کاری مسئولان و متولیان در این امر مهم ترین دلیل است، که نمی توان از آن به سادگی گذشت، اما صرف ساخت یک باغ یا باغچه نمی تواند دلیلی بر مجاز و قانونی بودن یک ساخت و ساز باشد.

حسین عباسی ادامه داد: گاهی ممکن است، دهیار و یا حتی بخشدار چراغ سبز نشان داده باشند و فرد اقدام به ساخت غیرمجاز کند، اما خود سازنده ملک که قطعا می داند این زمین کشاورزی است و باید برای تغییر کاربری اقدام و موافقت کشاورزی را اخذ می کرده است. صرف این که احتمالا یک دهیار و یا مسئول دیگری از خطای وی چشم پوشی کرده و یا شفاها به او گفته برو بساز، دلیلی برای قانونی بودن این ساخت و ساز نیست و در این صورت علاوه بر دهیار، سازنده ملک نیز مقصر است و می دانسته که غیر قانونی می سازد، اما اگر برگه مجوزی از دهیاری برای ساخت داشته باشد، در این صورت تنها دهیار تقصیر دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه سازوکاری برای جلوگیری از ساخت چنین املاک و ویلاهای غیرقانونی در نظر گرفته شده است، گفت: از زمانی که بنده به این سمت منصوب شدم، ستاد مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در پیشوا به طور مرتب تشکیل جلسه داده است و هر دستگاه که در این خصوص مسئولیتی دارد، را موظف کرده ایم، تا به دقت بر این ساخت و سازهای غیر قانونی نظارت داشته باشد و به اندازه مسئولیت هر دستگاه بازخواست صورت خواهد گرفت.

عباسی افزود: گشت های مراقبتی به شدت در حال انجام است و از ابتدای امر که مصالح ساختمانی در محلی تخلیه می شود، ماموران در محل حاضر شده و با علم بر این که این مصالح برای ساخت و ساز استفاده خواهد شد، مدارک و مجوزهای لازم را از مالک مطالبه می کنند و اجازه ساخت و ساز به وی داده نخواهد شد و این اطمینان را می دهم، که هر مسئولی از هر اداره ای و یا حتی در بخشداری و یا دهیاری ها در زمینه این ساخت و ساز کوتاهی کند، باید پاسخگو باشد و برخورد ما قاطع خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که ساخت ویلا و یا باغچه در برخی مناطق مورد مطالبه و نیاز مردم است، چه راهکاری برای پاسخگویی به این نیاز در نظر گرفته شده است، گفت: باید این مطالبات از راه قانونی و با رعایت اصول صورت بگیرد، تغییر کاربری انجام شود، آسیبی به زمین های کشاورزی نرسد و در چارچوب قانون باشد.

دولت قبلی طرحی مبنی بر ساخت باغ ویلا برای هر ایرانی مطرح کرد

زمانی که فردی ده ها و چه بسا چند میلیارد تومان هزینه می‌کند، تا ملکی را به صورت غیرمجاز بسازد، باید از خودمان سوال کنیم، ابتدا می توانستیم جلوی این تخلفات را بگیریم یا خیر و آیا تخریب این ملک راه مناسبی است.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای نیز خصوص خلاء قانونی مواجهه با باغ ویلاها در مناطقی از کشور به خبرنگار مهر گفت: ما خلا قانونی در این رابطه نداریم، قانون هست، اما اجرا نمی شود، ما قانون کم نداریم، ولی باید بپذیریم، در اجرای قانون مشکل داریم.

سید حسین نقوی حسینی با تاکید بر این که اصل بر حفظ زمین های کشاورزی است، گفت: طبق قانون جهاد کشاورزی باید با تمام توان برای حفظ زمین کشاورزی بکوشد و با هرکس که زمین کشاورزی را از بین ببرد برخورد کند، در خصوص ساختن این باغ ویلاها دولت قبلی یک طرح ارائه کرد، که هر شهروندی می تواند یک باغ ویلا به متراژ یک هزار متر مربع برای خود ایجاد کند، توجیه هم این بود، که در باغ ویلا نیز سبزی کاری، درخت کاری و بهبود هوای سبز رخ داده و به نوعی آبادانی به همراه دارد.

تخریب باغ ویلاها کمکی به بازگشت زمین به اراضی کشاورزی نمی کند

وی گفت: اما اقدام به ساخت این باغ ویلاها به هرحال زمین کشاورزی را خرد می کند و جهاد کشاورزی که مسئول حفظ زمین کشاورزی است، به محض این که مشاهده کرد در منطقه ای که آجر، لوله و یا مصالح ساختمانی تخلیه می شود، بلافاصله باید اقدام و از ساخت و ساز جلوگیری کند، نه این که اجازه دهد، بعدها باغ ویلا ساخته شده و در هرکدام از آن ها از ۱۰ میلیون الی چند میلیارد تومان هزینه شود و سپس در پی تخریب آن برآید.

نقوی حسینی افزود: این راه صحیح اجرای قانون نیست، قانون وجود دارد، اما در اجرای آن کوتاهی صورت می گیرد و این کوتاهی سبب وارد آمدن خسارت می شود وگرنه ما ابهام قانونی و یا خلا قانونی نداریم.

وی با بیان این که جهاد کشاورزی باید در زمانی که فرد شروع به احداث باغ ویلا می کند، جلوگیری کند و اجازه ساخت ندهد، افزود: اما حالا که این ویلاها ساخته شده و پر از درخت میوه بوده و منطقه را زیبا کرده است، تخریب سودی نداشته، بلکه ضرر دارد، این تخریب به ایجاد زمین کشاورزی کمک نمی کند، بلکه صدمه بیشتری به این زمین ها وارد کرده و چهره منطقه را نازیبا می کند، مسلم است که این ساختمانی که تخریب شده دیگر به زمین کشاورزی تبدیل نمی شود.

قطعاً هزینه های اجتماعی و اقتصادی پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در زمین های کشاورزی کم تر از تخریب این باغات است،  از سوی دیگر مسئولان امر باید با بررسی های دقیق متوجه شوند چه چیزی باعث شده است که این باغچه ها ایجاد شود و باید شجاعانه اعلام کنیم بخشی از نیاز جامعه به ساخت و ساز باغچه ها و باغ ویلاها هست و اگر این امر با رعایت قانون انجام شود نه تنها به زمین های کشاورزی آسیب نمی رساند بلکه می تواند موجب گسترش روستاهای گردشگر پذیر، ایجاد اشتغال و کسب درآمدهای پایدار برای مردم روستاها شود.

از سوی دیگر نیز انتظار است مسئولان ضمن تقویت گشت های بازرسی و پیشگیری از این ساخت و سازهای غیر مجاز نسبت به حل و فصل باغچه ها و ویلا های موجود که غیر مجاز است، اقدام کنند، تخریب شاید آخرین راه برای یک اقدام غیر قانونی باشد.

کد خبر 4433709

منبع: مهر

کلیدواژه: تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز ورامین اربعین 97 اربعین حسینی یوم الله 13 آبان مرز مهران بوشهر مشهد گرگان راهپيمايي 13 آبان شهرکرد پدافند غیرعامل خطبه های نماز جمعه سنندج شیراز موکب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۸۷۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا بابایی اظهار کرد: ۱۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در منطقه گشت رودخان رفع تصرف شد.

بابایی همچنین از تخریب چند بنای غیر مجاز ساخته شده در این زمین‌ها خبر داد و افزود: با باز پس گیری این زمین‌ها ۲ متصرف به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه ارزش این زمین‌ها در این منطقه حداقل متری ۸ میلیون تومان است، افزود: مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فومن برای صیانت از عرصه‌های طبیعی و ملی شبانه روز در حال گشت و کنترل مناطق تحت مدیریت هستند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن از شهروندان و دوستداران محیط زیست خواست: در صورت مشاهده تخریب، تصرف و آلودگی محیط زیست موارد را در اسرع وقت به نزدیک ترین اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

کد خبر 6088915

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن
  • ساخت ۵۰ مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی
  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • برخورد با ساخت و ساز غیر مجاز در غرب تهران
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل
  • تخریب ۹ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی قزوین
  • ۱۷۹ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در استان بوشهر شناسایی شد
  • انتخاب بهترین شرکت ساخت ویلا
  • معماری عالی و چشم نواز یک ویلا که احتمالا در سلیقه همه قرار دارد! (+تصاویر)